• Wresident

    Få timmar på förskolan, bryter ner barn?

    Hej!


     


    Jag ska försöka sammanfatta mig kort;


    Hemma har jag en bonusdotter på 4 år, och en bebis på 5 månader, min sambo är hemma mammaledig medans jag jobbar vanlig dagtid. 


    Bebisen: Kollik första 3-4 månaderna, sov ingen annan stans än i en bärsjal på mamman, somnar aldrig i vagn/bilstol, somnar enbart i mammans famn eller medans han ammas. Dvs, kräver mycket närhet av mamman.

    4åringen; Överskottsenergi, alltså en j*kla energi, vill leka hela tiden - aldrig ensam, vill alltid göra något kul, älskar förskolan, älskar att leka med kompisar. Behöver bli stimulerad, annars utryter ett kaos. 


    Nu är det ju så att i vår kommun (Nyköping) så får inte 4a åringen gå på förskolan många timmar i veckan, knappt några timmar alls medans man är hemma föräldrarledig. Minns inte siffran, men kan de vara 15h/v kanske? 


    Alltså hur kan detta ens vara rimligt? Hur tänker en kommun? 


    Bonusdottern på 4a år vill till förskola, hon tjatar om förskola, hon vill leka, hon vill inte gå hem så tidigt. Hon blir så sjukt ledsen och arg när hon får höra att hon inte ska till förskolan.


    Istället får hon vara hemma och få höra; 


    ?Du behöver vara lite tyst nu, mamma måste natta lillebror?
    ?Älskling, du får leka lite ensam, mamma måste natta lillebror nu?
    ?Vi kan inte leka nu, lillebror måste äta?
    ?Inte leka med den leksaken nu, den låter för mycket och kan väcka lillebror?
    ?Nej, det är tyvärr inte förskolan idag?
    ?Jag vet att du är hungrig, men du får vänta, lillebror måste nattas?
    ?Jag ska snart fixa mat åt dig älskling, lillebror behöver bara ny blöja?


    Vilket gör 4a åringen oerhört ledsen, uttråkad och allt utom stimulerad. Vilket gör att hon bråkar och skriker och får utbrott.


    Hon vill till förskolan, hon vill leka, hon vill vara med andra barn. Men de går inte, för kommunen säger att barnet enbart för gå ett få antal timmar på förskolan om man är mammaledig.


     


    Hur tänker de att en mamma ska hinna ta hand om fler barn med en bebis som tar upp all tid? Hur tänker de att barn som annars går på förskolan ska bli stimulerade hemma?


     


    Bebisen vi har fått till världen kräver oerhört mycket närhet, det är mycket skrik och mycket sovande, men närhet, han bor nästan på sin mamma, han somnar inte utan sin mamma. 


     


    Varje dag när jag kommer hem från jobbet så ser jag bara en uttråkad och ledsen 4a åring som inte kunnat leka på hela dagen och en sliten mamma med en skrikande bebis i famnen. 


     


    Hur kan de vara såhär?
    Sambon får ångest för hon känner att 4a åringen hamnar lite på sidan utav.
    4åringen blir ledsen för hon vill vara på förskolan och få leka.

    Varför? Bara varför får inte syskon till bebisar gå på förskolan precis lika många timmar som när man arbetar?


    Det är svårt att förklara, men som 4åringen skiner upp när hon ska till förskolan, vill piffa upp sig, klä sig i de "coolaste" kläderna och snabbaste skorna, ta sin rosa sparkcykel och visa sin nya "tatuering" på armen. Men när hon inte får de.....


    De bryter ner min familjs välmående sakta men säkert dag för dag... 
    Detta borde verkligen verkligen ändras.


     


    Jag vet inte hur de är i andra kommuner, men Nyköping.. Huvva


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-08-24 10:42
    Grammatiska fel
  • Svar på tråden Få timmar på förskolan, bryter ner barn?
  • cosinus

    Google säger som sagt 9-14 tisdag - fredag. Det är ändå ganska generöst.

    1) Ta föräldraledigt på måndagar du så kan ni vara två hemma. Kolla om någon dagiskompis är sugen på lek på eftermiddagen och så går ni och hämtar denne före mellis så får dottern leka även måndag. Om det blir väldigt ekonomiskt kännbart ta ersättning för lör-må. Då får du ut mer än du fått på din heltidslön.

    2) När mamman hämtar övriga dagar så ha med mellis och ät i en lekpark på vägen hem, ta med någon kompis hem någon dag. Ofta är det nog så enkelt att roa två 4-åringar som en.

