• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Estelle011

Det är svårt det där att man måste förklara...jag har några födelsedagar och jobbmiddag nu i veckan, och måste även stressa mig för hur jag ska dölja att jag inte dricker och vad ska jag svara om någon frågar. Som att allt annat är inte redan stressigt. 

Jag är på dag 4 idag. Har konstant ont i magen sen återföringen. Känns som träningsvärk på ena sidan. Konstigt, har aldrig känt så. Men det är säkert Ovitrelle, eftersom det började så tidigt. Väntar till dag 8 eller 10, innan jag börjar testa. 

• Clemmentina
    Inalina skrev 2021-09-15 08:55:07 följande:

Ja jag håller med, försöker också göra lite mer gott för kropp och själ nu i ruvartider så man behåller lugnet :) 

min mamma kommer och hälsar på nu i 10 dagar (när min man är borta) och vi dricker ju ALLTID vin tillsammans.... är lite osäker på vad jag ska säga varför jag inte vill ha något vin dessa dagar.. (i alla fall fram tills jag vet mer..)

Några tips? 

(jag vet att det är min mamma - men inte ens hon vet ju om att vi gör IVF så jag kan ju inte säga att jag ruvar direkt...

Skönt! Vad gör du då? Promenader? Tränar? Ska försöka vara lite mer aktiv denna ruvning. Blir lätt passiv annars.

Hm, bra fråga! Vit månad efter semestrarna fungerar inte eller? Du vill inte säga att ni försöker få ett syskon...utan att berätta om ivf:en. Tänk att det alltid ska vara lika svårt! ;)
  • Clemmentina
    Frida123123 skrev 2021-09-15 06:20:09 följande:

Tack, Jag mår okej. Fruktansvärt trött och ont i ryggslutet just nu. Men ingen mens iaf. Efter jobbet är jag så trött att jag nästan springer hem för att lägga mig ner. Förstår att det är vanligt men rätt jobbigt. Men det går över och blir det ett barn så är det självklart värt det. Jag har haft återkommande järnbristanemi så jag äter extra järn, men får hålla lite extra koll på det för det påverka tröttheten.

Åh förstår! Det är ju väldigt vanligt. Hoppas du snart känner dig lite piggare men det är ju värt det alla gånger om det blir bebis i slutändan. Kram!
  • Inalina
    Estelle011 skrev 2021-09-15 09:28:20 följande:

Det är svårt det där att man måste förklara...jag har några födelsedagar och jobbmiddag nu i veckan, och måste även stressa mig för hur jag ska dölja att jag inte dricker och vad ska jag svara om någon frågar. Som att allt annat är inte redan stressigt. 

Jag är på dag 4 idag. Har konstant ont i magen sen återföringen. Känns som träningsvärk på ena sidan. Konstigt, har aldrig känt så. Men det är säkert Ovitrelle, eftersom det började så tidigt. Väntar till dag 8 eller 10, innan jag börjar testa. 

Ja i dessa lägen önskar man ju att man aldrig var någon som drack vin så folk inte undrade liksom.. jag kör renlevnadsmånad helt enkelt (får väl försöka undvika chokladen då med för att hålla uppe fasaden haha!)

ah ok just det du fick tillbaka i lördags, då är vi på exakt samma dag kan man väl säga då.. Oj undrar om ditt embryo fäste direkt då och har skapat lite kaos i din mage? jag känner nog ingenting alls skulle jag säga.. har haft lite olika känningar vid mina återföringar men denna gången kan jag inte skryta med något..
  • Inalina
    Clemmentina skrev 2021-09-15 09:38:46 följande:
    Skönt! Vad gör du då? Promenader? Tränar? Ska försöka vara lite mer aktiv denna ruvning. Blir lätt passiv annars.

