• Marimardi

Vår letrozol resa- följas åt?

Hej alla glada!

Jag fick mens den 13/10 och började äta min första kur letrozol (enkeldos) den 15/10, alltså på min tredje mensdag. Nu har det gått två dagar sen jag tog min sista tablett och jag ska gå på VUL nu på måndag den 26e. Eftersom det är min första kur så är jag väldigt taggad men också nervös. Tycker att jag redan känner lite värk i äggstockarna???? Tänkte ifall det finns fler som äter letrozol som vill följas åt?? Ge varandra lite pepp, stöd och tips? Ingen av mina vänner vet om att jag har pcos och försöker skaffa barn, därför söker jag mig till en grupp som förstår hur jag känner och som inte hade blivit uttråkad när man pratar om detta haha.

• Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?
  • Gulgja
    2022hoppas skrev 2021-08-25 15:16:01 följande:

Följt tråden några veckor men inte skrivit något förrän nu. Är på min första cykel med Letrozol, kört ett par cykler med Ovitrelle+Lutinus före detta.

Var på ultraljud idag på dag 11 och hade en äggblåsa på 16 mm och slemhinna på 7 mm.

Hon tyckte att jag ska ta Ovitrelle vid lunch imorgon. Tycker det känns tidigt (men försöker såklart lita på läkarens råd) Min fråga till er, hur stora har era äggblåsor varit när ni tagit Ovitrelle?

Håller tummarna för oss alla att vi snart får våra efterlängtade pluss!

Hej och välkommen hit!

Jag har på dag 11 haft olika storlekar på blåsorna innan jag tagit Ovitrelle. Allra första omgången var äggblåsa på 15 mm och slemhinnan på 7 på dag 11 och jag fick ta Ovitrelle på dag 13.

Andra gången på dag 11 hade jag äggblåsa på 19 och slemhinna på 8 och tog då Ovitrelle samma dag.

Tredje omgången som är denna omgång hade jag redan ägglossat men det var en till äggblåsa på väg att släppa som var 21 mm och så fick jag ta Ovitrelle samma dag.

De säger att blåsorna växer 1-2 mm per dag så den kommer vara minst på 17 imorgon vilket jag kan tycka är lite tidigt. Men som du säger man måste lita på läkarens råd fast det ibland kan vara väldigt svårt.
  • Steeph
    Sprallan skrev 2021-08-25 12:16:45 följande:

1000 tack! Ja jag kände att jag mådde illa när jag red i måndags när pulsen gått upp lite, så då började jag misstänka att det kanske kunde gått vägen ändå :)

Nej jag fattar inte det heller! Jag går faktiskt hos en privat redan och hon brukar va så himla frikostig och öppen för allt men efter mitt sista missfall så blev hon jättemärklig och precis tvärtemot. Men jag fick faktiskt svar från hennes sköterska precis att jag får ta blodprov för progesteron. Så ska försöka hinna dit imorgon, annars får det bli på måndag :) hoppas bara det inte är för sent att göra en åtgärd om det visar brist, det kanske behövs direkt från befruktningen. Men men, nu får jag svar iaf :) :)

När har du BIM? Vet att ni skulle gå vidare med IVF men tänker att du fick väl ÄL denna cykeln? Så en chans finns ju i så fall att du redan är gravid :)

Åh då förstår jag. Hoppas så att ditt progesteron ligger fint och att du inte behöver tillskott. Och skulle du behöva det så hoppas jag att du får starta med det omgående

Jag är på äl+3 idag så det är en lång väg att vandra. Har bim 6/9. Fick äl på dag 20 trots letrozol men tror att abort och vaccin störde det hela. Ska försöka 2 månader till utan letrozol och får hoppas att vi lyckas bli gravida innan ivf. Dock känner jag mig helt lugn inför ivf, fick en så bra känsla från kliniken
  • Anonym (Anna)

Hej tjejer, min mens tog slut på cd6 och jag har varit blödningsfri cd7-8, och nu idag på cd9 vid lunchtid så har jag fått en riklig blödning igen (färskt blod). Har aldrig varit med om detta tidigare och undrar om någon vet vad det kan bero på?

• Steeph
    Anonym (Anna) skrev 2021-08-26 12:16:02 följande:

Hej tjejer, min mens tog slut på cd6 och jag har varit blödningsfri cd7-8, och nu idag på cd9 vid lunchtid så har jag fått en riklig blödning igen (färskt blod). Har aldrig varit med om detta tidigare och undrar om någon vet vad det kan bero på?

Hej! Visst tar du letrozol?

Man kan få lite blödningar av letrozol i och med att östrogenet blir lågt. Vissa får det vissa månader och vissa (som jag) har aldrig fått någon blödning av letrozol. Jag tror inte du behöver oroa dig
  • Anonym (Anna)
    Steeph skrev 2021-08-26 13:45:54 följande:
    Hej! Visst tar du letrozol?