    3) Hämta på dagis och åk och handla. Kan låta som en självmordsuppdrag men bebisen i sjal har mycket att se på och 4-åringen kan ges uppdrag och köra liten vagn. Dödar tid helt enkelt samtidigt som man utför lite nytta som man hade behövt göra annars.

    4) Låt bebisen skrika. Ibland så måste man faktiskt fixa åt den/de äldre barnen också. Jag har haft 3/4 riktiga skrikungar med allergi/magproblem och jag har lagat otaliga middagar med en vrålande bebis i sjal på mage. Bebis nära och jag gör så gott jag men de andra måste få äta också.

    5) ha med en uppdragslista åt 4-åringen när man hämtar. Samla ihop typ 10 saker på vägen hem och få en belöning. Belöningen kan vara en klase vindruvor. Det är liksom själva sysselsättningen på vägen hem och utmaningen som är det viktiga.

    6) se framåt. Det är inte länge kvar tills bebisen kommer tycka storasyster är den coolaste i hela världen och skratta åt allt hon gör. Då kommer det bli mycket lättare för då kommer storasyster att inse att om hon gör tokiga miner åt brorsan i 10 minuter så hinner faktiskt mamma göra saker som hon har nytta av. Typ duscha och klä sig så ni kan gå ut, eller fixa precis det melliset hon vill ha eller plocka fram färg och penslar o s v.

    7) Hon kan ju plugga, pluggar man heltid får man ha barnet heltid. Det finns inget krav på att man måste ta poängen också så rent krasst kan man utan problem terminsregistrera sig på vad som helst.

    8) Läkarintyg på att barnet behöver utökad tid

  • Natta89
    Wresident skrev 2020-08-24 12:22:59 följande:

    Som jag har skrev ovan, vi har pratat och försökt vänja bebisen vid flaska så jag kan ta över föräldrarledigheten men än så länge vägrar bebisen flaska totalt. Eller ja, han vägrar min famn också. 

    Och för mig ÄR det rimligt att ett barn får gå på förskola, för att en föräldrer som är hemma mammaledig till en bebis, är inte "ledig". Jag vet inte, detta är mitt första bio.barn och de var kollik, de är den bilden jag har och jag vet hur krävande och tid han har tagit upp. De jag ser är en 4a åring som säger att hon inte vill vara hemma och inte tycker om sin lillebror, "den skriker bara".. 

    Jag ser hellre att hon är i en miljö där hon trivs tills bebisen har blivit gladare med livet. 


    Men hon får ju vara där FYRA DAGAR I VECKAN. Du skriver som att hon inte får vara där alls. Hon är där fler dagar än hon är hemma varje vecka. Som flera andra skrivit, ta föräldraledigt den dagen hon är hemma så är ni två.
  • Jemp

    Jag har också haft lite äldre barn deltid på förskolan, och visst händer det att de inte tycker det är så kul att missa saker eller att gå hem tidigt. Vi kom en lång bit på vägen genom att ladda upp med något roligt efter hämtning (behöver ju inte vara nåt avancerat men tex extra gott mellis, stanna till i parken eller liknande). Det ihop med att personalen förberedde att det var dags att snart gå hem och att han visste i förväg om det var ledig dag eller förskola funkade bra.

    Bärsjal eller bärsele är guld värt! Är det en trikå ni har? I så fall kan det vara dags att byta till annat material/modell. Ni kan också ta hjälp av en bärabarn-konsult, för det ska inte alls behöva kännas orimligt tungt att bära en femmånaders i bra bärdon.

    Hur ser det ut med öppen förskola nu mtp corona? Jag har inte varit där nu under pandemin men annars är det ju ett perfekt ställe. Aktiverar barnen, alla får träffa folk, ofta är äldre syskon där på lediga dagar och man kan få avlastning om det kör ihop sig att barnen bryter ihop samtidigt. Annars kan man ju fixa lekträffar ute, kanske är tom några andra på förskolan hemma med nytt syskon också?

    Lite bättre planering löser ju också mycket, tex så hon slipper gå hungrig. I övrigt är det ju en del av livet att lära sig vänta på sin tur och hon behöver såklart tid även hemma för att vänja sig vid livet med syskon.

    Och som sagt, ni har rätt att vara hemma båda två.

