• Anonym (Olivia)

Varför tar män till våld oftare än kvinnor?

Ja varför är män överrepresenterade när det gäller mord, misshandel, och våldtäkter? Varför kan män inte prata igenom saker istället som oss kvinnor?

Är det för att det ses som tufft och coolt och naturligt för män att slåss? När pojkar slåss när de är barn får de höra "Äsch så gjorde jag med som liten grabb"?

• Svar på tråden Varför tar män till våld oftare än kvinnor?
  • KlantSmurfen
    Anonym (Olivia) skrev 2020-09-15 14:28:51 följande: #2
    Anonym (.) skrev 2020-09-15 14:25:16 följande:

Kvinnor är också jäkligt duktiga på att ta till våld. Det som skiljer är att kvinnor oftast använder sig av psykiskt våld snarare än fysiskt.
    Den riktigt stora skillnaden är att det inte skrivs om våldsamma kvinnor för det är inte politiskt korrekt.

Psykisk misshandel förekommer också i relationer där kvinnor blir misshandlade. Vi går dessutom inte ut och dödar en massa folk för att vi inte får ligga. När ska ni män börja ta ett kollektivt ansvar för erat giftiga beteende?
    Alla som är en del av samhället har ju ett ansvar men ska man bli inte sedd som en individ för att du delar upp det i grupper baserat på kön som man också har ett kollektivt ansvar för kan du ju hålla klaffen tills du städat ditt eget hus.
    Den feministiska offerrollen som bygger på lögner är ganska giftig den också och den har ett pris, den är en jäkla bromskloss i det våldsförebyggande arbetet.
  • pyssel
    Bjoer skrev 2020-09-16 10:01:21 följande:

Att kvinnligt våld mot manlig partner är accepterat av samhället i viss mån. Tänk dig själv hur olika reaktionerna är på en kvinna som bitchslappar en man och en man som gör det på en kvinna.

Hur hänger attityder till kvinnors våld ihop med ditt påstående att män är mindre våldsamma än kvinnor?
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Bjoer skrev 2020-09-16 10:23:29 följande:

Visst och det var precis det jag skrev i mitt första inlägg. Att kvinnor troligen använder våld oftare men att konsekvenserna när män använder våld är värre.

Men det innebär ju att frågeställningen i TS är inkorrekt, isf.

Varför tror du att män t.ex knuffar mindre? Vad är det som får dig att tro att män använder våld mer sällan och inte använder hela skalan?
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Bjoer skrev 2020-09-16 14:46:43 följande:

Det verkar inte så (när det gäller våld inom relationen).

"New research from the Sahlgrenska Academy in Gothenburg shows that men are just as often, or maybe even more often, victims of domestic violence in relationships."

sverigesradio.se/artikel/5667721

"Since 1975, numerous other empirical studies have found evidence of gender symmetry in IPV. For example, in the United States, the National Comorbidity Study of 1990-1992 found 18.4% of men and 17.4% of women had experienced minor IPV, and 5.5% of men and 6.5% of women had experienced severe IPV.[46][47] In England and Wales, the 1995 "Home Office Research Study 191" found that in the twelve months prior to the survey, 4.2% of both men and woman between the ages of 16 and 59 had been assaulted by an intimate.[48] The Canadian General Social Survey of 2000 found that from 1994 to 1999, 4% of men and 4% of women had experienced IPV in a relationship in which they were still involved, 22% of men and 28% of women had experienced IPV in a relationship which had now ended, and 7% of men and 8% of women had experienced IPV across all relationships, past and present.[33] The 2005 Canadian General Social Survey, looking at the years 1999?2004 found similar data; 4% of men and 3% of women had experienced IPV in a relationship in which they were still involved, 16% of men and 21% of women had experienced IPV in a relationship which had now ended, and 6% of men and 7% of women had experienced IPV across all relationships, past and present.[34]"

en.wikipedia.org/wiki/Domestic_violence_against_men

Studierna i sig är inte kritiserade, men har sina svagheter då det är självrapportering, men artiklar om dem är. Studierna delar upp olika sorters våld men de flesta artiklar jag läst som kommenterar studierna rapporterar inte det sexuella våldet i nära relation, vilket studierna gör, som ger både en annan sammantagen bild av könsfördelning av våldet och en annan bild av "likheten".
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2020-09-16 23:23:10 följande:

Magkänslan säger att det är något som börjar tidigt

Systematiskt fysiskt våld i nära relation är alltid även psykologisk våldsutövning. Det är oundvikligt, vare sig man slår sin partner, av vilket kön det månde vara, eller sina barn.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Sunt)
    Anonym (Bitter sanning) skrev 2020-09-15 21:35:27 följande:

Statistiken över mäns våld mot kvinnor skulle sjunka om fler kvinnor gav fan i/lämnar våldsamma män. 

Så typiskt att lägga skulden på kvinnorna!!

