• Marimardi

Vår letrozol resa- följas åt?

Hej alla glada!

Jag fick mens den 13/10 och började äta min första kur letrozol (enkeldos) den 15/10, alltså på min tredje mensdag. Nu har det gått två dagar sen jag tog min sista tablett och jag ska gå på VUL nu på måndag den 26e. Eftersom det är min första kur så är jag väldigt taggad men också nervös. Tycker att jag redan känner lite värk i äggstockarna???? Tänkte ifall det finns fler som äter letrozol som vill följas åt?? Ge varandra lite pepp, stöd och tips? Ingen av mina vänner vet om att jag har pcos och försöker skaffa barn, därför söker jag mig till en grupp som förstår hur jag känner och som inte hade blivit uttråkad när man pratar om detta haha.

• Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?
  • Ajliiin
    Sola13 skrev 2021-09-09 14:45:34 följande:

Hej, här kommer en liten uppdatering från mig! Jag är på cd 9. Jag var på äggledarspolning idag, allting såg fint ut och det var fin passage sa hon. Det var de goda nyheterna! Tyvärr verkar jag ha blivit lite överstimulerad, jag hade nämligen tre äggblåsor på gång, på 13, 14 respektive 15 mm. Så jag ska dit igen på måndag och om det fortfarande är tre som vuxit sig stora så måste vi skydda oss denna cykeln, vilket känns jättetråkigt! Min man ska på spermaprov i mitten av oktober, beroende på vad det visar får vi se hur vi går vidare.

Hej.

Skönt att spolningen såg bra ut. Tråkigt med överstimulering. Håller tummarna för att någon av äggblåsorna stannar av.

Själv har mina två stannat av helt och hållet tyvärr. Ska på nytt vul. på tisdag och har det fortfarande inte hänt något så ska jag höja dosen med start dagen efter såvida min slemhinna ser bra ut annars sätter de in provera först. Såg din fråga idag och ja det är enkeldos jag har nu så hade väl inte direkt några förhoppningar denna månad men lite hoppades man ju såklart.
  • Hoppaspåbebis

Hej allihopa! Harr inte läst allt i denna tråd men hoppar in här då jag har ätit min första kur letrozol. Lite kort: VUL 2 CD15 hade en äggblåsa som va 15 mm men tunn slemhinna.

Vet inte om ÄL skett alls denna månad för inte märkt av nåting, vilket ja aldrig gjort om jag ägglossat vill säga har PCO. Fick lämna blodprov på CD 22 för å se om det blivit någon ÄL

Så nu e det bara denna väntan? när ska jag ta ett graviditetstest isåfall, kom inte riktigt ihåg va min gyn sa.

Minns bara att ja ska ta test, å e det inte nåt så ska ja invänta mens å om ingen mens kommer så ska ja ta Provera p sen letrozol dubbelkur.

När har ni ägglossat med letrozol? Märkte ni av ÄL då?

• Sola13

Hej igen, en ny uppdatering från mitt besök hos gyn idag. Idag var den goda nyheten att enbart en av tidigare tre blåsor har vuxit vidare, den som var 15 mm i torsdags var 22,5 mm idag medan de som var 13 resp 14 mm hade minskat till 12 mm. Den dåliga nyheten är att livmoderslemhinnan bara är 5 mm.. någon som varit med om detta? Vi ska göra något kompletterande test nästa cykel om jag inte blir gravid nu, hon skulle spruta in någon vätska i livmodern och se om den reagerar som den ska med ?en fin form?. Jag ska testa ovitrelle för första gången idag, så får vi se hur det går!

• Hoppaspåbebis
    Sola13 skrev 2021-09-13 12:59:26 följande:

Hej igen, en ny uppdatering från mitt besök hos gyn idag. Idag var den goda nyheten att enbart en av tidigare tre blåsor har vuxit vidare, den som var 15 mm i torsdags var 22,5 mm idag medan de som var 13 resp 14 mm hade minskat till 12 mm. Den dåliga nyheten är att livmoderslemhinnan bara är 5 mm.. någon som varit med om detta? Vi ska göra något kompletterande test nästa cykel om jag inte blir gravid nu, hon skulle spruta in någon vätska i livmodern och se om den reagerar som den ska med ?en fin form?. Jag ska testa ovitrelle för första gången idag, så får vi se hur det går!

