• Anonym (Förvirrad)

    Bvc...

    För några veckor sen skulle jag till BVC på ettårskontroll med mitt yngsta barn och hade även med mig min 2,5 åring. Dagen hade varit ganska tung och barnen kaosat rätt duktigt, så jag var rätt trött och irriterad när vi väl kom fram dit. Jag förklarade för sköterskan som vi brukar ha att vi haft en dålig dag och att jag var rätt less. Detta var tydligen ett stort misstag. Nu har det här blivit en grej. Det har gjorts tre olika journalanteckningar i mitt barns journal om att jag "lät irriterad" och bvc sköterskan har sagt att honska ringa min barnmorska (jag är gravid) av oklar anledning. Är det inte väldigt överdrivet? Alla är väl irriterade på sina barn ibland? Varför gör bvc en så stor grej av det?

    Ska tilläggas att det inte varit några såna här grejer förut. Jag har väl kunnat säga att jag är trött och att det är mycket med två småbarnån gång, men det är väl inte heller så ovanligt.

  • Svar på tråden Bvc...
  • Anonym (Less)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2020-10-12 17:41:48 följande:
    Ja, när de är typ10 månader. Och det är väldigt få som seriöst pottränar då.
    Min Bvc tyckte vi skulle börja vid 6 månader.  Behöver jag tillägga att vi inte gjorde det...?
  • Anonym (Lollo)

    Men alltså... BVC är väl ändå inte så galna?

    Jag är alltid helt ärlig med min kontakt där. Har bipolär sjukdom och ångestpeoblematik i bagaget och det enda MVC och BVC gjort är hjälpt och varit förstående. Jag är så glad att de finns, om jag någon gång skulle brista i mitt föräldraskap. Jag är så glad att de finns för andras barn och även för föräldrarna.

    Om ni känner er granskade och ifrågasatta av dem så kanske det är dags att ni börjar syna er själva och ert föräldraskap. Svälj stoltheten och våga ta hjälp!

  • Anonym (Less)
    Anonym (Lollo) skrev 2020-10-15 14:43:26 följande:
    Men alltså... BVC är väl ändå inte så galna?

    Jag är alltid helt ärlig med min kontakt där. Har bipolär sjukdom och ångestpeoblematik i bagaget och det enda MVC och BVC gjort är hjälpt och varit förstående. Jag är så glad att de finns, om jag någon gång skulle brista i mitt föräldraskap. Jag är så glad att de finns för andras barn och även för föräldrarna.

    Om ni känner er granskade och ifrågasatta av dem så kanske det är dags att ni börjar syna er själva och ert föräldraskap. Svälj stoltheten och våga ta hjälp!
    Du har haft en enorm tur. Många av oss andra har inte det. Handlar inte ett jota om att svälja stolthet, be om hjälp och granska sig själv!  Eller vad sägs om denna kommentar när bvc tog upp det där med att läsa böcker. Nånstans runt 10 månadersbesöket får man en bok här av dom. Jag var då så korkad att jag nämnde att jag redan hade massor med barnböcker hemma. Ca 100- både mina egna gamla och nyare jag köpt under årens lopp. Fick till svar att det inte var tillräckligt många och  dessutom "ska man låna böcker på biblioteket för dom vet ju vad barn bör läsa!". Med stark betoning på just "dom". Jag kan ge otaliga andra exempel. Låter det som om det är fel på mig eller fel på Bvc?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lollo) skrev 2020-10-15 14:43:26 följande:

    Men alltså... BVC är väl ändå inte så galna?

    Jag är alltid helt ärlig med min kontakt där. Har bipolär sjukdom och ångestpeoblematik i bagaget och det enda MVC och BVC gjort är hjälpt och varit förstående. Jag är så glad att de finns, om jag någon gång skulle brista i mitt föräldraskap. Jag är så glad att de finns för andras barn och även för föräldrarna.

    Om ni känner er granskade och ifrågasatta av dem så kanske det är dags att ni börjar syna er själva och ert föräldraskap. Svälj stoltheten och våga ta hjälp!


    "Tack" för att du skuldbelägger alla oss som har haft negativa upplevelser av bvc. Vi är ändå väldigt många som har liknande upplevelser, konstigt att vi alla i så fall skulle vara så dåliga föräldrar. Det känns väldigt ofräscht att se ner på andra när man själv öppet sitter och erkänner att man har problem, det där sista stycket hade du gärna kunnat utelämna!
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Lollo) skrev 2020-10-15 14:43:26 följande:

    Men alltså... BVC är väl ändå inte så galna?

    Jag är alltid helt ärlig med min kontakt där. Har bipolär sjukdom och ångestpeoblematik i bagaget och det enda MVC och BVC gjort är hjälpt och varit förstående. Jag är så glad att de finns, om jag någon gång skulle brista i mitt föräldraskap. Jag är så glad att de finns för andras barn och även för föräldrarna.

