• Anonym (funderar)

låg pension

Jag har nyligen fått veta att företaget jag jobbar på,troligen läggs ner om några månader.Eftersom jag är i pensionsåldern och inte får Akassa så blir jag tvingad att ta ut pension.Jag kommer att få ut ca 12000 efter skatt.Min hyra är 5000.Kommer jag att klara mig?Jag kommer inte att få bostadstillägg för jag har sambo ,men han har också låg pension och många egna utgifter.Tack på förhand.

• Svar på tråden låg pension
  • Anonym (M)
    Ester69 skrev 2020-12-20 22:39:07 följande:
    Nej det gör inte alltid det. Har varit i den situationen och behöver barnen mat då skiter du i att spara.
    Fast man jobbar i 40-45 år under sin livstid, menar du att man har barn hemma att föda hela denna tid?
  • Ester69
    Anonym (M) skrev 2020-12-20 22:39:12 följande:

TS har av eget val prioriterat att vara hemma med barn samt jobba deltid. Då får man ju den pension man får, eller hur?

Jag sa inget om att hon får låg pension utan att det inte alltid finns utrymme att spara. Jag tror nog dom flesta har koll på att pensionen bli r sämre när man jobbar mindre.
  • Anonym (M)
    Ester69 skrev 2020-12-20 22:45:29 följande:
    Jag sa inget om att hon får låg pension utan att det inte alltid finns utrymme att spara. Jag tror nog dom flesta har koll på att pensionen bli r sämre när man jobbar mindre.
    Och det finns utrymme att spara, men TS har ju valt att ha en låg inkomst pga deltidsarbete. 
  • Ester69
    Anonym (M) skrev 2020-12-20 22:40:27 följande:

Fast man jobbar i 40-45 år under sin livstid, menar du att man har barn hemma att föda hela denna tid?

Nu skrev TS att hon jobbade mindre när barnen var små, inte att hon jobbade deltid jämt. Och en del väljer att jobba deltid längre än småbarnsåren (dock inte 40 år) och då blir det inte många kronor över.
  • Ester69
    Anonym (M) skrev 2020-12-20 22:47:22 följande:

Och det finns utrymme att spara, men TS har ju valt att ha en låg inkomst pga deltidsarbete. 

Men du kan omöjligt veta om TS kunde spara eller inte, ibland går det bara inte att spara hur gärna man än vill. Hade småbarn under 90tals krisen och både jag och sambon vart utan jobb under ett halvår. Och jag kan lova dig att det fanns inte utrymme att spara ett öre.

Vet inte om det var på Aftonbladet eller expressen jag idag läste en artikel om föräldrar som inte ens kunde köpa mat år sina barn och då menar du att det finns utrymme att spara.?
  • Anonym (M)
    Ester69 skrev 2020-12-20 22:50:19 följande:
    Nu skrev TS att hon jobbade mindre när barnen var små, inte att hon jobbade deltid jämt. Och en del väljer att jobba deltid längre än småbarnsåren (dock inte 40 år) och då blir det inte många kronor över.
    Men då ska man inte heller gnälla över att man får låg pension.

Om nu TS gick upp i tid, så fick hon ju mer lön och hade större möjlighet till sparande.
  • Vanessa89
    Ester69 skrev 2020-12-20 22:39:07 följande:

Nej det gör inte alltid det. Har varit i den situationen och behöver barnen mat då skiter du i att spara.

Om du tänker efter riktigt ordentligt nu (förstår att det kan vara svårt för dig) så fanns det nog rätt många tillfällen även under den tiden som du hade kunnat lägga undan pengar, men som du istället slösade bort.
  • Vanessa89
    Ester69 skrev 2020-12-20 22:54:48 följande:

Men du kan omöjligt veta om TS kunde spara eller inte, ibland går det bara inte att spara hur gärna man än vill. Hade småbarn under 90tals krisen och både jag och sambon vart utan jobb under ett halvår. Och jag kan lova dig att det fanns inte utrymme att spara ett öre.

Vet inte om det var på Aftonbladet eller expressen jag idag läste en artikel om föräldrar som inte ens kunde köpa mat år sina barn och då menar du att det finns utrymme att spara.?

Men lilla rara du, vi pratar inte om 6 månader utan ett HELT arbetsliv.

Förstår man inte hur samhället fungerar så gör man bäst i att ansöka om både förvaltare och god man.
  • Anonym (skattebetalare)
    Ester69 skrev 2020-12-20 22:27:54 följande:
    Men hjälp vilken planet lever du på? Du har koll på att det finns låglöneyrken där man inte tjänar mer än att det går runt varje månad? Där det inte finns utrymme för pensionsfonder?

Alla är inte och/eller kan inte bli akademiker eller högutbildade.
    Då har man heller inte råd att sitta hemma på rumpan i åratal med barnen, då får man faktiskt jobba, för att kunna försörja sig som äldre.

Det är vi andra som jobbar heltid som drar hem skattepengarna som TS nu riskerar att behöva i form av bidrag, om hon blir fattigpensionär.

Välj själv men betala då också själv, tack!
  • Anonym (M)
    Ester69 skrev 2020-12-20 22:54:48 följande:

Men du, man arbetar cirka 40-45 år av sin livstid. Klart det finns utrymme att spara under vissa perioder.

Jag har inte skrivit att alla kan spara varje månad. Så sluta anta en massa.
Svar på tråden låg pension