• Anonym (funderar)

låg pension

Jag har nyligen fått veta att företaget jag jobbar på,troligen läggs ner om några månader.Eftersom jag är i pensionsåldern och inte får Akassa så blir jag tvingad att ta ut pension.Jag kommer att få ut ca 12000 efter skatt.Min hyra är 5000.Kommer jag att klara mig?Jag kommer inte att få bostadstillägg för jag har sambo ,men han har också låg pension och många egna utgifter.Tack på förhand.

• Svar på tråden låg pension
  • Vanessa89
    Anonym (funderar) skrev 2020-12-20 10:54:06 följande:

Jag får den här låga pensionen pga att jag jobbat deltid och varit hemma med barnen när de var små.För mig var det mycket värt att mina barn växt upp till välfungerande vuxna.Jag får fundera på om jag har möjlighet att jobba extra,samtidigt är det svårt pga Corona.

Om du varit hemma med barnen så har väl pappan avsatt pengar i en privat pensionsfond hoppas jag? Och att du varit hemma med barnen var nog inte den avgörande faktorn varför dina barn blev välfungerande vuxna, men det begriper du väl själv också?
  • Anonym (Ekonomisk)

Jag får den här låga pensionen pga att jag jobbat deltid och varit hemma med barnen när de var små.För mig var det mycket värt att mina barn växt upp till välfungerande vuxna.Jag får fundera på om jag har möjlighet att jobba extra,samtidigt är det svårt pga Corona.

Corona går över. Till sommaren blir det nog bättre.
  • Glinda från Oz

En fattigpensionär får inte mer än så när de bor själva och då är det inklusive bidrag för boendet så du kommer klara dig. Vill du fortsätta jobba kanske du kan få pension medan du söker jobb?!

• Anonym (?)

Men då har väl pappan kompenserar dig under dom åren, eller?

Hur som helst. Kan du skaffa ett extraknäck? Någon hobby kanske som går att omsätta till pengar? Du kommer ju ha dagarna fritt. Hundvakt /dagmatte?Hämta och passa barn? Starta eget inom ditt yrke och jobba timmar?
  • Anonym (funderar)

Tack för alla svar.Jag ska fixa det här.God Jul på er alla.

• Vanessa89

Blev frågorna för jobbiga?

• Glinda från Oz
    Vanessa89 skrev 2020-12-20 11:21:43 följande:

Blev frågorna för jobbiga?

Vore inte konstigt om de blev de, fullt med OT frågor och ifråga  som folk inte har ett skit med att göra. Kan inte vara kul. 
  • Anonym (Tya)

quote=80838020][quote-nick]Anonym (funderar) skrev 2020-12-20 11:15:30 följande:[/quote-nick]Tack för alla svar.Jag ska fixa det här.God Jul på er alla.[/quote]

Ja, om du är ekonomiskt sinnad är det inga problem. Du har inga barn kvar i hemmet, anar jag? Det du har över efter hyran är ungefär lika som min totala inkomst när jag pluggade. Har du ett fungerande hem och dessutom inget jobb att gå till där du behöver hela och snygga kläder varje dag så är det enklare än när jag pluggade. Då skulle ju de där pengarna räcka till möbler, husgeråd, studielitteratur mm också.

Jag och min man gör som du gjorde, jobbar deltid för barnens (och vår!) skull. Vi pluggade dessutom länge och kommer att få låg pension, men (än så länge) tycker vi att det är värt det.

Som pensionär har man tid att göra saker själv (om man är frisk) som drar ner kostnader: baka bröd, plocka bär och svamp, koka sylt, laga och sy om kläder, reparera möbler, leta på loppisar (när pandemiskiten är över) mm mm.

God jul!

• Anonym (Äf)

Du kan ju ansöka om äldreförsörjningsstöd. Googla på det.

• Anonym (M)
    Anonym (funderar) skrev 2020-12-20 09:41:37 följande:

Jag har nyligen fått veta att företaget jag jobbar på,troligen läggs ner om några månader.Eftersom jag är i pensionsåldern och inte får Akassa så blir jag tvingad att ta ut pension.Jag kommer att få ut ca 12000 efter skatt.Min hyra är 5000.Kommer jag att klara mig?Jag kommer inte att få bostadstillägg för jag har sambo ,men han har också låg pension och många egna utgifter.Tack på förhand.

Beror ju på dina övriga utgifter, men min mamma har ungefär lika mkt som du,  fast en hyra på 7 500 kr och hon klarar sig.

Du skriver att du är är ekonomisk. Och eftersom du är 65 år, så har du hunnit spara också, så att du har en buffert. 
Svar på tråden låg pension