• Anonym (Slavar)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

På vilket sätt är inte alla ni slavar här när ni måste betala skatt inom ett samhälle eller få fängelse med hjälp av våld?
    Om ni inte gör det får ni böter, och sedan fängelse med hjälp av våld och tvång även om ni skulle vägra. På vilket sätt är inte det ren slaveri? Varför kan inte skatt vara frivilligt inom ett samhälle istället för tvång och slaveri? Diskutera.

• Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?
  • PH76

Jag anser anser att alla ska betala samma % i skatt, och att pension, sjukförsäkring, föräldraförsäkring skall gälla upp till 80% av lönen utan tak.

När man röstar på något som påverkar skatten så skall man bli lika påverkad av resultatet, oavsett om man har låg eller hög inkomst.

• Anonym (Socialförsäkring)
    PH76 skrev 2020-08-24 10:33:50 följande:

Jag anser anser att alla ska betala samma % i skatt, och att pension, sjukförsäkring, föräldraförsäkring skall gälla upp till 80% av lönen utan tak.

Det vore ju trevligt, men lätt att missbruka.

Redan nu brukar egna företagare anställa frun med bra lön för något småjobb, bara för att hon ska maxa föräldrapenningen.

• PH76
    Anonym (Socialförsäkring) skrev 2020-08-24 11:18:12 följande:

Redan nu brukar egna företagare anställa frun med bra lön för något småjobb, bara för att hon ska maxa föräldrapenningen.

Jag ser inget problem med det är dennes bolag och får anställa vem den vill så länge de betalar rätt skatt och alla sociala avgifter.
  • Bjoer
    PH76 skrev 2020-08-24 10:33:50 följande:

När man röstar på något som påverkar skatten så skall man bli lika påverkad av resultatet, oavsett om man har låg eller hög inkomst.

Men någon som har låg inkomst och får betala 30% skatt påverkas mycket mer av det än någon med hög inkomst som betalar 30% skatt. Skillnaden på att t.ex. ha en bil mot att inte ha en bil är mycket större än skillnaden mellan att ha en bil för 300k eller en bil för 200k. Påverkan på någons liv är inte linjär.
  • Anonym (Peter)
    Konservativ skrev 2020-08-24 09:53:56 följande:

JO, många betalar 60-70% skatt.

Hur många procent av de som betalar skatt i Sverige gör det?
  • Xenia
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-23 21:03:32 följande:

På vilket sätt är inte alla ni slavar här när ni måste betala skatt inom ett samhälle eller få fängelse med hjälp av våld?
    Om ni inte gör det får ni böter, och sedan fängelse med hjälp av våld och tvång även om ni skulle vägra. På vilket sätt är inte det ren slaveri? Varför kan inte skatt vara frivilligt inom ett samhälle istället för tvång och slaveri? Diskutera.

Du verkar vara konspirationsteoretiker och libertarian. Dessutom dåligt påläst.

Finns det något sådant samhälle som du vill ha? Flytta dit då. Såg i TV igår ett samhälle där staten inte tycktes vara särskilt stark utan klanerna styr i stället + terroristorganisationer, Somalia. Flytta dit, men stor risk för att bli dödad.

Skatter är inte slaveri, det är vad som bygger ett välfärdssamhälle.

Om skatten skulle vara frivillig, så skulle inte de barn vars föräldrar avstått från skatt få gå i skolan. Inte skulle någon i familjen få sjukhusvård heller. Eller hjälp av polisen om de blev bestulna/rånade/våldtagna.

Det finns inget tvång att stanna i Sverige. 
  • Trent
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-24 00:03:11 följande:

Jag skrev här, och förösker få andra att vakna. Att betala skatt ska vara ett val i ett samhälle mer än ett krav.. Men jag är på att demonstrera, men tror du det skulle göra någon skillnad? Vi behöver riva ner hela systemet snarare.. Bygga om det.

Jag tycker det är toppenidé att göra skatten valfri. Då slipper vi snart naiva idioter.
  • nihka

Det är frivilligt att bo i Sverige och du kan till skillnad från en slav när som helst flytta om du tycker du får en bättre deal någon annanstans.

Men tanke på frågeställningen känns det dock som pengar i sjön att den skatt jag betalat in delvis har gått till att finansiera din skolgång.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Konservativ
    Anonym (Peter) skrev 2020-08-24 11:43:28 följande:

Hur många procent av de som betalar skatt i Sverige gör det?

Inkomstskatt, bensinskatt, moms, arbetsgivaravgift, stämpelskatt, fastighetsavgift, kassettskatt, spelskatt, TV-avgift, trängselskatt, alkoholskatt, tobaksskatt m.m. Det blir ganska fort 60% och mer.
  • Anonym (F)
    Anonym (Socialförsäkring) skrev 2020-08-24 11:18:12 följande:

Det är inget missbruk. Egenföretagaren har stora kostnader för att maxa i arbetsgivaravgifter och preliminärskatter. Om frun sedan gör någon nytta eller inte är företagarens problem.
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?