• Anonym (Ts)

    Att bo 3 km från kommunala färdmedel, utan bil - skulle det gå?

    ja Alltså är det rimligt? Skulle det funka, i praktiken?

    Det är alltså 3 km från boendet till någon typ av kommunikation, buss/tåg/you name it. Alltså blir det att promenera oavsett väder, i 3 km. Jag kommer inte att jobba förrän om iallafall två år så Mao kommer jag inte behöva ta mig iväg varje dag. Och när jag väl börjar jobba sen så har jag förhoppningsvis flyttat vidare. Men tänker att det kan ju bli bökigt ändå?

    Eller hur tänker ni? Någon som bor liknande?

    (Jag har alltså inte varken körkort eller bil)

  • Svar på tråden Att bo 3 km från kommunala färdmedel, utan bil - skulle det gå?
  • Jemp
    Anonym (Hilda) skrev 2020-10-09 23:56:08 följande:

    För mig vore det en mardröm att bo så, låter extremt klaustrofobisk. Bor i en närförort till Stockholm och skulle aldrig köpa en bostad med mer än tio minuters gångväg till närmsta tunnelbana.


    Folk är olika
    Anonym (Beror på) skrev 2020-10-09 14:57:27 följande:

    Det låter ju som att det kan fungera fint. Men det är nog bra att ha en backup-plan för hur du ska göra om du t.ex. blir sjuk. Finns det vänner med bil som kan ställa upp i nödfall eller har du möjlighet att ta taxi?


    Taxi finns ju på de flesta platser.
  • Anonym (Jag!)

    Jag bor ca 3 km från närmaste hållplats, har en 2,5-åring och saknar körkort. Tycker det funkar riktigt bra. Skönt med en morgonpromenad och en promenad hem efter jobbet (och då är jag ändå gravid i v. 30 nu), dels får hunden en ordentlig rastning (jag brukar tom ta den längre vägen in till

    centrum på nästan 5 km) och dels är vardagsmotionen automatiskt avklarad. Och framförallt skönt att lämna det hektiska stadslivet bakom sig!!!

    Min pappa är snart 70 och har i alla år alltid cyklat till sitt jobb, och då bor han ändå i Norrland och kan vingla iväg även i djupsnö. Fit like a fiddle.

  • mari123
    Anonym (Jag!) skrev 2020-10-10 06:34:15 följande:

    Jag bor ca 3 km från närmaste hållplats, har en 2,5-åring och saknar körkort. Tycker det funkar riktigt bra. Skönt med en morgonpromenad och en promenad hem efter jobbet (och då är jag ändå gravid i v. 30 nu), dels får hunden en ordentlig rastning (jag brukar tom ta den längre vägen in till

    centrum på nästan 5 km) och dels är vardagsmotionen automatiskt avklarad. Och framförallt skönt att lämna det hektiska stadslivet bakom sig!!!

    Min pappa är snart 70 och har i alla år alltid cyklat till sitt jobb, och då bor han ändå i Norrland och kan vingla iväg även i djupsnö. Fit like a fiddle.


    Hur funkar det på vintern?
  • mari123
    mari123 skrev 2020-10-10 06:35:44 följande:
    Hur funkar det på vintern?
    *för dig! Är du lika tuff som "gamla pappa"?
  • Anonym (Jag!)
    mari123 skrev 2020-10-10 06:35:44 följande:

    Hur funkar det på vintern?


    Funkar bra på vintern med, men vi har en väldigt bra vägförening som är uppe i gryningen och plogar den eventuella snön med sina traktorer långt före de kommunala insatserna. Men jag bor inte i Norrland längre så snön är inte ett lika självklart eller frekvent inslag som den var under uppväxten.

    Naturligtvis föredrar jag sommaren, då är miljöerna häromkring dessutom riktigt vackra så promenaderna blir ibland magiska. Men tycker ändå det är skönt att ha klarat av vardagsmotionen relativt tidigt; när det är mörkt och kallt och blåsigt om kvällarna har jag ändå ingen större lust att gå ut några längre sträckor med hunden vilket jag såklart hade behövt om jag haft körkort och tagit bilen till jobb.
  • Anonym (Nemi)
    Anonvm skrev 2020-10-09 23:53:35 följande:

    ...Hur som helst så bör du nog tänka till så att det finns nån form av backup som kan komma o hämta er ifall det händer nått med barnet? Jag menar sånt som inte är livshotande, men ändå otroligt smärtsamt/obekvämt för barnet, så att du förmodligen får vänta några timmar på ambulans....

