• Anonym (Christian)

Sexlöst förhållande

Jag ger upp nu. Vi har varit tillsammans i nio år. Vi är båda runt 40, har barn, tränar, umgås med vänner osv. Vi är aktiva och engagerade i det mesta utom i vårt eget förhållande. Jag har tagit initiativ till parterapi, varit hos sexolog och själv tagit hjälp av terapeut för att vårt förhållande ska fungera. Min uppfattning är att hon tror att förhållandet sköter sig självt automatiskt. Jag anser att man måste jobba aktivt för att hålla liv i förhållandet. Hon tycker att förhållandet är bra och hon är nöjd som det är. Vårt sexliv är så gott som obefintligt. De få gånger vi har sex är det under täcket, liggandes i sked, med släkt lampa. Det finns noll intresse att testa nya grejer. Inombords dör jag långsamt. Vi pratar mycket med varandra och hon pratar av sig medan jag aktivt lyssnar. Hon vet att jag är missnöjd med vårt sexliv men hon tycker inte att det är dåligt och förstår inte hur jag kan vara missnöjd. Det blir väldigt mycket skuld när vi pratar om vårt sexliv och det slutar med att jag känner mig äcklig och får be om ursäkt för mina snuskiga fantasier. Hon får för sig ibland att jag skulle vara otrogen mot henne och då bli hon svartsjuk och kontrollerande. Jag är inte otrogen man vad tror hon? Hon vill inte förändra något, allt är bra och hon är nöjd, då finns inga problem. Hon är en fantastisk fru och mamma och har många bra egenskaper men även sexet behöver fungera. Jag älskar sex och det betyder mycket för mig. Jag mår bra av sex men nu finns inte ens sex som en ventil längre. Hon vill bli förförd, fokus ligger på hennes njutning. Det får inte vara ansträngande på något sätt. Jag förför gärna men att lägga ner en hel dags eller veckas bearbetning på något som kanske eventuellt slutar med att ligga sked under täcket med släkt lampa börjar bli långtråkigt. Vi njuter inte tillsammans. De första tre åren hade vi ett väldigt bra sexliv sedan dess har det bara gått utför. Nu har jag tappar lusten helt och hållet. Jag blir inte ens kåt längre. Jag vet inte om jag skulle bli kåt av någon annan kvinna, oavsett så känns det hopplöst. Jag har alltid varit en sexuell person som kunnat njuta av sex. Jag har alltid känt mig sexig och attraktiv. Ska det vara såhär? Är det bara jag som känner såhär?

• Svar på tråden Sexlöst förhållande
  • New  Dawn
    Anonym (Vågad kvinna 40) skrev 2021-01-08 18:43:55 följande:

Nej, sex är inte ?till för? att skaffa barn. Sex är inte till för något öht. Om du tror det så har du missförstått evolutionen. Evolutionen har inget syfte, den bara är. Om sex bara var ?till för? att skaffa barn, så skulle inte kåthet finnas och det skulle inte vara skönt att få orgasm. Och kvinnlig orgasm skulle öht inte finnas. De allra flesta människor har en sexlust och njuter av att ha sex. De allra flesta människor har inte sex enbart för att skaffa barn. Snarare så är den absolut vanligaste anledningen till att folk har sex att de är kåta. Varför tror du annars att folk använder preventivmedel? Jättekul för dig och din man att ni har svag sexlust och väljer att mest fokusera på kärleken, men alla funkar inte så. För de flesta av oss är sex en väldigt viktig del av livet. Och det innebär verkligen inte att vi inte älskar vår partner. Man kan kombinera kärlek och sex. Många nyförälskade par har sex flera gånger om dagen.

Nej, det är rätt som du säger att evolutionen egentligen inte har något syfte om man ska se det krasst, men evolutionen styr fortlevnad och det är ganska uppenbart att sexlust har sitt ursprung i evolution. En människoart som inte känner sexlust skulle inte överleva. Människorna skulle inte ha sex, eller i alla fall alldeles för lite, och arten skulle dö ut. Det är viktigt att även kvinnor vill ha sex, så kvinnans njutning och orgasm är också viktigt för artens överlevnad. Det skulle inte funka om det bara var mannens "grej", som inte kvinnor alls var intresserad av.

Att människor fortsätter ha sex bara för njutning är inget som motsäger evolutionens grund. Det är ju snarare så att vi måste "lura" evolutionens grunder genom preventivmedel.

