• Anonym (Olivia)

Varför tar män till våld oftare än kvinnor?

Ja varför är män överrepresenterade när det gäller mord, misshandel, och våldtäkter? Varför kan män inte prata igenom saker istället som oss kvinnor?

Är det för att det ses som tufft och coolt och naturligt för män att slåss? När pojkar slåss när de är barn får de höra "Äsch så gjorde jag med som liten grabb"?

• Svar på tråden Varför tar män till våld oftare än kvinnor?
  • Anonym (Vi kvinnor kan tyvärr vi med!)

I vissa former av våld är vi kvinnor rätt lika män. Inte lika illa, men det är inte alls så stor skillnad som i alla typer av våld. Våld mot barn eller relationsvåld är vi faktiskt rätt usla med, och är ja...nästan lika illa som män.

Jag tycker det är viktigt att påpeka detta då tongångarna annars lätt blir att vi är så mycket bättre än män, det är vi inte, vi är jävligt våldsamma och dåliga vi med att de är värre än oss förändrar inte att vi också måste jobba med oss själva med detta.   

• KlantSmurfen
    Anonym (Bitter sanning) skrev 2020-09-17 14:42:04 följande: #92
    Anonym (hum) skrev 2020-09-17 11:46:24 följande:
    Eller så kan du bara svara på frågan?

Hur undviker man våldsamma partners?
    Tja, en bra början är väl att undvika män som ser ut såhär. 
    Martin Jonsson åtalas för mordet på Lotta Rudholm

Är du seriös?
  • KlantSmurfen
    pyssel skrev 2020-09-17 06:29:43 följande: #75
    KlantSmurfen skrev 2020-09-16 23:23:10 följande:

Magkänslan säger att det är något som börjar tidigt

Systematiskt fysiskt våld i nära relation är alltid även psykologisk våldsutövning. Det är oundvikligt, vare sig man slår sin partner, av vilket kön det månde vara, eller sina barn.
    Men det utesluter inte att kvinnor utövar mer psykiskt våld
  • Anonym (hum)
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-17 16:34:34 följande:

Förmodligen inte, dock behöver ju inte personen gå omkring med en t-shirt som det står "kvinnomisshandlare" på för att man kanske ska ana att detta är nog bäst att undvika... den där gulliga killen som dessutom är gängledare borde ju få någon varningsklocka att ringa?

Men snälla. Du tror inte att helt vanliga ostraffade människor som jobbar på kontor eller säljer elektronik kan misshandla sina partner?
  • pyssel
    Bjoer skrev 2020-09-17 10:09:27 följande:

För att fenomen som är socialt accepterade kommer ske mer. Folk försöker i allmänhet låta bli att göra sådant som inte är accepterat.Det står ju i inlägget du citerade precis ovan och i den förklaring jag gör här ovan i det här inlägget. Jag har aldrig sagt att de inte använder hela skalan.Japp, sexuellt våld är överrepresenterat bland män och det räknas inte i många av de här studierna eftersom det inte är det de försöker mäta. En annan kritik av självrapportering är också att socialt accepterat våld troligen inte rapporteras. Dvs, om en kvinna slår sin partner och båda anser att det "Är ok." eftersom det är socialt accepterat så kommer det nog inte rapporteras.

ViNR är vanligtvis inget som sker för öppen ridå, utom i klansystem på begränsade platser i samhällen utan acceptans, eller samhällen där den utsatta står utan rättsligt skydd. Så social acceptans i västerländska samhällen, som du använder som stöd för din tes, är en sanning med modifikation för något som oftast sker i hemmets vrå, dolt.

Jo, sexuellt våld räknas och rapporteras i flertalet av studierna. Jag skrev att det bortses från det sexuella våldet i nyhetsrapporteringen, med studierna som källa, trots att studierna visst rapporterat sexuellt våld.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2020-09-17 18:07:54 följande:
    I jämförelse med kvinnor som utövar fysiskt våld. Inte nödvändigtvis i jämförelse med män. Studierna och artiklarna du länkar ställer frågor som rör våld inom den könsspecifika gruppen, inte våld mellan blandade grupper. T.ex flickor och pojkar som mobbar tillsammans. Som är en vanlig företeelse.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2020-09-17 18:07:54 följande:
    Det utesluter inte, men det bekräftar inte heller att mobbning och sociala beteenden bland flickor ter sig likadant i partnerrelationer.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (.)
    Anonym (hum) skrev 2020-09-17 15:16:54 följande:
    Det var du som skrev att man ska undvika väldsmma människor. DU skrev det. Jag undrar bara hur man gör det när det i så många fall inte syns överhuvudtaget att de är våldsamma. Jag vill inte ha en kommentar på mitt liv, utan ett svar på en fråga utifrån din kommentar. Är det svårt att förstå?
    Nej det gjorde jag inte.
    Läs om, läs rätt.

Är du bara här i tråden för att tjafsa eller läser du verkligen så illa?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (hum) skrev 2020-09-17 18:27:57 följande:
    Men snälla. Du tror inte att helt vanliga ostraffade människor som jobbar på kontor eller säljer elektronik kan misshandla sina partner?
    Men snälla, varför fortsätter du att tjata om ostraffade människor man inte har anledning att misstänka något sånt om när det redan påpekats flera ggr att JA såna går inte att undvika men det GÅR att undvika såna man vet har en historia av våld?
  • Anonym (sådär)
    Bjoer skrev 2020-09-17 16:42:36 följande:
    Alltså, no offence, men du verkar ha en väldigt naiv och stereotyp bild av vem en kvinnomisshandlare är. Verkligheten är mycket mer nyanserad än så.
    Alltså, no offence, men du verkar undvika raka frågor genom att prata om mig. Varför svara du inte på frågan istället?

Är det så smart att ha ett förhållande med någon som har en historia av våld?
    På vilket sätt menar du att det är "nyanserat" att ha ett förhållande med någon som har en historia av våld?
Svar på tråden Varför tar män till våld oftare än kvinnor?