• Mizzi26

Bim April 2021 - Första barnet

Här kan vi samlas som har Bim i april & försöker med första barnet.

Lägg gärna till er själva i Listan med namn & förväntat datum för bim.

Håller tummarna för oss alla att detta blir vår månad <3

• Svar på tråden Bim April 2021 - Första barnet
  • Msofie
    rungirl skrev 2021-03-24 06:12:20 följande:

Det känns bra att bara få kolla upp sig. Har dock inte riktigt koll på vad exakt de ska göra. Men tjejen i telefon sa att det skulle ta ca 1 timme! Och de gick under landstingstaxa sa hon så förhoppningsvis så blir jag kanske inte plånboken tömd på besöket :D

Skönt för dig att du får ta prover! Vad för typ av prover är det? Eller känns det nervöst för vad svaren blir? Håller tummarna att det går bra för dig!

Jag lämnade blodprover i början av december. Vårt första möte fick vi provsvaren ( hormoner innan ÄL) vilket såg bra ut samt ett vaginalt ultraljud. Visade sig att jag hade 10 äggblåsor på varje sida! Vi bokade därefter in en äggledarspolning på cykeldag 8 som jag ska göra imorgon. Efter det kommer vi boka in en tid provtagning för blodprov, progesteron samt vaginalt ultraljud. Där ska vi kolla hur slemhinnan ser ut, runt cykeldag 18 - 25. Därefter vår vi ett sista besök för att tala om alternativ i september, ev behandling, om det inte skulle gått till dess.
  • Anonym (Anso)

Hej allihopa,

Hoppar på denna tråd om det är ok. Är 35 år, försöker bli gravid nu. Påkommet sent då vi inte ville ha barn, men som ett brev på posten så tickar min klocka och jag vill inget hellre än att bilda familj med sambon. Han har också omvärderat och är med på tåget.

Pga. olika omständigheter har jag fått Letrozol och ska börja på ny kur imorgon. Fick tyvärr mens i tisdags så nu kör vi på ett andra försök med bim i april, omkring 23. Det är spännande men samtidigt stressande iom åldern.

Håller tummarna för oss alla som försöker nu ????

• neongirl
    Link92 skrev 2021-03-22 19:21:15 följande:
    MAKL skrev 2021-03-22 12:35:59 följande:

Jag tror också att det bästa är att göra som apan95 säger och bara koppla bort ett tag. Om det så är med en serie, en bok, en lång promenad med sällskap/pod eller varför inte bara lyxa till det med en dejt med mannen? Vad som helst bara det får dig på andra tankar.

Jag är också i en sån period där jag varken vet ut eller in pga massa tankar och beslut som rör framtiden som ska tas. Men det går inte att ta några beslut just nu då alla val hänger på ett annat val som i sin tur hänger på ett annat val som i sin tur hänger på hur vida vi lyckas bli gravida snart eller inte osv osv. Ja en ända röra med andra ord. Men jag försöker att koppla bort dom tankarna och bara tänka på/ägna mig åt sånt som jag känner mig motiverad av och som har med allt annat att göra än alla val som ska tas och bebisverkstaden. Jag tror man måste komma ihåg att leva också, göra sånt man mår bra av för att orka med vardagen. Allt kommer lösa sig till det bästa i slutändan ska du se <3

Tack för att ni svarar och bryr er! <3 Jag brukar vara bra på att rycka upp mig, och tror inte det bara är alla misslyckade försök med barnaskapandet som stökar till det nu utan pandemi osv, att vara begränsad påverkar mig mer än jag trott. Jag brukar ha dippar inför mens men inte såhär mitt i cykeln, det gör mig lite orolig. Jag lyckas inte med mina vanliga rycka-upp-knep heller.

