• Anonym (Upprörd)

    Tvinga ett barn att simma?

    Mitt barn går i trean och är av anledningar jag inte vill gå in på hysteriskt rädd för djupt vatten (badkar går bra, men inte djupare). Skolan har bestämt att de ska börja simma varannan idrottslektion och att det är obligatorisk närvaro.

    Jag har lämnat in läkarintyg och psykologs uttalande, men de ger sig inte, alla barn ska vara med.

    Får de göra så? Vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Tvinga ett barn att simma?
  • Anonym (Extra lektioner?)
    Anonym (Glutt) skrev 2020-10-01 20:04:48 följande:

    Det låter helt orimligt att barnet ska gå dit med klassen. Istället borde skolan hjälpa er att hitta en psykolog eller terapeut som hjälper barnet med sin skräck. Jag förstår att det rör sig om något värre än lite rädsla och oro och då kan det så klart ta tid. Men det går att övervinna. Jag tror att det är viktigt att även ni föräldrar känner er säkra på att det kommer att gå.

    Låter hur som helst helgalet att tvinga barnet till simhallen med klassen. När hen går dit ska det vara med en terapeut eller liknande.

    I sjätte klass blir barnen inte godkända i gymnastik om de inte kan simma. Ni har tid att klara det.


    Det är svårt för skolan att hitta psykologer då de har en massa annat som de måste göra. Det är en förälders huvudansvar att söka efter hjälp. På många skolor finns det knappt någon skolkurator överhuvudtaget. Skolan jan vata med att stötta men det är förälderns ansvar att se till att söka efter hjälp och när de har hittat hjälp så kan ett SAMARBETE med skolan börja.

    Samt med tanke på att barn med diagnoser kan vänta i både två till tre år innan de kan få en utredning på BUP så måste föräldrarna hjälpa till. Kan inte föräldern eller föräldrarna så får man ta in en släkting.

    Ska en förälder bara sitta på sina händer medan skolan ska leta reda på en psykolog till en elev? Man slutar inte att vara en förälder när barnet går till skolan. Följer en förälder med så känner sig barnet tryggare och läraren kan hjälpa de andra eleverna medan föräldern och barnet övar i lugn och ro.

    Det behövs fler FÖRÄLDRAR I SKOLAN!!
  • Anonym (Trauma)

    Mitt barn hade trauma efter att ha ramlat i poolen som liten, hen kom inte ihåg händelsen då hen var så liten men var vettskrämd när vatten kom över huvudet. Att kunna aimna är dock livsviktigt som andra nämnt och detta borde ni tagit tag i för länge sen, vi var på badhuset var eller varannan helg innan skolstart och det tog ca 1 timme innan vi fick i barnet i vattnet och då satt hen fastklistrad och började man närma sig huvudet blev det hysteri, vatten rutschkanor trodde vi skulle vara roligt men det funkade inte heller... det var bara att fortsätta att kämpa för simma MÅSTE man kunna. Till slut blev det lite bättre och när simlektionerna började i skolan så kunde hen iaf ner i bassängen, ville dock inte doppa huvudet men efter mycket övning går det nu utan problem. Barnet är nu 10 år och älskar att bada, klarat alla simtest men lite långsammare än de övriga i klassen

  • Anonym (Japp)
    Anonym (Trauma) skrev 2020-10-01 20:52:29 följande:

    Mitt barn hade trauma efter att ha ramlat i poolen som liten, hen kom inte ihåg händelsen då hen var så liten men var vettskrämd när vatten kom över huvudet. Att kunna aimna är dock livsviktigt som andra nämnt och detta borde ni tagit tag i för länge sen, vi var på badhuset var eller varannan helg innan skolstart och det tog ca 1 timme innan vi fick i barnet i vattnet och då satt hen fastklistrad och började man närma sig huvudet blev det hysteri, vatten rutschkanor trodde vi skulle vara roligt men det funkade inte heller... det var bara att fortsätta att kämpa för simma MÅSTE man kunna. Till slut blev det lite bättre och när simlektionerna började i skolan så kunde hen iaf ner i bassängen, ville dock inte doppa huvudet men efter mycket övning går det nu utan problem. Barnet är nu 10 år och älskar att bada, klarat alla simtest men lite långsammare än de övriga i klassen


    Så här gör man. Inte som TS som skaffar en massa intyg. Barnet behöver lära sig att simma. Är denna fobi något som kommit nyligen så borde ju barnet redan kunna simma. Eftersom man kan börbörja simskola redan vid 5år eller tidigare.

    Är det en fobi som barnet har haft länge så undrar man ju varför ni inte hjälp till att lösa detta.
  • Anonym (Extra lektioner?)
    Anonym (Trauma) skrev 2020-10-01 20:52:29 följande:

    Mitt barn hade trauma efter att ha ramlat i poolen som liten, hen kom inte ihåg händelsen då hen var så liten men var vettskrämd när vatten kom över huvudet. Att kunna aimna är dock livsviktigt som andra nämnt och detta borde ni tagit tag i för länge sen, vi var på badhuset var eller varannan helg innan skolstart och det tog ca 1 timme innan vi fick i barnet i vattnet och då satt hen fastklistrad och började man närma sig huvudet blev det hysteri, vatten rutschkanor trodde vi skulle vara roligt men det funkade inte heller... det var bara att fortsätta att kämpa för simma MÅSTE man kunna. Till slut blev det lite bättre och när simlektionerna började i skolan så kunde hen iaf ner i bassängen, ville dock inte doppa huvudet men efter mycket övning går det nu utan problem. Barnet är nu 10 år och älskar att bada, klarat alla simtest men lite långsammare än de övriga i klassen


    Man kommer långt med försiktighet och att ta saker långsamt.

