• Anonym (X)

Barnens pengar

Dotterns tog ut pengar från sitt konto, köpte en häst, sålde den nu och vill köpa en ny häst. Jag har inget jobb och sökte försörjningsstöd och de vill att vi lever på pengarna då första hästen såldes. Ska mitt barns sparpengar gå till det? Även de hon har kvar på kontot?

• Svar på tråden Barnens pengar
  • Anonym (Y)
    Anonym (Rödluvan) skrev 2021-01-12 12:14:02 följande:

Nej inte alls. Men soc är nog svåra att övertyga. Ni får nog ta dessa till er försörjning

Om pappan vill ge dessa pengar till TS och försörja henne?

Alla är inte så ivriga att försörja sina ex.
  • Anonym (Y)
    Anonym (i) skrev 2021-01-12 13:14:14 följande:

Det är inte så mycket information i tråden men jag antar att pappan även betalat det mesta utan problem. Annars hade han nog krävt in pengarna på sitt konto, om de var viktiga. Dottern kan också vänta med att köpa ny häst då det ofta är en process. Likväl var pengarna öronmärkta till en häst men nu lär det bli svårt. TS kan få ett jobb snart igen och pappan kan vara den som betalar det mesta med hästen. Som sagt... dåligt med info.

Nu vet vi inte om pappan och mamman diskuterade att mamman ansökte om försörjningstöd och ens visste om att pengarna sätts in på mammans konto.

Så man kan inte veta om pappan verkligen inte bryr sig om pengarna hästen kostade.
  • Anonym (i)
    Anonym (Y) skrev 2021-01-12 14:45:43 följande:
    Nu vet vi inte om pappan och mamman diskuterade att mamman ansökte om försörjningstöd och ens visste om att pengarna sätts in på mammans konto.

Så man kan inte veta om pappan verkligen inte bryr sig om pengarna hästen kostade.
    Vore han noga med pengarna så skulle han givetvis inte låtit dom hamna på annat konto än sitt eget. Det står att han är rik så går efter det :) Han tänkte säkert att pengarna skulle gå till en ny häst och inte någons försörjning men hade han velat skydda dessa pengar så hade han aldrig låtit mamman få dom på sitt konto.
  • Anonym (Gh)

Näe, nån j-a ordning får det väl ändå vara!!!!

De flesta arbetande människor har INTE råd med en häst - mat, veterinärkostnader, stallhyra, skor, sadel, transporter, försäkring, ridkläder etc etc.

Jag vill INTE att mina skattepengar via soc skall bekosta andra familjers lyxaktiviteter! Fy 17!!! Jag jobbar hårt och skulle gärna vilja ha häst hund segelbåt sommarstuga och semeterresor, men kräver inte att andra ska betala detta.

• Anonym (Ojdå)

Tyvärr kommer du med stor sannolikhet behöva leva upp dessa pengar innan du kan få försörjningsstöd. Det enda du kan göra är att försöka återgå till arbete så snart som möjligt och betala tillbaka pengarna till din dotter.

• Anonym (Gh)

Om man inte har någon inkomst måste man givetvis dra ner på utgifterna! Tex sälja hästen eller inte skaffa ny häst!

• Anonym (gnägg)
    Anonym (Gh) skrev 2021-01-12 14:53:19 följande:

Näe, nån j-a ordning får det väl ändå vara!!!!

De flesta arbetande människor har INTE råd med en häst - mat, veterinärkostnader, stallhyra, skor, sadel, transporter, försäkring, ridkläder etc etc.

Jag vill INTE att mina skattepengar via soc skall bekosta andra familjers lyxaktiviteter! Fy 17!!! Jag jobbar hårt och skulle gärna vilja ha häst hund segelbåt sommarstuga och semeterresor, men kräver inte att andra ska betala detta.

Vad trött man blir på alla som kommenterar utan att läsa. Det är barnets far som har bekostat hästen, inte socialbidraget. Med all sannolikhet är det även barnets far som står för kostnaden för stallet. Tror inte man har råd med detta på socialbidrag! 

Dessutom kan man ju ha blivit på obestånd nyligen och tidigare haft råd med häst. 
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Y) skrev 2021-01-12 14:22:32 följande:
    Om pappan vill ge dessa pengar till TS och försörja henne?

Alla är inte så ivriga att försörja sina ex.
    Det gör han ju inte. Han köpte antagligen den första hästen mycket tidigare, när dottern sålde dem sattes pengarna in hos mamman. Det innebär inte att han försörjer sitt ex, och varken soc eller ts lär förvänta sig det heller.
  • Anonym (Y)
    Anonym (i) skrev 2021-01-12 14:51:37 följande:

Vore han noga med pengarna så skulle han givetvis inte låtit dom hamna på annat konto än sitt eget. Det står att han är rik så går efter det :) Han tänkte säkert att pengarna skulle gå till en ny häst och inte någons försörjning men hade han velat skydda dessa pengar så hade han aldrig låtit mamman få dom på sitt konto.

Ingenting tyder på att TS ville köpa annat en ny häst , det är inte konstigt att pappan inte försökte skydda pengarna bättre om han inte visste om soc situationen.
  • Anonym (Y)

TS , det vore bra om du uppdaterade ditt första inlägg med att ditt ex köpte hästen , så inte tråden spammas med helt irrelevanta inlägg .

Svar på tråden Barnens pengar