Regeringens el-fiasko
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
Du pratar om fel saker, S är inte i regeringen längre, och din desinformation, den klarar du aldrig av att slutföra sakligt.
Är det inte jobbigt att ha fel hela tiden, och aldrig nå fram och avsluta ett argument med fakta, forskning och saklighet med en röd tråd för uppnå konsensus.
Och bara ignorera fakta som du inte gillar, det berättar du redan vet om att du har fel.
Round and round it goes, and never finish
Detta är med råge slagen av blundern på Ringhals kärnkraftverk där personalen råkade torrkoka reaktorn. Bara reparationerna beräknas kosta 100 miljoner kronor och räknar vi med intäktsbortfall handlar det om flera hundra miljoner kronor..
Och de torrkoka väl pga de ville hjälpa skiftet efteråt, och rutiner missades.
Tur man inte har någon av dessa två användare som chefer för reaktorer, för med tanke på alla missar de gör här, så skulle dessa reaktor aldrig ens starta och pga de inbillar sig man kan glömma av massa saker.
Komiken var när de i början efter valet frågande om de kunde starta upp dessa reaktorer som var utdömda som säkerhetsmässigt undermåliga...
De gick alltså på sig egen desinformation,har du hört nått sånt tokigt innan?
Eller är de bara så inkompetenta?
DU har så rätt, du har såååå rätt, vet du vad nu som kommer ske?
Jo, de kommer låtsas att detta aldrig skett, men skoj de kommer med den skatteslöseri länken, så ser man sen vad det riktiga slöseriet är någonstans.
Aldrig varit maken om till shitshow och vallöften innan, och vi pratar inte om små vallöften som fullständigt struntats i också.
Jag som väljare av SD skulle fråga mig, varför lovar dom så mycket och inte levererar.(Men såklart vi visste redan före valet, och det verkar reta dom svårt nu av någon väldigt udda anledning, som jag skojar ibland, det är jobbigt att alltid ha rätt.)
Du komemr aldrig få svar på detta, då saklighet är inte denna användares grej.
Oops, jag fick rätt direkt
Tror du ingen har märkt du vägrar svara?
För vi vet vad det betyder, du vet redan du har fel och inbillar dig ingen skulle märka.
Round and round it goes, and never finish
Den nivån kommer med största sannolikhet inte vara aktuell 2024. EU förhandlar nu fram ett nytt direktiv som ersätter det befintliga. Enligt uppgifter till Di kommer man hamna någonstans i intervallet 13-16 procent sänkning av utsläppen till 2030. Det kommer sannolikt att ske i steg med en start kring 9-10 procent 2024. Det är ungefär en halvering av den inblandning Sverige har i dag, men en ökning med minst 50 procent jämfört med EU:s nuvarande miniminivå.
Men andra EU-regler gör det svårt för Sverige att sänka reduktionsplikten till den utlovade nivån, nämligen EU:s utsläppskrav. Enligt dem måste Sverige minska utsläppen med 50 procent till 2030, jämfört med 2005. Den utlovade sänkningen av reduktionsplikten kommer enligt beräkningar som DN gjort innebära att Sverige släpper ut runt 27 miljoner ton koldioxid för mycket fram till 2030. Det är nästan dubbelt så Sveriges transporter släppte ut i fjol.
Enligt uppgifter till DN ska regeringen ha gett Energimyndigheten i uppdrag att räkna på hur mycket man kan sänka reduktionsplikten och samtidigt klara av EU:s utsläppsmål, något som kunde tyda på att regeringen var redo att backa på sina vallöften. Men i en intervju meddelar närings- och energiminister Ebba Busch att regeringens ambition är att sänka reduktionsplikten till 6 procent, alltså EU:s nuvarande miniminivå. Det löftet kommer innebära att Sverige kommer att behöva kompensera genom att köpa utsläppsrätter från andra EU-länder. Om priset där ligger i nivå med priserna på EU:s utsläppsmarknad handlar det, enligt DN, om över 20 miljarder kronor i kostnader till 2030. Men priset spelar ingen roll. Regeringen planerar att gå vidare med löftet oavsett vad det kostar skattebetalarna.
www.di.se/bil/regeringen-star-fast-sanker-bensinpriset-oavsett-kostnad/
Den nivån kommer med största sannolikhet inte vara aktuell 2024. EU förhandlar nu fram ett nytt direktiv som ersätter det befintliga. Enligt uppgifter till Di kommer man hamna någonstans i intervallet 13-16 procent sänkning av utsläppen till 2030. Det kommer sannolikt att ske i steg med en start kring 9-10 procent 2024. Det är ungefär en halvering av den inblandning Sverige har i dag, men en ökning med minst 50 procent jämfört med EU:s nuvarande miniminivå.
