Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

    Giftig arbetsplats, tips för att härda ut?

    Anonym (Elin) skrev 2020-12-15 21:35:00 följande:

    Ja förstår att det måste göra sjukt ont och kännas förödmjukande.. Hur beter sig de mot dig då?


    Det är det. Självförtroendet i botten.

    De är som vanligt. En del är trevliga och en del verkar undvika mig.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (S) skrev 2020-12-16 10:26:12 följande:

    TS är under provanställning, då behövs ingen grund till uppsägning. Man har inte så mycket rättigheter när man är under provanställning. Det är ett skydd för arbetsgivaren, vilket lätt blir fel. 


    Nej, det är inte provanställning jag har. Det är visstidsanställning med möjlighet till förlängning.
  • Anonym (Ledsen)
    Litet My skrev 2020-12-16 10:39:04 följande:

    Ts, jag har varit i samma situation och vet så väl hur det känns. För min del slutade det med total utmattning och PTSD. På sätt och vis är jag glad att du blev uppsagd, där och då börjar karusellen sakta av. Själv gick jag i år och kämpade, försökte verkligen bli omtyckt och gjorde rätt medan kollegorna aktivt saboterade saker för mig såsom suddade ut mina mötestider osv. Dvs gjorde det omöjligt för mig att göra ett bra jobb. Och chefen hängde på. P efterhand hade jag hellre önskat att få sparken istället för att gå i den karusellen. Idag 10 år senare är självförtroendet inte bra men bättre. Men jag är fortfarande vaksam på nya arbetsplatsen, kan ursäkta mig för saker jag inte kan hjälpa. Tror alltid att chefen skall skälla ut mig efter noter på medarbetarsamtalen osv.

    Ta hand om dig TS, i slutänden så vann du något på att du kom därifrån. Att jag skrev detta öppet, min livs största skam är för att du gärna får höra av dig via PM och bolla tankar och känslor med någon som varit där.


    Tack för ditt svar!

    Så hemskt det du blev utsatt för! Vad får de egentligen ut av att bete sig så? Blir så ledsen...

    Jag är på sätt och vis glad att jag inte kommer vara kvar, men det blir tufft att gå in i arbetslöshet. Särskilt i dessa tider.

    Känner också stor oro inför nästa arbetsplats. Kommer vara vaksam och osäker.

    Fick du referenser av din gamla arbetsgivare när du sökte nya jobb?
  • Anonym (Ledsen)
    Litet My skrev 2020-12-17 09:27:55 följande:

    Jag tror att osäkra människor i instabla grupper med svagt ledarskap ofta kan blir såna. Då måste ha någon att hacka på. Det var aldrig någon som sa vilka fel de tyckte jag gjorde utan man hittade på saker.

    Jag var gravid mitt i allt så jag började plugga litegrann, på den nivå min slitna hjärna orkade med. Sen sökte jag ett sommarjobb. Där blev jag kvar då jag fortfarande hade min anställning kvar i samma kommun. Fd chefen som låg bakom väldigt mycket av mitt mående då hon likt en psykopat ena dagar skulle kramas och givetvis behålla mig, till att nästa nedvärdera mig helt. Hon gav mig faktiskt bra referenser och nya chefen hade ju sett mig arbeta ett tag och var nöjd med det hon såg. På den vägen blev det


    Vad skönt att du har fått nytt jobb.

    Vi har också en sådan person på mitt jobb, inte chef, men hon har inflytande. Ena dagen kramar hon mig och säger att jag är snäll, och nästa dag säger hon att jag är okunnig och inte kan nåt. En gång gick hon runt på arbetsplatsen och klagade högljutt för chefen och även andra, om att jag hade slarvat och inte rengjort och plockat in saker efter mig. Vilket jag hade gjort, men en kollega behövde sakerna, och hade tagit fram dem igen.

    Jag blev så ledsen och kände mig så orättvist behandlad att jag inte kunde hålla tillbaka tårarna. Stängde in mig på toaletten och grät.

    Jag har sökt en hel del jobb senaste tiden, och varit på tre olika intervjuer. Det har känts rätt bra på intervjuerna, men efter att de pratat med min chef som referens, så har de meddelat mig att jag inte fått jobben. Jag har hört på deras röster att de fått dåliga referenser.
  • Anonym (Ledsen)
    Litet My skrev 2020-12-17 09:27:55 följande:

    Jag tror att osäkra människor i instabla grupper med svagt ledarskap ofta kan blir såna. Då måste ha någon att hacka på. Det var aldrig någon som sa vilka fel de tyckte jag gjorde utan man hittade på saker.

