• Marimardi

Vår letrozol resa- följas åt?

Hej alla glada!

Jag fick mens den 13/10 och började äta min första kur letrozol (enkeldos) den 15/10, alltså på min tredje mensdag. Nu har det gått två dagar sen jag tog min sista tablett och jag ska gå på VUL nu på måndag den 26e. Eftersom det är min första kur så är jag väldigt taggad men också nervös. Tycker att jag redan känner lite värk i äggstockarna???? Tänkte ifall det finns fler som äter letrozol som vill följas åt?? Ge varandra lite pepp, stöd och tips? Ingen av mina vänner vet om att jag har pcos och försöker skaffa barn, därför söker jag mig till en grupp som förstår hur jag känner och som inte hade blivit uttråkad när man pratar om detta haha.

• Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?
  • Gulgja
    Anonym (lollo) skrev 2021-08-27 15:17:57 följande:

Får jag fråga vad det var som gjorde att dina (höga?) prolaktinnivåer upptäcktes? Vad hade du får symptom?

Ja absolut jag kan berätta! Det var en ren slump. Vi var mitt uppe i våra försök att bli gravida i februari när jag kände mig väldigt trött hela tiden och tappade väldigt mycket hår så jag bokade tid hos vårdcentralen för att få mina värden kontrollerade via blodprov. Utan att gå in på för mycket att vi försökte bli gravida till min läkare utan jag berättade bara väldigt ytligt eftersom jag inte var där för den saken. Han sa att jag skulle få ta blodprov och så ringer han med svaren om 1 vecka. Till min förvåning hade han på eget bevåg begärt prolaktin prover också (vid det laget hade jag ingen aning om vad prolaktin var).

Det var på den vägen. Fick remiss till en endokronolog som skrev ut Pravidel till mig. Jag har fått det ordinerat fram tills jag blir gravid och därefter ska jag sluta. Fick även MR på hjärnan och där visade ingen tumör tack och lov.

Hade inga symtom överhuvudtaget förutom spottings 7 dagar efter ÄL men pravidelen gjorde inte iordning den utan det blev bra när jag fick progestoron vagitorer. Så inga symtom över huvudtaget. Min läkare tycker att jag ska ta en halv tablett men senaste månaden har jag ökat till en hel för jag ligger fortfarande på gränsvärdet och jag vill gärna ligga så lågt som möjligt och inte precis under referensvärdet. Man kan lixom inte ha för lågt prolaktin så därför känner jag mig säker på det.
  • Anonym (lollo)
    Anonym (lollo) skrev 2021-08-27 15:17:57 följande:

Får jag fråga vad det var som gjorde att dina (höga?) prolaktinnivåer upptäcktes? Vad hade du får symptom?

tack för svar! ska begära prolaktinprov tror jag! vet man vad det beror på?
  • Gulgja
    Anonym (lollo) skrev 2021-08-27 15:54:41 följande:

tack för svar! ska begära prolaktinprov tror jag! vet man vad det beror på?

Nej man vet inte vad det beror på eller i mitt fall kunde läkaren inte svara på det. Tror prolaktin ingår i alla fertilitetsutredningar också!
  • Anonym (Första)

Hej på er tjejer!

Det var längesen jag var aktiv här inne av olika anledningar ..

Men har iaf fått börja med både Letrozol och otriville spruta.

Har en dum fråga. Det står att otriville kan sitta i upp till tio dagar, ska man räkna första dagen med sprutan som dag 1 eller börjar man räkna dagen efter som dag 1? Hur har ni andra gjort?

• Sola13

Nu kom mensen! Inte mensvärken än, men relativt mycket av mörkbrunt blod så måste vara den. Märkligt, bara 8-9 dagar efter äl, cykellängd på 24 dagar, det känns som att det blivit lite väl kort! Ska iaf skriva till gyn nu så att vi kan ta upp det med vul igen efter sommaruppehållet och göra de där kompletterande testerna :)

• Gulgja
    Anonym (Första) skrev 2021-08-29 07:19:10 följande:

Hej på er tjejer!

Det var längesen jag var aktiv här inne av olika anledningar ..

Men har iaf fått börja med både Letrozol och otriville spruta.

Har en dum fråga. Det står att otriville kan sitta i upp till tio dagar, ska man räkna första dagen med sprutan som dag 1 eller börjar man räkna dagen efter som dag 1? Hur har ni andra gjort?

Hej! Önskar dig all lycka.

Jag räknar dagen efter som dag 1!
  • Gulgja

Hej!

Jag har sen flera dagar tillbaka haft mycket mensvärk och ont i ryggen så jag tog ett test i morse som vår negativt. Jag har aldrig haft mensvärk såhär tidigt utan det brukar komma 1 dag innan mens som max annars börjar det oftast samma dag som mensen ska börja. Jag är idag på ÄL 13 och mensen brukar komma på ÄL 15 eller 16 så om jag skulle varit gravid så skulle testet ha visat positivt tänker jag. Så jag räknar mig ute ur leken denna månad också men tycker att det är väldigt konstigt med den konstanta mensvärken under så många dagar.

Vi kämpar på!

• Gulgja
    Sola13 skrev 2021-08-29 10:42:42 följande:

Nu kom mensen! Inte mensvärken än, men relativt mycket av mörkbrunt blod så måste vara den. Märkligt, bara 8-9 dagar efter äl, cykellängd på 24 dagar, det känns som att det blivit lite väl kort! Ska iaf skriva till gyn nu så att vi kan ta upp det med vul igen efter sommaruppehållet och göra de där kompletterande testerna :)

Tråkigt.. när brukar den komma annars? Det låter som en för kort lutealfas.
  • Sola13
    Gulgja skrev 2021-08-29 16:43:52 följande:

Tråkigt.. när brukar den komma annars? Det låter som en för kort lutealfas.

Det har varit lite olika, mellan 11-14 dagar efter äl. Det har inte kommit så mycket mer idag än det som kom imorse, så kanske är något form av enorm spotting haha för fram tills då hade jag inte fått spotting än denna cykeln, vilket jag tyvärr brukar få. Vet inte om jag ska räkna detta som cd 1 eller inte, får se hur det utvecklas imorgon. Måste ju bestämma mig så att jag inte missar att börja med Letrozol i tid!
  • Sola13
    Gulgja skrev 2021-08-29 16:42:57 följande:

Hej!

Jag har sen flera dagar tillbaka haft mycket mensvärk och ont i ryggen så jag tog ett test i morse som vår negativt. Jag har aldrig haft mensvärk såhär tidigt utan det brukar komma 1 dag innan mens som max annars börjar det oftast samma dag som mensen ska börja. Jag är idag på ÄL 13 och mensen brukar komma på ÄL 15 eller 16 så om jag skulle varit gravid så skulle testet ha visat positivt tänker jag. Så jag räknar mig ute ur leken denna månad också men tycker att det är väldigt konstigt med den konstanta mensvärken under så många dagar.

Vi kämpar på!

Konstigt, man blir så ställd när man inte känner igen kroppens vanliga beteende! det är ju inte säkert att det skulle visat än.. man får bara följa och se vad som händer!
Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?