• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Veneria
    Lillaälta skrev 2021-05-11 21:53:33 följande:
    Jag trodde det skulle vara få besök, men det var 1 första besök, 1 besök för att lära mig sprutorna, sen 3 ultraljud, 1 dag med äggplock och 1 embryoinförande. Allt på cirka 3 veckor...

Inget jobbigt alls, bara lite nyfikna frågor på hur det går till och hur jag mår och hur det gått :) men det sa jag på det mötet. Att jag är helt öppen att prata om det och att det bara är att fråga på. Så bara ren omtanke <3

Sedan vet även båda våra familjer och våra närmsta vänner också. Så skönt att vara öppen om när man är trött, har ont och varför jag mår så illa just nu (pga progesteronet). Annars skulle alla bara åhhh är du gravid, och det är 1000gg värre att få till sig.
    Aha! Ja om det blir 3 ultraljud pajar ju min drömplan med 3 besök efter protokollstart. Hur många dagar tog det för dig från första sprutan till äggplock?

Tog första gonal-f-sprutan här ikväll och gick ok, men tabbade mig för det stod "50" kvar efter att jag hade dragit ut den... Hade jag i den för kort då eller vad gjorde jag för fel? Men tyckte ändå jag hade i den länge. Stack in sprutan igen så det blev 0, men så ska man väl säkert inte göra heller utan att byta nål *suck*. Hoppas att det går bättre för mig imorgon!
  • Lillaälta
    Veneria skrev 2021-05-11 22:09:20 följande:

Aha! Ja om det blir 3 ultraljud pajar ju min drömplan med 3 besök efter protokollstart. Hur många dagar tog det för dig från första sprutan till äggplock?

Tog första gonal-f-sprutan här ikväll och gick ok, men tabbade mig för det stod "50" kvar efter att jag hade dragit ut den... Hade jag i den för kort då eller vad gjorde jag för fel? Men tyckte ändå jag hade i den länge. Stack in sprutan igen så det blev 0, men så ska man väl säkert inte göra heller utan att byta nål *suck*. Hoppas att det går bättre för mig imorgon!

Dag 15 hade vi äggplock :) startade en instagram med en uppdatering varje dag. @oforklarligtbarnlos

Åh då tröck du nog inte tillräckligt länge, och precis som du säger ska man byta nål. Om du är hela vägen till botten och det är siffror kvar så behöver du fylla på ytterligare med ännu en spruta.
  • Inalina
    Annna84 skrev 2021-05-11 14:42:06 följande:
    Hej! Vad bra att de kan dra en slutsats av de två försöken som ni har gjort nu under våren. Man är ju så fokuserad på att få ut så många ägg som möjligt, men det verkar inte vara det som räknas med tanke på det stora bortfallet som oftast blir.

Spännande med en lite ny taktik att inte stressa fram äggen utan att istället fokusera på att få fram ett mindre antal riktigt bra.

Ni gör rätt i som utvärderar två alternativ och sedan tar beslut. Efter sommaren är ni utvilade och redo att starta igång igen, om det inte sker ett litet mirakel under sommaren :)
    hej! ja precis det är ju bra att inte fortsätta stånga huvudet mot väggen i alla fall Flört Precis, i mitt fall verkar det som att det 'höga' äggtalet inte ger något vidare resultat tyvärr, konstigt ändå hur mkt det har ändrats på 3 år tycker jag men jag måste nog ändå lita på kliniken att det är där problemet ligger och inte i deras sätt att hantera mina äggObestämd  

Nu måste det snart vara dags för återföring?? 
  • Jill92
    IVF2021 skrev 2021-05-11 18:42:42 följande:

Då är vi ett litet gäng som snart ska starta upp. Jag börjar med försök två i början av vecka 21 är tanken. Oändlig väntan! Försökt i snart 2 år, oförklarligt barnlös, god äggreserv och låg dos Gonal.

Jag berättade för cheferna och mina närmsta två kollegor innan vi körde igång. Har varit guld att ha dem med på tåget då jag mått lite upp och ner i detta.

Härligt, känns skönt på något sätt att fler är i ?samma båt? :)

Får man fråga, den första behandlingen då du också fick låg dos, gick det inte för att för få ägg mognade då? Eller överstimulering? Har väl nån lite naiv förhoppning om att det ändå kan gå på första försöket om man har god äggreserv osv osv.
  • jgren

Har inte varit inne och läst i tråden på ett bra tag nu, men har just läst igenom alla inlägg jag missat. 

Stort Grattis till alla er som plussat! Skrattande

Vi är nu inne på ruvardag 5 med en 5-dagars blastocyst. Och tiden går ju bara såå sakta! Samtidigt är det skönt att kunna leva på hoppet än så länge. Ni som plussat, hur tidigt började ni känna/märka symtom? 

Blev lite förvånad när jag inte skulle börja med vagiatorerna efter återföringen. Vet någon vad det är som avgör om man får lutinus eller inte? 

