• Anonym (Tro)

Man kan alltid vända sig till Jesus

I svåra stunder när allt hopp verkar vara ute, och nu när farsoten står innanför dörren.

• Svar på tråden Man kan alltid vända sig till Jesus
  • Anonym (Tro)
    LadyJane skrev 2021-03-12 10:49:16 följande:

Knappast imponerande.

Snarare funderar jag på hur korkade människor kan bli och ändå kunna gå och prata samtidigt.

För världen idag ser inte ut som den gjorde för 2000år sedan och mer. Och vi, människan har ändrats mycket på den tiden vad det gäller etik, moral, gener och biologi.

Man har tex visat att etik och moral påverkar våra gener genom att titta på våldet i samhället under medeltiden jämfört med idag.

Det betyder egentligen att de som tror benhårt på texter från det våldsamma samhälle som var för 2000 år sedan och tror att det är någon sorts sanning, de  har sämre etik, moral och gener....

Men att ha religion verkar trots allt vara ett naturligt behov som finns hos människan. Kolla på alla naturfolk som har en religion oberoende av varandra. Lite skrämmande att du börjar prata om bättre gener m.m. Påminner lite om det elitistiska tankesätt som nazisterna hade. Eller när man tvångssterilisersde folk här i Sverige. Att endast de med de mest fördelaktiga generna har rätt att leva. Så jag betackar mig för din etik och moral.
  • Anonym (Tro)
    Trent skrev 2021-03-12 10:58:37 följande:

Näe det tycker jag ärligt talat inte är det minsta imponerande.

Det finns äldre texter än bibeln som också är aktuella idag. Är de bättre än bibeln då?

Det är ju en viss skillnad om vi pratar om antal anhängare. Bibeln verkar "sälja bättre än de vediska texterna till exempel.
  • Anonym (Jahaja)

Ja, klart man kan vända sig till Jesus...eller så vänder man sig till något annat påhittat...som Jultomten t.ex....

Trevlig helg!

• Anonym (Tro)
    LadyJane skrev 2021-03-12 11:04:10 följande:

Men nu slog du en sån där logisk kullerbytta som man skulle kunnat förvänta sig.

Alltså, allvarligt. Hur får du ihop tankarna för det här är så förvirrat att jag har allvarliga tvivel.

Det är inte konstigt, med dina logiska kullerbyttor, att du inte förstår vad jag skrev.

Människans "natur", gener och biologi, förändras med den etik och moral som råder i samhället.

Du håller fast vid ideal, etik och moral som ligger mer än 2000 år bort. Det vill säga, du strävar efter ett våldsammare samhälle. Det är inget som ligger i "människans natur" utan i din och andra religiösas etik och moral.

Lustigt att du tar upp nazismens rasbiologi i det hela. Du tolkar lika fel som de, ditt argumenterande om "människans natur" är ett exempel på hur du, som extremist, tolkar fel.

Jag har redan tagit upp kommunism som exempel. I Sovjetunionen förbjöds religion.
    LadyJane skrev 2021-03-12 11:04:10 följande:

Men nu slog du en sån där logisk kullerbytta som man skulle kunnat förvänta sig.

Alltså, allvarligt. Hur får du ihop tankarna för det här är så förvirrat att jag har allvarliga tvivel.

Det är inte konstigt, med dina logiska kullerbyttor, att du inte förstår vad jag skrev.

Människans "natur", gener och biologi, förändras med den etik och moral som råder i samhället.

Du håller fast vid ideal, etik och moral som ligger mer än 2000 år bort. Det vill säga, du strävar efter ett våldsammare samhälle. Det är inget som ligger i "människans natur" utan i din och andra religiösas etik och moral.

Lustigt att du tar upp nazismens rasbiologi i det hela. Du tolkar lika fel som de, ditt argumenterande om "människans natur" är ett exempel på hur du, som extremist, tolkar fel.

Varför då? Ni hävdar väl att människan är ett djur? Djur dödar också, för det ligger i deras natur. Sen kan man absolut göra djur tama. Men mördarinstinkten finns ändå där i bakhuvudet någonstans. Jag betackar mig för din etik och moral om din lösning är att förbjuda religion. Det gjorde man i Sovjetunionen, och ändå blev det ett folkmord utan dess like.
  • LadyJane
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-12 11:18:03 följande:
    Jag har redan tagit upp kommunism som exempel. I Sovjetunionen förbjöds religion.

Varför då? Ni hävdar väl att människan är ett djur? Djur dödar också, för det ligger i deras natur. Sen kan man absolut göra djur tama. Men mördarinstinkten finns ändå där i bakhuvudet någonstans. Jag betackar mig för din etik och moral om din lösning är att förbjuda religion. Det gjorde man i Sovjetunionen, och ändå blev det ett folkmord utan dess like.
    Jag vet att Sovjet försökte förbjuda religionen. Det var inte det jag pratade om utan om ditt resonemang som 'är extremt förvirrat. Precis som alla andra extremisters resonemang alltid är förvrängda och förvirrade.

Åter igen blir du så där extremt förvirrad och osaklig som visar med all önskvärd tydlighet att du är en extremist.

Du kan bara inte vara saklig?
  • Anonym (Tro)
    LadyJane skrev 2021-03-12 11:29:23 följande:

Jag vet att Sovjet försökte förbjuda religionen. Det var inte det jag pratade om utan om ditt resonemang som 'är extremt förvirrat. Precis som alla andra extremisters resonemang alltid är förvrängda och förvirrade.

Åter igen blir du så där extremt förvirrad och osaklig som visar med all önskvärd tydlighet att du är en extremist.

Du kan bara inte vara saklig?

Förvirringen pågår endast i ditt huvud eftersom du inte vet vilket fack du ska placera mig i. Men extremist är ju ett fint ord som är på modet idag. Så placera mig i det facket du.
  • Anonym (.)
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-12 10:58:03 följande:

Det handlar om att bli berörd i själen.

Vilken av mina frågor var det där svaret på?
  • Trent
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-12 11:11:41 följande:

Det är ju en viss skillnad om vi pratar om antal anhängare. Bibeln verkar "sälja bättre än de vediska texterna till exempel.

På riktigt? Argumenterar du på riktigt att din religion är bättre än andra för att den säljer mer? Är din religion i sig så kass att du måste du gå den vägen?
  • Anonym (this)

Oavsett vad man tror på eller inte tror på så är det väl fint att andra kan ha något som ger dom tröst.

Man ska aldrig tvinga på andra sin tro, men det är lika fult att försöka tvinga på andra sin tro att det inte finns något

• Jeanette47
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-11 00:15:40 följande:

I svåra stunder när allt hopp verkar vara ute, och nu när farsoten står innanför dörren.

Du kan ALLTID vända dig till Jesus! Vad fint att höra att du har tagit tron till dig och valt att gungas i faderns armar ????
Svar på tråden Man kan alltid vända sig till Jesus