• Anonym (-)

    Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?

    Varför är det så när IVF är relativt billigt och lagligt? Kostar en förmögenhet utomlands som få har råd med.

  • Svar på tråden Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?
  • Anonym (Ja)
    Ignoramus skrev 2020-10-10 10:07:39 följande:

    Allt faller ju på att kvinnan inte skulle få behålla barnet om hon ångrar sig. Tycker du verkligen att det är mer omänskligt att det väntade paret blir fortsatt utan barn än att rycka barnet ur famnen på en mamma som burit och fött barnet (och känt varenda spark) och nu vill behålla det? Det är ju FULLSTÄNDIGT omänskligt och jag är ledsen, men inga professionella samtal i världen kan förbereda någon på den omedelbara anknytningen till barnet efter födseln. Visst, det finns säkert de som klarar av det, SPECIELLT som barnet kommer växa upp inom familjen/hos den närmaste vännen, men det finns också många som inte klarar av det. Och det kan vi inte lagstifta bort, utan det måste alltid vara mammans beslut. Därför är det inte möjligt för staten att gå in och sätta reglerna, för risken finns alltid att det ändras med en ny regering. Och mimosa tar också upp en mängd viktiga aspekter.


    Jag tycker inte att den bärande kvinnan ska få behålla barnet om hon ångrar sig, nej. Tanken med dessa kliniker och ett skyddsnät skulle vara att hon medvetet vet vad hon ger sig in i och vad det hela går ut på. Jag ser det inte som att barnet rycka ut ur hennes händer utan jag ser det som att här är en kvinna som ställer upp för någon annan och har under lång tid blivit förberedd på vad det är som ska ske innan hon ens blir gravid.

    Det ska inte vara familjeband eller en relation till surrogaten. Det ska vara en okänd människa som du aldrig har träffat i ditt liv.

    Du och jag kanske inte kan tänka oss eller se setboll det sättet som en surogat gör, men å andra sidan så kanske inte du och jag skulle ställa upp påbudet heller.

    Det finns väldigt många kvinnor som vill hjälpa andra och ställa upp för barnlösa. Och jag tror att skulle dessa kliniker finnas så skulle dessa kvinnor som vill hjälpa till lättare kunna göra det och efterfrågan av en släkting/vän skulle minska.
  • Törstiga tuppen
    Ignoramus skrev 2020-10-10 10:22:52 följande:

    Ja fast på samma sätt är det väntande paret medvetna om att de så att säga ?hyr? en mänsklig kropp och inte en robot/statisk pryl, och att det finns en stor risk att människan ändrar sig och vill behålla barnet.


    I Sverige är kvinnan som föder barnet mamma. Du måste ha betänketid typ 6 veckor efter förlossningen om en adoption ska gå igenom. Ska ditt föreslagna avtal ändra på detta?
  • Törstiga tuppen
    Anonym (Ja) skrev 2020-10-10 10:34:37 följande:
    Jag tycker inte att den bärande kvinnan ska få behålla barnet om hon ångrar sig, nej. Tanken med dessa kliniker och ett skyddsnät skulle vara att hon medvetet vet vad hon ger sig in i och vad det hela går ut på. Jag ser det inte som att barnet rycka ut ur hennes händer utan jag ser det som att här är en kvinna som ställer upp för någon annan och har under lång tid blivit förberedd på vad det är som ska ske innan hon ens blir gravid.

    Det ska inte vara familjeband eller en relation till surrogaten. Det ska vara en okänd människa som du aldrig har träffat i ditt liv.

    Du och jag kanske inte kan tänka oss eller se setboll det sättet som en surogat gör, men å andra sidan så kanske inte du och jag skulle ställa upp påbudet heller.

    Det finns väldigt många kvinnor som vill hjälpa andra och ställa upp för barnlösa. Och jag tror att skulle dessa kliniker finnas så skulle dessa kvinnor som vill hjälpa till lättare kunna göra det och efterfrågan av en släkting/vän skulle minska.
    Hur många ( du skriver väldigt ) vill utan ersättning bära en främmande människas barn. 
  • Anonym (Ja)
    Ignoramus skrev 2020-10-10 10:22:52 följande:

    Ja fast på samma sätt är det väntande paret medvetna om att de så att säga ?hyr? en mänsklig kropp och inte en robot/statisk pryl, och att det finns en stor risk att människan ändrar sig och vill behålla barnet.