Man kan få lite blödningar av letrozol i och med att östrogenet blir lågt. Vissa får det vissa månader och vissa (som jag) har aldrig fått någon blödning av letrozol. Jag tror inte du behöver oroa dig
    Tack för svar, och ja precis det gör jag Glad Jag har inte heller fått någon blödning i samband med mina tidigare letrozolkurer, men brukar däremot få en ägglossningsblödning ibland så blev lite orolig att den skulle ha kommit otroligt tidigt och att vi isåfall missat den..  men känns lugnande att höra att man kan få en blödning pga hormonerna. Äl-stickan var blank igår så kan ju inte ha varit en äl-blödning iallafall Skål
  • Sola13
    Sprallan skrev 2021-08-24 14:42:19 följande:

Känns ju nästan fel att skriva här nu efter lite tråkiga besked ovan om att behöva gå vidare till IVF.

I morse på BIM -2 fick jag mitt tredje plus på 11 månader. Givetvis börjar man hoppas men jag försöker ändå gå med inställningen att det är mitt tredje missfall och missfallsutredning som är nästa steg nu. Sjukt att det gått så långt efter alla missfall att man inte ens kan våga bli glad när man får ett plus. Men när jag tänker på er som inte ens fått plus efter massor av kämpande känner jag ju mig så dum. Men måste hålla distans till det för jag vet inte hur jag ska klara ett tredje missfall om jag hoppas för mycket.

Hade köpt progesteronkräm och bestämt mig för att självmedicinera denna gång med progesteron och aspirin i låg dos. Paniken i morse när inte pumpen på flaskan funkar (det är den som gör att man får rätt dos) och ingen kräm kommer ut, samtidigt som varav är out of stock på deras hemsida så jag inte heller kan beställa ny. Sätter min tilltro nu till att acetylsalicylsyran gör nån nytta.

Frågat min läkare igen om jag inte kan få kolla mitt progesteron, det är ju så himla enkelt att förebygga om det är det som orsakat de andra missfallen. Inget svar ännu, men hon sa nej sist, inte förrän efter ett tredje missfall :(

Skönt ändå att ni alla verkar få komma igång med IVF relativt snabbt, jag håller tummarna allt vad jag kan för att ni får era 2022 bebisar <3 eftersom jag är rätt övertygad om att jag inväntar mitt tredje missfall så hänger jag kvar här i tråden ändå och ser hur det går för er alla :)

Stort grattis till plusset, håller alla tummar nu!! Och det är aldrig fel att skriva om ett plus!
  • Sola13

För er som ska börja med IVF, spännande! Kan ni tänka er att uppdatera oss lite hur det går under era Leteozolfria cykler och sen med IVF?

Jag är på ÄL + 6 eller 7 och väntar oroligt på att spottingen ska börja, brukar börja någon gång nu. Så fort mensen kommer ska jag kontakta gyn så ska vi kolla äggledarna, spermaprov osv. Om det inte visar något fel kommer jag lyfta frågan om IVF, diskutera när det kan tänkas vara aktuellt, vill inte vänta för länge!

• Gulgja
    Sola13 skrev 2021-08-27 09:07:09 följande:

För er som ska börja med IVF, spännande! Kan ni tänka er att uppdatera oss lite hur det går under era Leteozolfria cykler och sen med IVF?

Jag är på ÄL + 6 eller 7 och väntar oroligt på att spottingen ska börja, brukar börja någon gång nu. Så fort mensen kommer ska jag kontakta gyn så ska vi kolla äggledarna, spermaprov osv. Om det inte visar något fel kommer jag lyfta frågan om IVF, diskutera när det kan tänkas vara aktuellt, vill inte vänta för länge!

Självklart kan jag uppdatera. Blir min sista Letrozol+ Ovitrelle + progestoron cykel, BIM 1/9. Remiss är skickad till Huddinge och på deras hemsida stod det minst 8 veckor innan man får svar. Så kommande cyklar kommer jag att köra helt hormonfritt förutom Pravidel då för mina prolaktinvärden. Hoppas också på att få ner svullnaden i kroppen och kanske gå ner några kilon som jag lagt på mig under tiden jag tagit alla hormoner.

Håller tummarna för dig att mensen inte dyker upp denna månad men tycker att du gör helt rätt i att ta tag i dem proverna faktiskt.
  • Steeph
    Sola13 skrev 2021-08-27 09:07:09 följande:

Ja men absolut, jag kommer uppdatera här jag har bara er och min man att prata med så forumet är så viktigt för mig.

Jag är på äl+4 idag och det var sista cykeln med letrozol. Sedan kör vi på 2 cykler utan letrozol och ringer sedan in för att starta igång allt i november. Så kanske hinns det med en återföring innan jul .

Hoppas hoppas att ingen mens kommer och att du är gravid! Håller alla tummarna jag har för dig. Kram
  • Anonym (lollo)
    Gulgja skrev 2021-08-27 10:22:24 följande:
    Självklart kan jag uppdatera. Blir min sista Letrozol+ Ovitrelle + progestoron cykel, BIM 1/9. Remiss är skickad till Huddinge och på deras hemsida stod det minst 8 veckor innan man får svar. Så kommande cyklar kommer jag att köra helt hormonfritt förutom Pravidel då för mina prolaktinvärden. Hoppas också på att få ner svullnaden i kroppen och kanske gå ner några kilon som jag lagt på mig under tiden jag tagit alla hormoner.

Håller tummarna för dig att mensen inte dyker upp denna månad men tycker att du gör helt rätt i att ta tag i dem proverna faktiskt.
    Får jag fråga vad det var som gjorde att dina (höga?) prolaktinnivåer upptäcktes? Vad hade du får symptom?
Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?