• Anonym (Slavar)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

På vilket sätt är inte alla ni slavar här när ni måste betala skatt inom ett samhälle eller få fängelse med hjälp av våld?
    Om ni inte gör det får ni böter, och sedan fängelse med hjälp av våld och tvång även om ni skulle vägra. På vilket sätt är inte det ren slaveri? Varför kan inte skatt vara frivilligt inom ett samhälle istället för tvång och slaveri? Diskutera.

• Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?
  • Anonym (Faktura istället för skatt?)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 00:03:13 följande:
    Det är väl diskutabelt hur många dessa 'många' är som inte stödjer att den offentliga välfärden skall demonteras och att var och en lämnas till egen förmåga i fråga om tex förlossning, bvc, skola, dagis, tandvård högre utbildningar.

Det du förespråkar leder till ett mycket segregerat samhälle där dagens problem kommer att framstå som futtiga i jämförelse.  
    Jag tror faktiskt att du har rätt, den stor massan är fortfarande fast i det trygghetsknarkande som välfärden innebär, problemet är ju bara att det är en falsk trygghet.
    Många vaknar upp först när de själva av någon anledning behöver nyttja välfärden o inser hur jävla illa den fungerar idag.
    Först då klickar det till i huvudet o de börjar fråga sig "vart gör de av alla pengar".

När man då börjar sätta sig in i hur landstinget/regioner och staten sprätter pengar omkring sig... Man börjar sätta sig in i o följa den politiska cirkusen... Man börjar gräva lite själv....

• Anonym (Peter)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-25 22:38:11 följande:

Och en stor del i att många börjar känna en enorm frustration med nuvarande upplägg är att de inte längre vill att deras resurser skall "omfördelas".

OK.

Vad tjänar du idag innan skatt?

Vad tror du att du skulle tjäna utan att behöva betala skatt, och vilka saker som du idag tar för givna skulle du ha råd med? Skulle dina föräldrar haft råd att betala din utbildning? Skulle du kunnat skaffa barn? Infrastrukturen påverkar dig inget alls, och du tror du från myndig ålder haft råd med sjukvård?
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-26 07:40:44 följande:
    Jag tror faktiskt att du har rätt, den stor massan är fortfarande fast i det trygghetsknarkande som välfärden innebär, problemet är ju bara att det är en falsk trygghet.
    Många vaknar upp först när de själva av någon anledning behöver nyttja välfärden o inser hur jävla illa den fungerar idag.
    Först då klickar det till i huvudet o de börjar fråga sig "vart gör de av alla pengar".

När man då börjar sätta sig in i hur landstinget/regioner och staten sprätter pengar omkring sig... Man börjar sätta sig in i o följa den politiska cirkusen... Man börjar gräva lite själv....

Den enda som pratar om trygghetsknarkande är du.

Du har fel - helt fel.

Du blandar fortfarande ihop skattesubjekt.
  • AndreaBD
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-26 07:30:45 följande:
    Så skulle jag bara vilja fråga, om det nu är som du säger, anser du det då rimligt att ett fåtal (alltså de som enligt dig betalar in mer i skatt än vad de får ut ur välfärden) ska tvingas betala för alla andra? Utan att ens ha lite att säga till om hur pengarna används eller prioriteras?
    De får inte ens ett "tack" eller något som helst bevis på uppskattning, tvärtom så höjs istället procentsatsen på skatten...

Nä, ett samhälle där den stora fårskocken sitter med offerkoftan på sig och är beroende av bidrag och subventioneringar är i mina ögon otroligt oattraktivt.

Om jag också får svara på det här - och jag håller med personen som du citerade om att det är väldigt få som skulle ha råd - du räknar fel här. Du tänker bara på att du JUST NU betalar åt andra också, men du har också varit barn och då fått massor av skattepengar - dagis, skola, m.m.. Och du kommer att vara gammal och inte kunna jobba längre. Det är ju bara under ett antal år som man kan tjäna bra med pengar för att kunna bekosta allt sånt själv. 

Just av den anledningen funkar det inte att var och en tar hand om sig själv. Även i primitiva samhällen, utan skatter alltså, finns det ett system, t.ex. en klan/storfamilj, eller i en by, där alla ändå tas hand om på något sätt. Inte ens djur klarar sig helt själva. 
  • nihka
    Anonym (Faktura istället för skatt?) skrev 2020-08-26 07:30:45 följande:
    Så skulle jag bara vilja fråga, om det nu är som du säger, anser du det då rimligt att ett fåtal (alltså de som enligt dig betalar in mer i skatt än vad de får ut ur välfärden) ska tvingas betala för alla andra? Utan att ens ha lite att säga till om hur pengarna används eller prioriteras?
    De får inte ens ett "tack" eller något som helst bevis på uppskattning, tvärtom så höjs istället procentsatsen på skatten...

