• Anonym (Slavar)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

På vilket sätt är inte alla ni slavar här när ni måste betala skatt inom ett samhälle eller få fängelse med hjälp av våld?
    Om ni inte gör det får ni böter, och sedan fängelse med hjälp av våld och tvång även om ni skulle vägra. På vilket sätt är inte det ren slaveri? Varför kan inte skatt vara frivilligt inom ett samhälle istället för tvång och slaveri? Diskutera.

• Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?
  • Anonym (Slavar)

Autodidakt skulle det vart innan.

• Anonym (Slavar)
    Anonym (Socialförsäkring) skrev 2020-08-24 13:47:52 följande:
    Skatten är valfri, men hör ihop med att bo här. Du väljer själv om du vill bo här och då betala skatt.
    Skatten är inte alls valfri, om man vill bo i ett land och inte betala säger vi. Det dras in med tvång och våld då, och staten kallar sina löneslavar kriminella då när dom inte är nöjda med sina löneslavar.
    Du har rätt i att människor kan flytta om dom vill och tur det!!!
  • nihka
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-24 22:56:14 följande:
    Jag är för skolan och utbildning, men det vore skönt att flytta ifrån sånna attityder du skrev mig med. Men jag har ärligt talat lärt mig mer på egen hand som autodidakt än vad jag gjorde i skolan.
    Det är även något med skolans system som gör att många inte finner glädjen att lära sig i skolan, men jag är 100% för utbildning och skolor såklart. Min poäng är att dom som inte vill betala skatt får betala skola och annat själva från egen ficka om dom har råd. Det var min poäng då. Plus att jag inte tycker det är legitimt att en stat ska kunna kalla en som inte vill betala skatt för brottsling. Vi fäddes alla fria, men hur fria känner ni er idag i samhället på en skala? Inkluderat tankefriheten från tanke polisen.
    Så du anser på samma sätt att du kan gå in i en restaurang och plocka till dig vad du vill ha utan att betala?

I restaurangen Sverige betalar du vid dörren och sedan kan du plocka till dig av buffén. Och gillar du inte buffén och vad den kostar går det hur bra som helst att uppsöka en annan lokal.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-24 23:05:35 följande:
    Skatten är inte alls valfri, om man vill bo i ett land och inte betala säger vi. Det dras in med tvång och våld då, och staten kallar sina löneslavar kriminella då när dom inte är nöjda med sina löneslavar.
    Du har rätt i att människor kan flytta om dom vill och tur det!!!
    Ja, skatten är inte valfri om du bor i en nationalstat, det som i dagligt tal kallas 'land', landet omfattar ett geografiskt område. 

Alla medborgare och invånare i detta 'land' omfattas av 'landets' alla lagar. lagar som omfattar både rättigheter och skyldigheter.

Du lever i ett 'land' där du har möjlighet flytta eller bilda en organisation eller ett politiskt parti för att påverka 'landets' lagar. Du kan också skriva inlägg på sociala medier för att bilda opinion. Alla människor på jorden har inte dessa möjligheter som 'slavarna' i Sverige har. 

Det finns en del platser där det finns möjlighet eller rent av tvång att leva utanför systemet. Om du lever inom den geografiska gräns som utgör nationalstaten Sverige omfattas du av det samhällssystem och de överenskommelser Sverige har utformat genom historien och med riksdagen.

Gillar du inte det och inte kan leva med det så finns det inte så många alternativ. Inget av dessa alternativ gör innevånarna i ett 'land' till slavar.

• Anonym (F)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-24 22:50:48 följande:

Ja, allt är inte skatt och allt är inte arbetstagarens skatt. Men allt detta du räknar och och lite till är eller kan vara arbetsgivarens utgifter för arbetstagaren.

Är det statens rätt att ta ut skatt som är problemet?

Skulle det enligt din mening vara bättre om arbetsgivaren betalade detta till privata försäkringsgivare i stället för att det betalas som en skatt till det gemensamma välfärdssystemet?  

För arbetsgivaravgifter? Nej, egentligen inte. Det enda ?detaljen? jag retar upp mig på var den jag skrev från början, ålderspensionsavgiften som betalas på lönedelar över intjänandetaket för allmän pension. Det är en dold skatt som inte ger några raka förmåner och som glöms bort.
  • nihka
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-24 22:58:17 följande:
    Löneslav. Du är en löneslav åt ditt företag eller staten. Du är löneslav åt staten med om du har egen firma. Enbart för att du fysiskt är i ett visst land. Det är skillnad på slav och löneslav, så jag skulle uttryckt mig bättre. HUR är du inte en löneslav?
    Ordet löneslav är en paradox. Slavar har inga löner.

Jag känner mig inte som någon slav. Jag arbetar och för min insats får jag betalt och andra förmåner. Det är ett fair byte.

Samma med skatten. Jag betalar och får en massa i retur. Jag förväntar mig inte att få en massa utan att bidra.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (F) skrev 2020-08-24 23:33:39 följande:
    För arbetsgivaravgifter? Nej, egentligen inte. Det enda detaljen jag retar upp mig på var den jag skrev från början, ålderspensionsavgiften som betalas på lönedelar över intjänandetaket för allmän pension. Det är en dold skatt som inte ger några raka förmåner och som glöms bort.
    Vem menar du inte får några förmåner och vem menar du glömmer bort den delen?
  • Anonym (F)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-24 23:50:34 följande:

Vem menar du inte får några förmåner och vem menar du glömmer bort den delen?

10,21% av arbetsgivaravgifterna är ålderspensionsavgift.

Upp till ca 41.000kr/mån räknas för intjänande till allmän pension (7,5 inkomstbasbelopp/år). AG betalar dock ålderspensionsavgift på hela lönen. Avgiften ska ge pension men den överskjutande delen är en ren statlig skatt som inte ger några förmåner i pensionshänseende.

Hur många anställda känner till det här?
  • Anonym (moraliskt förfal)

Det faller tillbaks till den moraliska grundsynen och vilket samhälle man vill leva i.

Gör tankeexperimentet där du får välja hur ett samhälle ser ut och du tar sedan en slumpmässig roll i det samhället.

Vill du leva i ett samhälle där det finns ett fåtal rika som gör som de vill och resten försöker skrapa ihop dagen på bästa sätt?
    Skulle du vilja ta rollen där du kämpar för att få livet att gå ihop.

Är det kanske så att du ser till din nuvarande situation och inte hur samhållet ser ut ifall du skulle ha rollen som sjuklig och svag?

• AndreaBD
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-24 23:02:49 följande:

Autodidakt skulle det vart innan.

Ja, det märks. Kunskaperna är därefter. 
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?