• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Snöoväder
    Jill92 skrev 2022-02-03 09:05:08 följande:

Dibella och snöoväder:
    Blev så lättad era snabba svar, tack.  Tänk vad det kan hjälpa med lite uppmuntrande ord<3 Då är det kanske inte kört trots allt! vilken rollercoster i känslor denna resa är alltså..;p
    Tror också att du testade för tidigt snöoväder, håll ut och vänta några dar till. Jag hoppas me dig! Jag har bestämt mig för att vänta till rätt så nära testdatum denna gång. 

Ja jag ångra att jag testade, kände mig så mycket mer hoppfull innan. De var ju så positiv och sa att embryot såg så himla fint ut och borde få bra resultat. 
    Kommer testa varje morgon nu och hoppas hoppas hoppas att man kan få turen med sig den här gången, jag kan behöva det Drömmer
  • Inalina
    Dibella skrev 2022-02-03 07:59:57 följande:

Fortsatt negativt tyvärr på testa tidigt Hjärta. Hörde av mig till privat gynklinik, där jag gjorde min utredning, och frågade om de gjorde hysterosonografi (altså spruta in vätska och göra mer nogrann koll av livmodern för skiljevägg, polyper eller annat) och fick tid om två veckor.

Känns jättekonstigt att jag får så fina embryon som går att frysa och tina osv och har ägglossning varje månad men aldrig lyckats bli gravid. Ingen lust att ge mig in i 4e IVFen fören man kikat lite mer, men då RMC inte riktigt bryr sig så får jag se vad jag lyckas lösa och bekosta på egen hand.

åh men fasen va trist Obestämd era embryon såg ju verkligen toppfina ut efter plocket minns jag! förstår verkligen varför du vill utreda mera, man vill ju ha lite fler råd och möjlighet till orsaker till barnlösheten när ni uppenbart får fina embryon enligt labbet,  (sedan går det ju att testa dem kromosommässigt också men vet inte hur det funkar i Sverige). 

bra att du fick en så pass snabb tid ändå, kanske kan de också komma med lite fler möjliga åtgärder? stor kram till digHjärta
  • Dibella
    Inalina skrev 2022-02-03 10:16:16 följande:
    åh men fasen va trist Obestämd era embryon såg ju verkligen toppfina ut efter plocket minns jag! förstår verkligen varför du vill utreda mera, man vill ju ha lite fler råd och möjlighet till orsaker till barnlösheten när ni uppenbart får fina embryon enligt labbet,  (sedan går det ju att testa dem kromosommässigt också men vet inte hur det funkar i Sverige). 

bra att du fick en så pass snabb tid ändå, kanske kan de också komma med lite fler möjliga åtgärder? stor kram till digHjärta

Verkligen trist. Fick samma läkare som jag hade när jag utreddes och han var ju inte riktigt toppen (lite nonchalant och slarvigt bemötande), men hoppas det blir lite bättre denna gången.

Jag tror inte man testar i sverige, men kanske att vissa kliniker gör det? blir det inget framöver på det vi har kvar i landstinget så kommer vi nog se över om vi har ekonomiska möjligheter att åka till Ryssland, men det kostar. 

Hjärta kram

• Emma1b

Jag övervägde att åka utomlands bara för att få göra pgd (kromosomtest på embryo) eftersom jag fyllt 40. Jag förstår inte varför de ska vara så otroligt stelbenta med det i Sverige! Ja jag fattar, det blir etiska dilemman eftersom man kan välja kön, men i de flestaländer som gör pgd är det olagligt med könsselektering, så varför kan inte vi också haden lösningen?! Nu landade jag i att göra min första ivf i Sverige, den gav 3 embryon och nuvarande plus är det 2 av dem. Men går detta inte vägen kommer jag göra en ivf med pgd utomlands. 

