• Anonym (Slavar)

På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?

På vilket sätt är inte alla ni slavar här när ni måste betala skatt inom ett samhälle eller få fängelse med hjälp av våld?
    Om ni inte gör det får ni böter, och sedan fängelse med hjälp av våld och tvång även om ni skulle vägra. På vilket sätt är inte det ren slaveri? Varför kan inte skatt vara frivilligt inom ett samhälle istället för tvång och slaveri? Diskutera.

• Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?
  • Jemp

Jag ser det inte som slaveri, nej. Givetvis behöver jag lön/inkomst för försörjning men jag jobbar också för att utöva mina intressen, påverka samhället mm.

Att vi hjälps åt och betalar skatt för att minska klassklyftor och främja sånt vi alla har nytta av (ekosystem, infrastruktur osv) ser jag som vettigt, inte slaveri.

• Anonym (Skattmasen)
    Konservativ skrev 2020-08-24 14:15:41 följande:
    Jag vet inte vad du menar med skattesubjekt och jag vet att sossarna vill bluffa folk att arbetsgivaravgiften inte är en skatt, om det var det du menade. Men jag går inte alls med på det. Allt som staten tvingar folk betala är relevant i den här tråden, läs det inledande inlägget.
    Den som inte kan grundläggande termer inom skattelagstiftningen kan inte med trovärdighet uttala sig om skattelagstiftning eller skattetryck.
  • Konservativ
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-24 14:40:53 följande:

Den som inte kan grundläggande termer inom skattelagstiftningen kan inte med trovärdighet uttala sig om skattelagstiftning eller skattetryck.

Varför är du otrevlig, har dunågot vettigt att säga
  • Wench85
    Anonym (Slavar) skrev 2020-08-23 21:03:32 följande:

På vilket sätt är inte alla ni slavar här när ni måste betala skatt inom ett samhälle eller få fängelse med hjälp av våld?
    Om ni inte gör det får ni böter, och sedan fängelse med hjälp av våld och tvång även om ni skulle vägra. På vilket sätt är inte det ren slaveri? Varför kan inte skatt vara frivilligt inom ett samhälle istället för tvång och slaveri? Diskutera.

Jag är inte slav. Om jag vill leva i ett land utan skatt kan jag ju flytta, till Qatar eller Bahrain eller liknande. Men jag väljer att bo i Sverige, för att jag gillar det och därmed har jag accepterat skatterna. 

(och jag tycker att det är rätt billigt med tanke på vad fan jag får för pengarna, för att travestera Leif Östling)
  • Anonym (Skattmasen)
    Konservativ skrev 2020-08-24 14:47:03 följande:
    Varför är du otrevlig, har dunågot vettigt att säga
    Jag har inte sagt att någon uppvisar slavmentalitet.

Jag har noterat att du blandar ihop olika skattesubjekt och det saknas trovärdighet i uttalanden om skattelagstiftning och skattetryck.

Otrevligt och vettigt.

Vem står för det ena och vem står för det andra? 
  • Anonym (F)
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-24 15:06:39 följande:

Jag har noterat att du blandar ihop olika skattesubjekt och det saknas trovärdighet i uttalanden om skattelagstiftning och skattetryck.

Otrevligt och vettigt.

Hur gagnar det myndighetsanställda vars lön betalas av staten (oss) att dryga sig på ett forum?

Många anser att arbetsgivaravgifter är skatter. T ex de pengar som mina AG kommer betala in till staten på de lönedelar som är över intjänandetaket på allmän pension (ålderspensionsavgift).

Pensionsmyndigheten skriver själva att det är en skatt. På hela mitt yrkesliv kommer det bli en miljon i runda slängar. AG kunde betalat en tjänstepension till mig för de pengarna istället. De bägge skattesubjekten hänger väldigt tight ihop i det här fallet.
  • Konservativ
    Anonym (Skattmasen) skrev 2020-08-24 15:06:39 följande:

Otrevligt och vettigt.

Varför snackar du om trovärdighet, tror du att vi är i en rättssal nu? Hallååååå, det är ett forum på internet.

Inget av det jag skrev är kontroversiellt, jag radade upp ett antal grejer som invånarna måste betala och de utgör för många minst 60% av inkomsten. Att det finns många som tycker att det är jääääätteviktigt att man inte ska kalla arbetsgivaravgiften skatt ändrar ingenting, man måste betala ändå. VILKET DEN HÄR TRÅDEN HANDLAR OM: DU ÄR TVUNGEN ATT BETALA MASSOR SKATT. MEN DU TYCKER ATT DET GÖR INGET FÖR DET KAAAAALLLLAAAAAASS INTE SKATT OCH DÅ BETALAR DU GÄRNA. ja gu va viktigt att ja inte kan skattetermer för då behöver vi inte bry oss om de höga skatterna.
  • Anonym (ag)
    Konservativ skrev 2020-08-24 12:13:55 följande:
    Inkomstskatt, bensinskatt, moms, arbetsgivaravgift, stämpelskatt, fastighetsavgift, kassettskatt, spelskatt, TV-avgift, trängselskatt, alkoholskatt, tobaksskatt m.m. Det blir ganska fort 60% och mer.
    Arbetsgivaravgiften är inte löntagarens skatt utan arbetsgivarens avgift. Tro inte en sekund att om arbetsgivarens avgifter för de anställda så skulle de pengarna hamna i löntagarnas lönekuvert. De kan jag använda på annat.
  • Trent
    Anonym (Socialförsäkring) skrev 2020-08-24 13:47:52 följande:

Skatten är valfri, men hör ihop med att bo här. Du väljer själv om du vill bo här och då betala skatt.

Varför skriver du det till mig? Jag är inte korkad.
  • Anonym (Skattmasen)
    Anonym (F) skrev 2020-08-24 15:35:11 följande:
    Hur gagnar det myndighetsanställda vars lön betalas av staten (oss) att dryga sig på ett forum?
    Många anser att arbetsgivaravgifter är skatter. T ex de pengar som mina AG kommer betala in till staten på de lönedelar som är över intjänandetaket på allmän pension (ålderspensionsavgift).
    Pensionsmyndigheten skriver själva att det är en skatt. På hela mitt yrkesliv kommer det bli en miljon i runda slängar. AG kunde betalat en tjänstepension till mig för de pengarna istället. De bägge skattesubjekten hänger väldigt tight ihop i det här fallet.
    Arbetsgivarens skattedel hänger mycket riktigt ihop med den lön denne betalar ut till arbetstagaren och på så sätt också med den skatt arbetsgivaren är ålagd att betala in av arbetstagarens löneersättning, men det är fortfarande två olika skattesubjekt. I andra länder kan det fungera annorlunda än hur det fungerar i Sverige. 

Avgifter för den ersättningen i form av tjänstepension som utgår vid pensionering hanteras lite annorlunda i fråga om betalningar från arbetsgivare till det bolag som administrerar tjänstepensionsavgifter samt val av fonder och efterlevandeskydd.

Det är inte fel att ha synpynkter på hur det fungerar, men att lämna vilseledande uppgifter om hur det fungerar gagnar ingen.  Håll isär skattesubjekten - det finns dessutom fler utgifter och skatter som arbetsgivaren kan ha för en arbetstagare, var skall gränsen dras tycker du?

Hur gagnar det befolkningen (oss) att de som inte ens kan skilja på olika skattesubjekt sprider vilseledande uppgifter? Inte alls är mitt svar på den frågan.
Svar på tråden På vilket sätt är ni inte slavar som arbetar för staten?