    Jag var gravid mitt i allt så jag började plugga litegrann, på den nivå min slitna hjärna orkade med. Sen sökte jag ett sommarjobb. Där blev jag kvar då jag fortfarande hade min anställning kvar i samma kommun. Fd chefen som låg bakom väldigt mycket av mitt mående då hon likt en psykopat ena dagar skulle kramas och givetvis behålla mig, till att nästa nedvärdera mig helt. Hon gav mig faktiskt bra referenser och nya chefen hade ju sett mig arbeta ett tag och var nöjd med det hon såg. På den vägen blev det


    Vad skönt att du har fått nytt jobb.

    Vi har också en sådan person på mitt jobb, inte chef, men hon har inflytande. Ena dagen kramar hon mig och säger att jag är snäll, och nästa dag säger hon att jag är okunnig och inte kan nåt. En gång gick hon runt på arbetsplatsen och klagade högljutt för chefen och även andra, om att jag hade slarvat och inte rengjort och plockat in saker efter mig. Vilket jag hade gjort, men en kollega behövde sakerna, och hade tagit fram dem igen.

    Jag blev så ledsen och kände mig så orättvist behandlad att jag inte kunde hålla tillbaka tårarna. Stängde in mig på toaletten och grät.

    Jag har sökt en hel del jobb senaste tiden, och varit på tre olika intervjuer. Det har känts rätt bra på intervjuerna, men efter att de pratat med min chef som referens, så har de meddelat mig att jag inte fått jobben. Jag har hört på deras röster att de fått dåliga referenser.
  • Anonym (Ledsen)
    Litet My skrev 2020-12-17 17:39:25 följande:

    Håller tummarna att du snart får nåt annat.

    De där som ena stunden är trevliga och nästa vänder är de allra värsta. Folk som alltid är elaka vet man var man har. Någon jämförde det med att befinna sig i en krigszon, för man vet aldrig när det smäller. Oavsett mår man enormt dåligt av dem.


    Tack! Hur stod du ut på arbetet den tiden?

    Jag har blivit sjukskriven i två veckor, det känns som ett stort misslyckade. Men jag har varit sjukskriven pga utmattningssyndrom tidigare, och min läkare var nu bestämd i detta. Jag sover inte på nätterna, och har ångest på dagarna. Fick också högre dos på mina antidepressiva och atarax.

    Vad är fel på mig, varför kan jag inte jobba och klara det bra som alla andra?

    Kommer jag någonsin få behålla ett jobb?

    Nu kommer jag väl inte ens hinna jobba tillräckligt mycket för att få a-kassa heller... ;-(
  • Anonym (Ledsen)
    Utvandraren2 skrev 2020-12-17 02:40:32 följande:

    Ja, och även med fast anställning kan det hända, men lite svårare för arbetsgivaren att lyckas då. Men provanställning har jag själv dålig erfarenhet av, så har man ett fast jobb och får ett nytt, så ska man försöka avtala bort provanställningstiden. Jag har varit med om att bli uppsagd i provanställningstiden två gånger, båda gångerna för att kollegor känt sig hotade. Numer ligger jag extremt lågt till provanställningen är över.


    Jag, TS, har dock inte provanställning...

    För övrigt har du helt rätt!
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Elin) skrev 2020-12-18 22:46:49 följande:

    Åh herregud blir så arg för din skull att jag typ inte ens vet vad jag ska säga eller skriva. Måste du ge din nuvarande arbetsplats som referens då? Kan du inte bara skippa det. Känns helt sjukt att du fått nej av nya arbetsplatser för din jä*la chef är en idiot som bara litar på andra och inte dig.

    Men lovar att karma kommer verkligen komma både till dig och din chef fast på olika sätt. Kan lova att det kommer vända för dig snart bara du fortsätter kämpa med jobbsökandet etc. Åh vill verkligen inte att idioterna på ditt jobb ska få vinna, call them out när de säger eller gör fel emot dig. Om du inte gjort fel så har du inte! Då ska de fanimig inte skrika ut sånt till alla människor som psykopater och sänka dig totalt fast du inget gjort. Nej gud vad arg jag blir.

    Stå på dig ts. Låt inte idiotjävlar utan liv få köra med dig och trycka ned dig till botten fast du hela tiden bara försökt göra ditt bästa.

    Du är grym! Och vi alla här står bakom dig.


    Tack för ditt stöd!

    Det känns som att chefen bara bryr sig om vad de fast anställda säger. Det är de som räknas.

    Jag vill inte ange min chef som referens, men eftersom jag har med denna anställningen i mitt cv, så vill de ju ta referenser från min nuvarande arbetsgivare.

