• Anonym (Chris­tian)
    Fri 8 Jan 2021 10:12
    6263 visningar
    120 svar
    -1
    120
    6263

    Sexlöst förhållande

    Jag ger upp nu. Vi har varit tillsammans i nio år. Vi är båda runt 40, har barn, tränar, umgås med vänner osv. Vi är aktiva och engagerade i det mesta utom i vårt eget förhållande. Jag har tagit initiativ till parterapi, varit hos sexolog och själv tagit hjälp av terapeut för att vårt förhållande ska fungera. Min uppfattning är att hon tror att förhållandet sköter sig självt automatiskt. Jag anser att man måste jobba aktivt för att hålla liv i förhållandet. Hon tycker att förhållandet är bra och hon är nöjd som det är. Vårt sexliv är så gott som obefintligt. De få gånger vi har sex är det under täcket, liggandes i sked, med släkt lampa. Det finns noll intresse att testa nya grejer. Inombords dör jag långsamt. Vi pratar mycket med varandra och hon pratar av sig medan jag aktivt lyssnar. Hon vet att jag är missnöjd med vårt sexliv men hon tycker inte att det är dåligt och förstår inte hur jag kan vara missnöjd. Det blir väldigt mycket skuld när vi pratar om vårt sexliv och det slutar med att jag känner mig äcklig och får be om ursäkt för mina snuskiga fantasier. Hon får för sig ibland att jag skulle vara otrogen mot henne och då bli hon svartsjuk och kontrollerande. Jag är inte otrogen man vad tror hon? Hon vill inte förändra något, allt är bra och hon är nöjd, då finns inga problem. Hon är en fantastisk fru och mamma och har många bra egenskaper men även sexet behöver fungera. Jag älskar sex och det betyder mycket för mig. Jag mår bra av sex men nu finns inte ens sex som en ventil längre. Hon vill bli förförd, fokus ligger på hennes njutning. Det får inte vara ansträngande på något sätt. Jag förför gärna men att lägga ner en hel dags eller veckas bearbetning på något som kanske eventuellt slutar med att ligga sked under täcket med släkt lampa börjar bli långtråkigt. Vi njuter inte tillsammans. De första tre åren hade vi ett väldigt bra sexliv sedan dess har det bara gått utför. Nu har jag tappar lusten helt och hållet. Jag blir inte ens kåt längre. Jag vet inte om jag skulle bli kåt av någon annan kvinna, oavsett så känns det hopplöst. Jag har alltid varit en sexuell person som kunnat njuta av sex. Jag har alltid känt mig sexig och attraktiv. Ska det vara såhär? Är det bara jag som känner såhär?

  • Svar på tråden Sexlöst förhållande
  • Sun 10 Jan 2021 08:20
    #61
    Anonym (Christian) skrev 2021-01-08 10:12:17 följande:

    Jag ger upp nu. Vi har varit tillsammans i nio år. Vi är båda runt 40, har barn, tränar, umgås med vänner osv. Vi är aktiva och engagerade i det mesta utom i vårt eget förhållande. Jag har tagit initiativ till parterapi, varit hos sexolog och själv tagit hjälp av terapeut för att vårt förhållande ska fungera. Min uppfattning är att hon tror att förhållandet sköter sig självt automatiskt. Jag anser att man måste jobba aktivt för att hålla liv i förhållandet. Hon tycker att förhållandet är bra och hon är nöjd som det är. Vårt sexliv är så gott som obefintligt. De få gånger vi har sex är det under täcket, liggandes i sked, med släkt lampa. Det finns noll intresse att testa nya grejer. Inombords dör jag långsamt. Vi pratar mycket med varandra och hon pratar av sig medan jag aktivt lyssnar. Hon vet att jag är missnöjd med vårt sexliv men hon tycker inte att det är dåligt och förstår inte hur jag kan vara missnöjd. Det blir väldigt mycket skuld när vi pratar om vårt sexliv och det slutar med att jag känner mig äcklig och får be om ursäkt för mina snuskiga fantasier. Hon får för sig ibland att jag skulle vara otrogen mot henne och då bli hon svartsjuk och kontrollerande. Jag är inte otrogen man vad tror hon? Hon vill inte förändra något, allt är bra och hon är nöjd, då finns inga problem. Hon är en fantastisk fru och mamma och har många bra egenskaper men även sexet behöver fungera. Jag älskar sex och det betyder mycket för mig. Jag mår bra av sex men nu finns inte ens sex som en ventil längre. Hon vill bli förförd, fokus ligger på hennes njutning. Det får inte vara ansträngande på något sätt. Jag förför gärna men att lägga ner en hel dags eller veckas bearbetning på något som kanske eventuellt slutar med att ligga sked under täcket med släkt lampa börjar bli långtråkigt. Vi njuter inte tillsammans. De första tre åren hade vi ett väldigt bra sexliv sedan dess har det bara gått utför. Nu har jag tappar lusten helt och hållet. Jag blir inte ens kåt längre. Jag vet inte om jag skulle bli kåt av någon annan kvinna, oavsett så känns det hopplöst. Jag har alltid varit en sexuell person som kunnat njuta av sex. Jag har alltid känt mig sexig och attraktiv. Ska det vara såhär? Är det bara jag som känner såhär?


