• Anonym (funderar)

låg pension

Jag har nyligen fått veta att företaget jag jobbar på,troligen läggs ner om några månader.Eftersom jag är i pensionsåldern och inte får Akassa så blir jag tvingad att ta ut pension.Jag kommer att få ut ca 12000 efter skatt.Min hyra är 5000.Kommer jag att klara mig?Jag kommer inte att få bostadstillägg för jag har sambo ,men han har också låg pension och många egna utgifter.Tack på förhand.

• Svar på tråden låg pension
  • Vanessa89
    Anonym (skattebetalare) skrev 2020-12-20 23:09:34 följande:

Då har man heller inte råd att sitta hemma på rumpan i åratal med barnen, då får man faktiskt jobba, för att kunna försörja sig som äldre.

Det är vi andra som jobbar heltid som drar hem skattepengarna som TS nu riskerar att behöva i form av bidrag, om hon blir fattigpensionär.

Välj själv men betala då också själv, tack!

+1 på den. Tror bidragsparasiter att vi andra tycker att det är festligt kul att arbets 40+ timmar i veckan? Jag vill inte att mina skattepengar går till människor som själva valt att inte arbeta till förmån för annat trams.
  • Anonym (G)

Men vilka bidrag kan TS få? Bostadstillägget går bort.

• Anonym (M)
    Anonym (G) skrev 2020-12-20 23:24:50 följande:

Men vilka bidrag kan TS få? Bostadstillägget går bort.

Inga. Hon har 12 000 i pension och är sammanboende. De klarar sig.
  • Anonym (G)
    Anonym (M) skrev 2020-12-20 23:27:16 följande:

Inga. Hon har 12 000 i pension och är sammanboende. De klarar sig.

Så fattar jag det också. Man kan således ha ett yrkesliv med låga inkomster utan att bli en bidrsgdparasit.
  • Anonym (Hmm)

Jag är inte ens fyllda 30 men blev nyfiken på hur hög min pension förväntas bli så gick in på minpension.se. Blev rätt orolig när jag såg att den förväntas bli 13 000 FÖRE skatt om jag går när jag är 65. Kommer ju inte ens få ut 10 000. Är det såhär det blir när man bara har medellön som undersköterska?

• Anonym (?)
    Anonym (M) skrev 2020-12-20 15:23:27 följande:

Har du jobbat deltid hela ditt arbetsliv, även efter att barnen blivit vuxna?

Om du gick upp till heltid de sista åren så borde det gjort att du har mer pengar som pensionär.

Hon kan ju haft ett låglöneyrke. TS skriver inga detaljer angående sitt jobb.
  • Anonym (?)
    Anonym (funderar) skrev 2020-12-20 11:15:30 följande:

Tack för alla svar.Jag ska fixa det här.God Jul på er alla.

Du kommer klara dig bra TS. Min mamma hade ungefär så mycket att röra sig med när hon blev änka och hon klarade sig fint. Då hade hon ändå ett stort hus att dra runt, visserligen väldigt lågt belånat men ändå. Hus ska ju underhållas också, och hon var ensam, hon hade ingen sambo som kunde gå in och dela utgifter.

Några tips;

Om du har bil, sälj den och cykla eller promenera istället. Bil kostar massor.

Se över abonnemang för mobil och internet. Det kan skilja flera hundra kronor i månaden för samma service om man kollar runt lite.

Se över dina försäkringar.

Läs reklambladen och handla på extrapris. Gör storkok och frys in. Baka eget bröd, plocka bär och svamp, gör långkok. Du kommer ju ha tid.

Handla /köp saker på loppis, Tradera, Blocket.
  • Limeblad
    Anonym (Hmm) skrev 2020-12-21 00:33:16 följande:

Jag är inte ens fyllda 30 men blev nyfiken på hur hög min pension förväntas bli så gick in på minpension.se. Blev rätt orolig när jag såg att den förväntas bli 13 000 FÖRE skatt om jag går när jag är 65. Kommer ju inte ens få ut 10 000. Är det såhär det blir när man bara har medellön som undersköterska?

Är du 90-talist behöver du eget pensionssparande och förmodligen höja din lön. Du kan absolut inte förlita dig på staten. Du får i bästa fall hälften av din lön i pension. Vi kommer dessutom ha en pensionsålder på 70-71 år enligt pensionsmyndigheten, fyllde du i det när du räknade? Finns massor att läsa om detta. Du är ju ung så du har massa tid att förbättra din situation. Kan tänka mig att det är tufft för kroppen att jobba som undersköterska tills du är 71 år. Det skeva är att grundpensionen är 14 000 före skatt. Dvs någon som inte jobbat en dag i sitt liv kommer ha lika mycket pension som du.
  • Anonym (G)
    Limeblad skrev 2020-12-21 07:30:56 följande:

Är du 90-talist behöver du eget pensionssparande och förmodligen höja din lön. Du kan absolut inte förlita dig på staten. Du får i bästa fall hälften av din lön i pension. Vi kommer dessutom ha en pensionsålder på 70-71 år enligt pensionsmyndigheten, fyllde du i det när du räknade? Finns massor att läsa om detta. Du är ju ung så du har massa tid att förbättra din situation. Kan tänka mig att det är tufft för kroppen att jobba som undersköterska tills du är 71 år. Det skeva är att grundpensionen är 14 000 före skatt. Dvs någon som inte jobbat en dag i sitt liv kommer ha lika mycket pension som du.

Grundpension? Tänker du garantipension och bostadstillägg då? Garantipensionen är ca 8600kr.
  • Anonym (M)
    Anonym (?) skrev 2020-12-21 07:01:57 följande:
    Hon kan ju haft ett låglöneyrke. TS skriver inga detaljer angående sitt jobb.
    Ja, fast om man går upp i tid så får man mer pengar, dvs högre pension. 
Svar på tråden låg pension