Vilken cykeldag e du på? Min slemhinna var rätt tunn när jag var på VUL 2 på CD 15.

Hoppas det går bra me ovitrelle. Ska med få testa den när till nästa gång
  • Sola13
    Hoppaspåbebis skrev 2021-09-13 17:04:18 följande:

Vilken cykeldag e du på? Min slemhinna var rätt tunn när jag var på VUL 2 på CD 15.

Hoppas det går bra me ovitrelle. Ska med få testa den när till nästa gång

Jag är på cd 13, du då? :)
  • Gulgja

Hej!

Det här varit lite tyst från mig på grund av vissa omständigheter i livet.

Denna cykel var första cykeln utan Letrozol, Ovitrelle och progestoron. Jag är idag på CD 13 och spottings har redan börjat sen igår. De spottings jag alltid hade efter ägglossning innan jag började med progestoron. Jag vet inte längre vad det beror på och man känner sig ganska besegrad. Vi hann heller inte få till det tillräckligt förutom 2 gånger de dagar jag hade ägglossningsflytningar.

Vår remiss till IVF skickades för tre veckor sen så det är minst 5 veckor kvar tills vi får något svar.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att bli bukt med spottingsen. Enligt min gyn är det ingen polyp och allt ser fint ut varje gång.

• Steeph
    Gulgja skrev 2021-09-14 08:58:39 följande:

Hej!

Det här varit lite tyst från mig på grund av vissa omständigheter i livet.

Denna cykel var första cykeln utan Letrozol, Ovitrelle och progestoron. Jag är idag på CD 13 och spottings har redan börjat sen igår. De spottings jag alltid hade efter ägglossning innan jag började med progestoron. Jag vet inte längre vad det beror på och man känner sig ganska besegrad. Vi hann heller inte få till det tillräckligt förutom 2 gånger de dagar jag hade ägglossningsflytningar.

Vår remiss till IVF skickades för tre veckor sen så det är minst 5 veckor kvar tills vi får något svar.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att bli bukt med spottingsen. Enligt min gyn är det ingen polyp och allt ser fint ut varje gång.

Åh <3

Jag förstår att du känner dig besegrad. Det kan handla om att äggen antingen mognar för snabbt eller sakta och att det på så sätt blir lite undermåligt progesteron i lutealfasen, eller andra orsaker. Det jag skulle rekommendera är att lyssna på Jenny Koos aka Vulverine på boon tv eller läsa på henne Instagram (vulverine). Boon tv kostar en slant men där går hon igenom mycket gällande optimal ägglossning, lågt progesteron, öka fertilitet etc. Eller att du försöker på egen hand tillföra lite c vitamin i lutealfasen (som kan hjälpa progesteronet). Skönt ändå att remissen är skickad men synd att det tar tid att få svar håller tummarna att ni får svar snabbt och får starta igång innan årsskiftet! Kram
  • Hoppaspåbebis
    Sola13 skrev 2021-09-13 22:38:01 följande:

Jag är på cd 13, du då? :)

Okej :)

Jag e på Cd 26.

Så vill bara att tiden ska gå fortare för typ väntar mer eller mindre på att få börja om med kur 2 istället
  • Gulgja
    Steeph skrev 2021-09-14 11:42:13 följande:

Åh <3

Jag förstår att du känner dig besegrad. Det kan handla om att äggen antingen mognar för snabbt eller sakta och att det på så sätt blir lite undermåligt progesteron i lutealfasen, eller andra orsaker. Det jag skulle rekommendera är att lyssna på Jenny Koos aka Vulverine på boon tv eller läsa på henne Instagram (vulverine). Boon tv kostar en slant men där går hon igenom mycket gällande optimal ägglossning, lågt progesteron, öka fertilitet etc. Eller att du försöker på egen hand tillföra lite c vitamin i lutealfasen (som kan hjälpa progesteronet). Skönt ändå att remissen är skickad men synd att det tar tid att få svar håller tummarna att ni får svar snabbt och får starta igång innan årsskiftet! Kram

Tack för dina fina ord som vanligt. Hur går det för dig? Var i cykeln är du nu? Det var en ostimulerad cykel för dig med eller hur?