    Om ni känner er granskade och ifrågasatta av dem så kanske det är dags att ni börjar syna er själva och ert föräldraskap. Svälj stoltheten och våga ta hjälp!


    Fast nu gör du ju enorma antaganden här om att alla har lilla snälla och förstående bvc-tanter som du.

    Vad är det jag ska syna här? Vilken stolthet är det jag ska svälja och vilken hjälp är det jag behöver? Jag var irriterad på ungarna EN gång framför dem. Är inte psykiskt sjuk och i behov av hjälp för det liksom.
  • Anonym (Lollo)

    Måhända att det var skuldbeläggande och dömande. Jag körde lite samma stuk som ni gjorde.

    ... ljug alltid för BVC, för jag har alltid blivit dåligt bemött.

    ... säg aldrig att du är trött, för då får du en soc-anmälan och det är det värsta som kan hända.

    ... BVC har aldrig hjälpt mig, så därför ska ingen söka hjälp via dem.

    Säger inte att ni alla är dåliga föräldrar eller att all BVC-personal är bra, men ni fattar väl att ni skrämmer andra till att inte vara ärliga med BVC och att det kan leda till att fler barn far illa?

    ... och ja, har all personal på BVC, mödravården, soc, etc gett er, enligt er själva, ett dåligt bemötande så är det troligtvis något som brister hos er själva ni inte insett än. Behöver inre betyda att ni är dåliga, absolut inte, ni kanske helt enkelt behöver lite stöd. Och det är helt ok, jag har behövt det ibland, menar inte att vara dömande alltså.

  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Lollo) skrev 2020-10-18 07:52:02 följande:

    Måhända att det var skuldbeläggande och dömande. Jag körde lite samma stuk som ni gjorde.

    ... ljug alltid för BVC, för jag har alltid blivit dåligt bemött.

    ... säg aldrig att du är trött, för då får du en soc-anmälan och det är det värsta som kan hända.

    ... BVC har aldrig hjälpt mig, så därför ska ingen söka hjälp via dem.

    Säger inte att ni alla är dåliga föräldrar eller att all BVC-personal är bra, men ni fattar väl att ni skrämmer andra till att inte vara ärliga med BVC och att det kan leda till att fler barn far illa?

    ... och ja, har all personal på BVC, mödravården, soc, etc gett er, enligt er själva, ett dåligt bemötande så är det troligtvis något som brister hos er själva ni inte insett än. Behöver inre betyda att ni är dåliga, absolut inte, ni kanske helt enkelt behöver lite stöd. Och det är helt ok, jag har behövt det ibland, menar inte att vara dömande alltså.


    Okej, så nu börjar du hitta på saker.

    Alltså, du verkar ju inte kunna ta in information utan har redan bestämt dig för att ALLA på bvc är precis som de du träffat på bvc. Istället för att döma ut främlingar baserat på dina förutfattade meningar och svart/vita-tänk, kanske du skulle ta testa på att vara lite ödmjuk ibland. Att du behövt hjälp betyder inte att alla andra gör det.
  • Anonym (Mimmi)

    När min yngsta var ett par månader gammal nämnde jag för BVC-sköterskan att jag skulle på "klassfest" med min gamla klass för att fira att det var 20 år sedan vi slutade nian.

    Det första hon sa var "du ska väl inte dricka alkohol"... jo, en cider kanske svarade jag.
    "Jaha, jaja MAX en då" sa hon.

    Håhåjaja, jag drack två. Och kom hem runt kl 23. 

    Hade hon frågat hur dig gått hade jag ljugit, för säkerhets skull.

    Fast på den tiden var de inte lika anmälningsbenägna som de verkar vara nu. Detta var i slutet av 90-talet.

  • Anonym (Lollo)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2020-10-18 11:13:19 följande:

    Okej, så nu börjar du hitta på saker.

    Alltså, du verkar ju inte kunna ta in information utan har redan bestämt dig för att ALLA på bvc är precis som de du träffat på bvc. Istället för att döma ut främlingar baserat på dina förutfattade meningar och svart/vita-tänk, kanske du skulle ta testa på att vara lite ödmjuk ibland. Att du behövt hjälp betyder inte att alla andra gör det.


    Det jag gör är att jag sammanfattar det ni skrivit, med egna ord.

    Och vilken information är det jag ska ta in? Jag lyssnar till era personliga berättelser och erfarenheter, men den är inte densamma som information.

    Jag har inte bestämt mig för att alla på BVC är som de jag mött, jag skrev ju nyss att jag INTE säger att all personal är bra. Så imo är det ni som är svartvita...

    Jag skriver inte heller att alla andra behöver hjälp, jag skriver bara att om ni nu anser att all personal på BVC och MVC är så galna att man måste ljuga för dem så kanske ni bör vända er inåt för att lösa problemen. Kanske. Säger inte att det absolut är så, ni kan ha haft väldigt väldigt otur i vilken personal ni mött. Men särskilt troligt är det inte att precis alla ni möter är inkompetenta.

    Och, allra ödmjukast, sätter jag inte mig själv på en piedestal utan har tvärtom kunnat medge att jag behövt stöd ibland.

    Föräldraliv kryllar av personer som misstror utbildad vårdpersonal, skapar konspirationsteorier utifrån sina personliga erfarenheter och är allmänt irrationella. Tyvärr tror jag det leder till att många som borde söka hjälp och kunde få ett bättre liv genom det inte vågar göra det.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Lollo) skrev 2020-10-18 14:45:05 följande:

    Det jag gör är att jag sammanfattar det ni skrivit, med egna ord.

    Och vilken information är det jag ska ta in? Jag lyssnar till era personliga berättelser och erfarenheter, men den är inte densamma som information.

    Jag har inte bestämt mig för att alla på BVC är som de jag mött, jag skrev ju nyss att jag INTE säger att all personal är bra. Så imo är det ni som är svartvita...

    Jag skriver inte heller att alla andra behöver hjälp, jag skriver bara att om ni nu anser att all personal på BVC och MVC är så galna att man måste ljuga för dem så kanske ni bör vända er inåt för att lösa problemen. Kanske. Säger inte att det absolut är så, ni kan ha haft väldigt väldigt otur i vilken personal ni mött. Men särskilt troligt är det inte att precis alla ni möter är inkompetenta.

    Och, allra ödmjukast, sätter jag inte mig själv på en piedestal utan har tvärtom kunnat medge att jag behövt stöd ibland.

    Föräldraliv kryllar av personer som misstror utbildad vårdpersonal, skapar konspirationsteorier utifrån sina personliga erfarenheter och är allmänt irrationella. Tyvärr tror jag det leder till att många som borde söka hjälp och kunde få ett bättre liv genom det inte vågar göra det.


    Fast du har ju bestämt dig på förhand hur det ligger till. Sen går allt du läser genom det filtret, så du lägger till en massa antaganden och gissningar om hur saker och ting förhåller sig.

    Ok, så gördu en halmgubbe. LÄS vad folk skriver, lägg inte in en massa egna saker i det. Du verkar inte förstå var du brister här, så jag orkar inte fortsätta den här diskussionen. Lite som att slå huvudet i väggen upprepade gånger.
  • jeanette02

    Hade aldrig något vidare till övers för de BVC sköterskor jag hade med mina 3 barn. Utom den första, som vi tyvärr bara hade några ggr. En kvinna med egen erfarenhet av småbarnslivet, hon var helt fantastisk och positiv och stödjande. Det var min absolut lyckligaste tid i livet när min första nyfödda kom, sedan en till ganska tätt och en tredje några år senare. Men de andra ville alltid söka efter fel. Fanns inga, varken hos mig el barnen. Råkade säga en gång på första BVC-besöket efter förlossningen av tredje barnet på frågan - Hur tycker du det fungerar nu? - Ja, man kommer ju inte alltid iväg precis lika lätt som tidigare tex när man skulle handla med 2 ganska små barn och en nyfödd. Ganska självklart precis i början. Men de kunde helt enkelt inte tro att man mådde bra verkade det som. Så man kände sig alltid osäker och dålig när man gick därifrån. Helknäppt.

    Tror de är så vana vid att många lägger sig till med den här överdrivna kärleksfulla tonen som faktiskt många småbarnsföräldrar gör offentligt och på vårdbesök så att hon kanske blev lite nervös av att du var lite härligt ärlig helt enkelt. Folk vågar ju knappt säga till sina barn ute fast de gör rejäla dumheter.

    Man måste ju våga säga hur man upplever saker ändå utan att det rivs upp himmel och helvete. Annars kan det ju verkligen gå illa och man drar sig bort från möjligt stöd osv som faktiskt kan behövas.

    Ibland känner jag att för BVC sköterskor bör vara ett krav att man har egen erfarenhet av helst minst 2 egna barn.

  • Anonym (Lollo)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2020-10-22 15:01:41 följande:

    Fast du har ju bestämt dig på förhand hur det ligger till. Sen går allt du läser genom det filtret, så du lägger till en massa antaganden och gissningar om hur saker och ting förhåller sig.

    Ok, så gördu en halmgubbe. LÄS vad folk skriver, lägg inte in en massa egna saker i det. Du verkar inte förstå var du brister här, så jag orkar inte fortsätta den här diskussionen. Lite som att slå huvudet i väggen upprepade gånger.


    Vill bara göra ett litet slag för att barnens bästa och rättigheter före föräldrars. Därav anser jag att vi bör lyssna till professionella inom bl.a. BVC, även om det såklart finns bristande omdöme hos några få individer där med.

    Men ok, då säger vi så. Allt du gjort är att ha kritiserat mina svar och tolkningar, utan att komma med så mycket själv. Precis som med hälso-sjukvårdspersonalen du mött verkar du anse att problemet endast ligger hos mig... Kul för dig att vara så felfri!
Svar på tråden Bvc...