    Går man igenom en klinik så ska inte surogaten kunna behålla barnet. Sen får du anar vad du vill. Det har du rätt till.

    Sedan är kanske inte detta en marknad som du och jag skulle ställa upp på men det finns kvinnor som vill ställa upp för barnlösa med att bära deras barn där dom inte har nå känslor eller könner anknytning alls.

    Konstigt för dig och mig kanske men inte för den kvinnan i fråga.

    Och vilka är vi att ifrågasätta hennes val när hon är fri till att göra vad hon vill?
  • Ignoramus

    Mitt föreslagna avtal? Jag är helt för att kvinnan som föder barnet är mamman, oavsett om det är hennes ägg eller inte. Att bibehålla betänketiden är ett absolut minimum ja :)


    Törstiga tuppen skrev 2020-10-10 10:37:50 följande:

    I Sverige är kvinnan som föder barnet mamma. Du måste ha betänketid typ 6 veckor efter förlossningen om en adoption ska gå igenom. Ska ditt föreslagna avtal ändra på detta?


  • Ignoramus

    Men då kan ju dessa människor förhoppningsvis komma i kontakt med varandra utan en myndighet som mellanhand?

    Det ska inte gå att förhandla bort rätten till sitt barn innan det är fött. Så länge surrogatförespråkarna håller fast vid den ståndpunkten är jag jävligt glad över att Sverige vägrar bistå i det här vansinnet.


    Anonym (Ja) skrev 2020-10-10 10:41:27 följande:

    Går man igenom en klinik så ska inte surogaten kunna behålla barnet. Sen får du anar vad du vill. Det har du rätt till.

    Sedan är kanske inte detta en marknad som du och jag skulle ställa upp på men det finns kvinnor som vill ställa upp för barnlösa med att bära deras barn där dom inte har nå känslor eller könner anknytning alls.

    Konstigt för dig och mig kanske men inte för den kvinnan i fråga.

    Och vilka är vi att ifrågasätta hennes val när hon är fri till att göra vad hon vill?


  • Törstiga tuppen
    Ignoramus skrev 2020-10-10 10:42:42 följande:

    Mitt föreslagna avtal? Jag är helt för att kvinnan som föder barnet är mamman, oavsett om det är hennes ägg eller inte. Att bibehålla betänketiden är ett absolut minimum ja :)


    Förlåt! Inte ditt avtal. Det var riktat till ja!
  • Anonym (G)
    Anonym (Ja) skrev 2020-10-10 09:58:08 följande:

    Jag säger inte att det blir lätt att anordna utan jag säger bara att jag personligen tror möjligheten finns att utveckla en sådan klinik där åtgärder för alla de punkter du nämner finns. En säkerhet för både den blivande föräldern/föräldrarna samt kvinnan som bär barnet.

    Jag kan låta väldigt optimistisk till detta men flera av de punkter du nämner kan ju även drabba par som får barn själva. Exempelvis gällande separation och där ens partner dör. Hur hanterar man allt då även om man har fått barn på eget sätt?

    Vill den bärande kvinnan göra abort av någon anledning så ska det finnas en plan innan hon blir gravid hur det går till väga och vad som sker.

    Precis som vid adoption så ska man förberedas på eventuella fosterskador/handikapp. Och skulle barnet födas med handikapp eller fosterskador så är det (enligt mig om sådana kliniker skulle öppnas i en avlägsen framtid) föräldrarnas uppgift att ta hand om barnet då det är föräldrarna/föräldern som använder sig av en surrogat.

    Hade mamman i fråga själv burit barnet utan att använda sig av en surrogat så hade hon väl inte lämnat bort barnet (förhoppningsvis) och då ska man inte heller göra det vid användning av surrogat.

    Surrogaten ska inte kunna ångra sig och hon får heller inte behålla barnet då hon medvetet har anmält sig till att bära någon annans barn. Därav riktlinjer och samtalsterapi flera månader innan hon ska bara någons barn och samt under tiden och efter graviditet.

