• Anonym (Slavar)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

På vilket sätt är inte alla ni slavar här när ni måste betala skatt inom ett samhälle eller få fängelse med hjälp av våld?
    Om ni inte gör det får ni böter, och sedan fängelse med hjälp av våld och tvång även om ni skulle vägra. På vilket sätt är inte det ren slaveri? Varför kan inte skatt vara frivilligt inom ett samhälle istället för tvång och slaveri? Diskutera.

• Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?
  • Anonym (F)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-24 21:35:21 följande:

Arbetsgivarens skattedel hänger mycket riktigt ihop med den lön denne betalar ut till arbetstagaren och på så sätt också med den skatt arbetsgivaren är ålagd att betala in av arbetstagarens löneersättning, men det är fortfarande två olika skattesubjekt. I andra länder kan det fungera annorlunda än hur det fungerar i Sverige. 

Avgifter för den ersättningen i form av tjänstepension som utgår vid pensionering hanteras lite annorlunda i fråga om betalningar från arbetsgivare till det bolag som administrerar tjänstepensionsavgifter samt val av fonder och efterlevandeskydd.

Det är inte fel att ha synpynkter på hur det fungerar, men att lämna vilseledande uppgifter om hur det fungerar gagnar ingen.  Håll isär skattesubjekten - det finns dessutom fler utgifter och skatter som arbetsgivaren kan ha för en arbetstagare, var skall gränsen dras tycker du?

Hur gagnar det befolkningen (oss) att de som inte ens kan skilja på olika skattesubjekt sprider vilseledande uppgifter? Inte alls är mitt svar på den frågan.

Vilken gräns pratar du om?
  • Anonym (Skattmasen)
    Konservativ skrev 2020-08-24 16:33:08 följande:
    Varför snackar du om trovärdighet, tror du att vi är i en rättssal nu? Hallååååå, det är ett forum på internet.
    Inget av det jag skrev är kontroversiellt, jag radade upp ett antal grejer som invånarna måste betala och de utgör för många minst 60% av inkomsten. Att det finns många som tycker att det är jääääätteviktigt att man inte ska kalla arbetsgivaravgiften skatt ändrar ingenting, man måste betala ändå. VILKET DEN HÄR TRÅDEN HANDLAR OM: DU ÄR TVUNGEN ATT BETALA MASSOR SKATT. MEN DU TYCKER ATT DET GÖR INGET FÖR DET KAAAAALLLLAAAAAASS INTE SKATT OCH DÅ BETALAR DU GÄRNA. ja gu va viktigt att ja inte kan skattetermer för då behöver vi inte bry oss om de höga skatterna.
    Arbetsgivaravgiften är mycket riktigt en skatt, men det är inte arbetstagarens skatt.  Arbetsgivaren blir skyldig staten den arbetsgivaravgift denne undvikit att betala in, inte arbetstagaren. 

Däremot är arbetsgivaravgifterna en del av de kostnader arbetsgivaren har för sina arbetstagare, men inte nödvändigtvis den enda kostnaden då det finns fler kostnader beroende på vilka avtal arbetsgivaren har på arbetsmarknaden. 

Att ensidigt peka på arbetsgivaravgiften som en del av arbetstagarens skatt är missvisande, då det inte enbart är arbetstagare som är skattesubjekt på arbetsmarknaden. 

Visst är det så att jag med mina skattade pengar betalar priset inklusive moms på varor och tjänster jag köper.

Dina siffror 60% är baserade på godtyckliga delar av skatteuttag för olika skattesubjekt och har mycket lite med verkligheten att göra. Det beror säkert på att du skriver på ett forum på internet som du själv säger.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (F) skrev 2020-08-24 21:54:05 följande:
    Vilken gräns pratar du om?
    Gränsen mellan olika skattesubjekt. Varför bara två, eller varför bara arbetsgivaravgiften till exempel? 

Gränsen mellan olika typer av utgifter en arbetsgivare har för en arbetstagare.
  • Anonym (F)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-24 22:02:35 följande:

Gränsen mellan olika skattesubjekt. Varför bara två, eller varför bara arbetsgivaravgiften till exempel? 

Gränsen mellan olika typer av utgifter en arbetsgivare har för en arbetstagare.

Avgiftetr för försäkringar och tjänstepensioner för att följa kollektivavtalen är inte skatt. De är frivilliga. Det finns AG med alternativa lösningar. Och vissa helt utan tjänstepension.

Andra ersättningar som traktamenten och förmånsbilar beskattas, och är skatter.
  • nihka
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-24 13:47:39 följande:
    De flesta slavar har troligen inga beskattningsbara tillgångar
    Exakt! Hur kan man ens tala om skatt och slaveri i samma andetag?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Folk)

Det är folket som röstat FÖR. Det är så som flest vill.

• nihka
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-24 14:40:53 följande:
    Den som inte kan grundläggande termer inom skattelagstiftningen kan inte med trovärdighet uttala sig om skattelagstiftning eller skattetryck.
    Naturligtvis är det så!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (F) skrev 2020-08-24 22:21:02 följande:
    Avgiftetr för försäkringar och tjänstepensioner för att följa kollektivavtalen är inte skatt. De är frivilliga. Det finns AG med alternativa lösningar. Och vissa helt utan tjänstepension.

Andra ersättningar som traktamenten och förmånsbilar beskattas, och är skatter.
    Ja, allt är inte skatt och allt är inte arbetstagarens skatt. Men allt detta du räknar och och lite till är eller kan vara arbetsgivarens utgifter för arbetstagaren.

Är det statens rätt att ta ut skatt som är problemet?

Skulle det enligt din mening vara bättre om arbetsgivaren betalade detta till privata försäkringsgivare i stället för att det betalas som en skatt till det gemensamma välfärdssystemet?  
  • Anonym (Slavar)
    nihka skrev 2020-08-24 12:04:36 följande:

Det är frivilligt att bo i Sverige och du kan till skillnad från en slav när som helst flytta om du tycker du får en bättre deal någon annanstans.

Men tanke på frågeställningen känns det dock som pengar i sjön att den skatt jag betalat in delvis har gått till att finansiera din skolgång.

Jag är för skolan och utbildning, men det vore skönt att flytta ifrån sånna attityder du skrev mig med. Men jag har ärligt talat lärt mig mer på egen hand som autodidakt än vad jag gjorde i skolan.
    Det är även något med skolans system som gör att många inte finner glädjen att lära sig i skolan, men jag är 100% för utbildning och skolor såklart. Min poäng är att dom som inte vill betala skatt får betala skola och annat själva från egen ficka om dom har råd. Det var min poäng då. Plus att jag inte tycker det är legitimt att en stat ska kunna kalla en som inte vill betala skatt för brottsling. Vi fäddes alla fria, men hur fria känner ni er idag i samhället på en skala? Inkluderat tankefriheten från tanke polisen.

• Anonym (Slavar)
    nihka skrev 2020-08-24 22:29:04 följande:
    Exakt! Hur kan man ens tala om skatt och slaveri i samma andetag?
    Löneslav. Du är en löneslav åt ditt företag eller staten. Du är löneslav åt staten med om du har egen firma. Enbart för att du fysiskt är i ett visst land. Det är skillnad på slav och löneslav, så jag skulle uttryckt mig bättre. HUR är du inte en löneslav?
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?