    Intensivkurs och en skruttig bil är inget alternativ?


    Taxi. 3 km från centrum är ju inte ditekt ute i bushen.
  • Glinda från Oz

    Har du svårt att gå? Tänkte eftersom du frågar. 3 kilometer är ingenting om du inte har någon form av rörelsenedsättning. Ta cykeln när det är halkfritt gå med barnvagn när det är snö, is eller annan form av halkrisk. 

  • Anonym (Juni)

    Klart det kan gå, men det är väl inte alltid man kommer tycka att det är roligt. 3 km är väl ingen sträcka när det är fint och soligt, men det kan nog bli ganska långt om det är regnigt, snålblåst och du har ett tjurigt barn och matvaror med dig. Om jag var du skulle jag se till att ha en backup om du behöver. Allt från att kunna fråga grannen om skjuts till att se till att ha pengar till taxi. 

  • Anonym (Jag!)

    I mitt fall är det tom möjligt att beställa taxi till närmaste busshållplats (eftersom vi bor så långt därifrån) och det ingår i kostnaden av en enkelbiljett. Har aldrig utnyttjat den möjligheten, men den finns så det kan ju vara värt att kolla upp!

  • Anonym (.)

    Jag är infödd stockholmare och bodde där i nästan hela mitt nuvarande liv. Och längtade ständigt bort...
    Jag ville ut från bruset, stressen, ljuset och ljuden.

    Så mitt i livet flyttade jag en oherrans massa mil söderöver, till mitt ute i ingenting. Det är svart på nätterna. Det låter om naturen men annars är det tyst. Här går man inte som en Stockholmare utan man drar benen efter sig. :)
    det är fantastiskt underbart. Hjärta

    Jag har uppskattningsvis 3 km till närmsta busshållplats. (Kan vara kortare, kan vara längre, jag har inte mätt) (Ok, det finne en 1 km bort men den bussen går 2ggr/veckan.) Det tar ungefär en halvtimme att gå och då går jag som en STOCKHOLMARE, dvs mycket fort.  (Man räknar med att rask promenadtakt är 6,5km/h.

    När jag flyttade hit hade jag inte bil (men körkort). Det är helt ok att cykla, även på vintern. Man använder sig av dubbade vinterdäck för cykel och rätt klädsel. (vantar är extremt viktiga). Och man använder sig av reflexer, reflexväst, cykelbelysning som är lika effektiv som bilars (annars bländar de inte av när du kommer cyklandes i mörkret). Sen har man lite fler reflexer ungefär överallt på cykeln, ärmarna och benen.

    Funkar finfint.

    Men. Någon gång i livet blir man lat. Det blev även jag och skaffade bil till slut.
    Det funkar fint att cykla i alla väder men det är jäkligt gott att susa iväg i bilen till jobbet, speciellt när det är +/-0, regnar på tvären och becksvart. Då sitter jag i min bil, med min kaffetermos och ber en stilla bön att alla älgar står still under granarna för jag vill inte nästan-krocka med flera.

    Livet är helt underbart för jag är hemma. Och det funkar hur bra som helst. Kyss

  • Anonym (Inställning)

    Såklart de går! Allt handlar om inställning och planering samt hur man vill leva. Cumykla går bra stora delar av året, hemring av det mesta går numera, speciellt mat som är tungt. Ta chansen och hoppas du trivs den tid du bor så.

  • Anonym (8)

    Är du hon som skulle flytta in hos en man med flera ungar som han inte uppfostrade och störde din dotterns sömn och ni fick inte äta den mat ni ville. Du skötte hela hushållet men din sambo ville inte skjutsa din dotter till förskolan?

  • Anonym (Ts)

    Tack så mycket för alla svar!

    Jag har lite att fundera på nu iallafall, men det lutar åt att jag ändå flyttar. Måste fixa någon slags cykel då, med släp eller liknande. Hade helst velat ha en lådcykel men dom är ju bra dyra..

    Tack!, mycket givande att få lite andra inputs.

Svar på tråden Att bo 3 km från kommunala färdmedel, utan bil - skulle det gå?