• Marimardi

Vår letrozol resa- följas åt?

Hej alla glada!

Jag fick mens den 13/10 och började äta min första kur letrozol (enkeldos) den 15/10, alltså på min tredje mensdag. Nu har det gått två dagar sen jag tog min sista tablett och jag ska gå på VUL nu på måndag den 26e. Eftersom det är min första kur så är jag väldigt taggad men också nervös. Tycker att jag redan känner lite värk i äggstockarna???? Tänkte ifall det finns fler som äter letrozol som vill följas åt?? Ge varandra lite pepp, stöd och tips? Ingen av mina vänner vet om att jag har pcos och försöker skaffa barn, därför söker jag mig till en grupp som förstår hur jag känner och som inte hade blivit uttråkad när man pratar om detta haha.

• Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?
  • Sprallan
    Steeph skrev 2021-08-26 11:28:49 följande:

Åh då förstår jag. Hoppas så att ditt progesteron ligger fint och att du inte behöver tillskott. Och skulle du behöva det så hoppas jag att du får starta med det omgående

Jag är på äl+3 idag så det är en lång väg att vandra. Har bim 6/9. Fick äl på dag 20 trots letrozol men tror att abort och vaccin störde det hela. Ska försöka 2 månader till utan letrozol och får hoppas att vi lyckas bli gravida innan ivf. Dock känner jag mig helt lugn inför ivf, fick en så bra känsla från kliniken

Fick svar på proverna idag, jag hade högt progesteron och låg helt adekvat för en tidig graviditet. Funderar ändå på om jag kanske ska testa progesteronkräm. Den är bioidentisk så de säger ju att man inte kan överdosera så att säga. Vill göra allt jag kan för att försöka hjälpa det på traven. Jag tänker att alla missfallen har kommit efter v7, så jag kanske inte ökar som jag ska sen, då kanske lite hjälp kan få receptorerna att vakna till och producera mer.. vad tror ni?

Vi håller så klart tummarna för ett plus, men så skönt att ni är igång ändå och fått en så bra känsla för kliniken! Tror det är helt rätt att bara nollställa kroppen lite innan ni kör igång med IVF :)
  • Arezo89
    Sprallan skrev 2021-08-30 12:18:57 följande:

Fick svar på proverna idag, jag hade högt progesteron och låg helt adekvat för en tidig graviditet. Funderar ändå på om jag kanske ska testa progesteronkräm. Den är bioidentisk så de säger ju att man inte kan överdosera så att säga. Vill göra allt jag kan för att försöka hjälpa det på traven. Jag tänker att alla missfallen har kommit efter v7, så jag kanske inte ökar som jag ska sen, då kanske lite hjälp kan få receptorerna att vakna till och producera mer.. vad tror ni?

Vi håller så klart tummarna för ett plus, men så skönt att ni är igång ändå och fått en så bra känsla för kliniken! Tror det är helt rätt att bara nollställa kroppen lite innan ni kör igång med IVF :)

Stort grattis till plusset Sprallan!!! Jag håller tummarna hårt för att det går hela vägen den här gången! Det är jättebra att ditt progesteron var högt, jag kollade också det på eget bevåg och blev lugnad av att det låg på en bra nivå, går in i graviditetsvecka 10 på onsdag. :) önskar dig och alla andra i tråden all lycka!!
  • Sprallan
    Arezo89 skrev 2021-08-30 14:49:01 följande:

Stort grattis till plusset Sprallan!!! Jag håller tummarna hårt för att det går hela vägen den här gången! Det är jättebra att ditt progesteron var högt, jag kollade också det på eget bevåg och blev lugnad av att det låg på en bra nivå, går in i graviditetsvecka 10 på onsdag. :) önskar dig och alla andra i tråden all lycka!!

Spännande! Är lite kluven om jag ändå ska köra på med progesteronkräm, alla mina missfall/MA har ju kommit efter v7, tänker att jag kanske inte ökar som jag ska, men lär inte kunna tjata till mig ett prov till om några veckor, haha

Kul att du kommit så pass långt nu, en fjärdedel :) har du varit på något tidigt ultraljud eller du inväntar KUB? Borde va dags om nån vecka? :)

Jag har ett tidigt VUL inbokat i slutet av V8 på 7+6, så får vi hoppas det ser bra ut.