    Den bärande kvinnan ska vara väl medveten om skador under och efter graviditet, därav samrådande och regelbunden träff med läkare. Hon ska även få vård och ersättning precis som vilken kvinna som helst som får skador vid graviditet.

    Man ska inte använda sig av släkting/vän eller annan närstående utan tanke med dessa kliniker skulle då vara att du som kvinna går och anmäler dig ideellt och träffar sedan den blivande föräldern/föräldrarna som du är helt okänd med.

    Du som bärande kvinna ska heller inte få pengar för att du ställer upp frivillig av egen vilja men däremot så ska all nödvändig vård under och efter graviditet vara gratis och om kvinnan blir sjuktalen så ska hon få ersättning för inkomstbortfall så hon klarar sig ekonomiskt utan problem. Efter förlossningen så ska hon få den återhämtning hon behöver innan hon går tillbaka till sitt jobb och hon ska få ersättning tills hon är kapabel till att börja jobba.


    Jahadu. Så en kvinna som ställt upp på att föda någon annans barn ska precis som alla andra få noll kronor i ersättning för en bristning av grad två, som kan ge men för livet, eller fjösiga 3000 kronor för en skada av grad tre eller fyra? Som också kan ge men för livet? Det är vad kvinnors utinläckage, avföringsläckage, smärta i bäckenbotten, oförmåga att över huvud taget kunna ha sex. Framfall som gör att man inte kan röra sig och idrotta som tidigare är värt idag.

    Eftersom inte vanliga gravida kvinnor upplyses ordentligt om riskerna så tror jag knappast att en surrogatmamma heller skulle bli det. Och ersättning för skador är som sagt skrattretande
  • Bleha
    Anonym (Ja) skrev 2020-10-07 16:12:41 följande:
    Exakt så.

    Surrogatmamman ska få betalt i de former inom de medicinska , all vård hon behöver under och efter graviditet.

    Blir hon sjukskriven från jobb pga exemplevis foglossning / illamående eller annat så ska hon få ersättning för inkomstbortfall men man ska inte betala en surrogatmamma 500.000kr för att genomgå detta.

    Hon ska av fri vilja hjälpa barnlös familj/kvinna men självklart bli ersatt om det tillfaller komplikationer.
    Vad för ersättning ska kvinnan få om hon får en permanent förlossningskada? Om hon aldrig kan ha sex igen utan att det gör ont? Om hon inte kan få fler barn pga komplikationer. Det är inte vanligt men det kan hända.
  • Bleha
    Anonym (G) skrev 2020-10-10 11:55:31 följande:
    Jahadu. Så en kvinna som ställt upp på att föda någon annans barn ska precis som alla andra få noll kronor i ersättning för en bristning av grad två, som kan ge men för livet, eller fjösiga 3000 kronor för en skada av grad tre eller fyra? Som också kan ge men för livet? Det är vad kvinnors utinläckage, avföringsläckage, smärta i bäckenbotten, oförmåga att över huvud taget kunna ha sex. Framfall som gör att man inte kan röra sig och idrotta som tidigare är värt idag.