    Jag har liknande erfarenheter av ett långt förhållande. Sex 1 gång i månaden och alltid samma, tid, plats och innehåll. Hon tyckte det var toppen, tryggt och bra,  men jag insåg till sist att något måste hända.
    Har inte parterapi och sexolog förändrat något för er? Kan hon förstå att detta är ett problem för dig även om det inte är det för henne? 
  • Sun 10 Jan 2021 08:37
    #62
    Anonym (Vågad kvinna 40) skrev 2021-01-09 20:43:22 följande:

    Nej. Evolutionen handlar inte om någonting alls. När du säger att den handlar om att få arter att överleva, så säger du också att den har ett syfte. Vilket den inte har. Våra kroppar ser ut som de gör för att de har anpassats till sin omgivning. Det är inte detsamma som att det har funnits ett syfte (vem har haft detta syfte?) med att utveckla våra kroppar så att de kan överleva i den omgivning de lever i. Om du vet hur naturlig selektion fungerar, så borde du förstå detta. Jag tror dock att det är vanligt att folk tror som du, att även om man tror på evolutionen, så kan man inte frigöra sig från (den felaktiga) föreställningen att allt som har utvecklats genom evolutionen, har utvecklats med ett ändamål. Eftersom vi människor ger en mening åt allt VI gör, så är det ofta svårt för oss att tänka oss att saker i naturen faktiskt händer utan att de har någon mening. Det är synd att detta ska vara så svårt att förstå för så många.


    Du verkar låsa dig vid ord som syfte och mening, som om någon planerat evolutionens utveckling med särskilda mål. Jag har inte uttryckt det så. Helt obegripligt hur du får till det.

    Sexualitetens funktion handlar om fortplantning. Precis som andra fysiska funktioner har anpassats för överlevnad. Ja, det sker genom selektion och arter som anpassar sig dåligt till olika livsförhållanden dör. Djurarter dör ut om de inte kan para sig. Precis som människan skulle göra om vi inte hade sex. Sexlusten blir viktig för att vi ska vara intresserad av att ha sex med nya personer. Detta är gynnsamt för artens fortlevnad och har utvecklats via selektion.

    Jag förstår inte varför du fastnar på ändamål och syften. Det är selektion som leder till utvecklingen. Våran art skulle dött ut om vi inte hade sex. Eller om vi hade alldelses för lite sex.

    Det är inte "någon" som har ett "syfte" med hjärtat, men hjärtat har i alla fall uppgiften att pumpa runt blodet i kroppen. Pulsen höjs för att hjälpa oss klara ansträngande situationer. Om hjärtat inte kunde anpassa sig till olika omständigheter skulle vi dö. På samma sätt fungerar sexualiteten för att gynna fortplantning.

    Vad är det som jag inte förstår? Din beskrivning är väldigt motsägelsefull.