Lycka till med allt!
  • Steeph
    Sprallan skrev 2021-08-30 12:18:57 följande:

Men vad skönt att du hade högt progesteron, det är ju toppen jag kommer göra samma sak när/om jag blir gravid igen, gå och lämna prov.

Jag tror ju inte det kan skada, men om du har bra progesteron så ska det ju inte behövas något mer. Kanske läs på lite och verkar det okej och du vill testa så kör på

Ja, vi pratade igår och förmodligen blir det bara en ägglossning till sen kör vi igång så att vi hinner en återföring innan jul!!!
  • Steeph

Hallå på er alla! Någon mer som börjar närma sig BIM?

Jag är på äl+8 och tempen ligger stadigt på 37.03 (vaginalt).

Har inga förhoppningar alls denna cykel även om slemhinnan såg ?fin och tjock ut? på vulet.

Vi har nu bestämt oss att vi startar ivf i mitten av oktober. På så sätt hinner vi med en återföring innan jul vilket känns så bra. Annars hade det inte blivit förrän i slutet av januari i och med jul och julstängt, och att tid för återföring skulle krocka helt med julhelgen. Det känns ändå bra att vi har 1 ägglossning till på oss och att jag hinner boosta mina ägg och kropp så gott jag kan. Ser lite ljus i tunneln nu!

• Gulgja
    Steeph skrev 2021-08-31 08:16:26 följande:

Hallå på er alla! Någon mer som börjar närma sig BIM?

Jag är på äl+8 och tempen ligger stadigt på 37.03 (vaginalt).

Har inga förhoppningar alls denna cykel även om slemhinnan såg ?fin och tjock ut? på vulet.

Vi har nu bestämt oss att vi startar ivf i mitten av oktober. På så sätt hinner vi med en återföring innan jul vilket känns så bra. Annars hade det inte blivit förrän i slutet av januari i och med jul och julstängt, och att tid för återföring skulle krocka helt med julhelgen. Det känns ändå bra att vi har 1 ägglossning till på oss och att jag hinner boosta mina ägg och kropp så gott jag kan. Ser lite ljus i tunneln nu!

Hej!!!

Familjeliv ville inte acceptera mitt första meddelande så jag får skriva om det.

Vad Kul Att ni bestämt er för att köra en månad tidigare. Ska bli så spännande att följa dig!

Bra med stadig och hög temp, håller verkligen tummarna!!

Själv har jag BIM imorgon. Tog ett test i söndags på grund av mensvärk och ryggvärk som jag ALDRIG har så långt innan mens. Brukar få mensvärk samma dag som BIM. Och så var värken väldigt annorlunda, mer svidande än riktig mensvärk så jag trodde verkligen att jag var gravid men CB digital testet visade inte gravid och jag tänker om jag hade varit gravid hade det synts redan då på testet.

Vi inväntar att remissen ska godkännas, står minst 8 veckor på Huddinge reproduktionscentrum men jag räknar med att det tar ännu längre tid så jag ser detta som en tid för mig att gå ner i vikt och boosta kroppen.

Hur gör ni med sex under cykeln?
  • Steeph
    Gulgja skrev 2021-08-31 09:18:25 följande:

Hej!!!

Familjeliv ville inte acceptera mitt första meddelande så jag får skriva om det.

Vad Kul Att ni bestämt er för att köra en månad tidigare. Ska bli så spännande att följa dig!

Bra med stadig och hög temp, håller verkligen tummarna!!

Själv har jag BIM imorgon. Tog ett test i söndags på grund av mensvärk och ryggvärk som jag ALDRIG har så långt innan mens. Brukar få mensvärk samma dag som BIM. Och så var värken väldigt annorlunda, mer svidande än riktig mensvärk så jag trodde verkligen att jag var gravid men CB digital testet visade inte gravid och jag tänker om jag hade varit gravid hade det synts redan då på testet.

Vi inväntar att remissen ska godkännas, står minst 8 veckor på Huddinge reproduktionscentrum men jag räknar med att det tar ännu längre tid så jag ser detta som en tid för mig att gå ner i vikt och boosta kroppen.

Hur gör ni med sex under cykeln?

Men vad segt? ja FL gör så där ibland.

Ja det känns så kul. Är riktigt peppad och vill bara köra igång, även om det inte betyder att vi får en fullgången graviditet så har vi iaf provat.