    Eftersom inte vanliga gravida kvinnor upplyses ordentligt om riskerna så tror jag knappast att en surrogatmamma heller skulle bli det. Och ersättning för skador är som sagt skrattretande
    Håller med. Om det skulle vara lagligt skulle det tyvärr behövas betalas ordentligt pga alla risker. Men då kommer man tillbaka till att utsatta personer gör det mot sin vilja för pengar.
  • Tow2Mater
    Bleha skrev 2020-10-11 13:45:27 följande:
    Vad för ersättning ska kvinnan få om hon får en permanent förlossningskada? Om hon aldrig kan ha sex igen utan att det gör ont? Om hon inte kan få fler barn pga komplikationer. Det är inte vanligt men det kan hända.
    Samma som en levande organdonator får vid eventuella komplikationer?
  • Anonym (..)
    Anonym (Ja) skrev 2020-10-10 09:58:08 följande:
    Surrogaten ska inte kunna ångra sig och hon får heller inte behålla barnet då hon medvetet har anmält sig till att bära någon annans barn. D
    Surrogatmodern ska inte få ångra sig, men från internationella erfarenheter vet vi att det sker. Då får vi också vara insatta i, och bekväma med, att det kan bli tal om att med fysiskt våld rycka barnet ur /surrogat/moderns armar. 
    Anonym (Ja) skrev 2020-10-10 09:58:08 följande:
    Hade mamman i fråga själv burit barnet utan att använda sig av en surrogat så hade hon väl inte lämnat bort barnet (förhoppningsvis) och då ska man inte heller göra det vid användning av surrogat. 
    Så anser du, men detta har hänt, även om fall jag minns nu handlat om att moderns make efter överenskommen spermadonation vägrat ta föräldraansvar. Jag kan inte se att en kvinna inte skulle kunna göra samma sak. Och även om man lagligt skulle kunna tvinga de tilltänkta föräldrarna att betala underhåll är det knappast schysst mot barnet att försöka tvinga föräldrar som inte vill ha det att ta hand om det.
    Anonym (Ja) skrev 2020-10-10 09:58:08 följande:
    Man ska inte använda sig av släkting/vän eller annan närstående 
    Varför? Ett antal av de många kvinnor du hävdar skulle vara beredda att genomgå detta utan ersättning skulle förmodligen vara beredda att göra det just för en närstående. Ja, det tillför säkert extra dimensioner i släkten men närståendeadoptioner, som känslomässigt torde vara likartade,  är ju den vanliga formen av adoptioner i större delen av världen, både officiella och inofficiella. 

    Anonym (Ja) skrev 2020-10-10 09:58:08 följande:
    Du som bärande kvinna ska heller inte få pengar för att du ställer upp frivillig av egen vilja men däremot så ska all nödvändig vård under och efter graviditet vara gratis och om kvinnan blir sjuktalen så ska hon få ersättning för inkomstbortfall så hon klarar sig ekonomiskt utan problem. Efter förlossningen så ska hon få den återhämtning hon behöver innan hon går tillbaka till sitt jobb och hon ska få ersättning tills hon är kapabel till att börja jobba.
    TS invänder dock mot att utländskt surrogatmödraskap är dyrt. Med sådan ersättning på "svensk" nivå torde man lätt komma upp i utgifter ungefär i nivå med priset för betalt surrogatmödraskap i låglöneländer. Eller menar du att det skulle betalas med skattemedel?

    Hur är tanken när det gäller att surrogatmodern inte ska ha någon betalning? Att risken skulle minska att någon känner sig pressad av ekonomiska anledningar att göra det? Det låter i så fall sympatiskt men rent etiskt kan jag inte se någon stor skillnad i att en kvinna lägger sin tid, förlorar inkomster (såvida hon inte står utan inkomst) och utsätter sig för fysiska och ev mentala hälsorisker på att hyra ut sin livmoder gentemot att hon  lånar ut den av altruistiska skäl. 



  • The Sneakier John Doe
    Bleha skrev 2020-10-11 13:45:27 följande:
    Vad för ersättning ska kvinnan få om hon får en permanent förlossningskada? Om hon aldrig kan ha sex igen utan att det gör ont? Om hon inte kan få fler barn pga komplikationer. Det är inte vanligt men det kan hända.
    Rimligtvis borde den ersättning hon får redan innehålla ett mått av riskkompensation. Men självklart är det så att det är helt frivilligt att vara surrogatmamma och vill man inte ta den risk det medför så bör man låta bli.

    Skulle även gå att skriva avtal där barnets föräldrar förbinder sig att utge ytterligare ersättning vid komplikationer. Detta är knappast ett oöverstigligt problem.
  • Anonym (Dink)

    Lägg ner skitsnacket. Den som inte kan bli mor eller far på det vanliga sättet, får väl helt enkelt acceptera det då.

    Alla kan inte få allting.

    Folk hänger upp sin lycka på "saker" man ska göra/ha gjort, o.d. Men det där är en illusion. Lycka kommer inifrån. En kvinna som inte kan bli mor, kanske drömmer om och tror att lyckan kommer bara hon blir mamma. Det blir till en mani och har ingenting med verkligheten att göra.

