• Anonym (X)

Barnens pengar

Dotterns tog ut pengar från sitt konto, köpte en häst, sålde den nu och vill köpa en ny häst. Jag har inget jobb och sökte försörjningsstöd och de vill att vi lever på pengarna då första hästen såldes. Ska mitt barns sparpengar gå till det? Även de hon har kvar på kontot?

• Svar på tråden Barnens pengar
  • Anonym (Sara)

Om det fungerar som förr måste du föra över pengarna för hästen till pappan, inte dottern, och sedan vänta i 3 månader (beroende på hur mycket pengar det handlar om) och sedan ansöka igen. Då begärde man iallafall in redovisning från kontona från 3 månader tillbaka. Inga extrapengar får komma in på kontot under denna tiden. Inte ens att en anhörig swishar pengar till mjölk. Det är kontanter som gäller i så fall.

• Anonym (Y)
    Anonym (X) skrev 2021-01-11 18:17:51 följande:

Jag har tagit emot pengarna men som hennes vårdnadshavare är väl inte det fel? Banken var noga med att pengarna skulle gå till henne men nu när hästen är såld så är det inte längre hennes, enligt socialtjänsten och flera av er? Har ni lagar och regler att hänvisa till eller bara allmänt tyckande.

Så för jag över pengarna till hennes konto är det lugnt eller menar ni att jag lurar skattebetalarna på pengar genom att förvalta min dotters pengar på ett för henne bra sätt?

Soc bryr sig inte vems pengar det är om de är på ditt konto. Pengarna ses som dina.

Hoppas ditt ex är snäll och hjälper er så du klarar dig .

Det handlar inte om att du lurar skattebetalarna.

Men så fungerar soc.
  • Anonym (U)

Soc skiter i om någon dör till följd. Har pengar kommit in på kontot är man körd, det dras av från kommande utbetalning. 

När jag precis började med bidraget hade jag inte så jag klarade att betala hyran den månaden, och då förde min mamma över till detta, som ett lån. Men då såg de detta som inkomst och drog av från nästa månad.. Försökte förklara att jag hade svultit ihjäl annars men klart de inte brydde sig.. Trots att jag hade autism, depression och precis flyttat hemifrån. Så ja, hästproblemet lär de inte ha någon nåd med. 

• Jonnynilsson
    Anonym (X) skrev 2021-01-11 15:48:55 följande:

Dotterns tog ut pengar från sitt konto, köpte en häst, sålde den nu och vill köpa en ny häst. Jag har inget jobb och sökte försörjningsstöd och de vill att vi lever på pengarna då första hästen såldes. Ska mitt barns sparpengar gå till det? Även de hon har kvar på kontot?

Så ni skall hålla er med en dyr häst med alla dess omkostnader och dessutom försörjas av våra skattepengar via Soc?!

Jag hoppas verkligen inte det. Så tufft är det inte att betala skatt!
  • Anonym (gnägg)
    Jonnynilsson skrev 2021-01-12 11:22:45 följande:
    Så ni skall hålla er med en dyr häst med alla dess omkostnader och dessutom försörjas av våra skattepengar via Soc?!

Du kanske missade att det var pappan som har köpt hästen, men att köpeskillingen för försäljningen hamnade på mammans konto tillfälligt eftersom dottern ska köpa en annan häst. 
  • Anonym (U)
    Jonnynilsson skrev 2021-01-12 11:22:45 följande:

Dottern har en rik pappa som ej bor med dem.. 
  • moaguuun
    Anonym (gnägg) skrev 2021-01-12 11:25:48 följande:
    Du kanske missade att det var pappan som har köpt hästen, men att köpeskillingen för försäljningen hamnade på mammans konto tillfälligt eftersom dottern ska köpa en annan häst. 
    Dryg unge som säljer sin häst och köper en ny. Är ett djur inte en sak.
  • Jonnynilsson
    Anonym (gnägg) skrev 2021-01-12 11:25:48 följande:
    Ja det stod inget om det i trådstarten. Bra om all information är med. Då får vi hoppas att den rika pappan kan köpa en häst till och betala driften av hästen.

Och mamman har lärt sig en läxa.
  • Anonym (Rödluvan)
    Anonym (X) skrev 2021-01-11 18:17:51 följande:

Jag har tagit emot pengarna men som hennes vårdnadshavare är väl inte det fel? Banken var noga med att pengarna skulle gå till henne men nu när hästen är såld så är det inte längre hennes, enligt socialtjänsten och flera av er? Har ni lagar och regler att hänvisa till eller bara allmänt tyckande.

Så för jag över pengarna till hennes konto är det lugnt eller menar ni att jag lurar skattebetalarna på pengar genom att förvalta min dotters pengar på ett för henne bra sätt?

Nej inte alls. Men soc är nog svåra att övertyga. Ni får nog ta dessa till er försörjning
  • Anonym (K)

Fan vilka bittra jävlar det är i denna tråden. Skärp er!

Svar på tråden Barnens pengar