För de flesta är sex viktigt. Det håller jag med om, men det är mer komplext. Om det bara var den fysiska biten skulle onani fungera, men mycket när det gäller sex handlar om att få känna sig bekräftad, få sin sexuella identitet bekräftad. Det kan också få en att känna sig älskad (Dock inte per automatik. Visst sex kan ju få människor att känna sig utnyttjade tex). Sex är ofta en viktig och värdefull del i en kärleksrelation, och leder ofta till att stärka banden och känslorna. Detta är dock inte heller något som sker per automatik. Att tex ha sex som inte är skönt, tex när man inte har (tillräcklig) lust stärker inte banden. Inte heller sex där den ena verkar frånvarande och verkar "ställa upp" motvilligt.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Vågad kvinna 40)
    New Dawn skrev 2021-01-09 16:37:40 följande:
    Nej, det är rätt som du säger att evolutionen egentligen inte har något syfte om man ska se det krasst, men evolutionen styr fortlevnad och det är ganska uppenbart att sexlust har sitt ursprung i evolution. En människoart som inte känner sexlust skulle inte överleva. Människorna skulle inte ha sex, eller i alla fall alldeles för lite, och arten skulle dö ut. Det är viktigt att även kvinnor vill ha sex, så kvinnans njutning och orgasm är också viktigt för artens överlevnad. Det skulle inte funka om det bara var mannens "grej", som inte kvinnor alls var intresserad av.

Att människor fortsätter ha sex bara för njutning är inget som motsäger evolutionens grund. Det är ju snarare så att vi måste "lura" evolutionens grunder genom preventivmedel.

För de flesta är sex viktigt. Det håller jag med om, men det är mer komplext. Om det bara var den fysiska biten skulle onani fungera, men mycket när det gäller sex handlar om att få känna sig bekräftad, få sin sexuella identitet bekräftad. Det kan också få en att känna sig älskad (Dock inte per automatik. Visst sex kan ju få människor att känna sig utnyttjade tex). Sex är ofta en viktig och värdefull del i en kärleksrelation, och leder ofta till att stärka banden och känslorna. Detta är dock inte heller något som sker per automatik. Att tex ha sex som inte är skönt, tex när man inte har (tillräcklig) lust stärker inte banden. Inte heller sex där den ena verkar frånvarande och verkar "ställa upp" motvilligt.
    Jag tror att du fortfarande är lite fast i föreställningen att syftet med sex är fortplantning, även om du kanske inte är medveten om det själv. Den mänskliga arten riskerar att dö ut om sexdriften inte existerar, ja, men sexdriften existerar fortfarande inte med syftet att bevara artens fortlevnad. Det är helt enkelt så att de individer som haft förmågan att bli kåta och känna attraktion till individer av det motsatta könet har fått fler avkomlingar. Punkt. Evolutionen ?skiter i? huruvida den mänskliga arten existerar eller inte.

Det du skriver i ditt sista stycke invänder jag inte emot och jag ser inte hur det säger emot något jag tidigare skrivit heller. Jag argumenterade ju emot en kvinna som inte verkar ha särskilt stark sexlust, och vars man inte har det heller, och som tyckte att TS skulle testa att fokusera mer på kärlek för att vilja ha mindre sex. Jag försökte förklara för henne att det är ett dåligt råd, för sexlust är inget man bara kan välja bort. För de flesta människor ÄR sex viktigt i en relation och den går inte bara att ersätta med mer kärlek, som hon tycktes mena.
  • Anonym (Kvinna)

Jag tycker det är viktigt med sex och mys i en relation.

Jag vill känna mig åtrådd och vacker.

Jag hade inte nöjt mig med en gång i veckan, lampan släckt och samma sak varje gång.

Prata om det igen. Håller det på länge då bryt upp

• Anonym (Kvinna gift 2 små barn)

Har varit i ett förhållande i 11år. Sexolog är att rekommendera inte parterapi.

• New  Dawn
    Anonym (Vågad kvinna 40) skrev 2021-01-09 16:58:22 följande:

Jag tror att du fortfarande är lite fast i föreställningen att syftet med sex är fortplantning, även om du kanske inte är medveten om det själv. Den mänskliga arten riskerar att dö ut om sexdriften inte existerar, ja, men sexdriften existerar fortfarande inte med syftet att bevara artens fortlevnad. Det är helt enkelt så att de individer som haft förmågan att bli kåta och känna attraktion till individer av det motsatta könet har fått fler avkomlingar. Punkt. Evolutionen ?skiter i? huruvida den mänskliga arten existerar eller inte.

Det du skriver i ditt sista stycke invänder jag inte emot och jag ser inte hur det säger emot något jag tidigare skrivit heller. Jag argumenterade ju emot en kvinna som inte verkar ha särskilt stark sexlust, och vars man inte har det heller, och som tyckte att TS skulle testa att fokusera mer på kärlek för att vilja ha mindre sex. Jag försökte förklara för henne att det är ett dåligt råd, för sexlust är inget man bara kan välja bort. För de flesta människor ÄR sex viktigt i en relation och den går inte bara att ersätta med mer kärlek, som hon tycktes mena.

Jo evolutionen handlar om att få arter att överleva. Grunden för sex har med fortplantning att göra. Så är det bara. Vi är i grunden stenåldersmäniskor, även om vi och samhället ändrats.

Massor av funktioner i kroppen bygger på den människa vi har levt som den största delen av historien. Även reaktioner på stress är ofta helt felaktiga i det moderna samhället eftersom det bygger på den kropp vi utrustats med.

*Ser man på mänsklighetens historia som ett dygn var vi jägare och samlare fram till 23:40. Industrialiserade först 23:59:40, 20 sekunder före tolvslaget. Digitaliserade, alltså uppkopplade blev vi 23:59:59,en sekund före tolvslaget. (ref Anders Hansen, Hjärnstark) *

Nej det var inte direkt mot dig utan en vidareutveckling ang tankar om sexet betydelse. Jag tror att kärlek och närhet ibland kan ersätta sex. Ett bra exempel är ju åldrande människor där det är uppenbart att sex inte längre är möjligt. Jag har sett jättestark kärlek här och jag tycker inte det är konstigt om även yngre individer ibland kan känna den samhörighet, trygghet, njutning och uppskattning även om sexmängden delvis ersätts av annan närhet och kärlek. (funkar ju inte om en är missnöjd och frustrerad).
    Anyone can hate. It costs to love.
    New Dawn skrev 2021-01-09 19:55:53 följande:
    Jo evolutionen handlar om att få arter att överleva. Grunden för sex har med fortplantning att göra. Så är det bara. Vi är i grunden stenåldersmäniskor, även om vi och samhället ändrats.

Massor av funktioner i kroppen bygger på den människa vi har levt som den största delen av historien. Även reaktioner på stress är ofta helt felaktiga i det moderna samhället eftersom det bygger på den kropp vi utrustats med.

*Ser man på mänsklighetens historia som ett dygn var vi jägare och samlare fram till 23:40. Industrialiserade först 23:59:40, 20 sekunder före tolvslaget. Digitaliserade, alltså uppkopplade blev vi 23:59:59,en sekund före tolvslaget. (ref Anders Hansen, Hjärnstark) *

Nej det var inte direkt mot dig utan en vidareutveckling ang tankar om sexet betydelse. Jag tror att kärlek och närhet ibland kan ersätta sex. Ett bra exempel är ju åldrande människor där det är uppenbart att sex inte längre är möjligt. Jag har sett jättestark kärlek här och jag tycker inte det är konstigt om även yngre individer ibland kan känna den samhörighet, trygghet, njutning och uppskattning även om sexmängden delvis ersätts av annan närhet och kärlek. (funkar ju inte om en är missnöjd och frustrerad).
    Nej. Evolutionen handlar inte om någonting alls. När du säger att den handlar om att få arter att överleva, så säger du också att den har ett syfte. Vilket den inte har. Våra kroppar ser ut som de gör för att de har anpassats till sin omgivning. Det är inte detsamma som att det har funnits ett syfte (vem har haft detta syfte?) med att utveckla våra kroppar så att de kan överleva i den omgivning de lever i. Om du vet hur naturlig selektion fungerar, så borde du förstå detta. Jag tror dock att det är vanligt att folk tror som du, att även om man tror på evolutionen, så kan man inte frigöra sig från (den felaktiga) föreställningen att allt som har utvecklats genom evolutionen, har utvecklats med ett ändamål. Eftersom vi människor ger en mening åt allt VI gör, så är det ofta svårt för oss att tänka oss att saker i naturen faktiskt händer utan att de har någon mening. Det är synd att detta ska vara så svårt att förstå för så många.
  • Anonym (Evolution ej en vettig faktor)

Jag tror inte att evolutionen är ett särskilt bra argument för att förklara vår sexualitet. Vi som art har ju haft en ganska spretig sexuell evolution, där vi både i förhistorisk tid som olika sorters apmänniskor och även som civiliserade varelser haft väldigt olika sexuella beteenden varvat med varandra. Vi har levt i konstellationer där alla är med alla, i konstellationer där den starkaste hanen i gruppen får de flesta ibland alla kvinnor, i konstellationer med monogama par. Detta ej som en rak linje att vi gick från a-b-c i utveckling utan omlott där samma beteende som hade dött ut kom tillbaks. Lägg därtill modernare kulturella och religiösa faktorer och kvar står en i det avseendet evolutionärt misslyckad mänsklighet som både vill leva i en monogam parrelation och sätta på alla vi finner attraktiva samtidigt. Trots att det är totala motsatser och omöjligt att både vara monogam och sätta på alla samtidigt så vill många av oss göra precis så.

Så vår sexualitet är ett evolutionärt misslyckande, och vi kan inte följa vad som är "naturligt" eftersom drifter som är oförenliga med varandra är numera vår natur. Så vad som känns naturligt eller ej är inte något du behöver låta styra dig längre. Skulle du styras av det skulle du snabbt bli deprimerad, behöva ljuga för dig själv och må rätt uselt.   

• Anonym (Annat)
    Anonym (Vågad kvinna 40) skrev 2021-01-09 20:43:22 följande:
    Nej. Evolutionen handlar inte om någonting alls. När du säger att den handlar om att få arter att överleva, så säger du också att den har ett syfte. Vilket den inte har. Våra kroppar ser ut som de gör för att de har anpassats till sin omgivning. Det är inte detsamma som att det har funnits ett syfte (vem har haft detta syfte?) med att utveckla våra kroppar så att de kan överleva i den omgivning de lever i. Om du vet hur naturlig selektion fungerar, så borde du förstå detta. Jag tror dock att det är vanligt att folk tror som du, att även om man tror på evolutionen, så kan man inte frigöra sig från (den felaktiga) föreställningen att allt som har utvecklats genom evolutionen, har utvecklats med ett ändamål. Eftersom vi människor ger en mening åt allt VI gör, så är det ofta svårt för oss att tänka oss att saker i naturen faktiskt händer utan att de har någon mening. Det är synd att detta ska vara så svårt att förstå för så många.
    Du har såklart helt rätt, angående evolutionen. Men många förstår inte det. Att tron på att evolutionen har "ett syfte" och följer någon slags plan är en religiös tanke, och inte en vetenskaplig. Där har skolorna definitivt ett jobb att göra bättre.
  • Anonym (Annat)

Och inte heller är synen att exempelvis våra reaktioner på stress är "felaktiga" vetenskaplig. Lika lite som att det är "felaktigt" att vi har lätt att lägga på oss extra fett när vi har överflöd av föda.

Vetenskapliga teorier värderar inte på det sättet. De bara förklarar hur det fungerar. Värdera får vi göra själva. 

Alltså - man kan aldrig hänvisa till "evolutionen" eller "naturen" när det gäller hur vi ska ha eller tänka kring sex. Det får vi helt enkelt avgöra själva. Man kan ju enkelt jämföra med mat. Visst kan man se det så att "mat är till för att överleva". Och då är det så, för de människor som förhåller sig så. Men de allra flesta resonerar inte så. Tvärtom anser vi att mat utöver överlevnad är till för att förhöja vår upplevelser av livet. Till att ge oss njutning.

Detta gäller såklart  inte om man har en religiös världsuppfattning. Då finns ju både "syften" och "rätt och fel".

Anonym (Annat) skrev 2021-01-09 21:12:24 följande:

Och inte heller är synen att exempelvis våra reaktioner på stress är "felaktiga" vetenskaplig. Lika lite som att det är "felaktigt" att vi har lätt att lägga på oss extra fett när vi har överflöd av föda.

Vetenskapliga teorier värderar inte på det sättet. De bara förklarar hur det fungerar. Värdera får vi göra själva. 

Alltså - man kan aldrig hänvisa till "evolutionen" eller "naturen" när det gäller hur vi ska ha eller tänka kring sex. Det får vi helt enkelt avgöra själva. Man kan ju enkelt jämföra med mat. Visst kan man se det så att "mat är till för att överleva". Och då är det så, för de människor som förhåller sig så. Men de allra flesta resonerar inte så. Tvärtom anser vi att mat utöver överlevnad är till för att förhöja vår upplevelser av livet. Till att ge oss njutning.

Detta gäller såklart  inte om man har en religiös världsuppfattning. Då finns ju både "syften" och "rätt och fel".

Exakt! Instämmer i allt du säger.
Svar på tråden Sexlöst förhållande