• Anonym (funderar)

låg pension

Jag har nyligen fått veta att företaget jag jobbar på,troligen läggs ner om några månader.Eftersom jag är i pensionsåldern och inte får Akassa så blir jag tvingad att ta ut pension.Jag kommer att få ut ca 12000 efter skatt.Min hyra är 5000.Kommer jag att klara mig?Jag kommer inte att få bostadstillägg för jag har sambo ,men han har också låg pension och många egna utgifter.Tack på förhand.

• Svar på tråden låg pension
  • Anonym (M)
    Anonym (funderar) skrev 2020-12-20 10:54:06 följande:

Jag får den här låga pensionen pga att jag jobbat deltid och varit hemma med barnen när de var små.För mig var det mycket värt att mina barn växt upp till välfungerande vuxna.Jag får fundera på om jag har möjlighet att jobba extra,samtidigt är det svårt pga Corona.

Har du jobbat deltid hela ditt arbetsliv, även efter att barnen blivit vuxna?

Om du gick upp till heltid de sista åren så borde det gjort att du har mer pengar som pensionär.
  • Drottningen1970
    Vanessa89 skrev 2020-12-20 14:02:49 följande:

Exakt, det är ingen ny företeelse överhuvudtaget. Drottning är arg för att hon tillhör samma skara misslyckade människor som ts.

GodJul.
  • Carabellis kusp
    Vanessa89 skrev 2020-12-20 15:18:38 följande:

Jo, det är man eftersom hon haft ett helt arbetsliv att planera för sin pension. Finns absolut inga som helst ursäkter såtillvida ts är en normalfungerande människa med normalt IQ

Men hur kan man vara en misslyckad människa för att man har kunskapsluckor? Att vara människa är ju betydligt mer än så.
  • Vanessa89
    Carabellis kusp skrev 2020-12-20 20:03:38 följande:

Men hur kan man vara en misslyckad människa för att man har kunskapsluckor? Att vara människa är ju betydligt mer än så.

Finns inga ursäkter. Nu får ts betala ett högt pris i form av urusel levnadsstandard sista tiden i livet.
  • Anonym (kille)

Ja, du kommer att klara dig. 

En grej som min mamma och hennes sambo gjorde var att skaffa en varsin lägenhet, så båda kunde få bostadsbidrag. 

Dom är ju fortfarande ihop och älskar varandra. Och man märker att dom trivs med det också. Att dom får lite egen tid.

när jag var arbetslös, levde jag på 5000 till 8000kr. det är omöjligt.
    Sen hade jag 12 000. och är man ekonomisk, så går det bra. Men det blir ju knapert. 

Jag som ensamstående, med el 400, internet 400 och hyra 5100 Plus lite andra saker som mobil abonemang och fackavgift. Landar på 6000 till 7000 varje månad. Sen mat 2000-3000  så har du över mellan 3000-4000.

När jag går i pension, så räknar jag med, att jag inte får pension. Pensionssystemet kommer att vara helt utmärglat och näst intill nedlagt. 

Så det enda jag kan göra är att med hög risk spela på aktier. För pensionen kommer att inte finnas kvar på samma sätt som den gör nu. En till göran persson kommer gå in och plocka ut pengar och ge till bankerna vid nästa kris som ingen kommer att se röken av och det är helt slut då. 

Det jag har lärt mig av min gamla mor, min far och hennes sambo, och igentligen alla äldre jag träffat är att arbete lönar sig inte. 

Jag hoppas att du kan acceptera pensionen, och du har fått ett tips av mig gällande särbo grejen. 

Ha en bra pension och stressa inte över pengarna även om det är lite. Du kommer att klara dig. 

• Anonym (G)
    Anonym (kille) skrev 2020-12-20 21:48:15 följande:

Ja, du kommer att klara dig. 

En grej som min mamma och hennes sambo gjorde var att skaffa en varsin lägenhet, så båda kunde få bostadsbidrag. 

Dom är ju fortfarande ihop och älskar varandra. Och man märker att dom trivs med det också. Att dom får lite egen tid.

när jag var arbetslös, levde jag på 5000 till 8000kr. det är omöjligt.

Sen hade jag 12 000. och är man ekonomisk, så går det bra. Men det blir ju knapert. 

Jag som ensamstående, med el 400, internet 400 och hyra 5100 Plus lite andra saker som mobil abonemang och fackavgift. Landar på 6000 till 7000 varje månad. Sen mat 2000-3000  så har du över mellan 3000-4000.

När jag går i pension, så räknar jag med, att jag inte får pension. Pensionssystemet kommer att vara helt utmärglat och näst intill nedlagt. 

Så det enda jag kan göra är att med hög risk spela på aktier. För pensionen kommer att inte finnas kvar på samma sätt som den gör nu. En till göran persson kommer gå in och plocka ut pengar och ge till bankerna vid nästa kris som ingen kommer att se röken av och det är helt slut då. 

Det jag har lärt mig av min gamla mor, min far och hennes sambo, och igentligen alla äldre jag träffat är att arbete lönar sig inte. 

Jag hoppas att du kan acceptera pensionen, och du har fått ett tips av mig gällande särbo grejen. 

Ha en bra pension och stressa inte över pengarna även om det är lite. Du kommer att klara dig. 

www.na.se/artikel/nej-han-snodde-inte-258-miljarder
  • Ester69
    Vanessa89 skrev 2020-12-20 10:58:56 följande:

Om du varit hemma med barnen så har väl pappan avsatt pengar i en privat pensionsfond hoppas jag? Och att du varit hemma med barnen var nog inte den avgörande faktorn varför dina barn blev välfungerande vuxna, men det begriper du väl själv också?

Men hjälp vilken planet lever du på? Du har koll på att det finns låglöneyrken där man inte tjänar mer än att det går runt varje månad? Där det inte finns utrymme för pensionsfonder?

Alla är inte och/eller kan inte bli akademiker eller högutbildade.
  • Vanessa89
    Ester69 skrev 2020-12-20 22:27:54 följande:

Men hjälp vilken planet lever du på? Du har koll på att det finns låglöneyrken där man inte tjänar mer än att det går runt varje månad? Där det inte finns utrymme för pensionsfonder?

Det finns alltid utrymme till att spara, det handlar bara om prioriteringar.
  • Ester69
    Vanessa89 skrev 2020-12-20 22:34:50 följande:

Det finns alltid utrymme till att spara, det handlar bara om prioriteringar.

Nej det gör inte alltid det. Har varit i den situationen och behöver barnen mat då skiter du i att spara.
  • Anonym (M)
    Ester69 skrev 2020-12-20 22:27:54 följande:

TS har av eget val prioriterat att vara hemma med barn samt jobba deltid. Då får man ju den pension man får, eller hur?
Svar på tråden låg pension