Men andra EU-regler gör det svårt för Sverige att sänka reduktionsplikten till den utlovade nivån, nämligen EU:s utsläppskrav. Enligt dem måste Sverige minska utsläppen med 50 procent till 2030, jämfört med 2005. Den utlovade sänkningen av reduktionsplikten kommer enligt beräkningar som DN gjort innebära att Sverige släpper ut runt 27 miljoner ton koldioxid för mycket fram till 2030. Det är nästan dubbelt så Sveriges transporter släppte ut i fjol.
Enligt uppgifter till DN ska regeringen ha gett Energimyndigheten i uppdrag att räkna på hur mycket man kan sänka reduktionsplikten och samtidigt klara av EU:s utsläppsmål, något som kunde tyda på att regeringen var redo att backa på sina vallöften. Men i en intervju meddelar närings- och energiminister Ebba Busch att regeringens ambition är att sänka reduktionsplikten till 6 procent, alltså EU:s nuvarande miniminivå. Det löftet kommer innebära att Sverige kommer att behöva kompensera genom att köpa utsläppsrätter från andra EU-länder. Om priset där ligger i nivå med priserna på EU:s utsläppsmarknad handlar det, enligt DN, om över 20 miljarder kronor i kostnader till 2030. Men priset spelar ingen roll. Regeringen planerar att gå vidare med löftet oavsett vad det kostar skattebetalarna.
www.di.se/bil/regeringen-star-fast-sanker-ben.../
Den nivån kommer med största sannolikhet inte vara aktuell 2024. EU förhandlar nu fram ett nytt direktiv som ersätter det befintliga. Enligt uppgifter till Di kommer man hamna någonstans i intervallet 13-16 procent sänkning av utsläppen till 2030. Det kommer sannolikt att ske i steg med en start kring 9-10 procent 2024. Det är ungefär en halvering av den inblandning Sverige har i dag, men en ökning med minst 50 procent jämfört med EU:s nuvarande miniminivå.
Men andra EU-regler gör det svårt för Sverige att sänka reduktionsplikten till den utlovade nivån, nämligen EU:s utsläppskrav. Enligt dem måste Sverige minska utsläppen med 50 procent till 2030, jämfört med 2005. Den utlovade sänkningen av reduktionsplikten kommer enligt beräkningar som DN gjort innebära att Sverige släpper ut runt 27 miljoner ton koldioxid för mycket fram till 2030. Det är nästan dubbelt så Sveriges transporter släppte ut i fjol.
Enligt uppgifter till DN ska regeringen ha gett Energimyndigheten i uppdrag att räkna på hur mycket man kan sänka reduktionsplikten och samtidigt klara av EU:s utsläppsmål, något som kunde tyda på att regeringen var redo att backa på sina vallöften. Men i en intervju meddelar närings- och energiminister Ebba Busch att regeringens ambition är att sänka reduktionsplikten till 6 procent, alltså EU:s nuvarande miniminivå. Det löftet kommer innebära att Sverige kommer att behöva kompensera genom att köpa utsläppsrätter från andra EU-länder. Om priset där ligger i nivå med priserna på EU:s utsläppsmarknad handlar det, enligt DN, om över 20 miljarder kronor i kostnader till 2030. Men priset spelar ingen roll. Regeringen planerar att gå vidare med löftet oavsett vad det kostar skattebetalarna.
www.di.se/bil/regeringen-star-fast-sanker-ben.../
6:- blev 0,14:-, sen som vanligt hoppar du vidare till nästa näckrosblad.
Och även en svår lögn om vallöften, och man inser att den brunblåa sörjan ljög och duperade väljaren att tro de skulle få billigare bränslen, men det visade sig bara ökade deras bränslekostnader.
Round and round it goes, and never finish
Samtidigt som EU inför importförbud för både olja och kol från Ryssland köper EU:s medlemsländer mer rysk LNG än någonsin.
Dubbelmoral?
Enligt Bloomberg har importen ökat med ca. 40 procent 2022, och under årets första nio månader köpte EU LNG från Ryssland för ett rekordbelopp ? 12,5 miljarder euro, eller fem gånger högre än föregående år.
Frankrike och Belgien hör till de stora köparna och importboomen har gjort att Ryssland nu är den näst viktigaste leverantören av LNG till nordvästra Europa ? efter USA, men före Qatar.