• John74

Jag glömmer mina barn

För att göra en lång historia kort - är jag den ende som lyckas glömma bort mina barn?

Alltså, inte att jag har dem, utan att jag skall plocka upp dem nånstans? Hänt tre gånger i senaste månaden, först hos en kompis, sen efter en match och nu senaste efter en övernattning.

Det löste sig varje gång, men min fru är vansinnig på mig på allvar nu, säger att jag inte bryr mig och händer det igen är jag rökt. Jag menar att det här är vanligt förekommande. Så min fråga är om jag är den den ende? Det KAN inte vara så.

• Svar på tråden Jag glömmer mina barn
  • Anonym (Rutiner)
    John74 skrev 2020-08-19 11:58:09 följande:

Eeeeeeh, så kan det nog vara ja. Men det är ju omöjligt att ha koll på allt som sker i deras liv? De har läxor, prov, utflykter, tränignar, matcher och cuper till döddagar. Sen är ju allt utspritt på hela jävla internet; mail, sms, facebookgrupper, appar och bloggar. Jag kan knappt mitt lösen till mailen, fatta att jag skall ha koll på allt det? 

Det går men det kräver ansträngning. Jag håller med om att det är hopplöst när all information finns på olika ställen, så det du behöver göra är att samla allt på ett ställe. Skaffa dig en rutin där du regelbundet loggar in på de olika ställen du behöver ha koll på (är det väldigt många så skriv en lista över vilka ställen du behöver kolla och hur ofta), och skriv in alla tider i en kalender på t.ex. köksväggen eller någon annanstans där hela familjen kan ha koll på den. Att handgripligen skriva ner något på papper gör att man minns bättre, och det är också lättare att hålla koll när man bara behöver kasta en snabb blick på kalendern på väggen för att påminna sig.
  • mari123

Kan ha förståelse för att man missar ngn aktivitet barnen ska till MEN INTE att man glömmer själva barnen! Liksom kan ju sluta hur som helst. Jag skulle söka vård och tänka att jag har början till ngn demenssjukdom!? Jag tror det är VÄLDIGT ovanligt med föräldrar som glömmer bort sina barn.

• Anonym (katt)

Man måste göra nåt aktivt för att komma ihåg. Och folk funkar olika. Fem olika appar, messenger, sms och mejlen samtidigt är ju ohållbara system, man hinner inget annat än att logga in och logga in hela tiden, vi som lever med det kommer ha hjärnskador innan vi går i pension...

Köp typ en sån här och häng på väggen i köket, och se till att du går dit och tittar ofta: https://www.kalenderkungen.se/familjekalender-praktisk-2021?gclid=EAIaIQobChMIhN3NyaOn6wIVgtGyCh0LeQ-NEAQYByABEgKvJPD_BwE

och skriv in saker direkt de bestäms. Och ta ett kort på den med mobilen om det är nåt du måste komma ihåg under dan när du inte är hemma.

• Anonym (f)
    Anonym (katt) skrev 2020-08-19 14:40:14 följande:

Man måste göra nåt aktivt för att komma ihåg. Och folk funkar olika. Fem olika appar, messenger, sms och mejlen samtidigt är ju ohållbara system, man hinner inget annat än att logga in och logga in hela tiden, vi som lever med det kommer ha hjärnskador innan vi går i pension...

Köp typ en sån här och häng på väggen i köket, och se till att du går dit och tittar ofta: https://www.kalenderkungen.se/familjekalender-praktisk-2021?gclid=EAIaIQobChMIhN3NyaOn6wIVgtGyCh0LeQ-NEAQYByABEgKvJPD_BwE

och skriv in saker direkt de bestäms. Och ta ett kort på den med mobilen om det är nåt du måste komma ihåg under dan när du inte är hemma.

Håller med dig helt, och för någon som jag som faktiskt har en diagnos, så kan alla appar, facebook och diverse mejl bli en helt ohållbar sak i längden. Man blir stressad av det också.
  • Anonym (A)

Jag lägger in all info  från mail, appar m.m i min jobbkalender, med påminnelser lagom tid innan för viktiga saker. 

Eftersom jag också har jobbkalendern i mobilen blir jag påmind innan det är panik.

När det t.ex. gäller utflykt med matsäck har jag t.ex. en påminnelse lämplig tid  dagen innan så jag kommer ihåg att handla hem något som funkar. 

De dagar jag ska ta barn till aktiviteter har jag också inlagda, så jag inte bokar in möten allför sent på dagen.  

