• Anonym (X)

Barnens pengar

Dotterns tog ut pengar från sitt konto, köpte en häst, sålde den nu och vill köpa en ny häst. Jag har inget jobb och sökte försörjningsstöd och de vill att vi lever på pengarna då första hästen såldes. Ska mitt barns sparpengar gå till det? Även de hon har kvar på kontot?

• Svar på tråden Barnens pengar
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Y) skrev 2021-01-12 15:32:32 följande:
    Ingenting tyder på att TS ville köpa annat en ny häst , det är inte konstigt att pappan inte försökte skydda pengarna bättre om han inte visste om soc situationen.
    Det är inte ts som vill ha en ny häst, det är dottern. Det har ts redan berättat. Pappan verkar inte alls ha varit inblandad i försäljningen heller.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2021-01-12 15:21:52 följande:

Det gör han ju inte. Han köpte antagligen den första hästen mycket tidigare, när dottern sålde dem sattes pengarna in hos mamman. Det innebär inte att han försörjer sitt ex, och varken soc eller ts lär förvänta sig det heller.

Jag skrev inte att han försörjer exet , utan att han kanske vill ha pengarna tillbaka , och TS kan inte leva på pengarna oavsett vad soc säger eftersom det är ej TS pengar.

Jag har svarat på en inlägg :

Ni får nog ta dessa till er försörjning.

TS kan inte bara ta pengarna om exet inte säger det är okej.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2021-01-12 15:37:12 följande:

Det är inte ts som vill ha en ny häst, det är dottern. Det har ts redan berättat. Pappan verkar inte alls ha varit inblandad i försäljningen heller.

Jag har inte heller påstått att TS VILL HA en häst , bara att hon inte tänker stjäla sin dotters pengar.
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Y) skrev 2021-01-12 15:39:42 följande:
    Jag skrev inte att han försörjer exet , utan att han kanske vill ha pengarna tillbaka , och TS kan inte leva på pengarna oavsett vad soc säger eftersom det är ej TS pengar.

Jag har svarat på en inlägg :

Ja det kan han ju glömma i nuläget :) Isf får ts betala av till honom när hon fått ett jobb igen. Men du har fått det där om bakfoten vad som kommer hända med pengarna, soc kommer att se det som ts pengar oavsett varifrån de kom så jo, ts kommer att behöva använda upp dem först innan hon får försörjningsstöd. Man kan inte sitta med X antal tusenlappar på banken och säga "jo men det var för att min dotter sålde sin häst men det är egentligen inte mina pengar". Soc skiter fullständigt i om det från början var pappan som köpte hästen, pengarna är numera ts och de kommer inte ge henne stöd så länge hon har de där pengarna.
  • Anonym (i)
    Anonym (Y) skrev 2021-01-12 15:32:32 följande:
    Ingenting tyder på att TS ville köpa annat en ny häst , det är inte konstigt att pappan inte försökte skydda pengarna bättre om han inte visste om soc situationen.
    Fast jodå, är det ens egna pengar så skyddar man dom. Hästen var hans och självklart skulle han även tagit emot pengarna vid försäljningen. Nu kanske detta var mest praktiskt men man kan inte garantera andras ekonomi utan sånt får man förebygga själv om man inte vill förlora pengarna. Ett misstag men det kan inte vara en nyhet för honom att TS inte har bra ekonomi.
  • Anonym (Helene)

Ja, ärligt talat låter det som att både du och pappan har klantat er lite. Varför i hela friden sattes pengarna in på ditt konto? Även om ni inte visste om reglerna som soc har, så skulle ju pappan ha tagit emot dem eller att pengarna fick åka rakt in på dotterns konto. Du hade ju egentligen ingenting med hästköpet att göra.

Troligtvis kommer ju soc vilja att ni använder upp de pengarna nu iom att de var på ditt konto, oavsett vem de var. Du får göra upp en plan med pappan hur och när de pengarna ska betalas tillbaka och hur ni ska göra med dottern och den nya hästen.  

• Anonym (Y)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2021-01-12 15:45:44 följande:

Ja det kan han ju glömma i nuläget :) Isf får ts betala av till honom när hon fått ett jobb igen. Men du har fått det där om bakfoten vad som kommer hända med pengarna, soc kommer att se det som ts pengar oavsett varifrån de kom så jo, ts kommer att behöva använda upp dem först innan hon får försörjningsstöd. Man kan inte sitta med X antal tusenlappar på banken och säga "jo men det var för att min dotter sålde sin häst men det är egentligen inte mina pengar". Soc skiter fullständigt i om det från början var pappan som köpte hästen, pengarna är numera ts och de kommer inte ge henne stöd så länge hon har de där pengarna.

Nu pratar jag inte om vad soc anser.

Soc kan neka TS pengar , men exet kan fortfarande kräva pengarna tillbaka. Soc kan inte bestämma att pengarna tillhör TS. Bara att de ger inte henne pengar.

Att exet kanske inte får tillbaka pengarna är en annan sak...

Att Soc skiter i att folk svälter igen vet vi redan.
  • Anonym (Helene)
    Anonym (i) skrev 2021-01-12 15:52:55 följande:
    Fast jodå, är det ens egna pengar så skyddar man dom. Hästen var hans och självklart skulle han även tagit emot pengarna vid försäljningen. Nu kanske detta var mest praktiskt men man kan inte garantera andras ekonomi utan sånt får man förebygga själv om man inte vill förlora pengarna. Ett misstag men det kan inte vara en nyhet för honom att TS inte har bra ekonomi.
    Precis. Pappan borde ha tagit sitt ansvar vid försäljningen och sett till att han fått in pengarna på sitt konto. 
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Y) skrev 2021-01-12 16:00:24 följande:
    Nu pratar jag inte om vad soc anser.

Soc kan neka TS pengar , men exet kan fortfarande kräva pengarna tillbaka. Soc kan inte bestämma att pengarna tillhör TS. Bara att de ger inte henne pengar.

Att exet kanske inte får tillbaka pengarna är en annan sak...

Att Soc skiter i att folk svälter igen vet vi redan.
    Nej, soc har ju ingen som helst åsikt om vems pengar det är i grunden och det har de inte med att göra heller, men de kommer så klart inte att ge pengar till ts. Det är vad jag försöker säga. Klantigt att inte sätta in pengarna på rätt konto från början bara.

Sedan är det inte så att soc skiter i om folk svälter men en person som har en massa pengar på kontot har inte behov av försörjningsstöd.
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Y) skrev 2021-01-12 15:39:42 följande:

Det är det här jag menar: det spelar ingen roll vad som händer med hästpengarna, om exet säger att det är ok eller inte. Soc kommer inte att betala oavsett. Om exet kräver tillbaka pengarna så ja, då kan det bli så att ts blir svältande, men man får hoppas att pappan tänker lite på sitt barn som också blir lidande i det här. Även om dottern bor hos honom ett tag, om mammans ekonomi kraschar totalt så kan det ställa till problem för dottern också i det långa loppet.
Svar på tråden Barnens pengar