    Jag är ju inte helt säker på att chefen sagt negativa saker om mig, men jag har ändå varit på TRE intervjuer nu, och det känns som att de som intervjuat mig ändrat attityd efter att de ringt min nuvarande chef.
  • Anonym (Ledsen)
    sextiotalist skrev 2020-12-19 08:16:55 följande:

    Knepigt med nuvarande chef som referens. Inom min bransch så är det kutym att inte blanda in nuvarande chef.

    Alla intervjuer brukar ske utanför arbetstid.

    Vid nästa intervju var ärlig, säg att du lämnar pga dålig arbetsmiljö pga chefen, att han/hon kommer ge dig dåliga referenser pga personligt ogillande


    Intervjun var efter arbetstid och jag ville inte blanda in min nuvarande chef, men det hade jag inget för...

    Inte så stor stad, och typ alla känner alla inom branschen, tyvärr.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Göran) skrev 2021-01-08 22:50:35 följande:

    Jag gissar du är en kvinna arbetar inom vården?

    Tyvärr är du illa omtyckt för att du är duktig ser bra ut. Dina tokiga kolleger är avundsjuka och ser dig som ett hot.


    Kvinna och inom vården stämmer, men inte att jag är duktig eller ser bra ut. De som är duktiga och ser bra ut är mer omtyckta.

    Tex en kvinna som jag jobbade med vid ett tillfälle, hon hälsade inte på mig, och har aldrig gjort. Hon pratade inte frivilligt med mig under arbetspasset, och svarade knappt på tilltal.

    Efter arbetspasset var slut gick hon direkt till chefen och sa att jag var långsam. Vi hann med allt vi skulle under passet, och även lösa en krånglig situation.

    Jag jobbar så fort jag kan, men är även mkt noggrann, då slarv och stress kan få otäcka konsekvenser för patienterna och även organisationen.
  • Anonym (Ledsen)
    KKarate skrev 2021-01-11 20:55:42 följande:

    Många arbetsplatser i Sverige är toxiska. Människor mår inte hallon verkar det som. Jag har många bekanta som säger samma sak.

    Frågan är då om man skall härda ut eller om man ska försöka hitta annat. Jag tror ju på det senare. Men det beror på hur enkelt man gör det.

    Bästa kanske är att leta nytt utan att berätta det för någon, och kämpa på så gott det går. Jag var också på en sådan arbetsplats ett tag, där jag kände mig totalt ouppskattad, sedan lämnade jag dem och det med lång näsa. Cheferna fick lite panik och började tokhöja min lön och försöka få mig byta avdelning. Men nej jag var färdig där kände jag och tur var det.


    Jag letar efter annat, och även efter utbildningar inom andra yrken, då jag börjat känna att jag inte passar inom detta yrket. Trots att jag gör mitt bästa så är det alltid klagomål på det ena eller det andra.

    Jag ska bara jobba till sista februari, eftersom jag har visstidsanställning som jag inte fått förlängt...
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Elin) skrev 2021-01-08 22:24:27 följande:

    Hur har det gått ts?


    Det går väl inte jättebra. Blev sjukskriven några veckor, pga att jag mådde psykiskt dåligt pga stress, ångest,

    depression och sömnlöshet, men nu måste jag arbeta tiden som är kvar, annars har jag inte rätt till a-kassa.
  • Anonym (Ledsen)

    Är tillbaka efter sjukskrivningen, och sitter och äter lunch i personalrummet. Det är ca 15 kollegor till därinne.

    Chefen sätter sig vid mitt bord och frågar hur jag mår. Jag svarar att jag är på bättringsvägen. Han påpekar att det var illojalt och opålitligt av mig att plötsligt bli frånvarande i flera veckor. Men jag har haft giltigt skäl, min läkare sjukskrev mig. Och jag har hållt kontakt med chefen varje dag under sjukskrivningen.

    Vid det här laget sitter flera kollegor och stirrar och tjuvlyssnar helt ohämmat.

    Jag ber chefen att vi ska fortsätta diskussionen i enrum.

    Det går han med på, och vi ska ta diskussionen på måndag.

  • Anonym (Ledsen)

    Jag ska ju sluta nästa månad, så jag tror absolut inte att chefen eller hon som är personalansvarig egentligen bryr sig ett skvatt om hur jag mår.

    Mötet idag gick sådär. De tryckte på att jag skulle avsluta anställningen nu redan, pga att jag varit sjukskriven och vabbat en del under hösten.

