• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Enkeli

Någon mer som blivit deppig och fått typ ångest ägguttag? Jag känner mig så nere och mår inte bra..

• Vemvet20
    Enkeli skrev 2020-10-11 15:47:24 följande:

Någon mer som blivit deppig och fått typ ångest ägguttag? Jag känner mig så nere och mår inte bra..

Jobbigt! Jag minns inte riktigt, trots att det bara är några veckor sen. Jag var väldigt gasig och spänd i kroppen. Det högg i bröstet och halsen när jag skrattade och hostade. Väldigt öm. Men mentalt var jag nog mest spänd på fortsättningen, att äggen skulle befruktas bra osv. Hoppas du mår bättre snart!
  • Vemvet20
    Sussna85 skrev 2020-10-11 15:42:59 följande:

Jo, det känns som det är mycket man får ta reda på själv eller får lära sig den hårda vägen.

Jo,det är nog bra att man kan få bryta ihop,få ut all frustration och sedan komma igen

Ja, kliniken är väldigt sparsam med info. Ibland är det som att de inte vill man ska ha för mycket att fundera över men jag tycker i sånt fall det får motsatt effekt.
  • Sussna85
    Enkeli skrev 2020-10-11 15:47:24 följande:

Har oxå mått ganska kasst efteråt,ont och ömt. Det mentala har nog åkt bergochdalbana,mera dessa två senaste gånger när jag vet att så mycket kan hända med de små äggen...stor styrkekram till dig!Hjärta
  • Sussna85

Just nu är jag oxå mer orolig och nere mentalt, coronasmittan ökar i fasta Finland,mera i Nyland nog.
    Men jag är så orolig att vårt nästa ivf försök är i risk. Tänk om de stänger gränser så vi inte kan komma dit? Nog för att Åbo inte har många fall ännu,men fan vad trött jag är på den här Coronan just nu,den ställer till för så många och gör så många ledsna på så många olika vis...

• Vemvet20
    Sussna85 skrev 2020-10-11 17:11:26 följande:

Just nu är jag oxå mer orolig och nere mentalt, coronasmittan ökar i fasta Finland,mera i Nyland nog.

Men jag är så orolig att vårt nästa ivf försök är i risk. Tänk om de stänger gränser så vi inte kan komma dit? Nog för att Åbo inte har många fall ännu,men fan vad trött jag är på den här Coronan just nu,den ställer till för så många och gör så många ledsna på så många olika vis...

Ja, himla pandemi. Jag sörjer så att min kille inte fått eller kommer få vara med inne på kliniken. Det är hårt..och svårt att acceptera helt när man samtidigt tvingas åka på fulla t-banetåg till jobbet...
  • Grustradgarden
    Clemmentina skrev 2020-10-11 12:10:21 följande:

Skönt att bli sedd och att det blir förändring inför kommande besök! Låter som om ni hittat en mycket bättre klinik. Vad var hennes förklaring till de fragmenterade äggen? Jag har inte haft problem med fragmenterade ägg men låg befruktningsgrad. Vi ska också testa icsi nästa gång.

Vi fick INGA befruktade i vår ivf1. I ivf2 med icsi fick vi ca 70 procent befruktningsgrad och tom en blasto till frysen! Tror att icsi kan vara lösningen för många. Lycka till!
  • Enkeli
    Vemvet20 skrev 2020-10-11 16:09:56 följande:

Jobbigt! Jag minns inte riktigt, trots att det bara är några veckor sen. Jag var väldigt gasig och spänd i kroppen. Det högg i bröstet och halsen när jag skrattade och hostade. Väldigt öm. Men mentalt var jag nog mest spänd på fortsättningen, att äggen skulle befruktas bra osv. Hoppas du mår bättre snart!

Tack! Ja, jag antar det olika. Jag är väldigt känslig mot pms symtom också, kan bli deppig.. blivit värre med åldern. Tänker att det inte vore så konstigt om man mår dåligt, fick ändå massa hormoner- producerade ägg aom sedan togs ifrån.. tänker att ändå att man kan reagera på det. Vad jobbigt att det högg i brösten osv för dig, vet du varför?
  • Sussna85
    Vemvet20 skrev 2020-10-11 17:58:22 följande:
    Ja, himla pandemi. Jag sörjer så att min kille inte fått eller kommer få vara med inne på kliniken. Det är hårt..och svårt att acceptera helt när man samtidigt tvingas åka på fulla t-banetåg till jobbet...
    Ja det är just det,dessa beslut som inte riktigt känns helt genomtänkta alla gånger...jobbigt är detHjärta
  • Enkeli
    Vemvet20 skrev 2020-10-11 17:58:22 följande:

Vad tufft! Vad jobbar ni med? Vilken tid åker ni då det är så fulla tunnelbanetåg?
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020