• Anonym (Tro)

Man kan alltid vända sig till Jesus

I svåra stunder när allt hopp verkar vara ute, och nu när farsoten står innanför dörren.

• Svar på tråden Man kan alltid vända sig till Jesus
  • Trent
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-13 10:37:18 följande:

Har du varit en katedral någon gång?

Ja.
  • Erika71

Hur många är egentligen kristna i världen? Är det inte så att man klassar Sverige som ett kristet land, dvs 10 miljoner kristna men i verkligheten handlar det om kanske ett par miljoner? Till och med många av de som väljer att vara medlemmar av svenska kyrkan är inte ens troende utan det handlar om att bevara den svenska kulturen.

En opinionsmätning riktad till människor i åldern 16-29 fann att Tjeckien är Europas minst religiösa land. 91 procent av personerna i åldersgruppen uppgav att de inte tillskriver sig någon religion.

I Estland, Sverige och Nederländerna anser 70-80 procent av unga vuxna att de inte hör till någon religion.

Polen tar prispallen som Europas mest religiösa land med bara 17 procent ickereligiösa unga.

I Finland anser 59 procent av unga vuxna i den ovan nämnda åldersgruppen att de inte hör till någon religion. 37 procent anser sig vara kristna medan fyra procent hör till någon annan religion.

svenska.yle.fi/artikel/2018/03/24/kristendomen-tappar-mark-i-europa-ingen-religion-ar-det-nya-normala

• Anonym (Tro)
    Trent skrev 2021-03-13 12:07:03 följande:
    Ja.
    Satt du ner och lyssnade på katolska hymner i kontemplation?
  • Trent
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-13 12:25:36 följande:

Satt du ner och lyssnade på katolska hymner i kontemplation?

Vi kan låtsas att jag gjorde det.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-11 00:15:40 följande:

I svåra stunder när allt hopp verkar vara ute, och nu när farsoten står innanför dörren.

Varför skulle man vända sig till en sagofigur?
  • LillaTjockaBertil
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-12 22:28:24 följande:

Jag menar att den har stor genomslagskraft. Den började som en liten fjuttgrupp i Israel, och fick till sist hela romarriket att ge upp sina gudar och börja följa kristendomen istället.

Nja var det inte så att det i själva verket var Rom som skapade kristendomen ett par hundra år efter Jesus dog? Annars kan religionen via Judendomen spåras tillbaka till forntida Egypten. Troligtvis är det guden Aton som använts som förebild för den gud som Kristna, Muslimer och Judar idag tillber.
  • Tow2Mater
    LillaTjockaBertil skrev 2021-03-13 16:34:34 följande:
    Nja var det inte så att det i själva verket var Rom som skapade kristendomen ett par hundra år efter Jesus dog? Annars kan religionen via Judendomen spåras tillbaka till forntida Egypten. Troligtvis är det guden Aton som använts som förebild för den gud som Kristna, Muslimer och Judar idag tillber.
    Jesus sände ut sina lärjungar, bl a till Rom. Det startades på så sätt kristna forsamlingar på flera platser, enligt de brev som skrevs (se Biblens NT).
  • Anonym (.)
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-12 22:28:24 följande:
    Jag menar att den har stor genomslagskraft. Den började som en liten fjuttgrupp i Israel, och fick till sist hela romarriket att ge upp sina gudar och börja följa kristendomen istället.
    Himla synd att det blev så. Antikens Rom var bra mycket mer sekulariserat än vad det blev efter kristnandet. Det är farligt att ge religion makt över politik.
  • Anonym (.)
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-12 11:04:19 följande:
    Men att ha religion verkar trots allt vara ett naturligt behov som finns hos människan. Kolla på alla naturfolk som har en religion oberoende av varandra. Lite skrämmande att du börjar prata om bättre gener m.m. Påminner lite om det elitistiska tankesätt som nazisterna hade. Eller när man tvångssterilisersde folk här i Sverige. Att endast de med de mest fördelaktiga generna har rätt att leva. Så jag betackar mig för din etik och moral.
    Om det är ett ?naturligt? behov att vara religiös, hur kommer det sig att alla inte har detta behov? Jag kan helt ärligt säga att jag aldrig haft det och har därför många gånger undrat varför andra har det.

Det faktum att många (alla?) naturfolk har en religion tycker jag är ett dåligt argument. Naturfolk har inte tillgång till all den kunskap vi har i Västvärlden. De har religioner för att förklara sådant som vetenskapen redan har förklarat, såsom sjukdomar, himlakropparnas rörelser och alla möjliga andra naturfenomen.
  • Trent
    Tow2Mater skrev 2021-03-13 16:46:02 följande:

Jesus sände ut sina lärjungar, bl a till Rom. Det startades på så sätt kristna forsamlingar på flera platser, enligt de brev som skrevs (se Biblens NT).

Valar sände istari till Midgård. De hjälpte på så sätt folken där i kampen mot Sauron, enligt de texter (som finns kvar i original) som skrevs (se bl.a. Sagor från Midgård).
Svar på tråden Man kan alltid vända sig till Jesus