    Jag försökte framhäva det positiva jag gjort och åstadkommit, men det slogs ner direkt...

    Faktum är att jag aldrig fått någon positiv feedback från chefen eller personalansvarig.

    Jag har fått det från de som jag hjälpt med olika saker, de har tackat för att jag ställt upp och hjälpt dem.

    Jag älskar att hjälpa, så det känns bara bra.

    Men detta når inte till chefen, utan det är bara de som hörs mest och går och klagar som de hör.

  • Anonym (Ledsen)

    Jag vill aldrig mer jobba med detta. Gör mitt allra bästa, ligger alltid steget före, ändå klagar kollegor på att jag inte kan alla rutiner första veckan.

    De klagade inte till mig, nej då, de gick direkt till chefen.

    Även den man jag jobbat med har betett sig precis likadant, så det är inte bara kvinnor.

    Jag har jobbat med honom vid två tillfällen. Första tillfället bad han mig utföra ett moment, vilket jag gjorde.

    Apparaten var inte riktigt samma som de jag arbetat med tidigare, så det blev inte helt perfekt den första gången. Men ingen skada skedd eller så.

    Jag beklagade att det inte blev helt lyckat. Ingen fara, sa han.

    Sen gick han till chefen och klagade på det.

  • Anonym (Ledsen)

    Jag har arbetat min sista arbetsdag nu och det är blandade känslor måste jag säga.

    Dels en enorm lättnad och frihet över att inte behöva vara där och behöva få ont i magen och klump i halsen varje gång jag går förbi arbetsplatsen (vilket jag gör nästan dagligen).

    Samtidigt känner jag mig ledsen och orolig inför framtiden. Och det känns som ett misslyckande och sämre självförtroende och självkänsla, vilket jag inte behövde...

    Tycker också att det är lite fult av chefen och personalansvariga att först säga att de inte kommer säga något negativt i referens när jag söker nytt jobb, men sedan har jag fått veta att det har de visst gjort, och jag har gått miste om två jobb jag sökt pga det.

    Men jag lägger det bakom mig nu och hoppas att framtiden blir ljus, trots allt.

    Tack snälla för era svar och stöd jag fått i denna tråden!

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Bedrövligt) skrev 2021-02-21 06:22:21 följande:

    Rätt att lämna. När det är så mycket som strular och det inte finns någon vilja uppifrån att reda ut det blir det alldeles för tungt.

    Inte värt att vara kvar. Du ska vara på en arbetsplats som behandlar dig väl och inte lägger på dig skuld.


    Tack för snälla ord!

    Nu var det i och för sig inte mitt val att lämna, utan de bestämde att jag inte får fortsatt anställning. Det gjorde de redan i höstas, men sedan var det uppsägningstid.

    Men jag känner att jag inte fick någon chans riktigt, att de dömde mig första veckan redan, för att jag inte kunde deras rutiner redan från start etc.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (M) skrev 2021-02-22 04:56:35 följande:

    Jag finner det mycket bekymmersamt att så många arbetsgivare idag har den typen av - skeva - förväntningar på en nyanställd. Att t ex kunna allt från dag 1.

    Ingen funkar så.

    Dessutom borde de vara mer rädda om sitt rykte - då ryktet inte sällan sprider sig bland potentiellt blivande anställda.

    Nä usch fy fan.... Var glad att du är därifrån, säger jag.

    Men jag förstår att du mår dåligt.

    Många arbetsgivare i Sverige idag är totalt värdelösa och det är bl a för att vi har en totalt, fullkomligen TANDLÖS arbetsmiljölag!!!


    Jag håller med.

    Jo, är glad att jag är därifrån. Fast ledsen samtidigt, då det på något sätt kändes bra att ha en anställning, en tillhörighet, en gemenskap.

    Nu är tillvaron orolig ekonomiskt, men har alltid fullt upp hemma med tre barn, de yngsta är tvillingar på två år.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Mmmm) skrev 2021-02-28 10:21:55 följande:

    Ekonomiska oron kan jag förstå. Men du en sån gemenskap och tillhörighet är ingen att ha och därför inget att sakna! Se framåt, sök jobb och njut av familjen!


    Tack! Förstår hur du menar, men det var en viss gemenskap och tillhörighet, särskilt på morgonmötena. Bor på en rätt liten ort, så det blev som att jag blev del i en gemenskap på sätt och vis. Inget annat saknar jag, förutom inkomsten då. Nu lever jag från dag till dag i princip.

    Men jag försöker se framåt och förhoppningsvis hitta ett nytt jobb!
Svar på tråden Giftig arbetsplats, tips för att härda ut?