• Anonym (funderar)

låg pension

Jag har nyligen fått veta att företaget jag jobbar på,troligen läggs ner om några månader.Eftersom jag är i pensionsåldern och inte får Akassa så blir jag tvingad att ta ut pension.Jag kommer att få ut ca 12000 efter skatt.Min hyra är 5000.Kommer jag att klara mig?Jag kommer inte att få bostadstillägg för jag har sambo ,men han har också låg pension och många egna utgifter.Tack på förhand.

• Svar på tråden låg pension
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-12-21 00:33:16 följande:

Jag är inte ens fyllda 30 men blev nyfiken på hur hög min pension förväntas bli så gick in på minpension.se. Blev rätt orolig när jag såg att den förväntas bli 13 000 FÖRE skatt om jag går när jag är 65. Kommer ju inte ens få ut 10 000. Är det såhär det blir när man bara har medellön som undersköterska?

Ja, ju yngre man är desto mer behöver man tänka på sin pension.

Spara 500 kr i månaden i 30-35 år, så har du en drygt halv miljon efter 30 år. Ett bra tillskott. Kan du spara 1 000 i månaden så blir det ännu mer pengar.
  • Limeblad
    Anonym (G) skrev 2020-12-21 07:50:17 följande:

Grundpension? Tänker du garantipension och bostadstillägg då? Garantipensionen är ca 8600kr.

Jag menar garantipension. Det var ett tag sen jag läste artikeln om höjningen men ser nu att det är ink bostadstillägg. Någon som får garantipension får ut drygt 14 000 kr (ink bostadstillägg) och någon med inkomstpension på 18 000 kr får ut knappt 16 000 kr (ink bostadstillägg). Inte ens 2000 mer för att ha jobbat ett helt liv. Siffrorna avser en exempelräkning med lika hyra. Tycker det är skevt.
  • Anonym (G)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-12-21 00:33:16 följande:

Jag är inte ens fyllda 30 men blev nyfiken på hur hög min pension förväntas bli så gick in på minpension.se. Blev rätt orolig när jag såg att den förväntas bli 13 000 FÖRE skatt om jag går när jag är 65. Kommer ju inte ens få ut 10 000. Är det såhär det blir när man bara har medellön som undersköterska?

www.pensionsmyndigheten.se/orange-bloggen/orange-bloggen/vilken-pension-kan-du-forvanta-dig-vid-arbete-inom-olika-vanliga-yrken

Oavsett om det här stämmer in på dig eller inte så behöver du tänka pension redan nu. Men du är ung och har lång tid på dig. Tänk på pensionen vid t ex föräldraledighet.

Spara separat till din pension redan nu, även små summor per månad gör stor skillnad 30-40 år framåt i tiden.
  • Anonym (Isa)
    Vanessa89 skrev 2020-12-20 23:12:45 följande:

+1 på den. Tror bidragsparasiter att vi andra tycker att det är festligt kul att arbets 40+ timmar i veckan? Jag vill inte att mina skattepengar går till människor som själva valt att inte arbeta till förmån för annat trams.

Vet inte hur folk ska förklara för dig att det finns låglöneyrken där du även på heltid inte kan spara särskilt mycket. Man blir inte bidragsparasit för man har låg lön.
  • Ester69
    Vanessa89 skrev 2020-12-20 22:57:56 följande:

Om du tänker efter riktigt ordentligt nu (förstår att det kan vara svårt för dig) så fanns det nog rätt många tillfällen även under den tiden som du hade kunnat lägga undan pengar, men som du istället slösade bort.

Vad vet du om det? Absolut ingenting eller hur. Förstår att det kan vara svårt för dig..
  • Anonym (?)
    Anonym (M) skrev 2020-12-21 07:54:03 följande:

Ja, fast om man går upp i tid så får man mer pengar, dvs högre pension. 

Ja det är klart. Men med låglöneyrken så blir ju pensionen låg oavsett. TS skriver inga detaljer om hur länge hon jobbat deltid eller vilket yrke hon haft.
  • Anonym (G)
    Limeblad skrev 2020-12-21 08:04:04 följande:

Jag menar garantipension. Det var ett tag sen jag läste artikeln om höjningen men ser nu att det är ink bostadstillägg. Någon som får garantipension får ut drygt 14 000 kr (ink bostadstillägg) och någon med inkomstpension på 18 000 kr får ut knappt 16 000 kr (ink bostadstillägg). Inte ens 2000 mer för att ha jobbat ett helt liv. Siffrorna avser en exempelräkning med lika hyra. Tycker det är skevt.

Kostnaden för grundskydden i pensionssystemet (garantipension, bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd) beräknad fördubblas pga migration:

sverigesradio.se/artikel/6799941

De äldre kvinnorna som var hemma med barnen eller jobbade väldigt lite som tiderna var då blir snabbt färre då de är gamla och dör bort. Grundskyddet i pensionen kommer mer och mer handla om andra grupper.

Ska man börja peta i de här reglerna måste migration och integration fungera bättre, annars kommer kostnaden dumpas på någon annans budget, typ socialkontorens.

Här finns mer info kring grundskydden:

www.pensionsmyndigheten.se/content/dam/pensionsmyndigheten/blanketter---broschyrer---faktablad/publikationer/rapporter/20171/Pensionärer%20med%20grundskydd.pdf
  • Anonym (M)
    Anonym (Isa) skrev 2020-12-21 09:09:44 följande:
    Vet inte hur folk ska förklara för dig att det finns låglöneyrken där du även på heltid inte kan spara särskilt mycket. Man blir inte bidragsparasit för man har låg lön.
    Men då kan man spara lite, eller hur?
  • Anonym (M)
    Anonym (?) skrev 2020-12-21 09:15:43 följande:
    Ja det är klart. Men med låglöneyrken så blir ju pensionen låg oavsett. TS skriver inga detaljer om hur länge hon jobbat deltid eller vilket yrke hon haft.
    Fast om du går upp i tid får du mer lön varje månad. Om du klarat dig på 80% tidigare, så kan du spara pengarna du får över varje månad när du får en heltidslön. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Tya) skrev 2020-12-20 10:07:30 följande:

Är 5000 din del av hyran eller delar ni på den?

Som student hade jag 3-4000 kr kvar efter fasta utgifter. Det var inte kul, men det går om man är frisk.

Du jämför din begränsade studenttid med någon som ska leva såhär resten av livet? Snällt.
Svar på tråden låg pension