• Anonym (funderar)

låg pension

Jag har nyligen fått veta att företaget jag jobbar på,troligen läggs ner om några månader.Eftersom jag är i pensionsåldern och inte får Akassa så blir jag tvingad att ta ut pension.Jag kommer att få ut ca 12000 efter skatt.Min hyra är 5000.Kommer jag att klara mig?Jag kommer inte att få bostadstillägg för jag har sambo ,men han har också låg pension och många egna utgifter.Tack på förhand.

• Svar på tråden låg pension
  • Drottningen1970
    Vanessa89 skrev 2020-12-20 10:58:56 följande:

Om du varit hemma med barnen så har väl pappan avsatt pengar i en privat pensionsfond hoppas jag? Och att du varit hemma med barnen var nog inte den avgörande faktorn varför dina barn blev välfungerande vuxna, men det begriper du väl själv också?

Du är äckligt dryg. Den diskussionen om att den arbetande föräldern skulle pensionskompensera den andre förekom inte när TS hade småbarn. Det är en ganska ny ide som givetvis är väldigt bra. Förekommer inte ens särskilt mycket idag heller att det sker och definitivt inte för 40 år sedan när du inte ens var född.
  • Anonym (M)
    Drottningen1970 skrev 2020-12-20 12:54:48 följande:
    Du är äckligt dryg. Den diskussionen om att den arbetande föräldern skulle pensionskompensera den andre förekom inte när TS hade småbarn. Det är en ganska ny ide som givetvis är väldigt bra. Förekommer inte ens särskilt mycket idag heller att det sker och definitivt inte för 40 år sedan när du inte ens var född.
    Att pensionen blir låg för den som inte jobbar heltid har diskuterats i många år. 

Så är man omedveten om att man själv måste ta ansvar för sin pension, då måste man ha låtit bli alla nyhetssändningar i minst 40 år. 
  • Anonym (x)
    Anonym (M) skrev 2020-12-20 13:12:26 följande:
    Att pensionen blir låg för den som inte jobbar heltid har diskuterats i många år. 

Så är man omedveten om att man själv måste ta ansvar för sin pension, då måste man ha låtit bli alla nyhetssändningar i minst 40 år. 
    Det har inte diskuterats i mer än 40år, ATP försvann 1999 och det var då diskussionerna började.
  • Vanessa89
    Anonym (M) skrev 2020-12-20 13:12:26 följande:

Exakt, det är ingen ny företeelse överhuvudtaget. Drottning är arg för att hon tillhör samma skara misslyckade människor som ts.
  • Carabellis kusp
    Vanessa89 skrev 2020-12-20 14:02:49 följande:

Exakt, det är ingen ny företeelse överhuvudtaget. Drottning är arg för att hon tillhör samma skara misslyckade människor som ts.

Man är inte en misslyckad människa för att man jobbar deltid när man har små barn. Inte heller om man förlorar jobbet sent i arbetslivet.
  • Tecum
    Anonym (x) skrev 2020-12-20 13:45:54 följande:
    Det har inte diskuterats i mer än 40år, ATP försvann 1999 och det var då diskussionerna började.
    Du har helt fel, när jag började som småföretagare 1982 var det ungefär det första min revisor tog upp. Både hur jag skulle avsätta pengar till min pension och även hur min fru skulle kompenseras när hon väl kom in i bilden.
  • Anonym (Ekonomisk)

Min svärmor har inte jobbar en dag sedan 1961. Nu har exakt samma standard som alla andra på det äldreboende där hon bor.

• Anonym (M)
    Anonym (x) skrev 2020-12-20 13:45:54 följande:
    Tillräckligt länge för TS i alla fall
  • Anonym (G)

TS, har du varit inne på minpension.se och gjort prognos där? Är 12.000kr netto inkl tjänstepension?

Har du kontroll på utgifterna kommer du klara dig. Se till att ha en buffert för oförutsedda utgifter som extra dyr tandvård.

• Vanessa89
    Carabellis kusp skrev 2020-12-20 14:11:56 följande:

Man är inte en misslyckad människa för att man jobbar deltid när man har små barn. Inte heller om man förlorar jobbet sent i arbetslivet.

Jo, det är man eftersom hon haft ett helt arbetsliv att planera för sin pension. Finns absolut inga som helst ursäkter såtillvida ts är en normalfungerande människa med normalt IQ
Svar på tråden låg pension