Det är ju inte så att det står skrivet i pannan på männen att det är en våldsam man. Ofta är dessa män väldigt charmiga. Sedan sker ofta en nedbrytningsprocess där kvinnan bryts ner psykiskt innan första slaget kommer. Inte ovanligt att den fysiska misshandeln börjar under graviditet eller när första barnet fötts. Många kvinnor med barn lämnar ändå och måste leva under skyddad identitet och flytta långt för att vara trygga.
  • Anonym (toughguy)

Män är coolare och slåss bättre. Vem tror du skulle vinna i en fajt mellan en man och en kvinna, haha!
    Kvinnor tänder på män som är tuffa och som kan fajtas, det är manligt.
    Kolla bara alla kvinnor som gillar MMA och Chris Brown.

• Bjoer
    pyssel skrev 2020-09-17 06:11:21 följande:
    Hur hänger attityder till kvinnors våld ihop med ditt påstående att män är mindre våldsamma än kvinnor?
    För att fenomen som är socialt accepterade kommer ske mer. Folk försöker i allmänhet låta bli att göra sådant som inte är accepterat.
    pyssel skrev 2020-09-17 06:14:14 följande:
    Varför tror du att män t.ex knuffar mindre? Vad är det som får dig att tro att män använder våld mer sällan och inte använder hela skalan?
    Det står ju i inlägget du citerade precis ovan och i den förklaring jag gör här ovan i det här inlägget. Jag har aldrig sagt att de inte använder hela skalan.
    pyssel skrev 2020-09-17 06:24:21 följande:
    Studierna i sig är inte kritiserade, men har sina svagheter då det är självrapportering, men artiklar om dem är. Studierna delar upp olika sorters våld men de flesta artiklar jag läst som kommenterar studierna rapporterar inte det sexuella våldet i nära relation, vilket studierna gör, som ger både en annan sammantagen bild av könsfördelning av våldet och en annan bild av "likheten".
    Japp, sexuellt våld är överrepresenterat bland män och det räknas inte i många av de här studierna eftersom det inte är det de försöker mäta. En annan kritik av självrapportering är också att socialt accepterat våld troligen inte rapporteras. Dvs, om en kvinna slår sin partner och båda anser att det "Är ok." eftersom det är socialt accepterat så kommer det nog inte rapporteras.
  • Anonym (.)
    Anonym (Sunt) skrev 2020-09-17 07:17:41 följande:
    Så typiskt att lägga skulden på kvinnorna!!
    Det är ju inte så att det står skrivet i pannan på männen att det är en våldsam man. Ofta är dessa män väldigt charmiga. Sedan sker ofta en nedbrytningsprocess där kvinnan bryts ner psykiskt innan första slaget kommer. Inte ovanligt att den fysiska misshandeln börjar under graviditet eller när första barnet fötts. Många kvinnor med barn lämnar ändå och måste leva under skyddad identitet och flytta långt för att vara trygga.
    Det är inte victimblaming. Ta reda på vad det betyder innan du vräker ur dig något så urkorkat dumt igen.

Det är fakta att om människor undviker våldsamma partners kommer den statistiken sjunka.

Sen, att du vrålar victim-blaming är bara pinsam och säger otroligt mycket om din läsförmåga.
  • Anonym (hum)
    Anonym (.) skrev 2020-09-17 10:49:55 följande:

Det är inte victimblaming. Ta reda på vad det betyder innan du vräker ur dig något så urkorkat dumt igen.

Det är fakta att om människor undviker våldsamma partners kommer den statistiken sjunka.

Sen, att du vrålar victim-blaming är bara pinsam och säger otroligt mycket om din läsförmåga.

Hur tänker du?

"Håll dig borta ifrån våldsamma personer så finns inget problem"

"Lämna dirket, inget problem"

Hur gör man det då? Hur undvika man män som misshandlar sina partners? Det står ju inte direkt skrivit i pannan på dom.

När jag träffade min (ex)man så var han världens snällaste, omtänksam, respektfull och kärleksfull. Vi flytta ihop och gifte oss. Allt va bra, alla älskade honom. Det började sakt med att hade åsikter om vad jag gjorde, ven jag träffade, vad jag hade på mig och han skulle alltid kunna på tag på mig, även om jag va på jobbet. Han bröt sakta men säkert ner mig, första slaget kom när jag var gravid i 7 månaden. När jag tillslut lämnade honom så tryckte han ner mig och höll en kniv mot min hals vid ett tillfälle, 2 gånger ströp han mig så att jag tuppade av, en gång satt han mitt emot mig i köket och berättade hur han skulle döda mig och komma undan med det. Så är det för många kvinnor.

Den psykiska misshandeln börjar litet och smått, man märker det knappt, när första slaget kommer är man redan "fast" (gift, barn, hus osv) åh att lämna är livsfarligt.

Han gifte sedan om sig med en tjej han känns sen han va liten. Hon trodde inte på ett ord av vad jag sa, för han har aldrig varit snäll mot henne och behandlat henne bra. Nu är dom gifta och hon lever i samma helvete som jag gjorde. Han precis som så många andra ser helt perfekt ut på papper/utåt, men sen när man är fast, inom stängda dörrar, då kommer monstret fram.

Att säga att det vara är att undvika eller att gå är att skylla på offret. Prata om problemet istället. Inte vad offret ska eller kan göra.
Svar på tråden Varför tar män till våld oftare än kvinnor?