• John74

Jag glömmer mina barn

För att göra en lång historia kort - är jag den ende som lyckas glömma bort mina barn?

Alltså, inte att jag har dem, utan att jag skall plocka upp dem nånstans? Hänt tre gånger i senaste månaden, först hos en kompis, sen efter en match och nu senaste efter en övernattning.

Det löste sig varje gång, men min fru är vansinnig på mig på allvar nu, säger att jag inte bryr mig och händer det igen är jag rökt. Jag menar att det här är vanligt förekommande. Så min fråga är om jag är den den ende? Det KAN inte vara så.

• Svar på tråden Jag glömmer mina barn
  • Drottningen1970
    John74 skrev 2020-08-19 11:58:09 följande:

Eeeeeeh, så kan det nog vara ja. Men det är ju omöjligt att ha koll på allt som sker i deras liv? De har läxor, prov, utflykter, tränignar, matcher och cuper till döddagar. Sen är ju allt utspritt på hela jävla internet; mail, sms, facebookgrupper, appar och bloggar. Jag kan knappt mitt lösen till mailen, fatta att jag skall ha koll på allt det? 

Har du nån funktionsnedsättning?
  • Anonym (Andreas)

Eeeeeeh, så kan det nog vara ja. Men det är ju omöjligt att ha koll på allt som sker i deras liv? De har läxor, prov, utflykter, tränignar, matcher och cuper till döddagar. Sen är ju allt utspritt på hela jävla internet; mail, sms, facebookgrupper, appar och bloggar. Jag kan knappt mitt lösen till mailen, fatta att jag skall ha koll på allt det? 

Hur tror du att ensamstående föräldrar gör? Och folk som ännu inte klarar språket?

Man hittar en lösning även om det i praktiken innebär ett gigantiskt blädderblock och spritpenna på ytterdörren. För att man måste helt enkelt.
  • Anonym (f)

Kanske du har adhd eller så. (eller utbränd, deprimerad etc?)

Jag har adhd och glömmer ofta viktiga saker. Oftast inte barnen, men det har hänt att jag glömt saker relaterade till barnen som utvecklingssamtal eller utflykter. 

Jag klarar personligen inte av att ha appar osv på mobil eller dator, blir aldrig att jag lägger in tänkt aktivitet då, eller så har jag inte laddat telefonen och den dör, eller så har jag stängt av ljudet utan att tänka på det, eftersom jag behövt fokusera på något annat och luren störde. Osv

En pappersalmanacka och sedan en daglig lista där jag skriver upp allt som måste göras på kort och lång sikt är det som oftast fungerat bäst. Sedan sätter jag larm på allt som jag inte FÅR glömma under dagen, jag har även kass tidsuppfattning. Kan glömma att jag håller på att tvätta i gemensam tvättstuga tex om jag inte har larm.

Såhär är jag till vardags, vid stress blir det dubbelt värre.

• Anonym (f)

Problemet är väl när jag glömmer almanackan någonstans, eller glömmer skriva in något. Men jag glömmer i alla fall mindre än jag gjorde tidigare.

• Anonym (Asdf)

Jaha, och? Det är ju vårt ansvar som förälder att ha koll på allt sånt. Har tre barn själv som jag är ensam med, som har sex olika fritidsaktiviteter.

Vad är problemet? Du får ju ordna ett system som funkar för just dig för att hålla koll.
  • Mrs Moneybags

Har du funderat på att skaffa dig en almanacka - en fysisk eller digital?
    Det är ditt jobb som förälder att hålla koll på alla dessa grejer. Fyll även i andra saker som födelsedagar, när du planerar att göra större inköp som vinterkläder och julklappar med mera. Sedan ställer du in en timer som säger åt dig när du ska hämta/lämna, gå till doktorn osv. Jag brukar sätta en påminnelse dagen före och en någon timme före själva besöket. 

Hur fixar du detta på jobbet? Eller har du en chef som detaljstyr dig?

Tro mig, vi andra har koll på dessa saker utan problem. Det kan du också om du inte har något handikapp som vi inte vet om. 
  • cosinus

Man importerar alla kalendrar från alla olika idrotter in i sin telefon. Det är ett bra första steg. De som inte har en sådan lägger man in manuellt.

Sen går man igenom veckobreven från skolan varje söndagkväll och kollar vilka barn som har läxor, bad, gymnastik och utflykter till veckan. Vid behov läggs även detta in i kalendern.

Min äldsta skötte allt sånt från sexårs. Sen glömde vi allt med lillebror i ett halvår för att vi inte var vana att behöva ha koll. Men sen insåg ju vi att normala ungar behöver stöd i att komma ihåg och lillebror lärde sig också att hans föräldrar var opålitliga och började ta större ansvar själv. De två yngsta har också behövt hållas koll på i lågstadiet.
  • Anonym (A)

Jag har ibland glömt bort när skola eller förskola stänger tidigt p.g.a. planering och fått stressa iväg för att hämta barn tidigare. 

Några gånger har jag glömt att mitt barn blivit hämtat av någon annan för t.ex. fotbollsträning och gått iväg för att hämta i skolan, mest för att jag gått på autopilot.

När det gäller barnens aktiviteter kan en familjekalender vara en bra lösning. Finns familjekalendrar i pappersformat. Sedan kan en gemensam digital kalender också vara bra.

När det gäller gympakläder, packning, matsäck m.m. försöker jag mer och mer låta barnen ta eget ansvar alltefter som de blir äldre.

Är det extremt mycket aktiviteter som ska hållas reda på utöver skolrelaterade aktiviteter kanske det är dags att minska lite på mängden om de inte kan ta ansvar för förberedelser och tider själva. 

• Anonym (f)

Tycker folk är så elaka i den här tråden. Man måste inte vara riktigt otrevlig bara för att man själv klarar allt. Det går att ge tips på ett trevligt sätt.

• Anonym (Steff)

Nu låter du som en tonåring, det är klart det inte är omöjligt. Du behöver ett system. Jag brukar sätta mig varje söndag och kolla av vad som ska göras veckan som kommer. Jag och min fru diskutera vem som ska göra vad och så skriver vi upp det så vi båda har koll. Viktiga saker som läkarbesök och liknande där någon måste se till att ta ledigt åker upp på kylskåpet så man ser det dagligen.
Svar på tråden Jag glömmer mina barn