• Anonym (Ludwig)

Hon har slutat bry sig om sig själv

Hej FL! En anonym tråd då jag inte vill uppröra min tjej. Jag är tillsammans med världens snällaste tjej. När vi blev tillsammans hade hon en mycket kvinnlig stil som jag gillar, högklackat dagligen, parfym, manikyr, riktigt blont hår, korta kjolar och mycket smink. Numera har hon ofta träningskläder och jeans och slutat färga håret och sminkar sig inte varje dag. Sist jag skulle hämta upp henne för en middag hade hon jeans och sneakers. Vi bor i en lite finare del av Stockholm och det känns inte helt ok. Det känns även lite manhaftigt. Kan detta var ett tecken på att hon inte mår bra och hur kan jag hjälpa? Hur tar jag upp detta? Hon har även gått upp lite i vikt. Vi har annars en väldigt fin relation sedan flera år tillbaka och tänker på att ha familj tillsammans. Tips och perspektiv välkomnas varmt!

• Svar på tråden Hon har slutat bry sig om sig själv
  • Anonym (e)

Du kan aldrig försöka ändra på en persons utseende

• Just Precis
    Anonym (Ludwig) skrev 2020-11-13 13:00:31 följande:

Jo, det är klart. Dock ser klädkoden ut så där vi bor... både i vår gemensamma umgängeskrets liksom hos min familj. Jag jobbar på bank och ibland tar vi en drink på lunchen. Då vill jag inte att hon kommer i sneakers.

Då kommer man inte alltid in heller. Detta är ju trots allt någonting hon kan påverka själv genom träning och smink medan man inte kan påverka vissa saker. Jag är själv mån om mitt utseende och har gjort en del ingrepp och tränar 4 dagar i veckan/ bleker tänderna för att nämna några exempel.

Fast detta stämmer bara inte. Finns bokstavligen inte ett enda ställe i Stockholm där du inte kommer in vid lunchtid för att du har sneakers på dig. Har du sett Spotifys ledningsgrupp eller? Och inte heller en enda arbetsgivare inom bank som skulle acceptera alkohol vid lunch, nu för tiden.

Hade du jobbat på reklambyrå hade jag kanske trott dig, fast då hade förstås hela sneakers-resonemanget fallit...
  • Just Precis
    marräng skrev 2020-11-13 18:54:01 följande:

Min fråga är. Vilken finare del av stockholm är det? Jag bor i en "lite finare" del av stockholm och jag klär mig precis som din flickvän. Liksom ganska många som bor här. Det är faktiskt inte så ofta man ser folk glida runt i högklackat och korta kjolar. Bara nyfiken.

OBS att min kommentar som visst hamnade precis under din kommentar EJ var riktad t dig marräng, utan till TS. Håller med dig om att det inte finns några stadsdelar där man inte skulle kunna gå i sneakers (även fast det säkert finns en del lirare på typ Hornsbergs strand som typ låtsas det, haha)
  • Anonym (IQ)

Den du såg när ni träffades var den hon trodde du ville ha. Den du lever med nu är den hon verkligen är.

• Anonym (Lilja)

Jo, det är klart. Dock ser klädkoden ut så där vi bor... både i vår gemensamma umgängeskrets liksom hos min familj. Jag jobbar på bank och ibland tar vi en drink på lunchen. Då vill jag inte att hon kommer i sneakers.

Då kommer man inte alltid in heller. Detta är ju trots allt någonting hon kan påverka själv genom träning och smink medan man inte kan påverka vissa saker. Jag är själv mån om mitt utseende och har gjort en del ingrepp och tränar 4 dagar i veckan/ bleker tänderna för att nämna några exempel.

Vaddå menar du att hon inte är hel och ren?

Vet du, ta en vecka och testa livet som kvinna. Gå upp 30-40 min tidigare varje morgon för att måla ditt ansikte och platta ditt hår. Raka dina ben sammetslena och trä på trånga nylonstrumpor på detta som trycker och formar din kropp, dra på dig en bh med stålbyglar som klämmer mot dina revben hela dagen, tryck i fötterna i trånga klackskor och testa att balansera runt på dessa (obs inte för länge eftersom det nu är dokumenterat att kvinnor som använde klackar ofta får komplikationer i fötterna med halgus valgus och knäna). Testa att gå runt i åtsittande kjol som hindrar dig från att kunna ta vanliga steg och ha en peruk där håret ständigt fladdrar i ditt ansikte enbart för att du ska vara sexig i andras ögon.