    Tycker att ni gjorde det rätt att ta det som en aktivitet med familjen. Att stressa kan göra saker värre, är barnet i vattnet så behöver de inte doppa huvudet det första de gör. Att han simmar långsammare än de andra spelar ingen roll. Så länge han kan simma och kommer fram och har vatten vett och etikett så kommer han att klara sig bra. Skönt att det gick bra till slut.
  • Anonym (qp)
    Anonym (Japp) skrev 2020-10-01 20:57:12 följande:
    Så här gör man. Inte som TS som skaffar en massa intyg. Barnet behöver lära sig att simma. Är denna fobi något som kommit nyligen så borde ju barnet redan kunna simma. Eftersom man kan börbörja simskola redan vid 5år eller tidigare.

    Är det en fobi som barnet har haft länge så undrar man ju varför ni inte hjälp till att lösa detta.
    Hur läser du in att det funnits länge eller att TS inte tänker lära sitt barn att simma enbart för att hen inte vill att barnet ska utsättas för mer än denne klarar av?
  • Tow2Mater
    Anonym (Lärarn) skrev 2020-10-01 20:00:09 följande:

    Det är skolplikt i Sverige och simkunnighet är ett kunskapskrav. Därmed bryter du mot lagen om du inte låter ditt barn lära sig simma. Om du fortsätter kommer du att få en orosanmälan på dig.

    Lita istället på att skolan kan hantera situationen. Många sim-/idrottslärare har stor kunskap om vattenfobi och vet hur de ska arbeta med de rädda barnen. För att barn ska kunna överkomma denna fobi så måste man arbeta med det, inte sticka huvudet i sanden och undvika vatten. Om det är riktigt illa får ni söka psykolog via bup.


    Skolplikt ja, men inte läropolikt. Vill inte ett barn ner i vattnet finns det ingen lärare som kan tvinga utan att bli polisanmäld. Tack o lov.
  • Anonym (Lärarn)
    Anonym (Vi fick) skrev 2020-10-01 20:01:08 följande:

    Hur tror du man får uttalande från psykolog?


    Det kan man få utan genomgången traumabehandling. Många psykologer skriver intyg för att de vill vara snälla och gå föräldrarna till mötes. Tro mig, jag har sett de mest oseriösa intyg i mina dar.
  • Disa35

    Polis och - i bästa fall - präst knackar på hemma hos dig för att meddela att ditt barn tyvärr har avlidit genom drunkning.

    Det är alternativet.

    Kan du kanske ta med barnet till närmaste simhall, öva simning, låta honom/henne vänja sig vid vattendjup? Visa simtag, berömma som bara den när det går bra - kanske simhallen kan erbjuda lektioner?

    För det är viktigt, även om jag finner skolans framtoning (enligt TS) aningen burdus och opedagogisk.

  • Anonym (Lärarn)
    Anonym (Glutt) skrev 2020-10-01 20:04:48 följande:

    Det låter helt orimligt att barnet ska gå dit med klassen. Istället borde skolan hjälpa er att hitta en psykolog eller terapeut som hjälper barnet med sin skräck. Jag förstår att det rör sig om något värre än lite rädsla och oro och då kan det så klart ta tid. Men det går att övervinna. Jag tror att det är viktigt att även ni föräldrar känner er säkra på att det kommer att gå.

    Låter hur som helst helgalet att tvinga barnet till simhallen med klassen. När hen går dit ska det vara med en terapeut eller liknande.

    I sjätte klass blir barnen inte godkända i gymnastik om de inte kan simma. Ni har tid att klara det.


    Skolans uppdrag är i första hand att undervisa. Att hitta bra psykologer till eleverna är tyvärr inte ett av skolans uppdrag. Däremot samarbetar vi gärna med både bup och soc om en kontakt redan finns.
  • Anonym (Föräldransvar)
    Anonym (Trauma) skrev 2020-10-01 20:52:29 följande:

    Mitt barn hade trauma efter att ha ramlat i poolen som liten, hen kom inte ihåg händelsen då hen var så liten men var vettskrämd när vatten kom över huvudet. Att kunna aimna är dock livsviktigt som andra nämnt och detta borde ni tagit tag i för länge sen, vi var på badhuset var eller varannan helg innan skolstart och det tog ca 1 timme innan vi fick i barnet i vattnet och då satt hen fastklistrad och började man närma sig huvudet blev det hysteri, vatten rutschkanor trodde vi skulle vara roligt men det funkade inte heller... det var bara att fortsätta att kämpa för simma MÅSTE man kunna. Till slut blev det lite bättre och när simlektionerna började i skolan så kunde hen iaf ner i bassängen, ville dock inte doppa huvudet men efter mycket övning går det nu utan problem. Barnet är nu 10 år och älskar att bada, klarat alla simtest men lite långsammare än de övriga i klassen


    Självklart ska barnet i TS inte tvingas i vatten med skolan. De har varken kompetens eller möjlighet att behandla ett barn mot vattenskräck.

    Men detta inlägg ovan visar på något mycket viktig som endast en förälder har tid att göra fullt ut. Så här tar man sitt föräldraansvar! Hoppas den psykologen som skrev intyg till TS också förklarade vikten för er att hjälpa ert barn på liknande sätt. Det går att göra med stöd från vettiga psykologer processen är väldigt likt ett KBT-upplägg.

    /leg. psykolog
Svar på tråden Tvinga ett barn att simma?