• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Clemmentina
    Sussna85 skrev 2020-10-11 13:38:49 följande:

Ja verkligen!

Hon menade på att mitt AMH värde var nedsatt,ligger på 1,2 ul/l. Ingen som har tittat nogrannare på det på förra kliniken tydligen...

Sen så sa hon när hon hörde om min vikt, är 173 och vägen 53-54 kg, man ska gärna ska ligga på 20 i bmi. När man har för lågt bmi kan det tydligen vara för lite östrogen? tror jag hon sa i fettvävnaden,vilket kan leda till sämre kvalitet på äggen.

Så hennes teori då över vår fragmenteringen var ett för lågt AMH värde plus mitt bmi då.

Och så hade sambon nedsatt spermiekvalitet  enligt nya läkaren,så hon undra varför inte ICSI hade gjorts tidigare. Vilket oxå kan hjälpa i fragmenteringen. Så många bäckar små verkar det som vårat problem är...

Så hoppas då att det kommer fungera bättre för båda denna gång

Du skulle få börja spruta just va?

Aha, spännande! Så mycket man inte vet men allt låter ju logiskt. Vi får hoppas icsi gör susen för er och den nya medicinen med. Tror inte den är med i högkostnadsskyddet här i Sverige, vilket gör att den sällan används.

Vi ska börja en ny omgång när jag får en ny blödning. Den borde komma i veckan. Tog sista tabletten Provera i fredags!
  • Clemmentina
    Grustradgarden skrev 2020-10-11 19:06:29 följande:

Vi fick INGA befruktade i vår ivf1. I ivf2 med icsi fick vi ca 70 procent befruktningsgrad och tom en blasto till frysen! Tror att icsi kan vara lösningen för många. Lycka till!

Det minns jag! Så himla bra ju. :) Vi fick 3 av 8 ägg befruktade förra gången...vilket läkaren höll med om är för lågt. Av dessa 3 blev 2 blastocyster, vilket är ett väldigt bra resultat. Så nu hoppas vi på fler befruktade och att de sen blir till blastocyster. :) Hur mår du nu?
  • Sirest01
    Sussna85 skrev 2020-10-11 19:57:31 följande:

Nog tycker jag att de skulle vara väldigt nitiska att neka pga av en särskild tid i livet för 6 år. Annat är väl om man går kroniskt psykisk sjuk och du skulle ha det färskt i din journal.

Jag håller tummarna och lycka till att allt går igenom

Tack, jag tycker oxå det vore lite konstigt om vi skulle bli nekade pga något som jag hade i några månader för många år sedan.
  • Sirest01
    Enkeli skrev 2020-10-11 20:02:41 följande:

Det är bara säga till läkaren att det var en tid då, att du bearbetat och mognat. Säg att det var för att du var vilse i livet så och fick ångest därför men att åren har gjort att du mognat och hittat livet! Ångest kan alla ha ibland

Precis så var det. Ångest efter skolan var slut och jag inte visste vad jag ville, men på några månader bara så gick allt över. Det var liksom inga riktigt allvarliga problem, vilket framgår tydligt i journalen. Tack så mkt, känner mig lugnare.
  • Enkeli
    Sirest01 skrev 2020-10-11 21:08:18 följande:

Precis så var det. Ångest efter skolan var slut och jag inte visste vad jag ville, men på några månader bara så gick allt över. Det var liksom inga riktigt allvarliga problem, vilket framgår tydligt i journalen. Tack så mkt, känner mig lugnare.

Lycka till!
  • Ölandstoka
    Clemmentina skrev 2020-10-11 20:31:50 följande:

Aha, spännande! Så mycket man inte vet men allt låter ju logiskt. Vi får hoppas icsi gör susen för er och den nya medicinen med. Tror inte den är med i högkostnadsskyddet här i Sverige, vilket gör att den sällan används.

Vi ska börja en ny omgång när jag får en ny blödning. Den borde komma i veckan. Tog sista tabletten Provera i fredags!

Hej :) Känns det bra att vara på gång igen? Kommer ni att få göra något nytt/annorlunda den här gången?

Jag fick äntligen mens förra veckan så hoppas på fet om ca två veckor :)

Mådde inte toppen efter den misslyckade behandlingen så jag har hållit mig borta från familjeliv, har mycket att läsa ikapp nu :)
  • Clemmentina
    Ölandstoka skrev 2020-10-12 08:58:51 följande:

Hej :) Känns det bra att vara på gång igen? Kommer ni att få göra något nytt/annorlunda den här gången?

Mådde inte toppen efter den misslyckade behandlingen så jag har hållit mig borta från familjeliv, har mycket att läsa ikapp nu :)

Åh hej! Tänkte på dig igår och undrade just hur det hade gått. Ibland år det bra med en paus från FL. Tråkigt att du inte mådde så bra men skönt att fet närmar sig.

Jag ser inte direkt fram emot alla hormoner och sjukhusbesök men vill såklart vidare i processen. :) Vi ska få testa icsi den här gången då vi haft låg befruktningsgrad (3/8 ägg befruktades). Annars blir det samma protokoll och medicin. Jag svarade bra på den sist! Hoppas så att jag inte blir överstimulerad...vill gärna göra färskåterföring den här gången.
  • Ölandstoka
    Clemmentina skrev 2020-10-12 09:56:29 följande:

Åh hej! Tänkte på dig igår och undrade just hur det hade gått. Ibland år det bra med en paus från FL. Tråkigt att du inte mådde så bra men skönt att fet närmar sig.

Jag ser inte direkt fram emot alla hormoner och sjukhusbesök men vill såklart vidare i processen. :) Vi ska få testa icsi den här gången då vi haft låg befruktningsgrad (3/8 ägg befruktades). Annars blir det samma protokoll och medicin. Jag svarade bra på den sist! Hoppas så att jag inte blir överstimulerad...vill gärna göra färskåterföring den här gången.

Ja nu känner jag mig taggad :)

Spännande att ni får prova icsi, hoppas att det ökar antalet befruktade. Och hoppas verkligen att du får sätta in ett färskt embryo! Känner mig stressad varje gång jag läser om corona, är så orolig att de ska dra ner verksamheten igen.

Nä det är inte kul med alla hormoner och besök. Hoppas att tiden flyter på bra så rätt som det är så ruvar du :) Vi kanske tom får ruva lite samtidigt.
  • Sussna85
    Clemmentina skrev 2020-10-11 20:31:50 följande:

Jo det verkar vara en medicin som inte använts så mycket,Elonva lanserades 2010 som ett nytt läkemedel inom ivf läste jag mig till,så den är ganska ny. Men jag hoppas att detta gör susen jo :)

Då håller jag tummarna för er detta försök med icsi <3

:)
  • Sussna85
    Ölandstoka skrev 2020-10-12 08:58:51 följande:

Tänkte oxå på dig och hur det går :) bra att kanske ta en liten paus från allt och komma igen med ny styrka <3

Spännande att snart få FET :)Hur många ägg hade ni i frysen?
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020