• IVF2021
    Jill92 skrev 2021-05-12 11:08:19 följande:

Härligt, känns skönt på något sätt att fler är i ?samma båt? :)

Får man fråga, den första behandlingen då du också fick låg dos, gick det inte för att för få ägg mognade då? Eller överstimulering? Har väl nån lite naiv förhoppning om att det ändå kan gå på första försöket om man har god äggreserv osv osv.

Alltid skönt med fler i samma båt!

Jag fick ut 18 ägg men det visade sig att bara 3 var mogna och inget blev befruktat. Dosen var nog för hög så de fick görs äggplock lite innan de hade önskat pga risk för överstimulering. Fick heller inte ta Ovitrelle utan istället en spruta som heter Suprefact. Blev lite överstimulerad ändå trots annan spruta och kortare stimulering. Så pannkaka av alltihop blev det. Nu ska jag ha en ännu lägre dos och börja med Fyremadelen senare. Så de testar sig väl fram lite. Hoppas denna gång på något färre ägg och längre stimulering så äggen hinner mogna. God äggreserv är ju dock bra ändå då det finns många ägg att ta av :)
  • IVF2021
    Truuly skrev 2021-05-11 21:34:39 följande:

Samma här. Efter att ha försökt i 2år utan resultat så fick vi äntligen starta behandling förra veckan! Kort protokoll, gonal 125. Tyckte det lät lite lågt och har nojat lite om några äggblåsor har växt. Har typ inte känt nånting ännu, men det kanske inte alla gör? Första VUL imorgon iallafall. Sjukt nervös men hoppas på bra eller hyfsat bra resultat!

Har du redan fått klartecken att få börja nästa vecka? :) eller du kanske går privat? Annars får man inte besked förrän mensen har kommit?

Spännande att vi verkar vara några här som ligger nära tidsmässigt med behandlingsstart!

Hur har det gått med VUL idag? Hoppas där var några fina ägg som växt till sig!
  • Iväntanpåivf
    jgren skrev 2021-05-12 11:23:19 följande:

Har inte varit inne och läst i tråden på ett bra tag nu, men har just läst igenom alla inlägg jag missat. 

Stort Grattis till alla er som plussat! Skrattande

Vi är nu inne på ruvardag 5 med en 5-dagars blastocyst. Och tiden går ju bara såå sakta! Samtidigt är det skönt att kunna leva på hoppet än så länge. Ni som plussat, hur tidigt började ni känna/märka symtom? 

Blev lite förvånad när jag inte skulle börja med vagiatorerna efter återföringen. Vet någon vad det är som avgör om man får lutinus eller inte? 

Lutinus eller inte lutinus verkar bero på kliniken. 
    SU gör tydligen alltid utan vid fryst återföring (om i naturlig cykel) då de menar att det inte finns forskning som visar att det skulle vara bättre med eller utan. Tydligen påbörjas en studie just nu om just detta där flera kliniker är med. 

Hoppas ruvningne går bra. 
  • Annna84
    Inalina skrev 2021-05-12 09:43:23 följande:

hej! ja precis det är ju bra att inte fortsätta stånga huvudet mot väggen i alla fall  Precis, i mitt fall verkar det som att det 'höga' äggtalet inte ger något vidare resultat tyvärr, konstigt ändå hur mkt det har ändrats på 3 år tycker jag men jag måste nog ändå lita på kliniken att det är där problemet ligger och inte i deras sätt att hantera mina ägg  

Nu måste det snart vara dags för återföring?? 

Ja, det är lätt att försöka vara sin egen fertilitetsläkare i detta. Det är ganska skönt att försöka tänka att läkarna faktiskt ska veta bättre än en själv och att sluta googla efter att försöka lösa problemet på egen hand. För Ojojoj vad man/jag har googlat allt som finns, blir nästan knäpp -haha!

Håll oss informerade om hur det går för dig och vilken väg ni väljer.

Enligt egen beräkning så borde det bli återföring om ca 1,5 veckor. Väntar på ägglossning nu och hoppas att den kommer inom ett par dagar/inom en vecka.
  • Truuly
    IVF2021 skrev 2021-05-12 12:56:02 följande:

Hur har det gått med VUL idag? Hoppas där var några fina ägg som växt till sig!

Tack för att du frågar!

Det gick sådär... lite besviken. Som min magkänsla sa att jag kanske fick starta med för låg dos. På högra sidan hittade hon 3st på ca 10mm. Och på vänstra fanns gott om äggblåsor men inga över 10mm :(

Så ska höja gonal från 125 till 150, och ska tillbaka för andra vul om 2 dagar.. Undrar om det hinner hända något på 2 dagar?

Jag har en tvillingcysta på högra sidan som kan ställa till att de inte ser eller får ut alla äggblåsor på äggplocket. Men min vänstra äggstock ser fin ut och har gott om äggblåsor har läkarna sagt vid alla undersökningar. Men det hjälper ju inte om de inte vill växa.

Usch det känns lite jobbigt just nu.

Men jag ska tydligen fortsätta med fyremadel. Men de flesta verkar få pausa med fyremadel vid justering till högre dos gonal fram till nästa vul??

Lite nojig nu haha.. Någon som vet eller varit med om samma?
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021