    Jag har erfarit sånt där och det är bara eländigt. Tragiskt. Problemet sitter ju i hennes hjärna.

    Det är inte rimligt att ansvaret för individers lycka, ska vila på samhälleliga institutioner (som t.ex. Landstinget), eller för den delen på ANDRA personer.

  • Anonym (Troligen inte)
    Anonym (Ja) skrev 2020-10-10 10:34:37 följande:
    Jag tycker inte att den bärande kvinnan ska få behålla barnet om hon ångrar sig, nej. Tanken med dessa kliniker och ett skyddsnät skulle vara att hon medvetet vet vad hon ger sig in i och vad det hela går ut på. Jag ser det inte som att barnet rycka ut ur hennes händer utan jag ser det som att här är en kvinna som ställer upp för någon annan och har under lång tid blivit förberedd på vad det är som ska ske innan hon ens blir gravid.

    Det ska inte vara familjeband eller en relation till surrogaten. Det ska vara en okänd människa som du aldrig har träffat i ditt liv.

    Du och jag kanske inte kan tänka oss eller se setboll det sättet som en surogat gör, men å andra sidan så kanske inte du och jag skulle ställa upp påbudet heller.

    Det finns väldigt många kvinnor som vill hjälpa andra och ställa upp för barnlösa. Och jag tror att skulle dessa kliniker finnas så skulle dessa kvinnor som vill hjälpa till lättare kunna göra det och efterfrågan av en släkting/vän skulle minska.
    Fast ingen vet ju hur det är att ha ett barn i sin kropp förrän man faktiskt har det. 
  • Anonym (Troligen inte)
    Anonym (Ja) skrev 2020-10-10 10:34:37 följande:
    Jag tycker inte att den bärande kvinnan ska få behålla barnet om hon ångrar sig, nej. Tanken med dessa kliniker och ett skyddsnät skulle vara att hon medvetet vet vad hon ger sig in i och vad det hela går ut på. Jag ser det inte som att barnet rycka ut ur hennes händer utan jag ser det som att här är en kvinna som ställer upp för någon annan och har under lång tid blivit förberedd på vad det är som ska ske innan hon ens blir gravid.

    Det ska inte vara familjeband eller en relation till surrogaten. Det ska vara en okänd människa som du aldrig har träffat i ditt liv.

    Du och jag kanske inte kan tänka oss eller se setboll det sättet som en surogat gör, men å andra sidan så kanske inte du och jag skulle ställa upp påbudet heller.

    Det finns väldigt många kvinnor som vill hjälpa andra och ställa upp för barnlösa. Och jag tror att skulle dessa kliniker finnas så skulle dessa kvinnor som vill hjälpa till lättare kunna göra det och efterfrågan av en släkting/vän skulle minska.
    Vi kan kalla den bärande kvinnan Maria. Så du tycker inte Maria ska få behålla barnet som hon har i SIN kropp? Det spelar ingen roll om Maria är okänd för familjem hon är ändå en människa. En kvinna som kanske har barn, make och annan familj. Hon är INTE surrogaten. Hon är en f*cking kvinna med ett namn och ett liv. 
  • KKarate
    Anonym (ooo) skrev 2020-10-07 16:01:03 följande:
    Det är olagligt i Sverige eftersom man sett att i fattiga länder gör en del surrogatmödrar detta, inte för att de egentligen vill men för att de behöver pengar. Det är det man anser oetiskt. En beroendesits + att man äventyrar sin egen kropp under tiden, känslomässigt trauma för en del att faktiskt lämna bort barnet osv. 

    Äggdonation däremot, är ju en mycket mindre sak, lika väl som spermiedonation. 
    Finns ju många som gör mycket för sin brödföda utan att egentligen vilja jobba med jobbet. De tvingas att jobba på sina jobb på grund av att de är fattiga och hade överhuvudtaget inte alls satt sin fot på det jobbet om det inte vore för pengarna. Det luktar hyckleri långväga.
Svar på tråden Varför är surrogatmödraskap så dyrt och inte lagligt i Sverige?