Åh då förstår jag, vad tråkigt vi vill ju ha massa plus <3 jag har också mensvärk redan nu, så här en vecka kvar till bim. Är helt 100 på att det inte har tagit sig. Ena gången jag var gravid hade jag molvärk, men inte så här tidigt. Andra gången hade jag ingenting. Så det är nog bara hormonellt för mig.

Åh men då kommer ni förmodligen starta ganska snart efter oss håller tummarna att det går snabbare så att ni vet när ni får starta.

Vi har sex som vanligt under hela cykeln. Ofta 2-3 gånger i veckan och lite mer kring äl. De enda gången vi inte har sex är precis vid mensen, typ 1-2 dagen. Har dock inte haft sex nu på 5 dagar i och med trötthet och att han varit bortrest. Hur gör ni?
  • Sprallan
    Steeph skrev 2021-08-31 08:12:43 följande:

Men vad skönt att du hade högt progesteron, det är ju toppen jag kommer göra samma sak när/om jag blir gravid igen, gå och lämna prov.

Jag tror ju inte det kan skada, men om du har bra progesteron så ska det ju inte behövas något mer. Kanske läs på lite och verkar det okej och du vill testa så kör på

Ja, vi pratade igår och förmodligen blir det bara en ägglossning till sen kör vi igång så att vi hinner en återföring innan jul!!!

Spännande med återföring redan innan jul! Håller tummarna massor :) du får uppdatera oss om hur det går och hur allt går till, tycker det är så intressant och kanske blir det fler av oss som får gå vidare till IVF framöver.

Jag bestämde mig för att köra med krämen också, nu får vi hoppas det är tredje gången gillt som gäller för min del :)
  • Arezo89
    Sprallan skrev 2021-08-30 15:16:57 följande:

Spännande! Är lite kluven om jag ändå ska köra på med progesteronkräm, alla mina missfall/MA har ju kommit efter v7, tänker att jag kanske inte ökar som jag ska, men lär inte kunna tjata till mig ett prov till om några veckor, haha

Kul att du kommit så pass långt nu, en fjärdedel :) har du varit på något tidigt ultraljud eller du inväntar KUB? Borde va dags om nån vecka? :)

Jag har ett tidigt VUL inbokat i slutet av V8 på 7+6, så får vi hoppas det ser bra ut.

Lycka till med allt!

Om du inte kan få ett nytt progesteron prov så kan jag rekommendera Werlabs, kostade strax över 300 kr och jag kunde testa samma dag och fick svar 1-2 dagar senare båda gångerna. Vet tyvärr inte hur det funkar med progesteronkräm om dina nivåer redan är bra..

Vad skönt att du fått ett tidigt VUL inbokat! Vilken vecka/dag är du i nu? Jag gjorde ett på 8+0 och fick se vår lilla skrutt med ett starkt hjärtslag. Hoppas på samma resultat för dig!! Ser inte ut att bli KUB för mig då man tydligen bara tar emot kvinnor över 35 i Stockholm men har bokat ett vanligt UL 12+1 så min sambo kan vara med.

Stort lycka till nu!!
  • Anonym (Anna)

Jag var på mitt första VUL idag i samband med letrozolkuren (cd 14) och läkaren sa att jag inte svarar på letrozolen och att det inte fanns någon follikel. Han är tyvärr väldigt kortfattad och när jag frågade om att göra ett VUL igen nästa vecka (då jag fått sena positiva äl-test) så sa han direkt att det inte var någon idé och satte upp oss i kön till IVF som är 1 år lång. 

Känner mig så otroligt ledsen och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Känns så himla slarvigt då jag har läst om flera där follikeln växt snabbt i slutet och att ovitrelle då fungerat.. men nepp han avvisade det direkt. 

Har ringt olika privata kliniker då jag känner att jag psykiskt inte klarar av att vänta i ett år för att få komma igång med IVF, men det är ju ruskigt dyrt och jag är rädd att det inte ska fungera. Hade jag vetat att det skulle gå vägen så hade det fått kosta vad det kosta vill men..

Ja jag vet egentligen inte vart jag vill komma med detta, men har liksom ingen att vända mig till då alla mina vänner antingen har barn eller är gravida och har svårt att förstå mig Rynkar på näsan

Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?