Jag har gjort en önskelista idag med saker jag vill göra (äta på lyxig restaurang, rymma iväg till stugan, bo på spa-hotell (aldrig gjort men verkar så mysigt!), ha en TV-spelshelg med min man osv) som jag ska visa min man och se vad vi kan göra, så det känns lite bättre. Bara att fantisera ihop en lista gjorde det faktiskt lite lättare att leva :) Jag ska leta upp en serie som bara jag vill se också, tack för tips! Kram på er!
    Hej! Känner igen mig så mycket i det du skriver. Jag har också mått dåligt i perioder och brukar vara bra på att rycka upp mig själv. Men nu är det jäkligt tufft! Tror som du inte bara att det är alla försök som tär på mig utan även pandemin. Skulle behöva en resa, en hotell-weekend, ett biobesök eller vad som helst för att pigga upp lite, men samtidigt vill man ju inte riskera att bli smittad. Men får nog som du göra en lista med saker som ändå går att göra på ett säkert sätt.

Jag åt SSRI för några år sedan, vilket hjälpte mig enormt. Jag slutade när jag träffade sambon för fem år sedan och har inte känt förrän nu att jag skulle behöva medicin igen. Hjärnan är liksom dimmig och rörig, det känns som att signalerna där inte riktigt fungerar som de ska. Svårt att förklara det. Men med medicin blev allting lättare på ett sätt som varken motion eller att prata med någon gjorde även om det såklart också är viktigt. Samtidigt vill jag ju inte börja äta medicin när vi försöker bli gravida så ska försöka rycka upp mig på egen hand först. Hoppas på lite sol och vårvärme snart så att man kan och vill vara ute mer. Vi får försöka peppa varandra också! Hjärta
  • StoraMy

Hur tänker ni kring julafton och eventuell BF? Jag ska ha ägglossning precis så att vi skulle pricka in julafton om det skulle ta sig. Min sambo tycker att vi ska börja försöka om en månad istället. Jag tänker att det inte kommer att ta sig på första försöket ändå, men respekterar att han vill vänta 1 månad till. Men jag känner mig otålig och vill bara börja sätta igång!

• Link92
    StoraMy skrev 2021-03-24 14:07:24 följande:

Hur tänker ni kring julafton och eventuell BF? Jag ska ha ägglossning precis så att vi skulle pricka in julafton om det skulle ta sig. Min sambo tycker att vi ska börja försöka om en månad istället. Jag tänker att det inte kommer att ta sig på första försöket ändå, men respekterar att han vill vänta 1 månad till. Men jag känner mig otålig och vill bara börja sätta igång!

Min svägerska hade BF 25/12 men födde 6/1, så det är ju ingen exakt vetenskap det där! Jag har absolut tänkt att jag vill undvika decemberbebis men nu efter snart två års försök spelar det ingen roll. Blir man gravid nu så är det meningen att man ska ha ett decemberbarn tänker jag :)
  • Link92
    neongirl skrev 2021-03-24 12:00:45 följande:

Hej! Känner igen mig så mycket i det du skriver. Jag har också mått dåligt i perioder och brukar vara bra på att rycka upp mig själv. Men nu är det jäkligt tufft! Tror som du inte bara att det är alla försök som tär på mig utan även pandemin. Skulle behöva en resa, en hotell-weekend, ett biobesök eller vad som helst för att pigga upp lite, men samtidigt vill man ju inte riskera att bli smittad. Men får nog som du göra en lista med saker som ändå går att göra på ett säkert sätt.

Jag åt SSRI för några år sedan, vilket hjälpte mig enormt. Jag slutade när jag träffade sambon för fem år sedan och har inte känt förrän nu att jag skulle behöva medicin igen. Hjärnan är liksom dimmig och rörig, det känns som att signalerna där inte riktigt fungerar som de ska. Svårt att förklara det. Men med medicin blev allting lättare på ett sätt som varken motion eller att prata med någon gjorde även om det såklart också är viktigt. Samtidigt vill jag ju inte börja äta medicin när vi försöker bli gravida så ska försöka rycka upp mig på egen hand först. Hoppas på lite sol och vårvärme snart så att man kan och vill vara ute mer. Vi får försöka peppa varandra också! 

