• Anonym (Tro)

Man kan alltid vända sig till Jesus

I svåra stunder när allt hopp verkar vara ute, och nu när farsoten står innanför dörren.

• Svar på tråden Man kan alltid vända sig till Jesus
  • Trent
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-11 17:10:08 följande:

Det var ett förslag.

Nej. Det var en fråga.
  • Trent
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-11 17:13:18 följande:

Jag såg det i ett mikroskop i ett labb.

Vad såg du?
  • Anonym (Tro)
    Trent skrev 2021-03-11 17:55:38 följande:

Vad såg du?

Det gyllene korset.
  • Anonym (testade)

Jag tästade det där med att tro på gud och jesus ett tag. Det blev inte bättre.

• Trent
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-11 19:19:03 följande:

Det gyllene korset.

Okej. Du såg ett gyllene kors. Vad betyder det enligt dig?
  • Hyllemor

Min man vänder sig oftast inte till Jesus, utan till Gud. Själv är jag ateist och har svårt att förstå det där, men så länge han är glad, så är jag glad, så han får be så mycket han bara vill.

Vad jag tycker är oförståbart är fatalismen hos kristna som jag har svårt att greppa. Jag och min man har diskuterat fatalism hundra och åter hundra gånger om genom åren utan att jag förstår det hela. 

Det vore intressant om du kan skriva någonting om hur du ser på fatalismen i samband med bön, för i mitt huvud går det liksom inte bara inte ihop hur man kan be kring något när Gud ändå har förutbestämt allt.

• Tow2Mater
    Hyllemor skrev 2021-03-11 23:17:55 följande:

Min man vänder sig oftast inte till Jesus, utan till Gud. Själv är jag ateist och har svårt att förstå det där, men så länge han är glad, så är jag glad, så han får be så mycket han bara vill.

Vad jag tycker är oförståbart är fatalismen hos kristna som jag har svårt att greppa. Jag och min man har diskuterat fatalism hundra och åter hundra gånger om genom åren utan att jag förstår det hela. 

Det vore intressant om du kan skriva någonting om hur du ser på fatalismen i samband med bön, för i mitt huvud går det liksom inte bara inte ihop hur man kan be kring något när Gud ändå har förutbestämt allt.

Handlar det inte om att de stora sakerna som t ex tidens slut är förutbestämt, men knappast människors liv. Bibeln talar väl inte om att detaljer i en människas liv är förutbestämda eller att ödet styr?
  • Anonym (Tro)
    Hyllemor skrev 2021-03-11 23:17:55 följande:

Har inget bra svar på det. Men jag har även hört ateister säga att när vi fattar ett beslut så har vårat undermedvetna redan fattat beslutet åt oss. Så egentligen enligt dem är fri vilja en illusion. 

Men enligt Gud så är människan ansvarig för sina handlingar, det är allt vi vet.
  • LillaTjockaBertil
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-11 15:01:35 följande:

Köp dig en psalmbok. Sätt dig i fåtöljen hemma och sjung och nynna lite melodier ur psalmerna och ha lite kontemplation över texten.

Jag brukar faktiskt vända mig till musik när jag behöver ha energi men för mig är det melodierna snarare än texterna som funkar och då får jag en mycket större boost av death metal än av psalmer.
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-11 15:25:34 följande:

Därför att allt kan man inte läsa sig fram i en vetenskapsbok. Eller forska fram i ett labb. Vissa saker måste upplevas för att förstå innebörden av det.

Jag förlitar mig hellre till vetenskapsböcker än till bibeln. Det som står i vetenskapsböcker tål för det mesta att granskas till skillnad från en hel del av det som står i bibeln. Samma sak gäller om jämför vetenskap i stort med religion. Vetenskapsmän som står fast vid teorier som har motbevisats brukar få väldigt lågt anseende. Inom religiösa samfund får sådana personer istället ofta maktpositioner.
Svar på tråden Man kan alltid vända sig till Jesus