hammarhajen skrev 2020-10-01 20:36:06 följande:
Du behöver skilja på skolans ansvar och föräldrarnas ansvar. Skolans ansvar är att erbjuda undervisning och att vara stöttande och förstående för olika behov. Men att hjälpa barn med sjukdomar eller sjuklig rädsla, det är ett föräldraansvar.
Skolans ansvar är att möta det vattenrädda barnet med respekt (självklart, som med alla barn) och erbjuda simundervisning på anpassat sätt. T.ex. med läraren i mindre grupp eller med en egen vuxen som stöd i helklass. Vägrar barnet att alls gå i bassängen är skolans ansvar att ge barnet ett alternativ på plats, t.ex. läsa i caféet utanför. Möjligen kanske man kan stanna kvar på skolan (om det är praktiskt möjligt) och delta i en annan klass lektioner.
Skolans ansvar är däremot inte att erbjuda mer eller mindre KBT-träning, eller att ordna med alternativa aktiviteter på annan plats för det vattenrädda barnet.
Du citerade mitt inlägg, men jag är inte riktigt säker på varför. Jag förslog aldrig att skolan skulle erbjuda KBT-träning, utan bara att ts skulle vara öppen för skolans idéer. I och med att ts har haft psykologkontakt för barnet så utgick jag även att hon inte tar lätt på barnets vattenrädsla och förmodligen jobbar aktivt med den. Ts tar sitt föräldraansvar genom att söka hjälp.
Om sedan (vilket jag innerligt inte hoppas) skolan inte möter barnet med respekt för hans vattenrädsla så är det även ts föräldraansvar att ingripa.
Sedan kan jag tycka att det är rätt så oviktigt att skilja på vems ansvar vi har att göra med i den här frågan. Skolan, föräldern, barnet, psykologen och många andra har ett
delat ansvar och intresse att hitta en lösning på problemet. Givet de resurser de har, hur kan de bidra till att göra situationen bättre? Eller i alla fall inte göra den värre.
Primum non nocere.