Bjoer skrev 2020-09-17 10:09:27 följande:
För att fenomen som är socialt accepterade kommer ske mer. Folk försöker i allmänhet låta bli att göra sådant som inte är accepterat.Det står ju i inlägget du citerade precis ovan och i den förklaring jag gör här ovan i det här inlägget. Jag har aldrig sagt att de inte använder hela skalan.Japp, sexuellt våld är överrepresenterat bland män och det räknas inte i många av de här studierna eftersom det inte är det de försöker mäta. En annan kritik av självrapportering är också att socialt accepterat våld troligen inte rapporteras. Dvs, om en kvinna slår sin partner och båda anser att det "Är ok." eftersom det är socialt accepterat så kommer det nog inte rapporteras.
ViNR är vanligtvis inget som sker för öppen ridå, utom i klansystem på begränsade platser i samhällen utan acceptans, eller samhällen där den utsatta står utan rättsligt skydd. Så social acceptans i västerländska samhällen, som du använder som stöd för din tes, är en sanning med modifikation för något som oftast sker i hemmets vrå, dolt.
Jo, sexuellt våld räknas och rapporteras i flertalet av studierna. Jag skrev att det bortses från det sexuella våldet i nyhetsrapporteringen, med studierna som källa, trots att studierna visst rapporterat sexuellt våld.