Anonym (F) skrev 2020-08-24 15:35:11 följande:
Hur gagnar det myndighetsanställda vars lön betalas av staten (oss) att dryga sig på ett forum?
Många anser att arbetsgivaravgifter är skatter. T ex de pengar som mina AG kommer betala in till staten på de lönedelar som är över intjänandetaket på allmän pension (ålderspensionsavgift).
Pensionsmyndigheten skriver själva att det är en skatt. På hela mitt yrkesliv kommer det bli en miljon i runda slängar. AG kunde betalat en tjänstepension till mig för de pengarna istället. De bägge skattesubjekten hänger väldigt tight ihop i det här fallet.
Arbetsgivarens skattedel hänger mycket riktigt ihop med den lön denne betalar ut till arbetstagaren och på så sätt också med den skatt arbetsgivaren är ålagd att betala in av arbetstagarens löneersättning, men det är fortfarande två olika skattesubjekt. I andra länder kan det fungera annorlunda än hur det fungerar i Sverige.
Avgifter för den ersättningen i form av tjänstepension som utgår vid pensionering hanteras lite annorlunda i fråga om betalningar från arbetsgivare till det bolag som administrerar tjänstepensionsavgifter samt val av fonder och efterlevandeskydd.
Det är inte fel att ha synpynkter på hur det fungerar, men att lämna vilseledande uppgifter om hur det fungerar gagnar ingen. Håll isär skattesubjekten - det finns dessutom fler utgifter och skatter som arbetsgivaren kan ha för en arbetstagare, var skall gränsen dras tycker du?
Hur gagnar det befolkningen (oss) att de som inte ens kan skilja på olika skattesubjekt sprider vilseledande uppgifter? Inte alls är mitt svar på den frågan.