Jag kände mig SÅ nere så jag tog och bokade ett besök hos en privat gyn som kunde ge mig tid samma dag, alltså ikväll. Kände att kosta får det kosta jag vill ha en second opinion.

Den läkaren sa i alla fall att hon kunde konstatera att jag har PCOS och inte på gränsen som min gyn uttalat sedan februari i år. Hon tyckte även att jag kunde höja dosen Letrozol till 1.5 tablett om dagen och att jag ska börja med progestoron vagitorerna 5 dagar efter Ovitrelle och fortsätta i två veckor och inte 10 dagar som jag tar idag. Dessutom ville hon att jag skulle ta 1 tablett tre gånger om dagen och inte två som jag gör idag. Hon ville även skriva ut metformin till mig på grund av min pcos och sa att mina förhöjda prolaktin värden berodde på min pcos. Hon sa att man hellre har två blåsor än en blåsa eftersom chansen är större medan min egna gynekolog tycker att det räcker med en blåsa.

Hon kunde inte förklara mina spottings men sa att jag absolut inte skulle sluta försöka med Letrozol och Ovitrelle efter tre cyklar och att hon rekommenderar minst 6 cyklar och sedan går man vidare till IVF.

Sååå ja jag vet inte. Kändes väl okej tror jag fastän jag kände mig lite nedslagen efter att jag faktiskt fick diagnosen pcos. Så nu blir det alltså ytterligare stimulerade cyklar ända fram till IVF.
  • Steeph
    Gulgja skrev 2021-09-14 21:46:06 följande:

Tack för dina fina ord som vanligt. Hur går det för dig? Var i cykeln är du nu? Det var en ostimulerad cykel för dig med eller hur?

Jag kände mig SÅ nere så jag tog och bokade ett besök hos en privat gyn som kunde ge mig tid samma dag, alltså ikväll. Kände att kosta får det kosta jag vill ha en second opinion.

Den läkaren sa i alla fall att hon kunde konstatera att jag har PCOS och inte på gränsen som min gyn uttalat sedan februari i år. Hon tyckte även att jag kunde höja dosen Letrozol till 1.5 tablett om dagen och att jag ska börja med progestoron vagitorerna 5 dagar efter Ovitrelle och fortsätta i två veckor och inte 10 dagar som jag tar idag. Dessutom ville hon att jag skulle ta 1 tablett tre gånger om dagen och inte två som jag gör idag. Hon ville även skriva ut metformin till mig på grund av min pcos och sa att mina förhöjda prolaktin värden berodde på min pcos. Hon sa att man hellre har två blåsor än en blåsa eftersom chansen är större medan min egna gynekolog tycker att det räcker med en blåsa.

Hon kunde inte förklara mina spottings men sa att jag absolut inte skulle sluta försöka med Letrozol och Ovitrelle efter tre cyklar och att hon rekommenderar minst 6 cyklar och sedan går man vidare till IVF.

Sååå ja jag vet inte. Kändes väl okej tror jag fastän jag kände mig lite nedslagen efter att jag faktiskt fick diagnosen pcos. Så nu blir det alltså ytterligare stimulerade cyklar ända fram till IVF.

Jag är på cd 8 idag så väntar in äl. Denna eviga väntan hahaa? men sista äl nu innan ivf vilken känns sjukt.

Åh okej men vad tokigt att den ena säger på gränsen och den andra konstaterar men vad skönt att du får letrozol igen så att ni får bra försök inför ivf och förhoppningvis plussar ni ju innan

Förstår att du känner dig nedslagen. Dock är det så många som lyckas bli gravida med letrozol och ovitrelle. Håller mina tummar stenhårt för dig.
Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?