  • Cartjan1

    Hej

    Har arbetat inom utbildningssektorn i Nyköpings kommun fram tills rätt nyligen och det jag vet (vilket ev inte stämmer längre) är att även om det finns ett antal bastimmar som en har rätt till så kan du ansöka om extra tid (via kommunens hemsida) med motiveringen om er hemsituation. Vet att jag haft flertalet elever som fått beviljat 20 - 25 timmar i veckan om bedömningen gjorts att det är bäst för eleven samt familjesituationen. Har inte behövt vara allvarligare omständigheter utan kan ha varit pga syskon/inte missa för mycket verksamhet/ behov av struktur osv. Det görs iaf en bedömning om ni skickar in en ansökan. Kan dock tänka mig att det är lite hårdare när det gäller barn i förskoleålder eftersom det kan tänkas att du bör ta ut föräldraledighet den dagen som barnet inte är på förskolan. Men kolla på kommunens hemsida så ska det finnas en flik om ansökan om extra timmar om du/ni känner att det är vad er familj behöver.

    OBS! Tänk dock på att vi befinner oss i en pandemi just nu - har för mig att under våren så accepterades inga extra timmar (utom i ytterst särskilda fall) eftersom rekomendationen var att barn som hade föräldrar hemma inte skulle vara i förskolan alls - inte ens sina 15/20 timmar. De fick men avrådes....men är ju bara att kolla upp.

    Mvh

  • Pascal

    Tycker er kommun är generös med timmarna på förskolan. Här får dom bara gå 9-14 tis-Tors.

    Förstår att det är jobbigt för din sambo men jag tycker det verkar som att hon har lite fel fokus då hon lägger all tid på bebisen. Det borde vara tvärtom, mamma och storasyster gör saker ihop och bebis hänger bara med. Jag har själv 2 barn med 1 år och 10 mån mellanrum och JA det är slitigt. Men nånstans så är det ju man själv som förälder som får lösa det.

    Jag löser det så att de dagar min äldsta inte ska på förskolan så hittar vi på saker som tex åka och hälsa på nån, gå till parken, städa, leka hemma, vara ute och fixa på gården, baka osv osv Bebis få hänga med på det vi gör. Ibland i bärsele, ibland på golvet, ibland i bumbon. Själva grejen är att storasyskonet går först annars skulle hon klättra på väggarna här hemma.

    Sen, bebisar för inte av att skrika lite då och då. Det kanske måste få vara så en period att du får ta bebisen när du kommer hem från jobbet så mamma kan hitta på nåt med storasyster och då får det vara lite gråt och skrik ett tag. Ni kan inte låsa upp hela er tillvaro efter bebisen. Ni kan ta dubbeldagar på måndagar så kan ni dela upp er så får det lite lättare dom dagarna. I övrigt är det nog bara att gilla läget.

  • S23
    Pascal skrev 2020-08-24 15:59:13 följande:

    Tycker er kommun är generös med timmarna på förskolan. Här får dom bara gå 9-14 tis-Tors.

    Förstår att det är jobbigt för din sambo men jag tycker det verkar som att hon har lite fel fokus då hon lägger all tid på bebisen. Det borde vara tvärtom, mamma och storasyster gör saker ihop och bebis hänger bara med. Jag har själv 2 barn med 1 år och 10 mån mellanrum och JA det är slitigt. Men nånstans så är det ju man själv som förälder som får lösa det.

    Jag löser det så att de dagar min äldsta inte ska på förskolan så hittar vi på saker som tex åka och hälsa på nån, gå till parken, städa, leka hemma, vara ute och fixa på gården, baka osv osv Bebis få hänga med på det vi gör. Ibland i bärsele, ibland på golvet, ibland i bumbon. Själva grejen är att storasyskonet går först annars skulle hon klättra på väggarna här hemma.

    Sen, bebisar för inte av att skrika lite då och då. Det kanske måste få vara så en period att du får ta bebisen när du kommer hem från jobbet så mamma kan hitta på nåt med storasyster och då får det vara lite gråt och skrik ett tag. Ni kan inte låsa upp hela er tillvaro efter bebisen. Ni kan ta dubbeldagar på måndagar så kan ni dela upp er så får det lite lättare dom dagarna. I övrigt är det nog bara att gilla läget.


    Jag vill bara fösöka ge perspektiv på ts situation.

    Om jag uppfattar det rätt på ts beskrivning så kan jag bara säga att ?bebisar dör inte av att skrika lite? är det värsta man kan få höra i deras situation.

    Har själv haft ett barn som hela sitt första år skrikit så fort hen lämnar famnen. Det betyder bebis i knät när du äter. Inte kunna ställa in en tallrik i diskmaskinen utan skrik.

    Med ett barn som skriker gör man allt för att slippa skrik. För skrik blir det. Men att tro att en person i ts situation skall kunna lägga barnet i babygymmet i en halvtimme är naivt. Detta barn kommer skrika konstant hela denna halvtimme. Och som sagt. Är det så hela tiden så orkar man inte.