    Du vill att vi ska förstå att saker i naturen sker utan någon mening, men våra komplexa kroppar och organ har genom evolution fått egenskaper som varit gynnsamma. För det är ju det allting handlar om.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Sun 10 Jan 2021 08:41
    #63
    Anonym (Annat) skrev 2021-01-09 21:04:07 följande:

    Du har såklart helt rätt, angående evolutionen. Men många förstår inte det. Att tron på att evolutionen har "ett syfte" och följer någon slags plan är en religiös tanke, och inte en vetenskaplig. Där har skolorna definitivt ett jobb att göra bättre.


    Att förstår evolutionens påverkan kan vara ett sätt att förstå hur våra kroppar fungerar. De har utvecklats för att överleva i en tid som inte riktigt ser lika ut längre.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Vågad kvinna 40)
    Sun 10 Jan 2021 09:13
    #64
    New Dawn skrev 2021-01-10 08:37:02 följande:

    Du verkar låsa dig vid ord som syfte och mening, som om någon planerat evolutionens utveckling med särskilda mål. Jag har inte uttryckt det så. Helt obegripligt hur du får till det.

    Sexualitetens funktion handlar om fortplantning. Precis som andra fysiska funktioner har anpassats för överlevnad. Ja, det sker genom selektion och arter som anpassar sig dåligt till olika livsförhållanden dör. Djurarter dör ut om de inte kan para sig. Precis som människan skulle göra om vi inte hade sex. Sexlusten blir viktig för att vi ska vara intresserad av att ha sex med nya personer. Detta är gynnsamt för artens fortlevnad och har utvecklats via selektion.

    Jag förstår inte varför du fastnar på ändamål och syften. Det är selektion som leder till utvecklingen. Våran art skulle dött ut om vi inte hade sex. Eller om vi hade alldelses för lite sex.

    Det är inte "någon" som har ett "syfte" med hjärtat, men hjärtat har i alla fall uppgiften att pumpa runt blodet i kroppen. Pulsen höjs för att hjälpa oss klara ansträngande situationer. Om hjärtat inte kunde anpassa sig till olika omständigheter skulle vi dö. På samma sätt fungerar sexualiteten för att gynna fortplantning.

    Vad är det som jag inte förstår? Din beskrivning är väldigt motsägelsefull.

    Du vill att vi ska förstå att saker i naturen sker utan någon mening, men våra komplexa kroppar och organ har genom evolution fått egenskaper som varit gynnsamma. För det är ju det allting handlar om.


    Det var ju du själv som skrev "Jo evolutionen handlar om att få arter att överleva". Den meningen är rent felaktig, i synnerhet om den är en invändning mot det jag skrev om att evolutionen inte har något syfte, ändamål, eller mening.

    Jag har inte "låst mig" vid vissa ord, jag har använt dessa ord för att förklara hur evolutionen INTE fungerar.

    Jag tror inte vi kommer längre i denna diskussion, så jag lämnar den nu.
  • Anonym (Kvinn­a_2021­)
    Sun 10 Jan 2021 11:14
    #65

    Det hjälper inte ett dugg att börja prata om evolutionen som andra gör här. inte ska du hämma dina behov för att du redan har barn. Kvinnan i fråga är bra mamma och fru men sexet fungerar inte och är dessutom fokuserat på hennes njutning.
    Det är tyvärr så att vissa människor inte förstår att livet tillsammans handlar om att ge och ta. Ni behöver diskutera båda era behov, våga prata om det. 

    Men, börja först med att fundera på om du kan göra något i vardagen som kan få henne så glad och avlastad att hon skulle vilja ha sex oftare. Överraska henne, med att t.ex. spendera mer tid med barnen så hon får mer egentid, ordna med barnvakt så ni två kan gå ut på middag eller gå ut och göra något roligt tillsammans.  
    Oftast bär kvinnan en större last hemma än mannen. Få det bli jämställd. Ju äldre barnen blir desto roligare du kommer tycka att det är att spendera tid med dem och göra saker ihop.

    Om din ansträngning hemma inte leder något vart, så behöver du diskutera saken med henne igen, få henne förstå att det inte är bara hennes sexuella behov som räknas men även dina. Att du älskar och värdesätter henne men att ert bristfälliga sexliv gör dig olycklig.

