• Anonym (X)

Barnens pengar

Dotterns tog ut pengar från sitt konto, köpte en häst, sålde den nu och vill köpa en ny häst. Jag har inget jobb och sökte försörjningsstöd och de vill att vi lever på pengarna då första hästen såldes. Ska mitt barns sparpengar gå till det? Även de hon har kvar på kontot?

• Svar på tråden Barnens pengar
  • Anonym (U)
    Anonym (K) skrev 2021-01-12 12:22:31 följande:

Fan vilka bittra jävlar det är i denna tråden. Skärp er!

Dock inte så konstigt när hon inte skrev i tråd starten att pappan köpt hästen.. Folk tror ju då att de går på bidrag medan en i familjen går runt och köper hästar. 
  • Anonym (ooo)
    Anonym (X) skrev 2021-01-11 17:03:19 följande:

Hon är tretton och bor med mig som är fattig, hennes rike far betalade för hästen. Jag är arbetslös, ja.

men då ägde väl pappan hästen? 
  • Anonym (U)
    Anonym (ooo) skrev 2021-01-12 12:29:30 följande:
    men då ägde väl pappan hästen? 
    Spelar ingen roll vem som äger den. Pengar som kom in på mammans konto ser soc som inkomst. oAvsett vems pengarna egentligen är. 
  • Anonym (i)
    Anonym (U) skrev 2021-01-12 12:31:24 följande:
    Spelar ingen roll vem som äger den. Pengar som kom in på mammans konto ser soc som inkomst. oAvsett vems pengarna egentligen är. 
    Det är väl vad personen försöker säga. Ägde pappan hästen så skulle pengarna för den kommit in på pappans konto. Förstår inte varför pengarna skulle till mammans konto för.
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (i) skrev 2021-01-12 12:59:29 följande:
    Det är väl vad personen försöker säga. Ägde pappan hästen så skulle pengarna för den kommit in på pappans konto. Förstår inte varför pengarna skulle till mammans konto för.
    Pappan köpte första hästen åt dottern. Dottern har sålt hästen och pengarna kom in på mammans konto vid försäljningen (av någon anledning). Nu vill dottern köpa en ny häst. Hur de ska ha råd med det kan man ju undra om de behöver socbidrag....
  • Anonym (i)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2021-01-12 13:09:14 följande:
    Pappan köpte första hästen åt dottern. Dottern har sålt hästen och pengarna kom in på mammans konto vid försäljningen (av någon anledning). Nu vill dottern köpa en ny häst. Hur de ska ha råd med det kan man ju undra om de behöver socbidrag....
    Det är inte så mycket information i tråden men jag antar att pappan även betalat det mesta utan problem. Annars hade han nog krävt in pengarna på sitt konto, om de var viktiga. Dottern kan också vänta med att köpa ny häst då det ofta är en process. Likväl var pengarna öronmärkta till en häst men nu lär det bli svårt. TS kan få ett jobb snart igen och pappan kan vara den som betalar det mesta med hästen. Som sagt... dåligt med info.
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (i) skrev 2021-01-12 13:14:14 följande:
    Det är inte så mycket information i tråden men jag antar att pappan även betalat det mesta utan problem. Annars hade han nog krävt in pengarna på sitt konto, om de var viktiga. Dottern kan också vänta med att köpa ny häst då det ofta är en process. Likväl var pengarna öronmärkta till en häst men nu lär det bli svårt. TS kan få ett jobb snart igen och pappan kan vara den som betalar det mesta med hästen. Som sagt... dåligt med info.
    Jo så är det nog, att pappan stått för mkt av utgifterna. Men jag ser hästen som en gåva från honom så han tänkte nog aldrig ha tillbaka den summan.

Öronmärkta eller inte, kommer de in på ts konto kommer soc räkna dem. Man undrar ju varför de inte kunde sättas in på dotterns konto istället. Men som jag har läst så kan soc ändå kräva att man ska ta av dem, ifall ts har möjlighet att ta ut från konto, alltså att de inte är överförmyndarspärrade.
  • Anonym (gnägg)
    moaguuun skrev 2021-01-12 11:28:44 följande:
    Dryg unge som säljer sin häst och köper en ny. Är ett djur inte en sak.
    Snälla nån...det kanske var en ponny och hon kan ha vuxit så pass att hon behöver en stor häst. Den ponnyn kommer till någon annan som behöver den. Det behöver inte innebära att den far illa. 

Vilka märkliga kommentarer i den här tråden. 
  • Anonym (U)
    Anonym (gnägg) skrev 2021-01-12 13:41:01 följande:
    Snälla nån...det kanske var en ponny och hon kan ha vuxit så pass att hon behöver en stor häst. Den ponnyn kommer till någon annan som behöver den. Det behöver inte innebära att den far illa. 

Låter inte så då hon skrev. Att dottern tog ut pengar från sitt konto och köpte en häst. Då kan hon ej ha varit allt för liten.. 
  • Anonym (i)
    Anonym (gnägg) skrev 2021-01-12 13:41:01 följande:

Försökte verkligen att undvika den kommentaren men ja det finns många skäl till att man behöver byta häst/ponny vilket inte behöver betyda att ponnyn får det sämre eller att det var ett hastigt beslut. Har sett så många unga kämpa med hästar som är alldeles för svåra och då kan det för bådas skull vara bättre att sälja. Man kan ha en dressyrhäst som inte vill hoppa mer än en bom och vilja utvecklas själv inom hoppning. Ja. Många skäl och inte ett dugg konstigt.
Svar på tråden Barnens pengar