• Anonym (Olivia)

Varför tar män till våld oftare än kvinnor?

Ja varför är män överrepresenterade när det gäller mord, misshandel, och våldtäkter? Varför kan män inte prata igenom saker istället som oss kvinnor?

Är det för att det ses som tufft och coolt och naturligt för män att slåss? När pojkar slåss när de är barn får de höra "Äsch så gjorde jag med som liten grabb"?

• Svar på tråden Varför tar män till våld oftare än kvinnor?
  • Anonym (Bitter sanning)
    KlantSmurfen skrev 2020-09-17 17:58:40 följande:

Är du seriös?
    Väldigt. Hurså?
  • Bjoer
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-18 11:30:27 följande:
    Ja, men om jag nu ställer en fråga kring just övriga 25% av fallen varför sitter du då och snackar bort det istället för svara på frågan? Är det du som avgör vilka fall man får diskutera och vilka man inte får diskutera?

LOL, Snyggt försök att vända på det. Jag har valt att ställa en fråga kring ett specifikt fall (då man vet att personen har en våldsam historia). Men istället för att svara på det börjar babbla om relevans och hur vanligt det är och ge dig själv rätten att bestämma vilka fall som får diskuteras och vilka som inte får det, basera på ditt eget tycke... dvs du undviker att svara på frågan och snackar bort det med irrelevant pladder. Så ja det är du som slingra dig, inte jag.

När du svarat på min fråga kring det specifika fallet jag tog upp kan jag absolut svara på dina frågor kring övriga fall som du hellre känner för att prata om.
    Jag svarade på din fråga för typ 10 inlägg sedan, även om den troligen saknar relevans. Men det är ju uppenbart att du antingen inte läser eller inte förstår mina inlägg eftersom du skriver "övriga 25%". Jag har t.ex. aldrig sagt vad man får och inte får diskutera. eller vem som får det.
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-18 11:34:39 följande:
    Det är fortfarande inte du som avgör vilka fall man får diskutera eller inte. 
    Vilket jag aldrig påstått.
  • Bjoer
    pyssel skrev 2020-09-18 20:02:28 följande:
    Det stöder inte ditt påstående att kvinnor misshandlar mer än män. Din gissning ger liksom inget belägg för att kvinnor är våldsammare mot sina partners än män. Inte heller att mörkertalet skulle vara större för slagna män än kvinnor. Det finns fler faktorer än större social skam för män, utifrån manlighetsideal, som påverkar könsbundna mörkertal - För kvinnor handlar social skam, och därmed mörkertalens påverkan, framförallt om hemmavarande barn OCH den uppenbara risken att förlora dessa. Och så finns denna skam: "Jag har valt ännu en misshandlare", när det upprepas. Så social acceptans eller skam att misshandla och misshandlas hos könen handlar inte om EN sak eller EN skillnad.

Sexuellt våld ÄR även det våld, var poängen. Vidare att det alltså INTE var liknande siffror för sexuellt våld. Varför man kan fundera vidare över vilket som visst hade högst nyhetsvärde men samtidigt blev någon halvsanning efter halvrapporteringen i media.
    Det ensamt är inte ett belägg, nej. Däremot ger det stöd till tesen.

Hur så?
  • pyssel
    Bjoer skrev 2020-09-21 09:18:42 följande:

Det ensamt är inte ett belägg, nej. Däremot ger det stöd till tesen.

Hur så?

Jaså, hur ger det stöd?
    #inteensamaldrigglömd
  • Bjoer
    pyssel skrev 2020-09-21 22:32:46 följande:
    Jaså, hur ger det stöd?
    Socialt accepterade beteenden hämmas inte och socialt oaccpeterade beteenden hämmas. Att en kvinna slår en man är mer eller mindre socialt accepterat medan att en man slår en kvinna är extremt socialt oaccepterat. Alltså kommer manligt våld mot kvinnor hämmas mer av sociala strukturer än kvinnligt våld mot män.

Dvs, stöd för tesen.
  • Anonym (sådär)
    Bjoer skrev 2020-09-21 09:13:26 följande:
    Jag svarade på din fråga för typ 10 inlägg sedan, även om den troligen saknar relevans. Men det är ju uppenbart att du antingen inte läser eller inte förstår mina inlägg eftersom du skriver "övriga 25%". Jag har t.ex. aldrig sagt vad man får och inte får diskutera. eller vem som får det.
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-18 11:34:39 följande:
    Det är fortfarande inte du som avgör vilka fall man får diskutera eller inte. 
    Vilket jag aldrig påstått.
    Och jag har redan förklarat för dig 10 ggr att om du tycker det saknar relevans för att de enligt dig är så få fall så betyder inte det att fallen ändå inte kan tas upp som saker man bör undvika ÄVEN om de enligt dig inte är så vanliga.

Dessutom är det direkt felaktigt att påstå att det saknar relevans eftersom exemplet lades fram på en fråga som handlade om vilka slags män man ska undvika. Alltså spelar vanligheten ingen som helst roll, det är fortfarande något man bör undvika.
  • Bjoer
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-22 10:49:47 följande:
    Och jag har redan förklarat för dig 10 ggr att om du tycker det saknar relevans för att de enligt dig är så få fall så betyder inte det att fallen ändå inte kan tas upp som saker man bör undvika ÄVEN om de enligt dig inte är så vanliga.

Dessutom är det direkt felaktigt att påstå att det saknar relevans eftersom exemplet lades fram på en fråga som handlade om vilka slags män man ska undvika. Alltså spelar vanligheten ingen som helst roll, det är fortfarande något man bör undvika.
    Jag förstår inte varför du skriver det här. Ingen har sagt vad du får eller inte får ta upp.
  • Anonym (sådär)
    Bjoer skrev 2020-09-22 11:20:20 följande:
    Jag förstår inte varför du skriver det här. Ingen har sagt vad du får eller inte får ta upp.
    Och jag förstår inte varför du gnäller om relevans och vanlighet på ett enkelt exempel på relationer man bär undvika.
  • pyssel
    Bjoer skrev 2020-09-22 10:27:02 följande:

Socialt accepterade beteenden hämmas inte och socialt oaccpeterade beteenden hämmas. Att en kvinna slår en man är mer eller mindre socialt accepterat medan att en man slår en kvinna är extremt socialt oaccepterat. Alltså kommer manligt våld mot kvinnor hämmas mer av sociala strukturer än kvinnligt våld mot män.

Dvs, stöd för tesen.

Hur förklarar du då omfattningen och allvarsgraden av mäns våld mot kvinnor?
    #inteensamaldrigglömd
Svar på tråden Varför tar män till våld oftare än kvinnor?