Nä, ett samhälle där den stora fårskocken sitter med offerkoftan på sig och är beroende av bidrag och subventioneringar är i mina ögon otroligt oattraktivt.

Enligt mig?

Nej, enligt dig faktiskt. Du avslöjar hur sniket du tänker med vad du inbillar dig att andra har sagt. Otroligt oattraktivt.

Tänk stora volymer, mängdrabatt och räntefria förskottsutbetalningar utan återbetalningskrav. Om du dör vid 35 blir du och dina barn inte återbetalningsskyldiga för din skolgång.

Eller vill du hellre att det skickas ut en faktura?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • sextiotalist
    Anonym (Peter) skrev 2020-08-26 08:03:26 följande:

OK.

Vad tjänar du idag innan skatt?

Vad tror du att du skulle tjäna utan att behöva betala skatt, och vilka saker som du idag tar för givna skulle du ha råd med? Skulle dina föräldrar haft råd att betala din utbildning? Skulle du kunnat skaffa barn? Infrastrukturen påverkar dig inget alls, och du tror du från myndig ålder haft råd med sjukvård?

Har en väninna som bor i USA, tillhör den akademiska medelklassen i USA.

När vi jämförde skatten och vad de fick lägga undan för att säkra sina barns möjlighet att plugga, försäkringdpremier (de har ändå sjukförsäkringen via deras arbetsgivare). Så var det beloppet högre (inklusive den skatt de betalade) än vad jag betalade i skatt.

Våra löner var rätt lika, hennes något högre.
  • Anonym (Peter)
    sextiotalist skrev 2020-08-26 11:20:35 följande:

När vi jämförde skatten och vad de fick lägga undan för att säkra sina barns möjlighet att plugga, försäkringdpremier (de har ändå sjukförsäkringen via deras arbetsgivare). Så var det beloppet högre (inklusive den skatt de betalade) än vad jag betalade i skatt.

• nihka
    sextiotalist skrev 2020-08-26 11:20:35 följande:

Och så är också klasskillnaderna större i USA än i Sverige.

Konstigt att man kan fatta att det blir mer (kostnads)effektivt att slå ihop sig på alla möjliga sätt som exempelvis sekundärvinsten med samboskap och att tillhöra en bilpool samtidigt som man inte tycks kunna föra över det till fördelarna med att slå ihop sig som ett land.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Skattmasen)
    nihka skrev 2020-08-26 12:11:36 följande:
    Och så är också klasskillnaderna större i USA än i Sverige.

Konstigt att man kan fatta att det blir mer (kostnads)effektivt att slå ihop sig på alla möjliga sätt som exempelvis sekundärvinsten med samboskap och att tillhöra en bilpool samtidigt som man inte tycks kunna föra över det till fördelarna med att slå ihop sig som ett land.
    Drar mig till minnes en tråd jag läste där trådskaparen ondgjorde sig över att denne inte hade lika mycket kvar att leva loppan för som två personer som levde tillsammans trots att den totala bruttolönen var lika i bägge hushållen.

Trådskaparen kunde varken skilja på skattesubjekt, förstå att två personer kostar mer än en person och att marginalskatteeffekten i första hand beror på grundavdrag och jobbskatteavdrag som varje skattesubjekt får göra. Denne person sade sig 'vara sambo' med sin 16-åriga dotter om jag minns rätt, ingen ände på galenskaperna där.
  • Finansen7
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-26 14:00:44 följande:

Drar mig till minnes en tråd jag läste där trådskaparen ondgjorde sig över att denne inte hade lika mycket kvar att leva loppan för som två personer som levde tillsammans trots att den totala bruttolönen var lika i bägge hushållen.

Trådskaparen kunde varken skilja på skattesubjekt, förstå att två personer kostar mer än en person och att marginalskatteeffekten i första hand beror på grundavdrag och jobbskatteavdrag som varje skattesubjekt får göra. Denne person sade sig 'vara sambo' med sin 16-åriga dotter om jag minns rätt, ingen ände på galenskaperna där.

Jag minns tråden. Den trådskaparen var för sambeskattning. Något som togs bort på 1970-talet om jag minns rätt.
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?