• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Enkeli
    Vemvet20 skrev 2020-10-10 18:39:29 följande:

Lyckatill!jagkanintegöraskiljeteckennärjagsvararedcitathaha!

Haha jag hade nyligen samma problem- starta om

Sidan- det hjälpte mig :)
  • Vemvet20

Är det någon som har gjort ivf som inte lyckades och som då upplevde att mensen blev kraftigare än vanligt? Jag tycker jag blöder och blöder. Mår illa och är yr. Brukar inte blöda så här mycket.

Styrka och kärlek.

• Sussna85
    Enkeli skrev 2020-10-10 17:25:16 följande:
    12 var mogna- 11 befruktade. Supernöjd med det! Har inte heller några överstimuleringssymtom så vågar tro vi klarar oss.. de var hela tiden försiktiga pga det! Insättning på onsdag..
    Ja det ska du vara, fint resultat! Vilken skönt att det blir färskförsök Glad, så då får du tillbaka en blastocyst på onsdag?

Jag har fått Menopur utskrivet av den nya kliniken denna gång samt Elonva då. Känns sådär för mig, sist jag hade menopur var det 2 mogna ägg av 9 st :( men äggkvaliteten ska kunna bli bättre av Menopur. Så jag får väl ge det en chans till. Förhoppningsvis var det bara tillfället som gjorde det..
  • Sussna85
    Vemvet20 skrev 2020-10-10 19:58:23 följande:

Är det någon som har gjort ivf som inte lyckades och som då upplevde att mensen blev kraftigare än vanligt? Jag tycker jag blöder och blöder. Mår illa och är yr. Brukar inte blöda så här mycket.

Styrka och kärlek.

Jo blöder som en gris efter varje försök,mycket kraftigare än vanligt.
  • Enkeli
    Sussna85 skrev 2020-10-10 20:43:35 följande:

Ja det ska du vara, fint resultat! Vilken skönt att det blir färskförsök , så då får du tillbaka en blastocyst på onsdag?

Jag har fått Menopur utskrivet av den nya kliniken denna gång samt Elonva då. Känns sådär för mig, sist jag hade menopur var det 2 mogna ägg av 9 st :( men äggkvaliteten ska kunna bli bättre av Menopur. Så jag får väl ge det en chans till. Förhoppningsvis var det bara tillfället som gjorde det..

Precis- onsdag it is! Njuter av lite vin nu och hoppas det är det sista på länge!

Hoppas också det var bara tillfället- varför bytte ni klinik?
  • Sussna85
    Enkeli skrev 2020-10-10 22:08:19 följande:

Precis- onsdag it is! Njuter av lite vin nu och hoppas det är det sista på länge!

Enkeli skrev 2020-10-10 22:08:19 följande:

Vad gott,de har jag oxå njutit av i helgen. Tänkte som dig,man får ju passa på och hoppas att jag snart inte får! :D

Efter 3 försök utan att de ville pröva så mycket nytt,har fått byta medicin en gång,och prövat långa protokollet typ på dessa försök.

När vi försökte diskutera om möjligheter med t.ex ICSI och vad vi kunde göra för att få mindre fragmenterade ägg så ryckte läkaren typ på axlarna och det kändes som de inte ville göra nått annat för oss än det som de redan prövat....

Det var helt annat nu när jag prata med nya kliniken,direkt så var det tal om ICSI, läkaren hade oxå olika förslag på vårt problem och hon förklarade oxå vad orsaken kan vara till att vi får dåliga ägg. Kände mig mycket mer sedd.

Så därav kände vi båda att det var dags att gå vidare :)
  • Clemmentina
    Sussna85 skrev 2020-10-11 09:36:00 följande:

Vad gott,de har jag oxå njutit av i helgen. Tänkte som dig,man får ju passa på och hoppas att jag snart inte får! :D

Efter 3 försök utan att de ville pröva så mycket nytt,har fått byta medicin en gång,och prövat långa protokollet typ på dessa försök.

När vi försökte diskutera om möjligheter med t.ex ICSI och vad vi kunde göra för att få mindre fragmenterade ägg så ryckte läkaren typ på axlarna och det kändes som de inte ville göra nått annat för oss än det som de redan prövat....

Det var helt annat nu när jag prata med nya kliniken,direkt så var det tal om ICSI, läkaren hade oxå olika förslag på vårt problem och hon förklarade oxå vad orsaken kan vara till att vi får dåliga ägg. Kände mig mycket mer sedd.

Så därav kände vi båda att det var dags att gå vidare :)

Skönt att bli sedd och att det blir förändring inför kommande besök! Låter som om ni hittat en mycket bättre klinik. Vad var hennes förklaring till de fragmenterade äggen? Jag har inte haft problem med fragmenterade ägg men låg befruktningsgrad. Vi ska också testa icsi nästa gång.
  • Sussna85
    Clemmentina skrev 2020-10-11 12:10:21 följande:
    Skönt att bli sedd och att det blir förändring inför kommande besök! Låter som om ni hittat en mycket bättre klinik. Vad var hennes förklaring till de fragmenterade äggen? Jag har inte haft problem med fragmenterade ägg men låg befruktningsgrad. Vi ska också testa icsi nästa gång.
    Ja verkligen!
    Hon menade på att mitt AMH värde var nedsatt,ligger på 1,2 ul/l. Ingen som har tittat nogrannare på det på förra kliniken tydligen...
    Sen så sa hon när hon hörde om min vikt, är 173 och vägen 53-54 kg, man ska gärna ska ligga på 20 i bmi. När man har för lågt bmi kan det tydligen vara för lite östrogen? tror jag hon sa i fettvävnaden,vilket kan leda till sämre kvalitet på äggen.
    Så hennes teori då över vår fragmenteringen var ett för lågt AMH värde plus mitt bmi då.
    Och så hade sambon nedsatt spermiekvalitet  enligt nya läkaren,så hon undra varför inte ICSI hade gjorts tidigare. Vilket oxå kan hjälpa i fragmenteringen. Så många bäckar små verkar det som vårat problem är...Obestämd

Så hoppas då att det kommer fungera bättre för båda denna gång Hjärta
    Du skulle få börja spruta just va?Glad
  • Vemvet20
    Sussna85 skrev 2020-10-10 20:48:44 följande:

Jo blöder som en gris efter varje försök,mycket kraftigare än vanligt.

Ok. Önskar de hade nämnt detta innan. Så jag hade kunnat vara lite mer beredd. Det är väl logiskt att man tagit mycket progesteron och byggt upp en massa i livmodern som ska ut. Smärtsamt. Imorse var jag knäckt. Men börjar komma tillbaka. Man måste få vara knäckt under denna resas gång annars blir man nog riktigt totaltknäckt av att bara hålla undan de mörkaste känslorna.
  • Sussna85
    Vemvet20 skrev 2020-10-11 14:46:45 följande:
    Ok. Önskar de hade nämnt detta innan. Så jag hade kunnat vara lite mer beredd. Det är väl logiskt att man tagit mycket progesteron och byggt upp en massa i livmodern som ska ut. Smärtsamt. Imorse var jag knäckt. Men börjar komma tillbaka. Man måste få vara knäckt under denna resas gång annars blir man nog riktigt totaltknäckt av att bara hålla undan de mörkaste känslorna.
    Jo, det känns som det är mycket man får ta reda på själv eller får lära sig den hårda vägen.
    Jo,det är nog bra att man kan få bryta ihop,få ut all frustration och sedan komma igenHjärta
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020