• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Smilla93
    chislin skrev 2021-09-13 19:24:45 följande:

Idag var jag på mitt första äggplock, och det var verkligen en obehaglig upplevelse, lite värre än jag hade trott. Me, vad gör man inte?

Nu till det konstiga; på senaste ultraljudet i fredags (gjort på annan plats) konstaterade man att höger äggstock inte hade reagerat alls på stimulering, det fanns ingenting där medan det på den vänstra fanns 7 st. Så idag upptäcker läkaren och jag till vår stora förvåning att det är hela 12 stycken på den högra! Hon fick ut sammanlagt 19 ägg?. Hon var ganska förbryllad ?

Pga att jag har pco och det ju finns risk för överstimulering med så många rekommenderade hon att göra totalfrys och insättning nästa cykel. Jag är själv livrädd för att bli överstimulerad då jag haft en hemsk upplevelse av det tidigare?.

I alla fall, då ska man tydligen ha koll på sin ägglossning vid nästa cykel för att veta när insättning ska göras? Någon som har gjort så och hur har ni kunnat veta? (Ägglossningstest är ju också inte helt pålitliga när man har pcos)

Så skönt att få skriva av sig lite i en sådan här fantastisk grupp :)

Oj vad sjukt att det plötsligt fanns massor på högra äggstock en! Håller tummarna att många blir befruktade och att många går att frysa!

Jag har också pcos och har väldigt sällan egen ägglossnig och då är det ju jättesvårt att veta så jag fick göra insättning i stimulerad cykel. Fick då börja med primolut nor för att starta en mensblödning och på första blödningsdagen började jag med progynon (östrogen) för att få livmoderslemhinnan att växa till sig. Då kollar de med vul och planerar återföring när slemhinnan är tillräckligt tjock. Så om du har oregelbundna cykler så säg det till dem så kanske de kan planera för en stimulerad återföring?

Hoppas det var till någon hjälp!
  • helle88
    Inalina skrev 2021-09-13 19:12:55 följande:
    Hej! O välkommen :) vad roligt att du tycker det är spännande, det är ju verkligen en häftig process egentligen så klart man ska vara förväntansfull :) det är rätt vanligt att man hittar några i samma stl och en del mindre, men de brukar växa till sig när man kommer närmare ÄP! Man vill ju gärna ha många i samma stl då storleken även är en bra indikation på mognaden av äggen vid äggplock. Stort lycka till, det går nog fint och de växer på bra om du höjer dosen lite. Vad får du för dos?
    haha, ja, spännande kanske är fel ord, för egentligen har det ju varit en fruktansvärt jobbig resa hit liksom. Men jag känner ändå en pepp på ett helt annat sätt nu inför IVF än att fortsätta hemma med försök 30 nånting som uppenbarligen inte funkar för oss... Men nu händer det ju någonting NYTT!! 

Jag har tagit 100 gonal f och så ska jag höja idag till 112,5. Och så blir det äggplock i början på nästa vecka men ännu inte bestämt vilken dag!

Och kul att så många plussat i tråden!! Det känns hoppfullt <3<3
  • apan95

Tog ett test i morse och nu var det helt blankt. Så antagligen har något kanske försökt fästa men inte lyckats hela vägen. Fick även lite ?brunt? på lutinuspinnen nu så antar att mensen egentligen bara vill tränga igenom.

Men visst måste man fortsätta med lutinus fram till testdagen? har ni fått mensen direkt när ni slutat sen?

Lycka till ni andra och tack för all pepp denna omgången <3

• Dibella
    apan95 skrev 2021-09-14 08:44:27 följande:

Tog ett test i morse och nu var det helt blankt. Så antagligen har något kanske försökt fästa men inte lyckats hela vägen. Fick även lite ?brunt? på lutinuspinnen nu så antar att mensen egentligen bara vill tränga igenom.

Men visst måste man fortsätta med lutinus fram till testdagen? har ni fått mensen direkt när ni slutat sen?

Usch vad tråkigt att höra, det är inte åt det hållet man vill att testarna ska gå Hjärta
    Klinikerna säger att man ska fortsätta till testdag, de två gångerna jag fick negativt på "bim" och sedan började blöda lite så slutade jag ändå, kanske dumt men jag kände att jag inte ville skjuta på mensen utan varje dag räknades till att få börja med nästa IVF. Men sen så vet man ju inte, testerna kan ju gå upp och ner i början beroende på hur utspätt urinet är, så man inte slutar för tidigt när det kanske är något ändå {#emotions_dlg.flower}

• Dibella

Glömde säga att blödningen sen drog igång senare under dagen/nästa dag efter jag slutade med lutinus, så gick ganska snabbt är min upplevelse.
  • Inalina

Hej vännen, så ledsen för din skull :( förstår besvikelsen (vart där några gånger tyvärr...
    det är ju även ok att bryta ihop för att sedan ta nya tag när man orkarHjärta alla reagerar så olika i den här processen men jag tycker det är vitkigt att sörja en stund i alla fall. 

jag tror nog att mensen/bortfallsblödningen kommer trots att du tar Lutinus, det har den gjort för mig de gångerna i alla fall. jag vet att klinikerna säger att man ska fortsätta till testdagen men jag har alltid vetat med säkerhet att det är kört så jag har slutat på eget bevåg. (men klinikerna är känsliga med det där så jag skulle inte säga till dem att jag slutade innan...) 
    Stor kramHjärta
  • Inalina
    helle88 skrev 2021-09-13 20:49:40 följande:
    haha, ja, spännande kanske är fel ord, för egentligen har det ju varit en fruktansvärt jobbig resa hit liksom. Men jag känner ändå en pepp på ett helt annat sätt nu inför IVF än att fortsätta hemma med försök 30 nånting som uppenbarligen inte funkar för oss... Men nu händer det ju någonting NYTT!! 

