• Anonym (Milori)

Mycket Tabubelagt ämne varning

Hej... vet att detta kan skapa starka reaktioner och vill inte stöta någon i sidan... men har alltid undrat över hur folk som genomgår massa ivf-behandlingar orkar/tänker.

Som jag ser det är man generellt sett ganska gammal i Sverige när man börjar försöka skaffa barn. Rent biologiskt är ju det i många fall en omöjlighet och i många fall förknippat med ökade risker för missbildningar och svåra förlossningar. Faktum är att man inte är speciellt ung vid 30 men många tänker att de ska vänta till 35-40 typ.

Många tänker på att de vill festa, resa, utbilda sig, köpa och renovera hus först osv osv och känner sig inte redo och väntar och väntar och väntar.

Förutom de risker som finns, kostar detta samhället enormt mycket pengar, plus att barnen får växa upp med onödigt gamla föräldrar. Är själv sladdbarn och tycker det är sjukt jobbigt att mina föräldrar är så otroligt gamla och orkeslösa.

Nu pratar jag inte om folk som börjar i god tid typ 25-årsåldern och inte kan få barn. De ska få hjälp tycker jag personligen. Är inte emot ivf så men känns som att många 40-åriga gamla par försöker och försöker med ivf utan att lyckas hur många gånger som helst liksom.

Så min fråga är egentligen

1) varför skaffar ni inte barn tidigare?

2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?

3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?

4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?

5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet?

6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?

Har personligen själv 4 barn, skaffade första när jag fyllt 20. Jag är klar med barnafödande nu innan 30 års ålder. Har hög utbildning och körkort bil och ett fungerande äktenskap. Jag skaffade barn tidigt för att det var viktigt för mig med barn. Annars hade jag skitit i det. Hade definitivt inte försökt mig på massa svåra behandlingar i 40-årsåldern pga alla de anledningar som jag ställt i frågorna. Jag menar känns som att många i Sverige har svårt att acceptera sin biologiska ålders gång, att det ibland inte är meningen osv. Hur ser ni på detta? Hur tänker ni som håller på med ivf i sen ålder?

• Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning
  • SvenOlsson
    Erika71 skrev 2021-02-23 17:12:34 följande:

När du sen skriver att kvinnor tar ut skilsmässa vid första krisen, går på alla röster om hur jobbigt det är med barn mm så gör du bort dig rejält, då visar du att du inte förstått något alls om diskussionen om IVF. 

Du verkar heller inte umgås med särskilt begåvade kvinnor om du har uppfattningen av vi agerar efter vad media skriver eller att vi måste ha full frihet (och allt annat nonsens som du skrev)- är det sådana åsikter du har runt dig?

Jag ser det som självklart att kultur, media och politik bidrar till att forma våra attityder och värderingar. Ett belysande exempel är amerikanska underhållningsfilmer. Hur många av de manliga huvudkaraktärerna är gifta och har barn? Det finns naturligtvis sådana filmer, men de hör till undantagen. Visst kan man undra om det är en långsiktig, medveten strategi för att bryta ner kärnfamiljsnormen.

Jag hade kunnat utveckla mina tankar mycket mer än så. Men det här att åldern för förstföderskor stigit kraftigt under de senaste decennierna var bara menat som en bisats. Jag hade inte för avsikt att komma in på politiska frågor eller skapa konflikter.
  • Anonym (tvillingmamma)
    SvenOlsson skrev 2021-02-23 23:37:48 följande:
    Jag ser det som självklart att kultur, media och politik bidrar till att forma våra attityder och värderingar. Ett belysande exempel är amerikanska underhållningsfilmer. Hur många av de manliga huvudkaraktärerna är gifta och har barn? Det finns naturligtvis sådana filmer, men de hör till undantagen. Visst kan man undra om det är en långsiktig, medveten strategi för att bryta ner kärnfamiljsnormen. Jag hade kunnat utveckla mina tankar mycket mer än så. Men det här att åldern för förstföderskor stigit kraftigt under de senaste decennierna var bara menat som en bisats. Jag hade inte för avsikt att komma in på politiska frågor eller skapa konflikter.

Är du på riktigt? Du sitter alltså och funderar på om ogifta filmkaraktärer bryter ner kärnfamiljsnormen? Hur gammal är du?
  • mari123

Att få sitt första barn efter 40 är kanske ovanligt(?) men det är ju många som får sladdisar och sitt sista barn! Spelar väl ingen roll om barnet kommer till via IVF! Då kan man ju i alla fall lita på att det är efterlängtat in absurdum och DET är en fantastiskt start på ett liv.

• Anonym (J)

Nu har jag ingen egen erfarenhet utan gissar bara:

De kanske vill göra annat? Det är en HELT annan sak att resa utan barn än med barn. Det kan ingen förneka.

De kanske vill gå en lång krävande utbildning.

De kanske inte är 110% säkra på att de vill ha barn, och då ska man inte skaffa barn.