    Familjeterapi i min åsikt är oftast inte givande, mest för att de terapeuter jag har varit i kontakt med har varit usla och inkompetenta.  

  • Anonym (Men)
    Sun 10 Jan 2021 13:13
    #66

    Men om du inte ens blir kåt längre så gör det väl inget om ni inte har sex längre?

    Jag blir inte heller kåt längre, jobbigt då man har en partner som vill ha sex, men oftast går sexet snabbt och det funkar bra att ställa upp.

  • Anonym (samma­)
    Sun 10 Jan 2021 13:28
    #67
    Anonym (Men) skrev 2021-01-10 13:13:58 följande:

    Men om du inte ens blir kåt längre så gör det väl inget om ni inte har sex längre?

    Jag blir inte heller kåt längre, jobbigt då man har en partner som vill ha sex, men oftast går sexet snabbt och det funkar bra att ställa upp.


    Har du funderat över varför du inte blir kåt längre? Det kan inte vara så kul för din partner i längden om du bara ställer upp varje gång.
  • Sun 10 Jan 2021 13:32
    #68

    Åh vad jag lider med dig TS. Jag känner igen det där allt för väl. Vi har också ett obefintligt sexliv. De första 2 åren var det superbra. Både varierat och ofta. När det väl händer numera är det samma grej varje gång. Här är penetrationssex uteslutet nu. Och som du skriver, inget får vara det minsta ansträngande och lampan ska vara släckt.

    Vi har haft otaliga diskussioner om det och han vet hur jag känner. Ändå slutar det oftast med att jag känner mig snuskig och översexuell, bara för att jag vill ha sex med den jag älskar någorlunda regelbundet och med lite variation. Jag har iofs till skillnad från dig inte tappat lusten men är sällan tillfredställd efter sexet.

    Så du är absolut inte ensam. Och det är tufft att leva så, jag vet. Men jag har tyvärr inget tips om vad du ska göra för att få till en förändring.

  • Anonym (Men)
    Sun 10 Jan 2021 13:33
    #69
    Anonym (Vågad kvinna 40) skrev 2021-01-08 18:43:55 följande:

    Nej, sex är inte ?till för? att skaffa barn. Sex är inte till för något öht. Om du tror det så har du missförstått evolutionen. Evolutionen har inget syfte, den bara är. Om sex bara var ?till för? att skaffa barn, så skulle inte kåthet finnas och det skulle inte vara skönt att få orgasm. Och kvinnlig orgasm skulle öht inte finnas. De allra flesta människor har en sexlust och njuter av att ha sex. De allra flesta människor har inte sex enbart för att skaffa barn. Snarare så är den absolut vanligaste anledningen till att folk har sex att de är kåta. Varför tror du annars att folk använder preventivmedel? Jättekul för dig och din man att ni har svag sexlust och väljer att mest fokusera på kärleken, men alla funkar inte så. För de flesta av oss är sex en väldigt viktig del av livet. Och det innebär verkligen inte att vi inte älskar vår partner. Man kan kombinera kärlek och sex. Många nyförälskade par har sex flera gånger om dagen.


    Fast kvinnlig orgasm existerar ju knappt, iaf inte vid sex. Är väl bara en liten procent av den kvinnliga befolkningen som kan få orgasm vid sex. Jag har aldrig fått det och ser därför inte riktigt tjusningen med sex, annat än att skaffa barn då, då kan jag tänka mig att ha sex ofta. Annars är det ganska meningslöst.
  • Anonym (Men)
    Sun 10 Jan 2021 13:37
    #70
    Anonym (samma) skrev 2021-01-10 13:28:40 följande:

    Har du funderat över varför du inte blir kåt längre? Det kan inte vara så kul för din partner i längden om du bara ställer upp varje gång.


    Varför tror du min partner vet om att jag ställer upp, det säger man väl inte eller?

    Vet inte, kanske beror på p-piller, stressad av jobbet, känt mig allmänt nedstämt nu ett tag. Ingen aning varför jag inte är kåt längre, varit så länge nu så funderar inte ens på det längre. Ser det som normalt.
Svar på tråden Sexlöst förhållande