• Mon 10 Aug 2020 23:29
    2472 visningar
    30 svar
    30
    2472

    11-åring med mkt huvudvärk - vad gör man?

    Har en 11-åring som i flera år haft mycket huvudvärk. Vi är rädda att slvedon-ätandet blir för ofta och regelbundet så att det förvärrar det hela.

    Vi vet att det inte är synfel.

    Hon dricker lite dåligt men bruksr få resorb ibland när hon har ont i huvudetså att vätskebrist inte är orsaken. Hon rör på sig mkt, tränar. Men sitter ockdå mycket med skärm. Men vi har inte rintigt sett någon direkt orsak, hon vaknar med huvudvärk ibland.

    Vad gör vi, var börjar vi, vart vänder vi oss?

  • Svar på tråden 11-åring med mkt huvudvärk - vad gör man?
  • Mon 10 Aug 2020 23:30
    #1

    Har hon varit hos en läkare nyligen?

  • Mon 10 Aug 2020 23:39
    #2

    Kolla upp det hos läkaren. Kan vara ansträngda muskler i nacke o axlar. Kanske behöver hjälp med övningar och hur man ska sitta när man tex spelar.

    Lycka till

  • Mon 10 Aug 2020 23:40
    #3

    Två av mina har haft mycket huvudvärk.

    En började få huvudvärk vid 5 år. Det kunde komma ganska plötsligt och utan anledning och gick fort från lindrig till riktigt hemsk. När det var som värst kräktes hon och sedan brukade hon somna och sova bort huvudvärken. Eftersom jag haft migrän i tonåren och min mamma fått migrän som vuxen, så kände vi igen symptomen. Migränattackerna varade bara i några timmar åt gången, så vi gjorde inte så mycket mer än att förebygga. Det växte bort i puberteten.

    Den andra fick huvudvärk när han var 9. Inte lika svår, men den satt i dygnet runt. Det blev mycket Alvedon. Vi gick vägen från skolsyster via skolläkare, allmänläkare, barnläkare, neurolog och barnreumatolog. Allt som allt tog det ca 1 år innan vi hade ett definitivt svar. Det var barnreumatism och han hade inflammationer i nacken som gav spänningshuvudvärk.

  • Mon 10 Aug 2020 23:51
    #4

    Har hon haft fästingar? Borrelia kan ge kronisk migrän eller frekvent huvudvärk. Även om hon inte sett en fästing kan hon ha haft det.

  • Elin P
    Tue 11 Aug 2020 06:37
    #5

    Sök barnläkare. En av mina söner har migrän och Alvedon hjälper oftast inte så bra, han har fått annan medicin. Han har också förebyggande medicin mot migränen.

  • Tue 11 Aug 2020 06:49
    #6

    Spänningshuvudvärk av tandgnissel? Jag hade mycket huvudvärk när jag var tonåring. Jag gnisslade tänder och bet ihop käkarna när jag sov. Har inga problem med det nu son vuxen men mina tänder är fruktansvärt nedslitna av allt gnisslande så det är bra om sådant upptäckts och hjälp kan fås.

    Lyssna på henne när hon sover för att höra om hon gnisslar tänder.

  • Tue 11 Aug 2020 08:42
    #7

    Huvudvärk kan beror på många orsaker...

    I mitt fall spänning i nacken och axlar.

    Samt problem med ögonen som tagit över 15år att hitta (min mormor sa redan från första gången jag fick huvudvärk att det var pga synen, trots flera besök hos ögonläkaren så tog det över 15 år att hitta).

    Får alltså två olika sorters migrän (sitter på olika ställen och beter sig olika)

    Min dotter är 6år och haft migrän sen hon var 1år. En speciell sort som heter cykliska kräkningar, att huvudvärken gör att hon kräks flera gånger i timmen (upp till 15 gånger) i över 24h. Det som framkallar hennes migrän är stress, stökighet, förväntad(spänning), drag på nacken, minsta lilla stöt mot huvudet etc. Varför hon har det vet man inte, utan utreds fortfarande (efter 3år).

    Vi testar även olika mediciner, men än har ingen fungerat.

    Så kolla upp det, finns flera orsaker så begär (kräv) en utredning.

  • hawtho­rne
    Tue 11 Aug 2020 09:01
    #8

    Det kan även bero på allergi. Min 10-åring har också haft daglig huvudvärk i flera år, fick naproxen utskrivet av läkare i ett nafs och utan tvekan.
    Så en dag kom en AT-läkare (läkare under utbildning) som tvärvägrade förnya receptet utan skickade ungen på allergiutredning. Hon menade att det är mycket vanligt med huvudvärk vid underliggande allergi.
    Det visade sig att barnet är allergiskt mot bla gräs, kvalster, björk, pälsdjur etc och fick adekvat behandling.
    Huvudvärken är som bortblåst.

  • Tue 11 Aug 2020 09:09
    #9

    Vad säger primärvården? För jag gissar att ni sökt er dit innan ni matat på med så pass mycket smärtstillande?

  • Tue 11 Aug 2020 10:02
    #10

    Tack för alla svar, svarar här:

    Jag har själv alltid haft mycket huvudvärk, redan som barn, så jag gissar att det är en ärftlig känslighet. För min del är det mycket spänningshuvudvärk och ibland åt migränhållet.

    Jag tycker inte dottern verkar ha migränaktigt, hon har aldrig nämnt illamående eller liknande symtom och alvedon brukar oftast hjälpa. 

    Nej, vi har aldrig sökt för detta men känner att det är dags nu. Vi har försökt få lite koll på när och var och hur hon får ont men det går dåligt. Även svårt att få kläm på hurdan hennes huvudvärk är, det låter som att den sitter över pannan och hela huvudet, inte specifikt bakom ena ögat eller liknande.

    Är inte orolig för att det är Borelia eller liknande plötsligt sjukdom eftersom detta funnits i flera år. 

    Hon ska till tandläkaren om två veckor på en rutinkontroll så då kan man ju fråga om det finns något tendens till tandagnisslan. 

    Men är det vårdcentralen man börjar hos då? Vi funderade på om man skulle sökt tex en naprapat om det är spända muskler eller liknande?

Svar på tråden 11-åring med mkt huvudvärk - vad gör man?