• Clemmentina

@dibella Vad tråkigt att läsa även om det inre behöver vara kört ännu. Det testet du nämner har jag inte hört om även om det ju liknar hysteroskopi. Skönt att ni fick tid så snabbt! :) Förutom det du nämner skulle ni kunna göra era-test. Görs tex på Sokolova-kliniken. Skriv gärna till mig privat om du har frågor om Ryssland! Men hoppas såklart att du blir gravid framöver! Kram 

• Dibella
    Clemmentina skrev 2022-02-03 20:40:51 följande:

@dibella Vad tråkigt att läsa även om det inre behöver vara kört ännu. Det testet du nämner har jag inte hört om även om det ju liknar hysteroskopi. Skönt att ni fick tid så snabbt! :) Förutom det du nämner skulle ni kunna göra era-test. Görs tex på Sokolova-kliniken. Skriv gärna till mig privat om du har frågor om Ryssland! Men hoppas såklart att du blir gravid framöver! Kram 

Fortsatt negativt med mens om 2 dagar så jag känner mig rätt klar med denna omgången, men redan sörjt klart och förbereder mig på att prata med RMC och försöka att inte bryta ihop över hur lång kö-tiden kommer bli Obestämd

Jag sökte runt på olika sätt att kolla igenom så att det stämmer i livmodern och jag tvekar på att någon skulle göra hysteroskopi utan att ha först gjort en lite "light-koll" vilket detta nog är. Hittar man något här så lär man ju gå in med kamera efteråt. Sett vissa benämna det som "aquascan"? Nog lika spännande som HSS rent smärtmässigt men det får vara.

Spännande, tack för tipset om era-testet, hade ingen aning att det fanns en klinik här i göteborg! Förbannar mig över att vi inte har något liknande som Fertilitetplus i gbg, Tack, hoppas jag med Hjärta gäller dig med. Jag har möjlighet att sätta in två embryos framöver troligtvis, men är ju meningslöst om det ändå inte lyckas. 

• Inalina
    Dibella skrev 2022-02-03 11:17:27 följande:

Verkligen trist. Fick samma läkare som jag hade när jag utreddes och han var ju inte riktigt toppen (lite nonchalant och slarvigt bemötande), men hoppas det blir lite bättre denna gången.

Jag tror inte man testar i sverige, men kanske att vissa kliniker gör det? blir det inget framöver på det vi har kvar i landstinget så kommer vi nog se över om vi har ekonomiska möjligheter att åka till Ryssland, men det kostar. 

Hjärta kram

Ok synd om läkaren känns nonchig men kanske har han bättre och sämre dagar på jobbet också, hoppas du träffar honom på en bättre nästa gång{#emotions_dlg.flower} Ja jag förstår att man kollar på Ryssland, många har ju lyckats och de verkar ha metoder som de är långt ifrån att använda i Sverige. Förhoppningsvis blir det lättare med restriktionerna för coronan här framöver i alla fall så möjligheten finns för fler att resa till Ryssland. (sen får man ju hoppas att det inte blir krig istället, sorry - den sanna optimisten här Flört!) 
    Kram på dig, förstår om man blir rätt less i din sits, jag hoppas ni har fint stöd i varandraHjärta
  • Jill92

Snöoväder; hur går det för dig med ruvandet? <3
    Här är det så extremt segt, vet ärligt talat inte hur jag ska klara mig från att ?tjuvtesta? innan fredag. funderar på att göra det ons för att få en hint om vilken håll det lutar åt, men vet att jag skulle blivit förkrossat av ett blankt och kanske inte orkar jobba dagen efter isåfall. Åh dessa tider alltså!! 

• Always choklad

Hej
    Fick nog vanlig mens igårkväll tror jag ca 7 på kvällen. Kommer rött blod istället för bruna flytningar. Ska ta AMH prov. Läser olika en del säger 3 dagen i cykeln måste väl bli typ på ons då. Och en del säger det spelar roll..hur har ni gjort? 

• Dibella
    Always choklad skrev 2022-02-07 07:21:53 följande:

Hej
    Fick nog vanlig mens igårkväll tror jag ca 7 på kvällen. Kommer rött blod istället för bruna flytningar. Ska ta AMH prov. Läser olika en del säger 3 dagen i cykeln måste väl bli typ på ons då. Och en del säger det spelar roll..hur har ni gjort? 

Jag vet att när det togs på mig under utredningen så togs ingen hänsyn till vilken dag man var i cykeln, men ta på dag 3 om du har möjlighet, om det ändå finns en tanke på att det kan påverka. Hade jag tagit om mitt prov så hade jag tagit på "rätt" dag, hade vart intressant om det är någon skillnad mot mitt tidigare då.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021