• Anonym (Upprörd)

Felaktigt testresultat

Finns det någon här som fått felaktig provsvar?

För ett tag sen ringde bm och sa att jag har klamydia. Jag visste att det inte är möjligt men hon lät bara nedvärderande när jag sa ifrån.

Sen så sa hon att jag måste prata med min man och antydde att någon av oss har något att berätta för den andra. Väldigt oprofessionellt.

Efter mycket om och men gick hon med på att boka in ett nytt test.

• Svar på tråden Felaktigt testresultat
  • EpicF
    Anonym (Upprörd) skrev 2021-01-31 20:52:43 följande:

För att jag känner honom.

Fast det betyder ingenting. Man kan ha en partner som vänstrar även om känner honom sedan flera år.
  • Anonym (?)

TS, om du anser testet visar fel och du tagit nytt test och det också visar på klamydia, hur tänker du då?
    Tänker du att båda testerna visar fel då?
    Struntar du då behandla din (och troligtvis makens) klamydia då? Det kan leda till komplikationer.

Tro på testet när du får det. Om du inte behandlar kan det leda till inflammation/skador på äggledarna.
    Hos män kan obehandlad klamydia leda till infektion i bitestiklar med risk för sterilitet.

Klamydia finns med i smittskyddslagen, du eller din man kan få delta i smittspårning.

1177:
    www.1177.se/Uppsala-lan/sjukdomar--besvar/konsorgan/konssjukdomar/klamydia/

• Miss Skywalker
    Anonym (Upprörd) skrev 2021-01-31 20:52:43 följande:
    För att jag känner honom.
    Tydligen inte. 
  • Miss Skywalker
    Anonym (Upprörd) skrev 2021-01-31 20:55:29 följande:
    Det är ju det jag säger, testet visar fel.
    Har han testat sig? 
  • Långbenopluto

Du testade dig av en anledning, du har ju symptom, och testet visar pos. Alltså har du klamydia. 

Varför skulle du annars ha symptom?

• Anonym (Upprörd)
    Långbenopluto skrev 2021-02-01 07:53:52 följande:

Du testade dig av en anledning, du har ju symptom, och testet visar pos. Alltså har du klamydia. 

Mina symtom kan vara allt möjligt.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (?) skrev 2021-01-31 21:46:04 följande:

TS, om du anser testet visar fel och du tagit nytt test och det också visar på klamydia, hur tänker du då?

Tänker du att båda testerna visar fel då?

Struntar du då behandla din (och troligtvis makens) klamydia då? Det kan leda till komplikationer.

Tro på testet när du får det. Om du inte behandlar kan det leda till inflammation/skador på äggledarna.

Hos män kan obehandlad klamydia leda till infektion i bitestiklar med risk för sterilitet.

Klamydia finns med i smittskyddslagen, du eller din man kan få delta i smittspårning.

1177:

www.1177.se/Uppsala-lan/sjukdomar--besvar/konsorgan/konssjukdomar/klamydia/

Det kommer inte hända, så det behöver jag inte fundera över.
  • Anonym (wo)
    Långbenopluto skrev 2021-02-01 07:53:52 följande:

För att hon är en verklighetsförnekare.
    Tror inte hon kommer upplysa oss om nästa positiva provsvar heller.
  • Anonym (H)

TS, det är ingen idé att bli upprörd förrän ni har svar på nästa test. Ibland visar test fel och det är inte läkarens fel. Det är extremt ovanligt, så jag förstår henne.

Visar nästa test att du inte har klamydia så har ni bara haft en väldans otur med det förra testet.

• Anonym (Upprörd)
    Miss Skywalker skrev 2021-02-01 00:44:26 följande:

Har han testat sig? 

Ja, de krävde att båda testas om jag skulle få göra om.
Svar på tråden Felaktigt testresultat