Det som inte finns i kalendern glöms alltför lätt bort i en stressad vardag. 

• Mime

Eeeeeeh, så kan det nog vara ja. Men det är ju omöjligt att ha koll på allt som sker i deras liv? De har läxor, prov, utflykter, tränignar, matcher och cuper till döddagar. Sen är ju allt utspritt på hela jävla internet; mail, sms, facebookgrupper, appar och bloggar. Jag kan knappt mitt lösen till mailen, fatta att jag skall ha koll på allt det? 

Det första ni behöver göra är ju då att skaffa en bra kalender där ni kan samla allt. Sitt ner varje vecka om de behövs och skriv in vad som händer nästa vecka.

Sedan kan du föra in vilka hämtningar/lämningar du ska göra och lägga in det i mobilens kalender med påminnelser.

Eller testa någon app, typ FamilyWall - Family organizer.

Alternativet är ju att en tar kontrollen och delegerar. Kan ju kännas väldigt konstigt men det funkar bättre är vad man tror. Så har vi det hemma. Maken slipper fundera på det vanliga livet och jag håller koll. Kanske inte för alla men vi slipper bråka om det och det är mycket värt.
  • Anonym (Fysisk kalender)

Vi har en fysisk kalender på väggen (såg att någon länkat en likande ovan, en sk familjekalender med en kolumn för varje familjemedlem). 

Där skrivs kalas, träningar, tandläkare, läkarbesök, gympadagar, sophämtning, AW - allt! (det är också en bonus att man kan gratulera och överraska folk som har namnsdag ) Det som inte står där finns inte. Enkel regel. (Det som oftast inte står är sambons AW, så då brukar jag säga att det inte blir något.... Flört). 

Den hårda vägen har sambon lärt sig att titta lite då och då på väggen. Sambon vill hellre ha en gemensam googel-kalender, men med en utbrändhet i bagaget är jag lite allergisk mot att det skall plinga för mycket i mobilen, så det blir inte det om det inte behövs. Självklart använder jag det för viktiga saker som tandläkare mm, men den är inte primärkalendern i vår familj. 

Oftast är det jag som fyller i kalender, sätter mig med diverse utskick från olika håll och kanter och fyller i så mycket det bara går. Även barnen har då koll på vad som gäller vilket är en positiv bonus!

• Anonym (virrepärans fru)

Min man är så förtvivlat glömsk så jag har tvingat honom till undersökning på minnesklinik för jag trodde på riktigt han höll på att bli dement en period, men han fick ändå godkänt på deras tester och han har faktiskt aldrig glömt just vårt barn.

Det är förmodligen ren tur.

Du måste organisara dig bättre, sätt larm i mobilen. Det har min man för jämnan men ibland minns han inte vad de är satta för...Drömmer

• Anonym (Lite salt)

Problemet är ju att någon måste ha den kollen om inte barnen ska stå utan gympapåse/mattebok/utflyktsmatsäck, och om inte du gör din del måste mamman göra allt. Men du kan ju föreslå att hom sköter all logistik, så tar du allt övrigt hushållsarbete som tvätt, städ och matlagning.
  • Anonym (Ledsen)

Usch, tänker på den där pappan som glömde sitt barn i bilen och gick till jobbet. Barnet blev överhettad och dog. Får ofta ångest när jag tänker på det. TS snälla sök hjälp i ditt föräldraskap.

• LFF

Klarar du av att hålla koll på det som händer på jobbet? Bra, då kan du klara av att hålla koll på barnens grejer också. Tänk om mamman också skulle "glömma bort" allt på samma vis som du gör? Är det rättvist att bara hon ska ha koll på allt?
  • Anonym (QQQ)
    John74 skrev 2020-08-18 14:59:35 följande:

För att göra en lång historia kort - är jag den ende som lyckas glömma bort mina barn?

Alltså, inte att jag har dem, utan att jag skall plocka upp dem nånstans? Hänt tre gånger i senaste månaden, först hos en kompis, sen efter en match och nu senaste efter en övernattning.

Det löste sig varje gång, men min fru är vansinnig på mig på allvar nu, säger att jag inte bryr mig och händer det igen är jag rökt. Jag menar att det här är vanligt förekommande. Så min fråga är om jag är den den ende? Det KAN inte vara så.

Stressrelaterat?

En kollega på besök i grannstaden klev ut från arbetsplatsen där och kom inte ihåg vilken stad han var i, vad han gjorde där, och ens vilken bil som var hans. Sjukskriven ett bra tag.

Svar på tråden Jag glömmer mina barn