Hm, bra fråga! Vit månad efter semestrarna fungerar inte eller? Du vill inte säga att ni försöker få ett syskon...utan att berätta om ivf:en. Tänk att det alltid ska vara lika svårt! ;)
    nja tränar gör jag faktiskt inte, kör en del yoga och promenader och försöker vara ute mkt. jag har inte så positiva upplevelser av att träna under förra graviditeten så jag tror inte jag skulle göra det om jag blev gravid nu heller tyvärr. det leder till allt för mkt oro och yogan är en bra träning ändå tycker jag Glad

jo jag funderar också på det där att säga att vi försöker få syskon.. men jag har alltid haft problem själv med frågan 'försöker ni?' jag tycker liksom det är oerhört privat faktiskt. jag skulle själv aldrig ställa den till någon, hur många barn de än har.

var på en släktmiddag när vi fått lillan (min mans släkt) där en klumpig faster säger: jaha, blev hon till på första försöket? jag blev så otroligt chockad hur någon som inte är min närmaste kunde ställa den frågan, och dessutom framför alla andra. hade det varit idag hade jag bara sagt att det tycker jag är alldeles privat, men jag mumlade väl bara något.

men men, jo en annan sak med att säga att man försöker med syskon är ju också att för oss kanske det tar flera år till och då vill jag kanske inte blanda in min mamma i våra 'försök' heller om du förstår? vi vill nog båda hålla det helt privat helt enkelt.Flört
    tränar du något mer än yoga?
  • Izza8511
    Inalina skrev 2021-09-15 08:36:15 följande:

Oj, ja då är det inga problem med din äggkvalitet med så många till frysen i alla fall! får du något extra för slemhinnan eller har du byggt upp den på nåt sätt? Kram!

Nej han menar på att det inte finns inte så mycket o göra åt det.

Fått crinone bara men inget annat.

Kram
  • Always choklad
    Estelle011 skrev 2021-09-15 09:28:20 följande:

Hej jag har gjort det enkelt för mig slutade helt med att dricka alkohol när vi började försöka få barn. Var så nojig hela tiden kan man dricka nu eller inte..är jag gravid eller inte blod i trosan etc. Gravid eller nidis? Blev inte mindre oroligt då jag började ivf. Är ju massa hormoner + mediciner ibland man proppar i sig så inte vågat mixtra heller. Men det är helt upp till var och en vad som känns bra. Ökat mitt chokladintag istället ????
  • IVF2021
    Always choklad skrev 2021-09-15 11:58:57 följande:

... Men det är helt upp till var och en vad som känns bra. Ökat mitt chokladintag istället ????

Skönt att vi är fler. Mitt chokladintag var högt innan och nu är det istället skyhögt. Hoppas embryot inte tar illa vid sig av allt det goda. ;)
  • Inalina
    Always choklad skrev 2021-09-15 11:58:57 följande:
    Hej jag har gjort det enkelt för mig slutade helt med att dricka alkohol när vi började försöka få barn. Var så nojig hela tiden kan man dricka nu eller inte..är jag gravid eller inte blod i trosan etc. Gravid eller nidis? Blev inte mindre oroligt då jag började ivf. Är ju massa hormoner + mediciner ibland man proppar i sig så inte vågat mixtra heller. Men det är helt upp till var och en vad som känns bra. Ökat mitt chokladintag istället ????
    hejsan! låter ju som en bra ide (och överhudvudtaget är det ju bra att inte dricka!), men då skulle ju inte jag druckit alkohol på 6 år... och jag tycker nog om ett glas vin eller två lite för mkt för det.
    När jag var gravid åt jag så mkt choklad så jag var rädd att jag skulle få diabetesTungan ute men jag klarade mig, phew! 
  • IVF2021

Inalina: Hur går det med din ruvning och förkylning? Jag kör en kopia på dig med att ligga i fas med ruvningen och vara förkyld. Hann i alla fall sätta in embryot innan förkylningen kom. Ironiskt nog var det sista läkaren sa att jag skulle undvika förkylningar, influensor och liknande.

Har läst att ni är många som anser en förkylning positiv, så det tänker jag tro på!

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021