Testa att spendera kvällarna med att försöka välja ut nya kläder att ha på jobbet och kombinera olika outfits och smycken (för det är inte lika lätt som att dra på sig kostym och skjorta).

Jag tror du skulle inse efter några dagar att det där extra arbetet du göra för att vara behagligt enbart för andra blir ganska påfrestande när du istället kan klä dig mer funktionellt och arbetarvänlig och dessutom sova lite längre på mornarna.

För varför kan inte en kvinnas styling och skönhetsrutiner ligga på samma nivå som en mans??
  • Xenia
    Anonym (Ludwig) skrev 2020-11-13 12:34:38 följande:

Hej FL! En anonym tråd då jag inte vill uppröra min tjej. Jag är tillsammans med världens snällaste tjej. När vi blev tillsammans hade hon en mycket kvinnlig stil som jag gillar, högklackat dagligen, parfym, manikyr, riktigt blont hår, korta kjolar och mycket smink. Numera har hon ofta träningskläder och jeans och slutat färga håret och sminkar sig inte varje dag. Sist jag skulle hämta upp henne för en middag hade hon jeans och sneakers. Vi bor i en lite finare del av Stockholm och det känns inte helt ok. Det känns även lite manhaftigt. Kan detta var ett tecken på att hon inte mår bra och hur kan jag hjälpa? Hur tar jag upp detta? Hon har även gått upp lite i vikt. Vi har annars en väldigt fin relation sedan flera år tillbaka och tänker på att ha familj tillsammans. Tips och perspektiv välkomnas varmt!

Kvinnlig stil? Snarare bimbostil. Kort kjol, blonderat och högklackat, är det inte så prostituerade brukar klä sig? Hur lämpligt är det på ett vanligt arbete?

En verkligt gammaldags kvinnlig stil vore långt hängande el långt uppsatt hår, blus med puffärmar och lång volangkjol. Inte heller den så lämplig i dagens arbetsliv. Om du tycker att hon ska klä upp sig för en middag, så säg det då till henne rent ut.

Annars tycker jag du har förlegade utseendeideal. Varför ska din tjej behöva färga håret, sminka sig och gå i obekväma högklackade skor för att duga? Är hon inte tillräckligt snygg som hon är?

Tränar din tjej? Om inte, uppmuntra henne att träna med dig. Men då för hennes hälsa.

Även om du skulle byta ut henne mot en tjej som ser ut som ditt ideal, så skulle hon också frångå idealet om hon får barn. Vem har tid med med en massa smink när man har små barn?

Jag tycker du verkar superytlig, är du verkligen mogen att bli familjefar? Du kan förstås fråga henne varför hon slutat färga håret, sminka sig, gå i högklackat. Misstänker att hon nu prioriterar annat än att se ut som en bimbo och att hon vill vara sig själv.
  • Anonym (M)

Om jag har förstått det hela rätt så vill Ts att hans flickvän ska komma till hans jobb på banken iförd kort kjol och högklackat? Det om något passar sig inte dagtid och i de kretsarna. Då ser jeans och sneakers till och med bättre ut.

Jag bor själv i innerstan i sthlm och så som ts beskriver att han vill att flickvännen ska se ut är det ingen som gör, och framförallt inte i finare kretsar.

• Anonym (soffpotatis)
    marräng skrev 2020-11-13 18:54:01 följande:

Min fråga är. Vilken finare del av stockholm är det? Jag bor i en "lite finare" del av stockholm och jag klär mig precis som din flickvän. Liksom ganska många som bor här. Det är faktiskt inte så ofta man ser folk glida runt i högklackat och korta kjolar. Bara nyfiken.

Folk som TS är en speciell människotyp, tänk Solsidan Mickan och Fredde. De tänder på dessa attributen. Inte konstigare än så. Varför har folk så svårt att färstå hur viktigt utseenden är för både sexuell attraktion som status? Vi tände rju alla på olika utseenden och klädstilar. TS gillar den stereotypa kvinnotypen, inte konstigt han inte tänder på kvinnor i sneakers och á la naturella. I så fall hade han ju blivit ihop med en sån till att börja med.
  • Anonym (Alex)

Tar en drink på lunchen?
    Vad är det för jäkla fyllebank du jobbar på?
Svar på tråden Hon har slutat bry sig om sig själv