Anonym (lollo) skrev 2021-08-27 15:17:57 följande:
Får jag fråga vad det var som gjorde att dina (höga?) prolaktinnivåer upptäcktes? Vad hade du får symptom?
Ja absolut jag kan berätta! Det var en ren slump. Vi var mitt uppe i våra försök att bli gravida i februari när jag kände mig väldigt trött hela tiden och tappade väldigt mycket hår så jag bokade tid hos vårdcentralen för att få mina värden kontrollerade via blodprov. Utan att gå in på för mycket att vi försökte bli gravida till min läkare utan jag berättade bara väldigt ytligt eftersom jag inte var där för den saken. Han sa att jag skulle få ta blodprov och så ringer han med svaren om 1 vecka. Till min förvåning hade han på eget bevåg begärt prolaktin prover också (vid det laget hade jag ingen aning om vad prolaktin var).
Det var på den vägen. Fick remiss till en endokronolog som skrev ut Pravidel till mig. Jag har fått det ordinerat fram tills jag blir gravid och därefter ska jag sluta. Fick även MR på hjärnan och där visade ingen tumör tack och lov.
Hade inga symtom överhuvudtaget förutom spottings 7 dagar efter ÄL men pravidelen gjorde inte iordning den utan det blev bra när jag fick progestoron vagitorer. Så inga symtom över huvudtaget. Min läkare tycker att jag ska ta en halv tablett men senaste månaden har jag ökat till en hel för jag ligger fortfarande på gränsvärdet och jag vill gärna ligga så lågt som möjligt och inte precis under referensvärdet. Man kan lixom inte ha för lågt prolaktin så därför känner jag mig säker på det.