Det är skönt att man inte är ensam - även om jag såklart inte vill att någon annan ska behöva må såhär. Jag pratade med min man och kom fram till att jag mår sämre av att vara passiv så ska därför minska på TV- och telefon-tid och istället göra saker! Ikväll ska vi tex spela padel med ett annat par och på fredag ska vi grilla middag ute med några kompisar.

Vad är SSRI? Inte för att jag heller vill koppla på någon medicinering nu när vi försöker bli med barn, men är nyfiken! Ja verkligen, solen och våren kan göra under, även om jag ibland känner mig mer deppig då? Men blir glad av att snön smälter ute nu och det börjar lukta vår så hoppas det fortsätter så :)
  • Sockerplanta

Det blir nya tag för oss igen då mensen kom igår, en hel vecka för tidigt. Har haft regelbundna cykler så detta kom minst sagt oväntat och jag ska nu börja testa med äl-stickor igen. Räknar vi med att cykeln hamnar på 26 dagar som den annars alltid gör så är BIM 18 april. Jag får uppdatera BIM och äl-stickorna visar annat.

Ericky 1/4, 33 år (9:e försöket)

Neongirl 1/4, 38 år (6:e försöket, ett missfall)

Soff 2/4, 32 år (12:e försöket)

96Linneaa 2/4, 24 år (2 försöket)

Mizzi26 - ?/4, 26 år (5:e försöket, ett missfall)

iloverooti 3/4 , 32 år (5:e försöket)

Link93 - 3/4, 29 år (21:a försöket)

jlinnea - 3-4, 26 år (9:e försöket)

Izzy123 3/4, 28 år (1 försöket efter 4 missfall)

TheSch92 4/4, 28 år (2 försöket)

An26 4/4, 26 år (2 försöket, ett missfall)

Kimsann, 6/4, 24 år (2 försöket)

Lisen91, 7/4, 29 år (9:e försöket)

Vickan31, 8/4, 31 år (10:e försöket)

litalu, 8/4, 25 år (3:e försöket)

Emmalucy, 11/4, 35år (3:e försöket, 3 års försök med exet)

MAKL, 12/4, 27 år (7:e försöket)

BoringBrick92, 13/4, 28år (5:e)

VirrePirre06, 14/4, 30år (5:e försöket)

RH93, 16/4, 27 år (9:e försöket)

Msofie, 16/4, 25 år, (14:e försöket)

Rungirl 17/4. 32 år (6:e försöket)

Apan95, 18/4, 25 år (18:e? försöket, ett MF)

Sockerplanta, 18/4, 26 år (8:e försöket) 

Emlan93, 19/4, 27 år (5:e försöket, ett missfall)

Stickling, 27/4, 33 år (10:e försöket)

• 96Linneaa

Vi sa att vi vill undvika december/början av januari men när vi väl står i det nu så bara ?skit samma?, går det så går det, haha! För min/vår del spelar det ingen större roll, mest bebisen vi tycker synd om, inte kul att va född så sent på året tycker vi :p
  • RH93

Har också räknat ut att jag skulle få bf på julafton troligtvis. Har hela tiden tänkt att jag inte ville ha barn runt den tiden, men måste säga att nu efter så många försök så känner jag mer att det skulle vara den finaste julklappen vi skulle kunna få. Min sambo var också tidigare väldigt tveksam men bryr sig inte längre. Jag tror att innan man börjat försöka är det lätt att tänka att man vill styra lite och att vissa månader passar bättre än andra. Men i slutändan tänner jag att man kommer bli så lycklig oavsett när ens bebis äntligen kommer och knappast ångra att det blev just den tiden på året utan bara vara tacksam. Gällande problem att fira födelsedagar och så tänker jag att på nåt sätt hittar man nog en lösning för att göra det extra speciellt för barnet ändå :)
  • StoraMy

Tack för svar! Jag tycker det låter jättemysigt med en bebis kring jul. Och nu så här i vuxen ålder skulle jag gärna fylla år på nyår... Tänk att det alltid är festlig stämning och man är ledig! Men jag får vänta en månad till om inte sambon ändrar sig, haha. Önskar er allihopa lycka till den här månaden!

Svar på tråden Bim April 2021 - Första barnet