Jag har tagit 100 gonal f och så ska jag höja idag till 112,5. Och så blir det äggplock i början på nästa vecka men ännu inte bestämt vilken dag!

Och kul att så många plussat i tråden!! Det känns hoppfullt <3<3
    nej då jag vet, det är en sjukt tung process innan man tar tag i IVF och känner att man får upp hoppet. Att gå VARJE månad och hoppas att nu kaaaanske det tagit sig och sen få beskedet med blod, besvikelse och gråt varje gång (så var det för mig i alla fall) det är faktiskt fruktansvärt jobbigt.
    Men IVF är verkligen fantastiskt och ett ljus i tunneln och de allra flesta kan ju bli hjälpta på något sätt Hjärta kram hoppas till VUL imorgon går fint! 
  • apan95
    Dibella skrev 2021-09-14 08:51:43 följande:

Usch vad tråkigt att höra, det är inte åt det hållet man vill att testarna ska gå 

Klinikerna säger att man ska fortsätta till testdag, de två gångerna jag fick negativt på "bim" och sedan började blöda lite så slutade jag ändå, kanske dumt men jag kände att jag inte ville skjuta på mensen utan varje dag räknades till att få börja med nästa IVF. Men sen så vet man ju inte, testerna kan ju gå upp och ner i början beroende på hur utspätt urinet är, så man inte slutar för tidigt när det kanske är något ändå 

Ja okej, känns som att de är lite på väg så får väll avvakta o se om de håller sig tills på fredag eller startar innan!

Vet du ifall man kan börja nästa FET direkt på denna mensen eller måste man vänta en emellan? Har gjort stimulerat med letrozol! Tack för svar <3
    Inalina skrev 2021-09-14 09:01:01 följande:

Hej vännen, så ledsen för din skull :( förstår besvikelsen (vart där några gånger tyvärr...

det är ju även ok att bryta ihop för att sedan ta nya tag när man orkar alla reagerar så olika i den här processen men jag tycker det är vitkigt att sörja en stund i alla fall. 

jag tror nog att mensen/bortfallsblödningen kommer trots att du tar Lutinus, det har den gjort för mig de gångerna i alla fall. jag vet att klinikerna säger att man ska fortsätta till testdagen men jag har alltid vetat med säkerhet att det är kört så jag har slutat på eget bevåg. (men klinikerna är känsliga med det där så jag skulle inte säga till dem att jag slutade innan...) 

Stor kram

Ja det känns ändå okej just nu, bröt i hop i söndags så känns redan som jag är helt inställd på nästa! Vill bara få mensen..

Vet du ifall man kan börja nästa FET direkt på denna mensen eller måste man vänta en emellan? Har gjort stimulerat med letrozol om det har någon betydelse!

Tack för all pepp <3
  • chislin
    Smilla93 skrev 2021-09-13 20:47:28 följande:

Oj vad sjukt att det plötsligt fanns massor på högra äggstock en! Håller tummarna att många blir befruktade och att många går att frysa!

Jag har också pcos och har väldigt sällan egen ägglossnig och då är det ju jättesvårt att veta så jag fick göra insättning i stimulerad cykel. Fick då börja med primolut nor för att starta en mensblödning och på första blödningsdagen började jag med progynon (östrogen) för att få livmoderslemhinnan att växa till sig. Då kollar de med vul och planerar återföring när slemhinnan är tillräckligt tjock. Så om du har oregelbundna cykler så säg det till dem så kanske de kan planera för en stimulerad återföring?

Hoppas det var till någon hjälp!

Tack för svar :)

Jag ska absolut kolla upp om jag kan få en stimulerad cykel, låter ju klart säkrast. Fick veta nyss att 3/5 (icsi) och 11/14 (ivf) blev befruktade så det känns bra!
  • Inalina
    apan95 skrev 2021-09-14 09:26:00 följande:
    Tack för svar <3
    Inalina skrev 2021-09-14 09:01:01 följande:

det är ju även ok att bryta ihop för att sedan ta nya tag när man orkar alla reagerar så olika i den här processen men jag tycker det är vitkigt att sörja en stund i alla fall. 

Stor kram

Ja det känns ändå okej just nu, bröt i hop i söndags så känns redan som jag är helt inställd på nästa! Vill bara få mensen..

Vet du ifall man kan börja nästa FET direkt på denna mensen eller måste man vänta en emellan? Har gjort stimulerat med letrozol om det har någon betydelse!

Tack för all pepp <3
    Ok jag förstår, ja man blir också väldigt målmedveten i den här processen och du låter precis som jag, man vill köra igång DIREKT.

jag har aldrig haft så många i frysen att jag kunnat göra 2 FET i rad så jag vet faktiskt inte.. hoppas kliniken går med på det!{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021