    Min mening var inte att vara otrevlig. Jag förstår att man inte förstår om man aldrig haft ett barn som är på detta vis
  • Core
    Orangebeans skrev 2020-08-24 12:10:23 följande:

    Barn till föräldralediga borde inte få gå alls om det inte finns väldigt speciella skäl till det, så var du nöjd. Vill ni ha barnpassning för att ni inte orkar med era barn så borde ni få bekosta det själva och inte belasta förskolan med det.


    Precis, det är ju för fan ens egna barn? Det är nästan bara det här lilla kalla landet i norr som har så frikostigt med barnpassning, och ändå gnälls det. När våran andra kom tyckte frun att det var puckat att den större skulle gå, så han fick vara hemma och bygga band med sin bror istället. Nu är dom tight som ingen annan och jag tror att det börjar där
  • Lajlan

    Känner med er, i min kommun är det 15 timmar som gäller, och det kändes riktigt tufft att sysselsätta båda barnen själv resten av tiden under lillasysters första år. Hon var som eran, i bärsjal hela tiden, kunde inte sitta i vagn ens en kvart. Räddningen var att det var flera andra föräldralediga samma år och eftersom vi alltid hämtade samtidigt blev det naturligt att hänga kvar på någon lekpark efteråt. Det var super att verkligen lära känna de andra föräldrarna och barnen var såklart helnöjda..  I retrospektiv gick det året väldigt snabbt och jag tror det har gjort lillasyster väldigt gott att hänga med storebror och hans kompisar så mycket, hon är väldigt framåt och det var jättelätt med inskolning också...

  • Hyllemor

    Jag hoppas att jag inte dubbel- eller trippelpostade nu, eftersom mitt inlägg försvann innan jag hade hunnit skriva klart det.


    Jag arbetar själv i förskolan och möjlighet finns alltid att ansöka om dispens, så att din dotter kan gå 30 timmar i veckan istället för 15 timmar. Dispens ansöks om i samråd med personalen. Rektor är den som i slutändan beviljar dispens utefter förskolepersonalens berättelse och utefter den ansökan som vårdnadshavare skriver. Det är därför väldigt bra att ha förskolepersonalen på sin sida innan man lämnar in ansökan. De kan också kolla igenom så att allt ser okej ut innan rektor godkänner. Möjlighet finns också att gå direkt till rektor och lyfta frågan, men rektor godkänner sällan något utan att ha konsulterat förskolepersonalen först.

    För att få en ansökan godkänd om att barnet ska gå upp i tid, krävs att barnet har behov av förskolan i sin utveckling och att detta behov under en period inte kan tillgodoses hemifrån. I ditt fall hade det solklart blivit godkänt av rektorn på förskolan där jag jobbar, men det kan ju se lite olika ut från förskola till förskola. Vissa är mer strikta än andra, men i de flesta fall godkänns ansökan eftersom ett "heltidsbarn" ger mer pengar till förskolan än ett "halvtidsbarn." I vad du argumenterar kring svårigheter, så kan jag över huvud taget inte se att man ens skulle överväga att avslå ansökan, oavsett hur strikt man än är som rektor.


    För att få dispens ska du begära ett möte med en pedagog på dotterns avdelning och lyfta de svårigheter som uppstår för din dotter i hemmet, d.v.s. INTE att hon älskar förskolan och vill vara med sina kompisar (för det är inte en svårighet) utan du ska lyfta att hon har svårigheter med att ha fått ett syskon, att bebisen har ett stort närhetsbehov och att mamman inte lyckas tillgodose båda barnens behov (t.ex. att flickan måste vänta på mat fast hon är hungrig och att detta beror på att bebisen ammar konstant) samt det faktum att flickan blir överaktiv och att mamman inte kan tillgodose hennes behov av uppmärksamhet som krävs och att ni därför önskar dispens till 30 timmar. 

  • Editb
    Ni har båda rätt att vara föräldralediga samtidigt hela första året oavsett om ni tar ut dagar eller inte (ni har ju även rätt till ett visst antal dubbeldagar).

    Mitt förslag är därför att ni båda är hemma så kan du vara huvudansvarig för flickan och att aktivera henne (ex. gå på öppna förskolan, lekplats etc) medan mamman har huvudansvaret för barnet som ammas.

    Om inte detta är ett alternativ kanske hon kan vara vissa tider hos någon släkting, ex. mormor så att hon får byta miljö och umgås med någon som kan ge henne 100%  uppmärksamhet. 
Svar på tråden Få timmar på förskolan, bryter ner barn?