Idag finns det så många bra tester man kan göra för att kolla om fostret är friskt. Då tror jag det är farligare med alla de som vägrar testen, bara för att.

Trist att dina föräldrar var tråkiga och orkeslösa TS, men det är en del redan när de är 30... Har en släkting som fick barn när hon var 25 och 28, hon lekte aldrig med barnen för det var "töntigt". Sen fick hon barn igen när hon var 35-40 och då var hon mycket mer ödmjuk, stabil och rolig.

• Anonym (Natura)

Fattar inte grejen med IVF ärligt talat. Har man defekt reproduktionssystem kanske man inte ska reproducera sig.

• Anonym (Pucko)
    Anonym (Natura) skrev 2021-02-24 06:19:01 följande:

Fattar inte grejen med IVF ärligt talat. Har man defekt reproduktionssystem kanske man inte ska reproducera sig.

Håller helt med. Vissa av er borde inte fötts alls.
  • Dethärärmittnamn

Äh. Sådana här trådar är inget att bry sig om. Det är skapat av en person som anser sig vara totalt lyckad i livet med en fantastisk lösning som borde presenteras för alla människor.

Hon har också fel och brister så det är inget att bli upprörd över. T ex så saknar hon empati och förståelse för människor i sin omgivning. Annars skriver man ju inte på det här sättet. Hon är knappast raketforskare heller för det vet alla att man inte kan utbilda sig till vad som helst och samtidigt ge sina fyra barn total uppmärksamhet samt vara den exceptionellt fantastiska moder som hon så gärna önskar vara.

Hon har ju inte sett lika mycket av världen eller upplevt äventyr som de andra som inte ville döda barn vid tjugo. Så vad ska hon säga? Klart att hon måste försvara sin livsstil.

Det finns mängder till skäl för IVF, men det förstår hon inte.

Äh. Finns ingen anledning att bli upprörd över dessa åsikter.

Antagligen kommer något av hennes egna barn att behöva ta hjälp av IVF med tanke på att det ökar inte p g a ålder enbart. Eller så vill hennes avkomma inte ha barn alls eller skaffar barn när de är 36-37. Men då har hon vuxit upp lite till och förstår livet lite bättre.

Som sagt. Det här är inget att uppröra sig över. En del behöver bara lite längre tid på sig att förstå saker.

Allt gott!

• Anonym (Pucko)
    KKarate skrev 2021-02-23 23:03:11 följande:

De flesta människor är dumma i huvudet. Hjärndöda helt enkelt. Jag har vid flertal tillfällen lyft upp denna fråga och själv precis som du TS blivit motarbetad för att man lyfter fram rå vetenskaplig fakta.

Problemet är att människor istället för att lyssna och tänka, istället tror de redan vet något om saken, fast deras saker bygger på deras eget tyckande, som oftast beror på deras handlande.

Det vill säga istället för att handla rättfärdigt efter vad som är bäst, gör man först handling och därefter anpassar man vad man tycker är rätt om handlingen till hur man handlat, dessutom med stor självgodhet.

Summerar man det handlar det om ego och en brist på andlig utveckling som kommer korrigeras förr eller senare med mer eller mindre lidande. Detta är ofrånkomligt.

Själv har jag forskat kring reproduktionsbiologi, genetik, och utfall. Det är obönhörligen så att generna blir sämre om främst mamman är äldre, även pappan men det gäller gubbar, så det är försumbart. HELT FÖRSUMBART i jämförelse oavsett vad aftonbladet skrivit och tutat i dessa småskallarna.

Genetiska utfallet ses redan efter 25 men markant ökning sker efter cirka 33 års ålder. Detta är således ingen risk utan 100 %-igt förlopp - att generna och utfallet blir sämre för barnet. Risken tillkommer sedan att de försämrade generna uttrycks i form av högre risk för autism/trisomier/genetiska defekter som ehler danlos/marfangs/downs etc etc.

Men jag skiter i vilket, vill folk inte lyssna får deras barn lida. Har helt slutat bry mig. Ego? Kanske. Man kan inte folk som inte vill bli räddade eller i detta fallet deras barn. Deras barns karma kommer sammanlänkas med deras, och allt mynnar ut i korrigering genom lidande.

Oj. Men du som verkar så otroligt kunnig tycks ha missat en fördel i genetiken gällande äldre fäder.

Du kanske ska hålla dig lite uppdaterad.
  • KKarate
    Anonym (Pucko) skrev 2021-02-24 06:34:47 följande:
    Oj. Men du som verkar så otroligt kunnig tycks ha missat en fördel i genetiken gällande äldre fäder.
    Du kanske ska hålla dig lite uppdaterad.
    Uppenbarligen har du stora problem att förstå skriven text. Är någon förvånad? :)

• Anonym (Fattar inte.)
    Anonym (Natura) skrev 2021-02-24 06:19:01 följande:

Tänker du likadant kring folk med glasögon? Har man defekt syn kanske man inte ska kunna läsa och vara ute i samhället?
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning