• Anonym (Orolig syster)

Ouppfostrat barn, lata föräldrar eller diagnos?

Hej jag är orolig över min systers barn.

Det är så att hennes son beter sig väldigt otrevligt och hon och hennes man verkar inte göra någonting åt det. Barnet skriker när han inte får som han vill och sliter saker som han vill ha ur händerna från folk, kastar mat med flit på golvet, föräldrarna säljer inte ens åt honom utan städar bara upp efter att

han har ätit. Föräldrarna har även satt lås på lådor och skåp hemma för annars river han ut allting säljer de. Jag tycker såklart att man borde säja till sitt barn att det inte får göra så istället. Är föräldrarna bara väldigt lata och dåliga på att uppfostra barn eller kan det vara så att barnet har någon diagnos och behöver hjälp? Vad ska jag göra för att hjälpa barnet? Jag ska försöka att prata allvarligt med dem och funderar på att orosanmäla om de inte lyssnar.

• Svar på tråden Ouppfostrat barn, lata föräldrar eller diagnos?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 16:33:25 följande:

Jag menar vanliga filmer som man kan se på bio det ska väll visa verkligheten även om historien är påhittad

Du är ju på riktigt sjukare än jag trodde.

Nej en sådan film visar inte verkligen. Tror du att en förlossning går till så att vattnet går och man åker i ilfart till sjukhuset också? Inte så ofta det går till så, men i princip alltid den verklighet som visas i en spelfilm
  • Anonym (Orolig syster)
    Anonym (Ja) skrev 2020-10-20 16:31:37 följande:

Jag ger upp. Du är ju på riktigt sjuk i huvudet.

Nej man ligger inte och slappar för att man sätter barnspärr i köket.

Barnet har ofta en hel del annat att pyssla med och faror som ska pareras.

Jag hoppas du inte tar upp detta med din syster med risk för att hon inser hur sjuk i huvudet du är ocj säger upp kontakten med dig

Jag förstår inte vad man annars skulle göra med bara ett barn på förskolan är det ju mycket fler barn så där kan jag förstå att det behövs
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 16:37:33 följande:

Jag förstår inte vad man annars skulle göra med bara ett barn på förskolan är det ju mycket fler barn så där kan jag förstå att det behövs

Läsa, sjunga, interagera med barnet, leka? Städa allt annat? Laga mat? Diska? Tvätta? Städa?

Du menar att man ska jaga barnet hela dagen istället bara för att du anser att man är lat annars?

Du vet uppenbarligen ingenting om barn. Du bygger dina påståenden på barn i filmer? Jag tror nog din syster och alla i denna tråd har betydligt bättre koll än du. Jag hade seriöst bättre koll än du när jag var åtta år gammal
  • Anonym (Orolig syster)
    Anonym (Ja) skrev 2020-10-20 16:33:37 följande:

Säga nej? En ettåring slutar inte för det utan kommer riva ur kastrullen så fort du lagt in den i skåpet igen. Ska du hinna städa undan lär du fysiskt behöva låsa fast barnet mellan dina ben med våld.

Inse att det inte är så lätt som du tror att det är och att ett så litet barn bara lyssnar på ett nej

Men när det bara är ett barn borde det gå bra? Jag skulle bara säja "kalle du får inte riva ut Kastrullerna, gör du det igen blir det ingen efterrätt. Du har ju massa roliga leksaker att leka med
  • Ess
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 16:25:48 följande:
    Jo om man ser långfilmer ser man hur barnet beter sig under en längre tid
    Du e allt lite snett på de, de e ente freda ännu.
  • Anonym (Orolig syster)
    Anonym (Ja) skrev 2020-10-20 16:41:54 följande:

Läsa, sjunga, interagera med barnet, leka? Städa allt annat? Laga mat? Diska? Tvätta? Städa?

Du menar att man ska jaga barnet hela dagen istället bara för att du anser att man är lat annars?

Du vet uppenbarligen ingenting om barn. Du bygger dina påståenden på barn i filmer? Jag tror nog din syster och alla i denna tråd har betydligt bättre koll än du. Jag hade seriöst bättre koll än du när jag var åtta år gammal

Men förskolan har många barn och hinner allting du beskriver?
  • Anonym (Orolig syster)
    Anonym (Ja) skrev 2020-10-20 16:35:31 följande:

Du är ju på riktigt sjukare än jag trodde.

Nej en sådan film visar inte verkligen. Tror du att en förlossning går till så att vattnet går och man åker i ilfart till sjukhuset också? Inte så ofta det går till så, men i princip alltid den verklighet som visas i en spelfilm

Men jag ser på bilder och sådant på Facebook också jag ser aldrig skrikande barn där
  • sextiotalist
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 16:44:52 följande:

Men förskolan har många barn och hinner allting du beskriver?

Nej. De städar inte, de diskar inte, lagar inte mat

Och de tvättar inte.

De har allt barnsäkrat.
  • Jag är bara jag
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 16:29:05 följande:
    Ja men det är väll bara att säja nej och städa.? Lite kan man väll göra när man är ledig hela dagarna, ska föräldrarna bara sova och slappa tycker du?
    Ledig?  Maten lagar sig själv. Blöjorna byts av sig själv. Tvätten tvättar sig själv, ungen går och lägger sig och somnar och vaknar själv, klär på sig själv, går ut på promenad själv, badar sig själv, alla övriga hushållssysslor sköter sig själva. Ungen klättrar själv upp i barnstolen, skär upp sin egen mat och serverar sig själv. Leksakerna plockar undan sig själva, tvätten viker sig själv och hoppar självmant ner i lådorna, den nerkladdade tröjan ungen ätit lunch i byter sig själv. Ja, du tycks ju tro det. Att ha en ett-åring hemma är inte att vara ledig och ha tid till att slappa!  Du tycks ha NOLL erfarenhet av barn öht.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 16:42:00 följande:

Men när det bara är ett barn borde det gå bra? Jag skulle bara säja "kalle du får inte riva ut Kastrullerna, gör du det igen blir det ingen efterrätt. Du har ju massa roliga leksaker att leka med

Jag brukar hålla ut länge även när jag tror att en tråd är en trolltråd. Just för att människor faktiskt kan vara såhär sjuka. Men nu ger även jag upp och konstaterar att detta måste vara det.

Om det nu mot förmodan skulle vara så att det inte är det så är förkolqns lokaler anpassade för verksamheten och det finns inte skåp att riva ut eller farliga saker. Pedagogerna städar heller inte lokalerna och tvättar inte o
Svar på tråden Ouppfostrat barn, lata föräldrar eller diagnos?